Dieettips bij insulineresistentie / (pre-)diabetes

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan vanalles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
bamboe
Berichten: 4028
Lid geworden op: Di 23 Dec 2008 4:30

Dieettips bij insulineresistentie / (pre-)diabetes

Berichtdoor bamboe » Zo 26 Mei 2013 21:51

Als je van je insuline-resistentie / koolhydraatverslaving af wilt komen én af wilt vallen, dan is er maar één gezonde weg, en dat is zorgen dat je in de vetverbranding komt en blijft door je koolhydraatinname drastisch beperken en verder volgens de adviezen van Weston Price eten.

Op http://www.voedingisgezondheid.nl lees je wat allemaal wel gezond voor je is.

Globaal eet je het volgende:

Veel verzadigd dierlijk vet kokosvet en rode palmolie, zoveel als je lust en je nodig hebt om je lichaam een verzadigd gevoel te geven.
Eiwitten: per kilo lichaamsgewicht, 1 gram eiwit. Dus als je 80 kilo weegt, 80 gram eiwitten per dag.
Minimaal tot geen koolhydraten: maximaal 5 gram koolhydraten per maaltijd en maximaal 20 gram koolhydraten per dag.

Dus zoete aardappelen, koolhydraatarm brood (zitten nog te veel koolhydraten in) helemaal laten staan. Aan rauwe cacao zitten andere nadelen.
Avocado, chlorella, kokosolie zijn prima!

Om van je insulineresistentie / koolhydraatverslaving af te komen moet je minimaal 1,5 jaar strikt koolhydraatarm eten. Gedurende die periode worden alle lichaamscellen vernieuwd met de nieuwe programmering, zonder die insulinerestentie dus. Niet dat je daarna weer moet terugvallen in oude patronen natuurlijk, maar als het goed is ben je dan al zo aan het genieten van de gezondheidsvoordelen van WAPF dat je niet meer anders zou willen. Zo vergaat het mij nu tenminste wel.

Wat je zoal zou kunnen eten is het volgende:
(het liefst natuurlijk allemaal van biologische-dynamische kwaliteit)
vlees (denk ook aan orgaanvlees!)
vis
kip
eieren
bottenbouillon
biogarde (max. 150 gram per keer vanwege de koolhydraten en dan vet gemaakt door er boter en/of kokosolie doorheen te smelten)
kaas, harde kazen, zachte kazen
worst,
crème fraiche
slagroom (max. 100 ml per keer i.v.m. de koolhydraten)
Kefir op basis van rauwe melk (max. 100 ml keer i.v.m. de koolhydraten)
baksels van kokosmeel met roomboter / kokosolie en kruiden
groenten, waarbij avocado perfect is.

Wat je niet eet:
granen
fruit,
noten en zaden
alles waar suiker en producten eindigend op "ose" in zitten
alles wat uit pakjes, zakjes, etc. komt.
en hoewel het een belangrijk ingrediënt van WAPF is, geen rauwe melk (te veel koolhydraten).

I.v.m. je vermoeidheidsklachten is het van belang om je bijnieren te ondersteunen d.m.v.:
- rust, rust, rust en nog eens rust. Uiterlijk om 10:00 uur 's avonds naar bed en als het in je leven past, niet voor 9:00 uur 's ochtends (zomertijd) opstaan. Als het kan, 's middags rond drie uur een dutje doen.
- inname van verzadigde vetten van dierlijke oorsprong
- magnesium (insmeren met magnesiumolie), om te beginnen elke dag maar eens flink je hele lichaam insmeren.
- vitamine C, denk aan zo'n 7 tot 10 gram per dag (7000 tot 10000 mg)

Is mijn vermoeidheid ontstaan doordat ik de aardappelen pasta en rijst laat staan?

Dit is een vraag die een plekje bij de FAQ's verdiend [8)]

Antwoord: Nee, doordat je je koolhydraatinname flink verminderd merk je pas wat de werkelijke staat van je lichaam is. (Over)vermoeid dus (bijnieruitputting). Door koolhydraatinname kun je je vermoeidheid verbloemen en hou je jezelf staande in een overlevingsmodus. Nu voel je hoe moe je lichaam feitelijk is.

Als je je koolhydraten verminderd, maar onvoldoende om in de vetverbranding te komen (wat bij jouw wellicht het geval kan zijn) dan herstel je niet van je insulineresistentie.

Je kunt bij de apotheek Ketose teststrips kopen waarmee je aan de hand van je ochtendurine kunt testen of je werkelijk in ketose (=vetverbranding) zit.

Als je begint met zo koolhydraatarm mogelijk te eten en je houdt aan de regel van niet meer dan 5 gram KH per maaltijd en maximaal 20 gram KH per dag dan kom je na 2 tot 7 dagen in de vetverbranding.

Zodra je echt in de vetverbranding zit ga je weer meer energie krijgen. Het verbranden van het vet dat je inneemt en het verbranden van je lichaamsvet geeft veel energie, veel meer energie dan die van koolhydraten. Dus je zult dan langzaamaan (of misschien wel snel) merken dat het veel beter gaat met je energieniveau.

De 2 tot 7 dagen die het je lichaam kost om in ketose te komen is vaak een moeilijke periode om te overbruggen. Hou hier rekening mee en stel je er op in. Eet vooral in deze periode vééél eiwitten (zodat je spieren niet als brandstof verbruikt worden) en zoveel vet als je maar op kunt.

Nadat je in ketose bent gekomen zul je merken dat je nog amper "honger" voelt en dat de kilo's er vrij snel afvliegen. Het is wel belangrijk om veel vet, en het aantal eiwitten te blijven eten dat past bij je lichaamsgewicht, liever meer dan minder.

Op dit forum past het een opmerking te maken over een mogelijke vervelende bijwerking van koolhydraatarm gaan eten. Buiten dit forum heb ik dit nog nooit meegemaakt en ook nog nooit eerder van gehoord, maar hier wordt melding gemaakt van symptomen van "crashen", vooral bij vrouwen, die te laag in de koolhydraten zitten.

Ik weet uit eigen ervaring dat wanneer je echt zware benen voelt als gevolg van koolhydraatarm eten dit vrij eenvoudig te verhelpen is met:
- heel veel water drinken
- sole van Keltisch Zeezout (om de cellen beter te hydrateren)
- kalium supplement
- vitamine C
- veel vet en voldoende eiwitten blijven belangrijk!

Een teveel aan insuline, waarvan sprake is bij een koolhydraatverslaving, is, net als bijnieruitputting, ook een belangrijke oorzaak van een verstoorde hormoonhuishouding.
(Waarschijnlijk staat hier het één ook niet los van het ander.)

Wanneer je dit wilt oplossen zul je ergens de negatieve spiraal moeten doorbreken.

Koolhydraatarm eten is hierin een zeer effectief middel omdat insuline de receptoren van de vrouwelijke hormonen bezet houdt. Je moet dus zo snel mogelijk van de aanmaak van insuline af om je hormoonhuishouding in evenwicht te brengen.

"Crash-symptomen" schijnen zich voornamelijk bij vrouwen voor te doen. Dat heeft mij op de gedachte gebracht dat het in het geval zich, ondanks alle bovengenoemde maatregelen, toch een "crash" voor zou (blijven) doen, het helpend kan zijn naar arts te gaan die bereid is je te laten testen op voldoende aanwezigheid van (vrije) testosteron, of door zelf te gaan experimenteren met suppletie van een DHEA-supplement die de aanmaak van (vrije) testosteron ondersteunt.
http://www.westonprice.nl/topic/advies- ... -resistent

Zie ook deze handreikingen: http://bit.ly/KtT1EI
Onderwerp over verdikking door lyme: viewtopic.php?f=28&t=6065&start=20#p74844
Bulletproof koffie: https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 3IkyBrCQh0 (echt een aanrader om een tijdje op vooruit te kunnen).
Zie ook deze discussie: viewtopic.php?f=17&t=7253
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

Terug naar “Off-Topic Café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Common Crawl [ Bot] en 1 gast