anoniem1992 schreef:Geen soja, dat lijkt qua allergeen erg op melk zover ik weet.
Dan raak je snel intolerant voor soja en ik heb dat met melkallergie dus echt zo ervaren.
Amandelmelk heb je tegenwoordig ook en walnootmelk en dat soort spul.
Qua ontbijt kan ik je smoothies aanraden en eieren als je dat mag.
Fruit dus combineren met een lepel kokosolie en groente met desnoods een schep proteinepoeder erbij, op basis van erwten bijvoorbeeld. Dan zit je echt proppievol kan ik je zeggen.
Ik eet dus geen melk, gluten, soja en varken zeer beperkt.
Brood eet ik ook niet omdat ik er erg moe van word maar inderdaad wel aardappelen en dat bevalt prima.
Dit dieet heeft wel echt een groot deel van mijn herstel bepaald, ik was echt heel slecht zowel fysiek als mentaal en toen ik op dieet ging was het een enorme verandering.
Ik kon daarvoor bijvoorbeeld geen geluiden meer verdragen en dat was echt met drie dagen ofzo weg.
Qua pijn is dat toen ook zeker met meer als de helft gereduceerd in enkele dagen.
Toen was ik er nog lang niet hoor, maar het scheelt wel als je veel voorkomende intoleranties gewoon schrapt uit principe.
Nu kan ik wel weer tegen zowel gluten als melk en ik heb het idee dat mijn hoofd minder goed werkt, maar ik heb niet meer dat extreme ziek zijn van een dieetfout.
Dat ziek zijn is trouwens ook pas gekomen na 4 weken dieet, daarvoor nooit ziek er van geweest naar mijn idee. Maar na 4 weken melk en glutenvrij smokkelen leverde een week! ziek zijn op.
Ik durf met stelligheid te beweren dat bij de meesten van jullie je voedselkeuzes tot wel 40% tot 60% van je klachten bijdraagt. En je hoeft niet eens allergisch te zijn voor de meeste van deze producten om er zieker van te worden. En de meeste allergietesten zijn overigens net als de meeste Lyme testen sowieso notoir onbetrouwbaar.
Met aardappelen zou ik ook een beetje uitkijken. Probeer ze met mate te nuttigen dus geen al te grote porties. Cassaves en zoete aardappelen zijn ook goede vervangers hiervoor. Ze zullen iets minder kwalijk zijn. Ze zijn wel veel minder praktisch om te voorbereiden ivm met het zelf moeten schillen en omdat ze qua koken gewoonweg lastiger te bereiden zijn. Maar alle koolhydraatrijke voedselbronnen waaronder dus ook peulvruchten (erwten, bruine en witte bonen en linzen) moeten nooit in grote hoeveelheden genuttigd worden. Ze in het begin compleet weglaten is bij veel van jullie ook aan te raden.
En goede koolhydraatbronnen die je minder zullen belasten zijn zilvervliesrijst (brown rice) en met name Quinoa. Vooral deze laatste heeft een erg lage glycemische index waarde en is erg voedingsrijk. Maar ook hiermee zijn grote porties af te raden.
Met eieren moet je helaas ook uitkijken. Het eigeel is erg gezond maar de eiwitten van eieren zijn zo'n beetje een van de meeste rijke vormen van Arachidonzuur die je kan nuttigen en dat laatste kan je klachten flink doen verergeren. Wikipedia zegt het volgende:
Arachidonzuur verlaagt de ontstekingsremmende werking van omega-3 vetzuren, en werkt daardoor bij een gebrek aan deze vetzuren ontstekingsbevorderend.
Dus het werkt ontstekingsbevorderend maar het heeft ook nog een andere kwalijke eigenschap die erg veel lijkt op die van gluten, soja en melkproducten maar dat laatste is een erg complexe materie waar ik nog later op wil terugkomen. Dus af en toe eieren nuttigen kan geen kwaad maar overdaad is wederom kwalijk helaas.
Sorry dat ik zo'n onheilsprofeet moet zijn. Het wordt er helaas allemaal niet leuker op.