Tulipano schreef:Is het de Clostridium Botulinum?
Dat zijn wel de vermoedens, ja
Maar eerst de feces onderzoeken afwachten, die schijnen toch het belangrijkste te zijn in dit geval.
Dank voor de richtlijnen, ik had ze eigenlijk al gelezen, hoewel eigenlijk liever niet, maar ja, je moet wel.
Ik hoop dat ze in het ziekenhuis niet gaan wegkijken, ik zal me heel vriendelijk, bescheiden en gedeist moeten ophouden, en af en toe een hele vriendelijke vraag stellen om in de goede richting te kunnen komen.
Men zal wanneer het echt bevestigd gaat worden er niet blij mee zijn.
Het moet gemeld worden, enz...
WouterB schreef:'Echt' botulisme via dode watervogels lijkt me wat onwaarschijnlijk, dan kom je niet meer van het bed af.
Ja, dat is waar, je sterft dan ook vrij snel.....
Maar er is een andere soort die nogal "nieuw" is in het botulisme land en dat wordt de chronische botulisme genoemd, je sterft dan niet snel, het kan vrij lang duren, het schijnt zo te zijn dat je dan alleen met de sporen besmet bent,, maar dat is allemaal nog speculeren
chronisch botulisme:
http://www.groenkennisnet.nl/melkveehou ... ?npid=5767De zieke dieren reageren niet op entstof tegen botulisme, omdat deze alleen tegen de acute variant werkt. Melkveehouders met een zieke veestapel kregen soms zelf ook klachten, aldus het artikel.
En:
Door het illegaal meevergisten van allerlei afvalstromen, zoals slachtafval, wordt het digestaat besmet met ziekteverwekkende bacteriën. Omdat het digestaat als meststof op het land gebruikt wordt, komt de bacterie in de bodem terecht. Koeien krijgen die via het gras binnen.
Ook kan weidegrond vergiftigd raken door overstroomde rivieren. Als derde mogelijke oorzaak wordt naar het onkruidbestrijdingsmiddel glyfosaat gekeken.
Nu woon ik ook nog eens toevallig zoiets als ongeveer 600 m. van een rivier vandaan die vorig jaar in de zomer heel erg was overstroomd.
Verder is Wageningen heel beperkt met informatie (maar ja, die publiceren toch al bijna nix):
http://www.wageningenur.nl/nl/artikel/B ... dvee-1.htmDe boeren zijn er heel erg druk mee, kijk maar eens op hun forums
Ze zeggen ook dat het ziekte verloop echt anders is dan met de vorm van botulisme die al lang bekend is.
(Die boeren zijn echt niet dom hoor en weten waarover ze praten, sommigen zitten al generaties in het vak)
Verder heb ik geen wilde honing gegeten (helemaal geen honing), veel te zoet i.v.m. idd de aspergillus.
Ik hou jullie op de hoogte