Niet alleen lymepatiënten lopen aan tegen ongeloof bij artsen, vrienden en kennissen. Ook mensen die na een hartstilstand met BDE (Bijna Dood Ervaring) te maken krijgen hiermee te maken omdat er wordt gesteld dat hun gewaarwordingen niet wetenschappelijk bewezen zijn. Cardioloog Pim van Lommel zegt er het volgende over:
wetenschap is vragen blijven stellen met een open geest
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1358690
klik op de envelopjes en lees de ervaringen van mensen met BDE
http://www.pimvanlommel.nl/experience/
Het boek van Pim van Lommel 'Eindeloos bewustzijn', is ook verfilmd.
Cardioloog Pim van Lommel over Bijna Dood Ervaring
-
Cardioloog Pim van Lommel over Bijna Dood Ervaring
Laatst gewijzigd door Tulipano op Zo 11 Aug 2013 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Cardioloog Pim van Lommel over Bijna Dood Ervaring

De andere groep lijkt me ook wat lastig te interviewen...
Groetjes, Wouter
-
Anita Moorjani: een vrouw die na 4 jaar terminale kanker ten dode was opgegeven en een bijzondere BDE (NDE engels) meemaakte. Daarna herstelde zij geheel tegen alle logica in.
https://www.youtube.com/watch?v=tjLouLHH-_I
http://anitamoorjani.com/about-anita/Anita subsequently chose to return to life when she understood that “heaven” is a state, and not a place. This subsequently led to a remarkable and complete recovery of her health
https://www.youtube.com/watch?v=tjLouLHH-_I
From the perspective of the other dimension, it really felt like nothing is real, only our beliefs about them make them so. Now knowing that, I review what I believe, and only hold on to what serves to expand my life, and let go of anything that feels restricting, or doesn’t make me feel positive in any way. I feel that once you start believing that something is possible, you start to let it into your awareness, and then it starts to become true for you. The more you believe it, the more it starts to become real for you. This is why it is so, very important to believe in positive things, rather than negative things. Whatever you believe, you will find that you are correct. The universe has a way of presenting to you exactly what you believe. If you think life is great, you are correct. If you think life is tough, you will be proved correct too. My own personal intention is to bring to people’s awareness what our human body is capable of doing, so that they can let it into their belief system. The more people start to believe it, the more we will start to see this kind of thing happening. For example, a miracle is only labeled such because it is an event outside of our belief system. Once we see it happen, we can start to believe it. Once we start to believe it, it can then enter into our own reality and happen more and more often. It’s as simple as that. "
http://anitamoorjani.com/about-anita/nd ... -to-anita/At first, I did not want to come back, because my body was very sick, and I did not want to come back into this body as the organs had already stopped functioning and I had all these open skin lesions. But it seemed that almost immediately, I became aware that if I chose life, my body would heal very quickly. I would see a difference in not months or weeks, but days!
I then started to understand how illnesses start on an energetic level before they become physical. If I chose to go into life, the cancer would be gone from my energy, and my physical body would catch up very quickly. I then understood that when people have medical treatments for illnesses, it rids the illness only from their body but not from their energy so the illness returns. I realized if I went back, it would be with a very healthy energy. Then the physical body would catch up to the energetic conditions very quickly and permanently. I seemed to become aware that this applies to anything, not only illnesses – physical conditions, psychological conditions, etc.
-
Ik heb ook zo'n ervaring alsook outer body experiences. Heb er in het verleden in mijn "dagboek" oftewel blog ook al over geschreven. Er stond drie keer een 'verschijning' in de vorm van een man naast mijn bed. Ik dacht dat ik hallucineerde maar de derde keer vroeg ie: "Wat is er nu nog essentieel voor u?" en het was alsof zijn stem in mij klonk. Er is maar één dokter die me au serieux heeft genomen toen ik het vertelde. Een week later kon ik voor het eerst weer uit mijn bed na 14 maanden quasi totale bedlegerigheid, alsof er een switch in mijn lichaam was omgedraaid. (Edit: alles ging nog wel supermoeizaam. Ik loop 4j later nog altijd geen wedstrijden 
De outer body experiences waren spectaculair. Je voelt je wegglijden door je tenen alsof je je van een slangenvel ontdoet; soms lijkt het of iemand aan je arm trekt en plots ben je weg in een andere staat of dimensie. Het lijkt of je andere zintuigen erbij krijgt. Alles gaat veel sneller ook.

De outer body experiences waren spectaculair. Je voelt je wegglijden door je tenen alsof je je van een slangenvel ontdoet; soms lijkt het of iemand aan je arm trekt en plots ben je weg in een andere staat of dimensie. Het lijkt of je andere zintuigen erbij krijgt. Alles gaat veel sneller ook.
-
Vandaag in de krant:
Er bestaat mogelijk een perfect wetenschappelijke uitleg voor bijna-doodervaringen, waarbij mensen zeggen dat ze bijvoorbeeld een lange tunnel met fel wit licht hebben gezien. Amerikaanse onderzoekers vermoeden dat zo'n ervaring het gevolg is van een verhoogde hersenactiviteit in de eerste ogenblikken na een hartstilstand.
"Vele mensen geloofden dat ze de hemel zagen tijdens zo'n bijna-doodervaring omdat de wetenschap hen geen overtuigend alternatief bood", aldus Jimo Borjigin, professor neurologie aan de universiteit van Michigan en hoofdauteur van het onderzoek dat vandaag werd gepubliceerd door de Amerikaanse academie der wetenschappen.
...
[url]
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap ... teit.dhtml[/url]
Er bestaat mogelijk een perfect wetenschappelijke uitleg voor bijna-doodervaringen, waarbij mensen zeggen dat ze bijvoorbeeld een lange tunnel met fel wit licht hebben gezien. Amerikaanse onderzoekers vermoeden dat zo'n ervaring het gevolg is van een verhoogde hersenactiviteit in de eerste ogenblikken na een hartstilstand.
"Vele mensen geloofden dat ze de hemel zagen tijdens zo'n bijna-doodervaring omdat de wetenschap hen geen overtuigend alternatief bood", aldus Jimo Borjigin, professor neurologie aan de universiteit van Michigan en hoofdauteur van het onderzoek dat vandaag werd gepubliceerd door de Amerikaanse academie der wetenschappen.
...
[url]
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap ... teit.dhtml[/url]
-
Hoi Marlene, dank voor het attent maken op het artikel.
De krant van je link kopt als volgt:
Die zeggingskracht heeft de onderzoeksuitkomst in de verste verten niet.
Men weet alleen dat ratten bij een hartstilstand een verhoogde hersenactiviteit hebben.
En daar houdt het inzicht zoń beetje op.
Men weet niet eens of ratten met een hartstilstand en een verhoogde hersenactiviteit een BDE hebben, laat staan of de verhoogde hersenactiviteit de oorzaak is of het gevolg van de vermoede BDE.
Zie in welke richting de natte vingerinterpretaties van het onderzoek gaan en hoe deze conclusies naar ons worden geventileerd in de media als zouden onze persoonlijke mensenervaringen een illusie zijn.
Weet dat mensen in staat zijn kritiekloos aan te nemen van wat de media, artsen, geestelijken en politici ons vertellen in weerwil van persoonlijke ervaringen, logica en feiten: http://www.ted.com/talks/margaret_heffe ... 2013-08-12
Zie ook dit stuk over de lichtgelovige geest: viewtopic.php?f=3&t=7838
De krant van je link kopt als volgt:
Bijna-doodervaring is het gevolg van verhoogde hersenactiviteit
Die zeggingskracht heeft de onderzoeksuitkomst in de verste verten niet.
Men weet alleen dat ratten bij een hartstilstand een verhoogde hersenactiviteit hebben.
En daar houdt het inzicht zoń beetje op.
Men weet niet eens of ratten met een hartstilstand en een verhoogde hersenactiviteit een BDE hebben, laat staan of de verhoogde hersenactiviteit de oorzaak is of het gevolg van de vermoede BDE.
Zie in welke richting de natte vingerinterpretaties van het onderzoek gaan en hoe deze conclusies naar ons worden geventileerd in de media als zouden onze persoonlijke mensenervaringen een illusie zijn.
Weet dat mensen in staat zijn kritiekloos aan te nemen van wat de media, artsen, geestelijken en politici ons vertellen in weerwil van persoonlijke ervaringen, logica en feiten: http://www.ted.com/talks/margaret_heffe ... 2013-08-12
Zie ook dit stuk over de lichtgelovige geest: viewtopic.php?f=3&t=7838
-
Absoluut bamboe. Meer nog, hoe verklaar je BDE en ervaringen zoals uit het lichaam treden bij mensen die geen hartstilstand hebben gehad?
Ik had in die tijd wel het gevoel dat mijn lichaam/energie veel trager ging.
Ik had in die tijd wel het gevoel dat mijn lichaam/energie veel trager ging.
-
Bamboe, heel erg bedankt voor het filmpje dat je plaatste over 'willful blindness'.
Het pakkende verhaal van Gayla Benefield en haar asbestschandaal even buiten beschouwing gelaten, de boodschap is zo helder en sterk: Wees niet bang en gebruik je vrijheid om je medemens bewust te maken. Gelukkig zijn er mensen die dat doen maar dat zouden er veel meer moeten zijn. Moet nu even denken aan het 'knabbel vooral niet aan mijn veilige huisje' voorbeeld!
Wat de wetenschap ook mag zeggen/denken over BDE, voor mij was de lezing van Pim van Lommel verrassend en verruimend. Weten dat de dierbaren die ik in de afgelopen jaren verloor, na hun lange lijdensweg wellicht ook in zo'n mooie, oneindige bewustwording zijn getreden, was voor mij een enorme troost. Zijn bevindingen versterken in mij het gevoel niet bang te moeten zijn voor de dood.

Wat de wetenschap ook mag zeggen/denken over BDE, voor mij was de lezing van Pim van Lommel verrassend en verruimend. Weten dat de dierbaren die ik in de afgelopen jaren verloor, na hun lange lijdensweg wellicht ook in zo'n mooie, oneindige bewustwording zijn getreden, was voor mij een enorme troost. Zijn bevindingen versterken in mij het gevoel niet bang te moeten zijn voor de dood.
-
Klopt Tulipano, die angst verdwijnt volledig en soms verlang ik er stiekem weer naar. Het was volledige vrijheid van lijden, gelukkig zijn en erdoor verzwolgen worden. En die kleuren zijn om nooit te vergeten. Soms wil ik het gewoon nog eens meemaken 

-
Jim Elvidge, Author“A lot of scientists who have built their research on the understanding that a deterministic, materialistic world exists don’t want to hear that consciousness has something to do with creating reality. But our current observations only make sense if you think of our reality as a consciousness-first and not a matter-first type of system.”
Dr. Amit Goswami PhD, Theoretical Nuclear Physicist“If ordinary people really knew that consciousness and not matter is the link that connects us with each other and the world, then their views about war and peace, environmental pollution, social justice, religious values, and all other human endeavours would change radically.”
Professor Hans-Peter Dürr, Physicist“Whatever matter is, it is not made of matter.”
Professor Max Planck PhD, Quantum Physicist“I regard consciousness as fundamental. I regard matter as derivative from consciousness. We cannot get behind consciousness. Everything that we talk about, everything that we regard as existing, postulates consciousness.”
Rumi, Sufi Mystic“Sell your cleverness and buy bewilderment.”
Rudolf Steiner, Philosopher“The time has come to realise that supersensible knowledge has now to arise from the materialistic grave.”