Zijn alle klachten door Lyme of.......

Medische onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, maar die niet passen bij "Wetenschap", met vragen, informatie en discussie over bijv. preventie, symptomen, diagnose en behandeling.
judith67

Re: Zijn alle klachten door Lyme of.......

Berichtdoor judith67 » Za 21 Aug 2010 19:24

Om je toch een advies te geven:

Als je na twee weken kuur toch weer meer klachten krijgt zou ik nog wat langer doorgaan. Een week extra (die je nu nog in huis hebt) lijkt me niet genoeg. Of het een Herx is? Dat weet ik niet, waarom dan pas na bijna twee weken AB? Waarom leek de AB eerst wel de klachten te verbeteren?

(Ik ben in dezelfde positie als jij: mijn klachten waren: stijve nek/krakende nek/woordvindproblemen/oorfluiten (kort na start AB daar kan het ook van komen)/vermoeide/raar aanvoelende kuiten, vage tintelingen in vingers (niet sterk, heel vaag). Ben je hiermee geholpen?
(ik slik uiteindelijk wel 6 weken AB, De laatste vier weken doxy 400 mg per dag. Ik wil zo veel mogelijk het risico vermijden. Na de kuur zal ik nog een bloedtest laten doen (als de AB weer uit het bloed is).

Probiotica doe ik niet echt. Ik slik wel een goedkoop drankje. Op dit moment is misselijkheid mijn grootste kwaal van de AB. Vooral samen met koffie (nou ja, binnen een uur dan). Dat valt heel fout.

mary

Berichtdoor mary » Za 21 Aug 2010 19:29

vergeet ff wat te melden over een eventueel antibiotica beleid

Afghanistan gangers komen veel met TBC thuis , bij de overheid is het geen enkel probleem om daarvoor een half jaar antibiotica te krijgen zonder morren of gezeur , nu is het bij Lyme nog niet bewezen dat het werkt maar laten we hopen dat dat eens echt gaat gebeuren...... misschien offtopic maar het schoot me te binnen :( :D

Groet Mary

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 21 Aug 2010 19:35

Tja, dat is waar. Een rare gedachte dat een infectieziekte maar gewoon per definitie over moet zijn in een maand na AB. Dat hangt gewoon van de situatie af. Overigens hoorde ik ook dat zelfs ook de CBO-richtlijn een opening biedt om in individuele gevallen toch naar omstandigheden te handelen. Die vrijheid gunnen artsen zich wat dat betreft veel te weinig.

bjan

Berichtdoor bjan » Za 21 Aug 2010 20:21

Hyochonders hebben bijvoorbeeld een moedervlekje op hun arm en denken gelijk dat het huidkanker is.
Of ze moeten een paar dagen wat meer hoesten en denken dan gelijk dat ze longkanker hebben. DAT IS HYPOCHONDRIE !!
Een psychosomatische aandoening bestaat niet alleen in je eigen beleving .

Dussss....... Judith

bjan

Berichtdoor bjan » Za 21 Aug 2010 20:26

Judith , bedankt voor je advies m.b.t de lengte en dosis AB !
Ik vind het zo raar dat eerst na 2 weken AB (vorige week zaterdag) alles in order leek en nu na bijna 3 weken AB de rugklachten (en pijnlijke kuit) weer terug zijn
Hoe is het met jouw vermoeidheid

judith67

Berichtdoor judith67 » Za 21 Aug 2010 20:40

Dat zeg ik dus, jij niet! Lees maar terug, maar even goede vrienden.

Bedoel je met hypochondrie en Lyme misschien dit?
Mensen hebben pijn in hun knie en weten van het bestaan van Lyme en zeggen/denken: dat zal ik dan ook hebben.
Dat ligt wel ver van hypochondrie. Dat is geen ziekelijke aandoening om die twee zaken te koppelen, ook al is misschien ten onrechte. Dus ik snap je redenering nu wel misschien, maar lees DSM IV of liever V er maar op na: dat valt niet onder hypochondrie :P . Dat valt nog onder normaal gedrag.

Succes met de beslissing en beterschap!

whoops

Berichtdoor whoops » Za 21 Aug 2010 20:46

Raar he ,beste bjan,dat je lichaam anders doet dan je zou verwachten ,na 2wk ab bijna gewoon,na 3wk ab weer klachten.Dat is nou wat ervaringen doen met je zienswijze op lyme,je lichaam doet anders dan de cbo richtlijnen aangeven,steeds verassingen en geen antwoorden ,waarom.En dan ga je terug naar de ha ,en ...wordt je niet geloofd.Snap je nu waarom ,medeforumleden in de boom vliegen als je klachten in twijvel getrokken worden,en ze het woord hypochonder,psychomatisch horen.

judith67

Berichtdoor judith67 » Za 21 Aug 2010 21:01

Met mijn vermoeidheid is het heel goed! Mijn kuiten voelen een stuk minder raar. Stijve nek lijkt over en mijn woordvindproblemen en mijn spreek- en denktempo zijn weer normaal. (ook mijn denktempo was anders: ik kon soms gewoon niet denken, dan moest ik moeite doen om me te focussen... heel raar). Gelukkig werkt dat nu weer naar behoren. Het tintelen heb ik soms nog wel een beetje, maar ik geloof dat dat ook weer een gevolg van de AB kan zijn. Was wel een aparte ervaring: als bijwerkingen van de AB staan zoveel dingen die ook symptomatisch voor Lyme kunnen zijn (zouden mensen soms Herxen gerapporteerd hebben als bijwerking? Dat denk ik dan.....) O ik vergat nog duizeligheid, maar dat kan ook door de AB komen.

ik zal even de Doxy bijsluiter erbij pakken:

Duizeligheid, hoofdpijn, oorsuizen, erytheme uitslag, vochtophoping in gewrichten (zie gewrichtspijn bij Lyme,dat is anders natuurlijk, maar toch weer gewrichten).

Martijn

Berichtdoor Martijn » Za 21 Aug 2010 21:17

Het lijkt me aannemelijk dat niet iedereen die denkt Lyme te hebben, het ook werkelijk heeft of nog steeds heeft. Maar het is natuurlijk niet zo dat die mensen dan allemaal hypochonders zijn. Er kan gewoon sprake zijn van een andere aandoening c.q. andere oorzaak van de klachten. Het kan van alles zijn.

WillemT

Berichtdoor WillemT » Za 21 Aug 2010 21:19

Dit dateer uit 2007:
whoops schreef:Hallo, ik ben Betty
Heb vandaag ziekenhuis uitslag van de lyme test gehad, maar weet iemand wat dit betekent:

IgM (0.86 ratio: negatief)

IgG (3.73 U/ml: negatief)

IgG/IgM (tegen c6 peptide EIA: 0.46 ratio: negatief)

Geen antistoffen tegen Borrelia aangetoond. Bij blijvende verdenking eventueel vervolgserologie over circa 4 weken

Wie wil hierop reageren, zijn mening over geven

WillemT.

Hierop kan nog steeds gereageerd worden

Terug naar “Medisch”