Basisdieet bij behandeling via Lymecenter

Medische onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, maar die niet passen bij "Wetenschap", met vragen, informatie en discussie over bijv. preventie, symptomen, diagnose en behandeling.
rongenbosch

Basisdieet bij behandeling via Lymecenter

Berichtdoor rongenbosch » Za 18 Okt 2014 9:35

Ik was voor het eerst maandag bij Lymecenter in Maastricht. Werd voor het eerst ECHT serieus genomen. Ik heb een basisdieet en een soort van ontgiftingsmiddel (toxadent) mee gekregen om mee te beginnen vooraleerst naar verdere behandeling wordt gekeken.
Nu mis ik in dit dieet of ik wel alpro soja producten mag (mag nl geen melkproducten) en verder zijn volgende ook wel toegestaan? : kip (er staat geen vlees, vis), maisproducten (geen tarwe etc) en zilvervliesrijswafels, cocos, aloeverasap? Ik vind het erg moeilijk om overdag iets echt vullends eetbaars te eten (fruit geeft zo snel een leeg gevoel) aardappelen mogen dus avondeten is dan niet zo lastig.
Graag iemand tips als alternatief voor brood/crackers ??
En ik ben nu geneigd te denken dat je snel een cacium/ijzer tekort gaat krijgen.
Ik had centrum nog gebeld/gemaild maar nog geen antwoord maar ik wil t toch ook graag vragen aan mensen die er misschien al ervaring mee hebben? IEMAND ?
En is een keer zondigen niet erg? We hebben nl een feestje volgende week en we gaan een weekendje weg en hebben daar een visspecialiteitenavond !! En wat eet je dan in een hotel als ontbijt, voor mij weinig alternatieven gezien mijn zeer strenge dieet :( Ik heb ook nog diabetes II dus ben al heel beperkt :(
Laatst gewijzigd door rongenbosch op Za 18 Okt 2014 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.

joos06

Re: Basisdieet behandeling Lymecenter Maastricht

Berichtdoor joos06 » Za 18 Okt 2014 12:31

Ik heb je een pb gestuurd.

eefduck

Re: Basisdieet behandeling Lymecenter Maastricht

Berichtdoor eefduck » Za 18 Okt 2014 12:42

Ben erg benieuwd naar de reacties dus ik lees even mee.

NMDA

Re: Basisdieet bij behandeling via Lymecenter

Berichtdoor NMDA » Za 18 Okt 2014 14:51

rongenbosch schreef:Ik was voor het eerst maandag bij Lymecenter in Maastricht. Werd voor het eerst ECHT serieus genomen. Ik heb een basisdieet en een soort van ontgiftingsmiddel (toxadent) mee gekregen om mee te beginnen vooraleerst naar verdere behandeling wordt gekeken.
Nu mis ik in dit dieet of ik wel alpro soja producten mag (mag nl geen melkproducten) en verder zijn volgende ook wel toegestaan? : kip (er staat geen vlees, vis), maisproducten (geen tarwe etc) en zilvervliesrijswafels, cocos, aloeverasap? Ik vind het erg moeilijk om overdag iets echt vullends eetbaars te eten (fruit geeft zo snel een leeg gevoel) aardappelen mogen dus avondeten is dan niet zo lastig.
Graag iemand tips als alternatief voor brood/crackers ??
En ik ben nu geneigd te denken dat je snel een cacium/ijzer tekort gaat krijgen.
Ik had centrum nog gebeld/gemaild maar nog geen antwoord maar ik wil t toch ook graag vragen aan mensen die er misschien al ervaring mee hebben? IEMAND ?
En is een keer zondigen niet erg? We hebben nl een feestje volgende week en we gaan een weekendje weg en hebben daar een visspecialiteitenavond !! En wat eet je dan in een hotel als ontbijt, voor mij weinig alternatieven gezien mijn zeer strenge dieet :( Ik heb ook nog diabetes II dus ben al heel beperkt :(

Soja kan ik alleen maar absoluut afraden. Soja, Melkproducten en Gluten zijn allemaal vergif voor mensen met neurodegeneratieve aandoeningen waaronder dus ook Lyme. Ik heb dit pas na jaren van ellende op zijn juiste plaats kunnen zetten maar bij mij maken ze de boel flink erger. Op zich niet gek als je kijkt wat er allemaal inzit. Rijswafels lijken op het eerste gezicht ook gezond maar deze hebben ook een vrij hoge Glycemische Index waarde dus ze worden snel tot glucose omgezet in je lichaam. Hetzelfde geldt voor aardappels. Dus met beide zou ik het zeker rustig aan doen.

Broodproducten vervangen is inderdaad enorm lastig. Persoonlijk heb ik vorig jaar veel boekweit crackers genuttigd. Ben er geen fan van maar het is beter dan niets. Bijvoorbeeld de "Le Pain des Fleurs Boekweit Crackers Zonder Zout" kan je zo online bestellen. Nogal hard een beetje een bitter smaakje maar zoals je al zei alleen maar fruit vult ook niet echt en ook teveel fruit kan ook je suikerproblemen verergeren.

En die visavond zou ik gewoon doen. Vis is sowieso erg gezond en een erg goede bron van Vitamine A,B,D en E. Enigste nadeel bij vis is dat het vaak ook een goede bron is van methylkwik. Dus als zwaremetalenvergiftiging een cofactor bij je klachten is kan het veelvuldig nuttigen van vis ook hier problemen geven. Maar vlees is sowieso moeilijk voor je spijsverteringskanaal om te verteren dus grote hoeveelheden aan vlees kunnen je spijsvertering ook nog verder belasten dus ook hier lijkt me een juiste balans op zijn plaats.

rongenbosch

Berichtdoor rongenbosch » Za 18 Okt 2014 16:37

en kip/kalkoen en mais producten (bv maisbrood?)

NMDA

Berichtdoor NMDA » Za 18 Okt 2014 17:42

en kip/kalkoen en mais producten (bv maisbrood?)

Kip en kalkoen kan je zeker gebruiken, ik eet praktisch qua vlees alleen maar kip en af en toe wat rundvlees. Soms ook wat varkensvlees als een guilty pleasure maar zeker niet te veel. Nou ja af en toe laat ik me wat dat betreft ook wel eens gaan helaas. :oops:

Maisbrood in Nederland wil ook nog wel vaak tarwe (en dus gluten) bevatten aldus de volgende quote van Wikipedia:

Maisbrood wordt van mais gemaakt. In Nederland is het echter een meergranenbrood waarbij tarwe wordt gebruikt om de luchtige structuur van brood te verkrijgen. Door de mais krijgt het dan de gelige kleur.

Dus als je maisbrood gebruikt probeer de tarwe bevattende versies te vermijden. Maar ook weer maisbrood wat van maismeel wordt gemaakt bevat veel koolhydraten en heeft ook een vrij hoge glycemische index waarde (ergens zo rond de 70 plus) dus ook dit kan problemen geven. En mais heeft zelf ook een soort van glutenachtige variant. Zeker niet zo kwalijk als de echte gluten maar toch. Maar echt maisbrood zonder tarwe zou zeker een goed alternatief voor je kunnen zijn. Maar ook bij deze is de juiste balans vinden erg belangrijk.

Ik was voor het eerst maandag bij Lymecenter in Maastricht. Werd voor het eerst ECHT serieus genomen. Ik heb een basisdieet en een soort van ontgiftingsmiddel (toxadent) mee gekregen om mee te beginnen vooraleerst naar verdere behandeling wordt gekeken.

Maar dat Toxadent detox middel wat zijn daar eigenlijk de actieve bestandsdelen van als ik vragen mag? Ik heb er nog nooit van gehoord.

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Zo 19 Okt 2014 0:17

Geen soja, dat lijkt qua allergeen erg op melk zover ik weet.
Dan raak je snel intolerant voor soja en ik heb dat met melkallergie dus echt zo ervaren.
Amandelmelk heb je tegenwoordig ook en walnootmelk en dat soort spul.
Qua ontbijt kan ik je smoothies aanraden en eieren als je dat mag.
Fruit dus combineren met een lepel kokosolie en groente met desnoods een schep proteinepoeder erbij, op basis van erwten bijvoorbeeld. Dan zit je echt proppievol kan ik je zeggen.

Ik eet dus geen melk, gluten, soja en varken zeer beperkt.
Brood eet ik ook niet omdat ik er erg moe van word maar inderdaad wel aardappelen en dat bevalt prima.
Dit dieet heeft wel echt een groot deel van mijn herstel bepaald, ik was echt heel slecht zowel fysiek als mentaal en toen ik op dieet ging was het een enorme verandering.
Ik kon daarvoor bijvoorbeeld geen geluiden meer verdragen en dat was echt met drie dagen ofzo weg.
Qua pijn is dat toen ook zeker met meer als de helft gereduceerd in enkele dagen.
Toen was ik er nog lang niet hoor, maar het scheelt wel als je veel voorkomende intoleranties gewoon schrapt uit principe.
Nu kan ik wel weer tegen zowel gluten als melk en ik heb het idee dat mijn hoofd minder goed werkt, maar ik heb niet meer dat extreme ziek zijn van een dieetfout.

Dat ziek zijn is trouwens ook pas gekomen na 4 weken dieet, daarvoor nooit ziek er van geweest naar mijn idee. Maar na 4 weken melk en glutenvrij smokkelen leverde een week! ziek zijn op.

NMDA

Berichtdoor NMDA » Zo 19 Okt 2014 13:46

anoniem1992 schreef:Geen soja, dat lijkt qua allergeen erg op melk zover ik weet.
Dan raak je snel intolerant voor soja en ik heb dat met melkallergie dus echt zo ervaren.
Amandelmelk heb je tegenwoordig ook en walnootmelk en dat soort spul.
Qua ontbijt kan ik je smoothies aanraden en eieren als je dat mag.
Fruit dus combineren met een lepel kokosolie en groente met desnoods een schep proteinepoeder erbij, op basis van erwten bijvoorbeeld. Dan zit je echt proppievol kan ik je zeggen.

Ik eet dus geen melk, gluten, soja en varken zeer beperkt.
Brood eet ik ook niet omdat ik er erg moe van word maar inderdaad wel aardappelen en dat bevalt prima.
Dit dieet heeft wel echt een groot deel van mijn herstel bepaald, ik was echt heel slecht zowel fysiek als mentaal en toen ik op dieet ging was het een enorme verandering.
Ik kon daarvoor bijvoorbeeld geen geluiden meer verdragen en dat was echt met drie dagen ofzo weg.
Qua pijn is dat toen ook zeker met meer als de helft gereduceerd in enkele dagen.
Toen was ik er nog lang niet hoor, maar het scheelt wel als je veel voorkomende intoleranties gewoon schrapt uit principe.
Nu kan ik wel weer tegen zowel gluten als melk en ik heb het idee dat mijn hoofd minder goed werkt, maar ik heb niet meer dat extreme ziek zijn van een dieetfout.

Dat ziek zijn is trouwens ook pas gekomen na 4 weken dieet, daarvoor nooit ziek er van geweest naar mijn idee. Maar na 4 weken melk en glutenvrij smokkelen leverde een week! ziek zijn op.

Ik durf met stelligheid te beweren dat bij de meesten van jullie je voedselkeuzes tot wel 40% tot 60% van je klachten bijdraagt. En je hoeft niet eens allergisch te zijn voor de meeste van deze producten om er zieker van te worden. En de meeste allergietesten zijn overigens net als de meeste Lyme testen sowieso notoir onbetrouwbaar.

Met aardappelen zou ik ook een beetje uitkijken. Probeer ze met mate te nuttigen dus geen al te grote porties. Cassaves en zoete aardappelen zijn ook goede vervangers hiervoor. Ze zullen iets minder kwalijk zijn. Ze zijn wel veel minder praktisch om te voorbereiden ivm met het zelf moeten schillen en omdat ze qua koken gewoonweg lastiger te bereiden zijn. Maar alle koolhydraatrijke voedselbronnen waaronder dus ook peulvruchten (erwten, bruine en witte bonen en linzen) moeten nooit in grote hoeveelheden genuttigd worden. Ze in het begin compleet weglaten is bij veel van jullie ook aan te raden.

En goede koolhydraatbronnen die je minder zullen belasten zijn zilvervliesrijst (brown rice) en met name Quinoa. Vooral deze laatste heeft een erg lage glycemische index waarde en is erg voedingsrijk. Maar ook hiermee zijn grote porties af te raden.

Met eieren moet je helaas ook uitkijken. Het eigeel is erg gezond maar de eiwitten van eieren zijn zo'n beetje een van de meeste rijke vormen van Arachidonzuur die je kan nuttigen en dat laatste kan je klachten flink doen verergeren. Wikipedia zegt het volgende:

Arachidonzuur verlaagt de ontstekingsremmende werking van omega-3 vetzuren, en werkt daardoor bij een gebrek aan deze vetzuren ontstekingsbevorderend.

Dus het werkt ontstekingsbevorderend maar het heeft ook nog een andere kwalijke eigenschap die erg veel lijkt op die van gluten, soja en melkproducten maar dat laatste is een erg complexe materie waar ik nog later op wil terugkomen. Dus af en toe eieren nuttigen kan geen kwaad maar overdaad is wederom kwalijk helaas.

Sorry dat ik zo'n onheilsprofeet moet zijn. Het wordt er helaas allemaal niet leuker op. :cry:

lanalana

Berichtdoor lanalana » Zo 19 Okt 2014 13:55

Zijn er geen voorbeelden van een dergelijk dieet...
:zwaaien: lana

NMDA

Berichtdoor NMDA » Zo 19 Okt 2014 14:27

lanalana schreef:Zijn er geen voorbeelden van een dergelijk dieet...
:zwaaien: lana

Er zijn echt enorm veel diëten die erg veel lijken op hierboven genoemde principes en die onderling erg veel raakvlakken hebben maar die op kleine details weer van elkaar afwijken. Hier heb je een korte lijst van de meest voorname en bekende:

-Candida Dieet
-Ketogeen Dieet
-Atkins Dieet
-GAPS Dieet
-Anti-Inflammatory Diet
-anti-histamine dieet

Maar op zijn tijd wil ik zelf het een en ander gaan formuleren en op papier zetten wat dat betreft. Veel van deze diëten zullen je zeker helpen maar op enkele fundamentele principes slaan ze de plank volledig mis. De afgelopen 8 maanden heb ik zoveel geleerd en alle keren dat mijn klachten beter en erger werden zijn achteraf gezien hier grotendeels aan terug te lijden. Er zijn ook nog vele andere zaken naast een dieet die je symptomen kunnen doen verergeren en doen afnemen. Maar geïnteresseerden kunnen me altijd ff mailen of een PM sturen.

Terug naar “Medisch”