Tulipano schreef:
Off-Topic Café
Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan van alles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
Wat is er '
luchtiger' dan een chemtrail?
Het is vooral meer wat 'vluchtiger', vooral omdat chemtrails zeker in West -Europa helemaal niet bestaan.
Deze posting is ook niet meer dan het op de een of andere manier bevestigt krijgen van deze schijnbaar niet uit te roeien hoax. Merk op dat er pas na een maand of 8 terug gegrepen wordt op deze wat gemankeerde publicatie in de Volkskrant.
Helaas blijkt de krant ook een vluchtiger medium geworden te zijn, waarbij de problematiek ook nog is van een dermate niveau is waarbij het duidelijk mag zijn dat 1 idioot (in het artikel vernoemd als een 'alert burger' die gebruik maakt van zijn WOB recht), een dermate rare vraag stelt, die normalerwijs 10 wijzen ook niet kunnen beantwoorden. Jammer genoeg blijkt ook de journalistieke capaciteit van de schrijver van dit artikel, nu net niet van inzicht in deze materie te getuigen om tot een gedegen artikel te komen.
Ik zal de door mij geconstateerde bemerkingen aan de hand van het artikel behandelen:
Chemtrails, mysterieuze strepen die straaljagers achterlaten in de lucht, dat is geen zuivere koffie volgens sommigen.
Straaljagers zijn militaire jachtvliegtuigen, de 'chemtrail verdoolden' beweren zelfs dat het ook uitgevoerd wordt met reguliere verkeersvliegtuigen, en tonen dan plaatjes van vliegtuigen met een cabineruimte die vol zit met tanks, maar helaas is er niet een passagier van bijv. prijsvechter Ryanair, die zich kan herkennen ooit tussen zulke tanks gezeten te hebben...
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu doet een poging om de lucht te klaren: het is slechts de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. .
Dat is wat het fysiek is, maar men vergeet dat dit natuurkundige fenomeen 'contrails' betreft, en het is een gemiste kans om het ook zo correct te benoemen.
Wat wil de brievenschrijver weten? Een viertal prangende vragen legt hij voor:
waarom zijn er chemtrails,
Ze zijn er niet, dus valt dit ook niet te beantwoorden. Zeer naïeve vraag van iemand die niet beseft hoeveel vliegverkeer er momenteel feitelijk wel plaats vindt. Zo een iemand zou er wijzer aan doen om zich naar de opwarming van de aarde door de CO2 uitstoot als gevolg van dit gedrag, zich zelf meer zinnige vragen te stellen.
hoeveel vluchten vinden plaats,
In West-Europa dus niet, gewone vluchten meer dan te over.
welke grondstoffen worden gebruikt,
Dus ook niet, er is nog een Belgisch filmpje van een 'instructeur' die anders wilde beweren, maar dat werkelijk nergens mee wist te staven hoe die 'grondstoffen' dan aan boord zouden komen.
en gebruiken de vliegtuigen een transponder?
Irrelevante vraag, het is het systeem waarmee vliegtuigen traceerbaar blijven op de radar. Of het moet zijn dat er daardoor weer een beperkte groep mensen onder het etiket 'elektro- of stralingssmog' daar weer last van hebben...
Mevrouw Mansveld kan deze vragen niet beantwoorden omdat 'het ministerie niet beschikt over documenten waarin de door u gevraagde informatie is neergelegd'.
Lijkt me juist, waar 'niet is' verliest de keizer zijn recht.
Waterdamp
Desondanks doet Mansveld een poging tot uitleg. Chemtrails zijn volgens de staatssecretaris 'vliegtuigstrepen die gevormd worden ten gevolge van de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer'.
De staatssecretaris schrijft: 'Als de warme vochtige lucht die door de vliegtuigmotor wordt uitgestoten zich mengt met voldoende koude lucht op grote hoogte in de atmosfeer (8-12 km) kunnen zich ijskristallen vormen, zichtbaar als vliegtuigstrepen. De kleur van de vliegtuigstrepen wordt vooral bepaald door de positie van de zon ten opzichte van de strepen en de waarnemer.'
Natuurkundig juiste uitleg, had breder gekund door ook aan te geven dat roetdeeltjes van smeerolie en kerosine nu juist de perfecte condensatiekern zijn, die contrails doen ontstaan.
En het wordt nog sterker: 'Bij laagstaande zon vlak voor zonsondergang kunnen ze een felgele of oranje kleur krijgen. Ook kan de aanwezigheid van andere wolken de kleur van de strepen beïnvloeden.' Ook het uitstrooien is een natuurlijk verschijnsel, beweert Mansveld: 'Als de omgevingslucht vochtig genoeg is (maar niet vochtig genoeg om zelf wolken te vormen) kunnen vliegtuigstrepen lange tijd blijven bestaan en wijd uitwaaieren. De snelheid van uitwaaiering van de vliegtuigstrepen wordt bepaald door de weersomstandigheden (voornamelijk door variaties in de wind met de hoogte en in het horizontale vlak).'
Ook correct, gevormd water, dan wel ijskristallen werken in het ontbinden van licht als prisma. Je kunt je eens ernstig gaan afvragen waar schrijver van dit artikel het vandaan haalt om te spreken van "En het wordt nog sterker"...
Transponder
Ook schrijft de staatssecretaris dat de uitstoot van CO2 en stikstof 'nauwelijks effect' heeft op de luchtkwaliteit. De vliegtuigen zouden te hoog vliegen om de lucht 'op leefniveau' te vervuilen. Voor de frequentie van het aantal vluchten verwijst ze door naar de luchthavens. wat betreft de grondstoffen: 'De grondstof waarop kerosine gebaseerd is is aardolie.' En ja, de vliegtuigen die chemtrails produceren, gebruiken een transponder.
Merkwaardig antwoord, naar het overige regeringsbeleid wat vreemd, qua CO2- en stikstof emissies heeft men ook nog een paar andere paarden lopen, die niet in overeenstemming zijn met deze bagatellisering.
Daarnaast is het vreemd dat volgens het stuk de 'chemtrails' min of meer onterecht erkend worden, door te stellen dat dergelijke vliegtuigen transponders bevatten. In de link wordt duidelijk wat transponders zijn, een soort van radiobaken waardoor vliegtuigen door de luchtverkeersleiding herkenbaar blijven.
Helaas zijn alle met de 'chemtrail' hoax besmette mensen er nooit toe gekomen om deze gegevens nu eens daadwerkelijk te checken. Meer dan genoeg openbare vliegtuigspotters sites die deze gegevens on-line laten zien, maar kennelijk zijn zij te bang of te instabiel om van hun zeer vooringenomen 'geloof in de absolute waarheid' ontnomen te worden.
Mansveld sluit af: 'Ik vertrouw erop u met de antwoorden op uw vragen en de toelichting wel van dienst te zijn geweest.'
Ik heb geen idee of dit de woorden van de minister geweest zijn, of dat de journalist het onderscheid tussen 'chemtrail,' en 'contrials' niet weet te maken.
Duidelijk mag zijn dat, wie daarin schuld betreft, zich ernstig moet gaan schamen wegens de bevolking niet integer te behoeden voor een ernstige vorm van 'volksverlakkerij'.
Groetjes, Wouter