De rol van Selenium bij Lyme

Medische onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, maar die niet passen bij "Wetenschap", met vragen, informatie en discussie over bijv. preventie, symptomen, diagnose en behandeling.
Richard8

Re: De rol van Selenium bij Lyme

Berichtdoor Richard8 » Wo 14 Sep 2011 17:26

Goed nieuws voor wie geïnteresseerd is in het verhogen van selenium en glutathionwaarden in het bloed:

In een 'noten'dop kan gezegd worden dat selenium belangrijk is, omdat er zoveel functies in het lichaam afhankelijk van zijn. Bescherming tegen vrije radicalen, voor vruchtbaarheid, schildklierfunctie, afweerreactie, spierontwikkeling, helpt bij het bestrijden van kanker, beschermt het lichaam tegen hartziekten en heeft nog vele andere functies.

Maar bovenal helpt selenium om bacteriën (en andere micro-organismen) te bestrijden en neurotoxines te neutraliseren. Hetgeen bij Lyme natuurlijk essentieel is

En selenium speelt een cruciale rol in de fabricage van glutathion, de meester antioxidant die het lichaam zelf aanmaakt, nodig voor de gezondheid in al haar verschillende aspecten. Het geeft het bloed een krachtige impuls en ontgift de cellen.
Verhoogde glutathionwaarden zorgen er voor dat het lichaam meer witte bloedcellen aanmaakt.

Wat mij persoonlijk zeer aanspreekt is het gegeven dat uit onderzoek is gebleken dat vrijwel alle chronische aandoeningen gepaard gaan met een tekort aan glutathion, terwijl bij gezonde mensen deze glutathionwaarden binnen de norm zijn gebleken.

Bij een test met Paranoten (Brazil nuts) is onderzocht wat het effect is van 12 weken inname van 2 Paranoten in vergelijking met een pil met 100 microgram selenium en een placebo pil.

Uit deze test (zie de link hieronder) bleek dat de inname van 2 Paranoten dezelfde verhoging van selenium in het bloed veroorzaakte als het pilletje van 100 mcg. En dat terwijl later bleek dat de twee noten samen maar ongeveer de helft =53 mcg. aan selenium bevatten.
Dat is al indrukwekkend, maar het wordt nog beter, aangezien uit de gegevens blijkt dat de 53 mcg. selenium uit de noten een veel grotere verhoging gaf van de glutathion dan de 100 mcg. selenium van de pil.

De consumptie van de 2 Paranoten verhoogde de glutathion met 8%, terwijl de selenium pil voor een verhoging zorgde van maar 3 %.
Hieruit kan worden geconcludeerd dat de selenium in een natuurlijke context, zoals in de noten, tot wel 5x zo effectief is voor het verhogen van het glutathion dan een supplement.

Goed nieuws dus voor de verkoop van deze noten, maar nog meer voor degenen die een tekort aan selenium of glutathion hebben.

Abstract
Full

The discussion of the link between Lyme disease, selenium and glutathione has also started on this forum here.

Richard8

Berichtdoor Richard8 » Za 17 Sep 2011 14:33

Na veel info de revue te hebben laten passeren is de conclusie :

Chronische aandoeningen gaan gepaard met een laag glutathion gehalte in het bloed en de weefsels.

Dus hebben alle Lymepatiënten ws te weinig glutathion in het lichaam.
Gezonde mensen hebben doorgaans veel glutathion.

Zou dat kunnen betekenen dat de toename van de Gluthathion ook zou kunnen leiden tot genezing van Lyme ?
Of is dat te simplistisch gedacht ?
Dus een paar noten per dag is genoeg om te genezen ?

Iemand een mening hierover ?

abstract pubmed
print the whole article

Barb70

Berichtdoor Barb70 » Za 17 Sep 2011 19:32

Ik ben nu het boek aan het lezen "Nooit meer moe" van professor Michael Maes. Een aanrader als je wilt weten hoe het immuunsysteem verstoord kan raken, hoe de darmen werken en wanneer er problemen zijn en hoe je dit probleem kan aanpakken. Hij schrijft o.a. dat de belangrijkste anti-oxidanten zijn: Q10, Taurine, Q10, liponzuur, Selenium, Gluthation, Zink en DHEA.
Door dit in te nemen herstel je de lekkende darm, de darm waar 80% van het imuunsysteem gemaakt word, en ga je de oxidatieve stress te lijf! Het innemen van deze anti-oxidanten zorgen ervoor dat vermoeidheid afneemt, spierkracht verbeterd, em verhindert schade in de hersenen. Er staan meer combi supplementen en medicatie in het boek om aan je herstel te werken.
Uiteraard kan ik niet het hele boek hier neerzetten, maar het is wel een eye opener om te lezen.
Ik ben inmiddels lyme en co-infectie vrij maar mijn immuunsysteem is nog niet zoals het moet zijn. Dit boek helpt mij wel om de laatste stappen te nemen in het herstel.

Edeline

Berichtdoor Edeline » Ma 14 Nov 2011 1:08

Hallo Richard,
Ik ben er niet op gecontroleerd. Het heeft echter wel z'n effect gehad. Na anderhalve dag kreeg ik Vasculitis. Ik denk dat dit al eerder begonnen was maar nu z'n climax kreeg. Het begon bij m'n voeten en kroop omhoog. Stroomstoten in m'n schenen , kuitkramp vervolgens in m'n bovenbenen. Enz. Ik ben zo dom geweest om na 2 dagen te starten met Keltisch zeezout. Ondanks de pijn was ik helemaal happy omdat ik na 10 minuten geen stijve knieën meer had. Ben meteen gaan wandelen. De nacht erop heb ik een dokter gebeld. Ik kreeg een assistente aan de lijn. "Neemt u maar 2 paracetamolletjes." Hielp natuurlijk niet. Na 4x 2 paracetamol ben ik van wanhoop gaan blowen en heb ook nog 3 glazen wijn gedronken. De pijn werd alleen maar erger. Ik kon niet meer lopen daar m'n been telkens verlamd raakte. De pijn concentreerde zich in mijn onderrug.Kon niet meer opstaan .Begon te huilen en kermen. Op het laatst heb ik zo hard gegild dat de hele straat kon meegenieten. Kon niet meer stoppen. Politie en een motor arts erbij. De arts tilde me met een ruk aan m'n arm van de grond ( wat later een blauwe schouder werd). De politie doorzocht en passant mijn huis. - onduidelijk op grond van wat. Ze zijn weg gegaan omdat ik niet kon stoppen met kermen en ze dachten dat ik dronken was.
's Nachts geslapen op Valium en de volgende dag opgetild en naar een arts gebracht. Deze gaf een receptje mee voor Ibuprofen. Met het advies me bij de huisarts te melden daar er bloed in m'n urine was gevonden. Na een paar dagen plat op bed ben ik met de bus naar de huisarts gegaan. Niet verder gekomen dan de halte en verder met een ambulance naar het ziekenhuis. Hele dag op de hartbewaking gelegen met een bloeddruk van 114/194. Met Perindopril , Simvastine ( ga ik echt niet gebruiken) en Tramadol naar huis gestuurd. De volgende dag had ik gelukkig een afspraak bij een orthomoleculair arts. Diagnose Bartonella , Rickettsia en Borrelia. 1 Maand Claritomycine en fotonen therapie. Dezelfde dag lag de uitslag van ProHealth in de bus. Bartonella positief en Borrelia negatief. Op Rickettsia heb ik me niet laten testen.
Inmiddels is de AB goed aangeslagen. De zenuw ontsteking is vrijwel over. Ader wanden voelen wat beter aan. Sinds 2 dagen gebruik ik ook LDN. Zoveel energie heb ik in vele jaren niet gehad. Ik kan weer lopen en fietsen en ben zelfs naar een feestje geweest.
Ik heb ondertussen het gebruik van Selenium ( nu 400ug per dag ) en Keltisch zeezout voort gezet. Daar heb ik absoluut geen spijt van.
Edeline

P.S. De huisarts gelooft nog steeds niet dat ik niet meer kon lopen.

Richard8

Berichtdoor Richard8 » Di 13 Dec 2011 19:02

Barb70 schreef:Ik ben nu het boek aan het lezen "Nooit meer moe" van professor Michael Maes. Een aanrader als je wilt weten hoe het immuunsysteem verstoord kan raken, hoe de darmen werken en wanneer er problemen zijn en hoe je dit probleem kan aanpakken. Hij schrijft o.a. dat de belangrijkste anti-oxidanten zijn: Q10, Taurine, Q10, liponzuur, Selenium, Gluthation, Zink en DHEA.

Hallo Barb, interessant boek. Ik ga het aanschaffen.
Wat me opvalt is dat je in het rijtje belangrijkste oxidanten geen melding maakt van Vitamine C, terwijl dat hier toch niet zou mogen ontbreken, gezien de belangrijke rol die vitamine C voor de immuniteit en tegen de vrije radicalen speelt.
Wellicht dat de tweede keer Q 10 in je bericht Vit C zou moeten zijn?
Groet,
Richard

bamboe

Berichtdoor bamboe » Wo 14 Dec 2011 16:09

Hoi Richard,

of q10 (200 gram) wel of niet in het rijtje hoort ivm ¨anti¨oxidanten (hetgeen een verkeerde benaming is: het gaat er bij antioxidanten juist om om meer zuurstof in het lichaam te krijgen): mij helpt het zeker goed!

en nog iets: ik had hier nog geschreven over gluthationgehalte met 600 - 700 % opkrikken met een ongebruikelijke methode: de koffieklysma: viewtopic.php?f=22&t=6476

groetjes

martina1962

Berichtdoor martina1962 » Di 14 Feb 2012 19:58

Ik slik nu ong 3 weken 1200mcg selenium en ik voel me er sinds 10 dagen goed bij ik heb nog wel last van mijn spieren maar in veel mindere mate. Wat ik nog belangrijker vind die akelig vermoeidheid is weg, nu wil ik nog niet te hard roepen want het is pas 10 dagen maar het is al lange tijd geleden dat ik me zolang achter elkaar goed gevoeld heb.
Ook heb ik nog niet officieel de uitslag of ik inderdaad lyme heb maar het lijkt er in ieder geval wel op.

Richard8

Berichtdoor Richard8 » Di 21 Feb 2012 19:55

Hallo Martina, wat fijn dat je verbetering hebt kunnen waarnemen door extra selenium te gebruiken. Selenium neutraliseert kwik en andere gifstoffen dus dat zou een verklaring kunnen zijn van de verbetering, het is ook een antioxidant, dus beschermt tegen vrije radicalen. Het heeft belangrijke beschermende eigenschappen, je zult het wel gelezen hebben in de teksten hierboven. In het algemeen heeft het dus belangrijke rol in het immuunsysteem.

Het vervelende aan selenium is echter dat je er ook teveel van kunt krijgen en dat heeft weer een nadelige invloed. Dus de hoge dosis die jij slikt is eigenlijk alleen geschikt voor een kortere periode. Teveel kun je merken aan misselijkheid, overgeven, emotionele instabiliteit etc.
Het is goed verklaarbaar waarom je erdoor bent opgeknapt, maar het lijkt me niet verstandig om met deze hoge dosis door te gaan zonder een bloedonderzoek waarbij de seleniumwaarden in beeld komen.
Onderhoudsdosis dus. Better be safe, than sorry.

Naar alle waarschijnlijkheid is het veiliger en verstandiger om voor zoveel mogelijk stoffen de bloedwaarden te laten bepalen zo om tot een evenwichtige inname te kunnen komen.
Met groet.

stitch

Berichtdoor stitch » Ma 27 Feb 2012 13:18

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes over selenium:

Weet iemand of je selenium mag slikken als je bezig bent met een ab-kuur van infusen Ceftriaxon of Claritromycine in combinatie met Plaquenil?
Kun je selenium- en glutathionwaarden gewoon laten prikken bij de huisarts?
Kun je seleniumtabletten gewoon kopen in de drogist?

Alvast bedankt.

Groeten,

Robert

stitch

Berichtdoor stitch » Ma 27 Feb 2012 14:31

Nog een vraagje:

Als je paranoten zou willen eten in plaats van seleniumtabletten te slikken, hoeveel zou er dan moeten eten om op 600 mcg per dag uit te komen?

Groeten,

Robert

Terug naar “Medisch”