De wedergeboorte van de verboden giftige pesticide DDT

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan vanalles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
Foetsie

De wedergeboorte van de verboden giftige pesticide DDT

Berichtdoor Foetsie » Za 16 Nov 2013 21:34

Door o.a. de sterke lobby van het malariafonds:

http://zaplog.nl/zaplog/article/de_wede ... ticide_ddt

zijn we dan weer terug bij af?
Of misschien nog erger?

Terwijl het DDT gebruik tegen de dodelijke ziekte malaria toeneemt, dienen we de gevolgen niet uit het oog verliezen. Zelfs in de hierboven besproken studie bezat één vrouw een p,p’DDT-gehalte van 33000 ng/g lipide. Het blijkt dat sommige vrouwen aan extreem hoog gehaltes blootgesteld worden....

WouterB

Re: De wedergeboorte van de verboden giftige pesticide DDT

Berichtdoor WouterB » Zo 17 Nov 2013 15:15

Hoi Foetsie,

Ik ben bang dat je mede door suggestieve berichtgeving uit een andere draad op het verkeerde been bent gezet. Het is een nogal uit zijn verband gerukt onzinverhaal wat na-papegaaisites graag in leven willen houden.

Men blijft het adoreren om dat het onderzoek uit 2007 zou zijn, maar dat blijkt niet meer te zijn dan een literatuurstudie naar werkelijk veldonderzoek tussen 1959 en 1967...

In 1968 werd de afbouw van het grootschalige gebruik ingezet, met een definitief verbod tot grootschalig gebruik in 1972 - 1973.

Waar je het hebt over de lobby, in die andere draad wil men dat bewijzen aan de hand van een krantenartikel van 13 jaar oud...

En waar er nu sprake van is, is het incidentele gebruik in malariagebieden in Afrika, dus helemaal niet in Nederland of Europa.

En waar men daar nu hoge concentraties in moedermelk vindt, kun je afvragen of elke applicatie in Afrika ook daadwerkelijk volgens voorschrift uitgevoerd wordt, zodat het menselijk lichaam het minst belast wordt. Ik ga daar mijn hand niet voor in het vuur steken.

Je zou ook kunnen overwegen dat die mensen daar de afweging gemaakt hebben tussen malaria krijgen, of op beperkte schaal wat andere kwalen. Dat lijkt me puur hun te respecteren keuze.

Hen dat verbieden is net zoiets als mij AB te onthouden om van de Lyme af te komen omdat er aan dat AB gebruik ook negatieve consequenties zitten...

Groetjes, Wouter

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Zo 17 Nov 2013 21:28

Hallo Wouter,

Je zegt:
En waar er nu sprake van is, is het incidentele gebruik in malariagebieden in Afrika, dus helemaal niet in Nederland of Europa.

Dat klopt, daar gaat het dus ook over.
Maar het is niet incidenteel, misschien verzin je dat zelf, kom met een link of een onderzoek aub.
In Nederland is het sinds 1973 verboden zoals je hebt kunnen lezen elders op lymenet.
Maar in de DDR is het pas in 1990 verboden
Maar dat wil je geloof ik niet lezen of zo.

Bovendien is het dus wel gevaarlijk dat men gewoon door gaat met het DDT gebruik in deze landen zo ver van Nederland,
En weet je waarom?
Nee?
Nou dan zal ik het je uitleggen, zoals ik je menigmaal alles op een dienblaadje moet serveren.
Het is n.l. zo dat wij heel veel groente en fruit importeren vanuit deze landen
Maar ook andere artikelen.

Verdiep je toch eens een keer wat meer in bv: " mens en milieu" dit blijft niet beperkt tot aan onze voordeur.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Zo 17 Nov 2013 21:33

Voor Wouter,

Nog even een quote uit de bovenstaande link:
Voor alle duidelijkheid, mensen die Afrika bezocht hebben, ga ervan uit dat DDT in je bloed gevonden kan worden. DDT is persistent.

Wetenschappers bestuderen in Mozambique de gevolgen van het hervatte binnenhuis besproeien van DDT. De pesticide DDT wordt gebruikt als bescherming tegen malaria. De laatste studie rapporteert dat de pesticide in borstvoeding, na één besproeing binnenhuis, accumuleert.

Bovendien, Wouter, is de laatste studie uit okt. 2011
Dus wat zit je toch te........

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Za 23 Nov 2013 11:59

Het minst vervuilend is fruit en groente uit eigen streek eten,geen vervuilende transporten.

De groene partijen in Europa hebben weinig oor naar lymepatiënten. Ik denk dat de onderliggende reden is : angst voor milieuschade. Als men de teek zou gaan bestrijden als malaria, is er uiteraard milieuschade. Ik kan best aannemen dat men in Afrika nog DDT gebruikt. Maar malaria is echt een verschrikkelijke ziekte. Afrikaanse landen zijn arm . DDTis misschien goedkoop.

joorn

Berichtdoor joorn » Za 23 Nov 2013 14:49

Dan is er naast DDT nog DEET=

DEET (afkorting voor N,N-diethyl-meta-tolueenamide) is insectenwerend In het bijzonder beschermt DEET tegen tekenbeten die de ziekte van Lyme kunnen veroorzaken en muggenbeten die knokkelkoorts, West-Nijlkoorts en malaria kunnen veroorzaken.

Nieuw onderzoek wijst uit dat DEET neurotoxische effecten heeft door het remmen van het enzym acetylcholinesterase .

Fijn spul zeg.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Za 23 Nov 2013 21:22

Tja, en zo krijg je er nog eens een extra ziekte bij.

Terug naar “Off-Topic Café”