Borrelia in cyste vorm bestaat niet in het menselijk lichaam

Medische onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, maar die niet passen bij "Wetenschap", met vragen, informatie en discussie over bijv. preventie, symptomen, diagnose en behandeling.
inez

Borrelia in cyste vorm bestaat niet in het menselijk lichaam

Berichtdoor inez » Wo 15 Okt 2008 18:33

Vandaag bij een internist geweest.
Ik heb de laatste tijd veel gelezen, maar heb toch iets over het hoofd gezien: volgens de cbo richtlijnen bestaat Borrellia in cyste vorm niet. Het is in het menselijk lichaam nog nooit aangetoond (wel daarbuiten).

Weer wat geleerd...?!

Vraag me toch af of het ergens buiten Nederland wel wetenschappelijk bewezen is.
Laatst gewijzigd door inez op Wo 15 Okt 2008 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn

Re: Borrelia in cyste vorm bestaat niet!

Berichtdoor Martijn » Wo 15 Okt 2008 19:23

inez schreef:Ik heb de laatste tijd veel gelezen, maar heb toch iets over het hoofd gezien: volgens de cbo richtlijnen bestaat Borrellia in cyste vorm niet.

Waar in de CBO-richtlijn zou dat staan? (antwoord: nergens)

inez schreef:Het is in het menselijk lichaam nog nooit aangetoond (wel daarbuiten).

Als je hier schrijft dat "het" buiten het menselijk lichaam wel is aangetoond, waarom is de titel van je bericht dan "Borrelia in cyste vorm bestaat niet!"?

Jans

Berichtdoor Jans » Wo 15 Okt 2008 20:12

inez schreef:Ik heb de laatste tijd veel gelezen, maar heb toch iets over het hoofd gezien: volgens de cbo richtlijnen bestaat Borrellia in cyste vorm niet. Het is in het menselijk lichaam nog nooit aangetoond (wel daarbuiten).

Het is niet zo dat iets niet bestaat als het niet beschreven staat in de cbo richtlijn.
Als je even googelt vind je genoeg informatie over cysten.

Deze link geeft al de nodige informatie.
http://www.lymeinfo.net/lymefiles.html

Annie de Muis

Berichtdoor Annie de Muis » Wo 15 Okt 2008 21:09

inez schreef:Ik heb de laatste tijd veel gelezen, maar heb toch iets over het hoofd gezien: volgens de cbo richtlijnen bestaat Borrellia in cyste vorm niet. Het is in het menselijk lichaam nog nooit aangetoond (wel daarbuiten).

Inez,

Je moet twee belangrijke zaken uit elkaar houden: De CBO-richtlijn en de arts die vanuit zijn rol, o.a. als budgetbewaker van het ziekenhuis, uitspraken doet over de ziekte en zegt dat dat zo in de CBO-richtlijnen zal zijn terug te vinden.

Zo heb ik ooit een arts horen beweren dat op gezag van de CBO-richtlijn bij neuroborreliose 200mg doxycycline/dag voldoende zou zijn. De CBO-richtlijn zegt bij nauwkeurig bestuderen dat het dubbele slechts derde keus is.

Ook heb ik een arts horen beweren op gezag van de CBO-richtlijn dat er in Nederland geen co-infecties voorkomen. Nader bestuderen van de CBO-richtlijn toont het tegendeel aan.

Eén van die artsen was zelfs betrokken geweest bij het schrijven van de richtlijn. Kortom, als zelfs díe artsen al niet weten wat er in staat kun je van andere artsen ook niet verwachten dat ze wél weten wat er in staat.

Ze zeggen alleen dingen op gezag van de richtlijn omdat ze anders moeten toegeven dat ze van de richtlijn afwijken. En dat is best toegestaan, maar dat moet dan wel onderbouwd en gedocumenteerd. En daar neemt men de tijd dan weer niet voor.

Niek

Re: Borrelia in cyste vorm bestaat niet in het menselijk lichaam

Berichtdoor Niek » Za 18 Okt 2008 13:28

de internist is (zoals de meeste van zijn/haar collega's) duidelijk niet op de hoogte.

zie onder andere dit recente en m.i. degelijke onderzoek:
Persisting atypical and cystic forms of Borrelia burgdorferi and local inflammation in Lyme neuroborreliosis
http://www.jneuroinflammation.com/content/5/1/40

N.B.: deze informatie bestaat al zeker 15-20 jaar; dit onderzoek is alleen nieuw in de zin dat veel meer moeite is gedaan om aan te tonen dat de speciale Bb vormen geen gevolg zijn van het prepareren etc. en dus echt 'in vivo' voorkomen. Je kunt nu eenmaal moeilijk met een microscoop in bijv. de hersens van een Lyme patient kijken om de Bb cysten te tellen ...

Tulipano

Re: Borrelia in cyste vorm bestaat niet in het menselijk lic

Berichtdoor Tulipano » Za 21 Dec 2013 2:49

Antwoord op een inmiddels oude vraag/stelling van Inez (of haar internist):

Round, coexistent with spiral borrelia, larger caliber than spiral, contain internal borrelia content
( Flagellae, granules, karyosomes) , capable of invasion of human cells [Alzheimer's disease]
Real
virulent
Resistant to antibiotics
Capable of regenerating spiral motile borrelia
Capable of cell division, independent to reversion to spiral borrelia forms
Capable survival long term in adverse conditions
Capable of extracellular residence
Capable of intracellular residence
Protein digests of cysts reveals additional unique proteins which change over the life of the cyst form
Capable of shedding borrelia bleb forms
Fully equal to Cystic Treponemal forms of Ovcinnikov et al [ Pub Med ] {Russian studies}
Cystic borrelia are cultivatable from CSF of patients with Neuroborreliosis
Cystic borrelia appear side by side in pure cultures of B31 strain of borrelia burgdorferi
obtained from Rocky Mountain lab, National Institutes of Health, Hamilton, Montana

Met dank aan Alan MacDonald - Lymenet Europe
http://www.lymeneteurope.org/forum/view ... &start=100

WouterB

Berichtdoor WouterB » Za 21 Dec 2013 3:45

Hee, Tulipano!

Even tussen door, gezien het uitblijven van reacties op zeer meer recentere topics, en je eerdere verwijten naar anderen aangaande tijdstippen over aanwezig zijn of posten, om naar analogie met onze H.K.H. te spreken (en daar had ik je inhoudelijk al is op aangesproken, zonder excuses te mogen krijgen), jij was (en wil kennelijk ook blijven) het exponent van meer dan "een beetje dom".

Groetjes, Wouter

savan

Berichtdoor savan » Za 21 Dec 2013 10:07

Nou nou zo kan het wel weer,
Als ik geen uitspraak mag doen over emotioneel zwak begaafd dan is jou opmerking over dom ook not done.

eus

Berichtdoor eus » Za 21 Dec 2013 12:15

Hee, Tulipano!

Even tussen door, gezien het uitblijven van reacties op zeer meer recentere topics, en je eerdere verwijten naar anderen aangaande tijdstippen over aanwezig zijn of posten, om naar analogie met onze H.K.H. te spreken (en daar had ik je inhoudelijk al is op aangesproken, zonder excuses te mogen krijgen), jij was (en wil kennelijk ook blijven) het exponent van meer dan "een beetje dom".

Groetjes, Wouter

Wouter, in andere topics gedraag jij je sinds kort als adjunct-moderator; daarbij hoort dit soort postings zeker niet! Ik vind het erg storend dat jij allerhande topics nu probeert te kapen om kritiek te hebben op Tulipano. Misschien kun je beter een PB sturen.

En anders; gedurende de kerstperiode zijn er altijd wapenstilstanden. Het is fijn, als jij daar aan mee doet, dat maakt het veel leuker om dit forum te lezen. En zeker nu veel mensen vrij zijn tussen kerst en oud- en nieuw is het prettig om dit soort berichten even achterwege te laten.
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Terug naar “Medisch”