Lekkere recepten delen

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan vanalles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
MarianneGZ

Re: Lekkere recepten delen

Berichtdoor MarianneGZ » Wo 1 Okt 2008 12:21

Dank je Vonneke voor jouw recept van de loempia.
Dat van het papje wist ik niet, maar dit lijkt me een voortreffelijk idee.

In mijn grijze verleden heb ik zèlf loempiavellen proberen te bakken.
Zo goed als mijn pannekoeken altijd lukten zo desastreus werd het resultaat als het eindproduct een loempiavel moest zijn. Het leek wel of het beslag en de pan van dit te voren wisten en er alles aan deden de loempiavel bereiding tegen te werken.
Dankzij de teflon pannen, lukt het me nu gelukkig wel.

Nog een tip,
als ik voorkomen wil dat tijdens het bakken de stukjes kipfilet droog worden (ook bruikbaar voor varkensvlees- en biefstukreepjes), marineer ik ze eerst 15'-20' in een papje van 1 a 2 theelepels mayzena, sherry madium dry ( of rijstwijn) en afhankelijk van wat ik met de smaak wil, ketjap asin of manis, peper (bij kip ook zout), ketoembar, djinten of zo. Bij het bakken blijft het vlees dan mals, zacht en sappig.

Als het gerecht een Chinees tintje moet krijgen, wok ik knoflook en gemberworten (alles fijngesneden) in de olie tot het gaat geuren, lepeltje sambal oelek erbij en dan het gemarineerde vlees en later (of apart) de te gebruiken groenten en soms nog een paar druppels sesamolie.

Het is inderdaad behoorlijk lastig, te weinig vriesruimte te hebben.Ik heb er daarom maar een kleine diepvrieskast er bij genomen. Maar ik heb zo ook gemerkt, dat des te energiezuiniger de kast, des te kleiner de beschikbare vriesruimte.

leuk, om het over voedsel bereiding te hebben, jammer dat mijn maag nu al begint te knorren

irina

Snelle lekkere recepten

Berichtdoor irina » Wo 1 Okt 2008 16:45

Omdat er wel meer mensen op dit forum zijn, die af en toe geen energie hebben om uitgebreid te koken, maar wel wat lekkers willen, hierbij snelle recepten die favoriet zijn bij mijn buren (die zich graag als voorproevers opofferen) en gasten. Houd er rekening mee dat mijn oven meer tijd nodig heeft dan de gemiddelde oven, dus kijk de eerste keer even wat jouw baktijd is.

Kaasbroodjes/bolletjes:
- 400 ml zelfrijzend bakmeel
- 150 g geraspte kaas of iets meer.
- mengen
- 150 ml melk
- mengen met vork, daarna kneden
- bolletjes op de plaat
- in de oven: 20 min op 220 ºC
- omdraaien en nog eens 5 minuten bakken of een crustplaat of betere oven gebruiken.

Gebakken mozzarella in parmaham
- Mozzarella in 8 stukken snijden en omwikkelen met elk een half plak parmaham.
- Met de naad naar beneden in de koekepan leggen en aan elke kant 2 minuten bakken. (Nb: hoe meer parmaham hoe zouter. Het vocht in de koekepan is zout.)

Bladerdeeghapjes met zalmsnippers en philadelphia
- Bladerdeeg in 4 kwarten snijden (hoeft niet ontdooid te zijn). Bakken in de oven tot ze lichtbruin zijn.
- Tijdens het afkoelen middenin indeuken met een theelepel voor de vulling.
- Als ze afgekoeld zijn vullen/beleggen met philadelphia en daar de zalmsnippers op leggen.

Groene asperges met zalmplakken en philadelphia
- asperges gaar koken en laten afkoelen
- plakken gerookte zalm binnenin insmeren met phildelphia
- asperges op de philadelphia leggen, plakken oprollen en met 2 cocktailprikkers vast zetten.

Aardappeltjes uit de oven omwikkeld met spek
- 200 g kleine aardappeltjes per persoon voorkoken tot bijna gaar en een beetje af laten koelen. Of voorgekookt kopen.
- Aardappeltjes omwikkelen met ontbijtspek en in een ronde ovenschaal leggen.
- 25 minuten op 200 graden in de oven. (Als ze niet voorgekookt zijn minstens 60 minuten.)

Mini-kaasfondue van Camembert (met weinig inspanning klaar te maken kaasfondue)
- 250 gram Camembert per persoon (maaltijdportie) of per 2 personen in een rond houten doosje. Zonder deksel 25-30 minuten in de oven op 200 ºC (tot de bovenkant bol gaat staan). Een kruis snijden in de korst en de flappen naar buiten slaan.

MarianneGZ

Berichtdoor MarianneGZ » Wo 1 Okt 2008 19:29

BROCCOLI
Jarenlang hebben mijn gezinsleden (arme zielen) deze gezonde groente als volgt op hun bord gekregen:
wat lichtgroene stengeltjes en wat donkergroene drab aan een uiteinde ervan.
De stengels waren "al dente" maar de roosjes zachte prut en dat zag er niét uit. Ik probeerde het nog wat te verdoezelen met kaas of een groen pepersausje......maar het zette me wel aan het denken.
Koken vergt creativiteit èn intelligentie...........

.....de oplossing blijkt simpel.......

Kies een pan uit waarin alle broccoli-roosjes naast elkaar passen. Vul die, afhankelijk van de gekozen steeltjeslengte met water. Doe er zout naar behoefte bij en breng dit (zonder broccoli) aan de kook.
Leg, als het water kookt de deksel uit het zicht, want die mag je eventjes niét gebruiken.
Eerst de losse steeltdeeltjes die je wilt meekoken in de pan doen en dan de (gewassen) roosjes met de stelen naar beneden, de dikste eerst........niet aan de deksel denken, die mag je nu niet gebruiken.
Als de stengels zo goed als gaar zijn, de pan verwijderen van de warmtebron. Als de gaarheid van de stengels naar je zin is, de boel afgieten, de broccoli op smaak afwerken en serveren, of (niet te lang)warmhouden. De roosjes zien er dan nog steeds herkenbaar uit en zijn best lekker en vooral gezond.

Ik breng mijn gaafgekookte broccoli op smaak met wat witte peper, knoflookpoeder, geraspte nootmuskaat en soms wat geraspte parmezaanse kaas.

patjev

Berichtdoor patjev » Wo 1 Okt 2008 23:47

mmhhmmm ,dat is om honger te krijgen hier
amaai kunnen jullie goed koken , zal hier iets moeten leren
patricia
Leer uit gisteren ,droom van morgen maar leef vandaag.

vonneke

Berichtdoor vonneke » Do 2 Okt 2008 12:49

Jahh,Patries da's niet best hè voor lekkerbekken als wij :D

Zijn er in België nog gerechten die kenmerkend zijn voor het land zoals hier stamppotten ?

Op deze site staat dat in België bier een geliefd ingrediënt is in de keuken :

http://www.internetkookboek.nl/landen

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

MarianneGZ

Berichtdoor MarianneGZ » Za 8 Aug 2009 23:05

chili con carne "speciaal", als complete maaltijd...lekker, en toch geen extra last van je darmen.

nodig voor 2 personen:
-1/2 blik kidneybonen in chili saus
-1 flinke ui in stukjes/stukken gesneden
-2 paprika's, kleur naar keuze, gewassen, ontpit en ontlijst in stukjes gesneden
-2 appelen, geschild, ontdaan van klokhuis in blokjes gesneden
-naar keuze voor de kleurcombinatie een handje maïs (uit blik)/sperziebonen/kousenband.
-vlees: spek/speklap/varkensgehakt/rundergehakt/saucijzen of een combinatie ervan (minimaal 200 gram)
-naar smaak: zout, peper, chilipoeder/cayennepeper, djinten (komijnpoeder), paprikapoeder, knoflookpoeder
en niet overheersend wat snufjes tussen de vingers fijngewreven oregano (Mexicaanse kruidenmengsel).
-wat olijf- of ander olie.
-Indien extra vocht nodig is, gebruik wat jus d' orange of wat sherry medium dry.

Bak ui en vlees (en eventueel échte knoflook)in de olie en leeg het blik bonen in het baksel, voeg maïs of dergelijke toe en laat het geheel (al dan niet met extra vocht) zachtjes doorpruttelen.
Bak de paprika in een aparte koekenpan en voeg later de appelblokjes toe.
Als de paprika leuk gebakken is en de appel warm, dit bij het bonen/vlees mengsel voegen en met de kruiden/specerijen op smaak af maken.

Als je voor 4 personen kookt en van een literblik bruine bonen uitgaat heb je meer kruidenmengsel nodig en vanzelfsprekend het dubbele van de rest van de ingrediënten.

Sinds ik Lyme heb, heb ik vaak last van diarree, maar niet extra met dit gerecht.
Het smaakt lekker zuidelijk en is vooral tijdens hete dagen verrassend fris van smaak.
Graag reacties
Marianne

vonneke

Berichtdoor vonneke » Zo 9 Aug 2009 13:05

Bedankt voor het recept Marianne. Lijkt me heerlijk en ga het zeker een keer proberen.

Snijdt je het vlees in hele kleine stukjes ?

Ik maak chili con carne altijd met rundergehakt, bruine bonen, ui, rode paprika, chilipoeder en chilisaus en serveer er rijst bij en meestal ook komkommer.

Afbeelding

MarianneGZ

Berichtdoor MarianneGZ » Zo 9 Aug 2009 13:32

bedankt voor je leuke reactie Vonneke

Als ik gerookt spek gebruik of speklap, dan gaat dat in blokjes of reepjes. Saucijzen of andere worstsoorten gaan in plakjes en als ik gehakt gebruik, bak ik die liever in kleine stukjes dan rul. Dit is met half bevroren gehakt gemakkelijker te realiseren. Je kan natuurlijk ook het gehakt met wat van de kruiden, zout, ei, paneermeel en eventueel wat sambal erdoor aanmaken en er kleine balletjes van draaien.
Veel succes met de bereiding. Het hoeft niet eens zo lang te pruttelen, als het vlees maar gaar is.
Als ik gasten heb maak ik het ook wel met bruine bonen. Het gerecht wordt dan wel natter en iets bleker van kleur en je moet natuurlijk extra kruiden/specerijen toevoegen. Dan kan je het gerecht 't beste in een diep bord serveren.
smakelijk eten
Marianne

vonneke

Berichtdoor vonneke » Zo 3 Jan 2010 17:13

Groente en fruit veggipedia :

http://www.groentenenfruit.nl/veggipedia

Afbeelding

vonneke

Berichtdoor vonneke » Zo 3 Jan 2010 17:20

Ik eet een paar keer per week knäckebröt met sesamzaadjes belegd met geprakte advocado waar ik Guacamole mix doorheen heb gedaan. Ik doe er plakjes tomaat op en daarop tzazikisaus. Lekker !

Ik ben dat gaan doen omdat avocado veel kalium bevat waar ik een tekort van had. En de tomaten voor het ijzer tekort.

Afbeelding

Terug naar “Off-Topic Café”