Co infecties laten testen

Medische onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, maar die niet passen bij "Wetenschap", met vragen, informatie en discussie over bijv. preventie, symptomen, diagnose en behandeling.
jesuisx

Co infecties laten testen

Berichtdoor jesuisx » Di 21 Okt 2014 17:29

Ik heb een vraag; co infecties testen kan ook in het ziekenhuis neem ik aan? Hoe betrouwbaar is dit?
Ik laat deze week bloed afnemen voor Augsburg, ook hebben ze mij daar aangeraden een aantal co infecties mee te pakken,wat ik ook ga doen. Nu lees ik dat er best flink wat zijn en wil ik ze gewoon allemaal getest hebben maar Augsburg kost nu al zo'n 800 euro. (heb al meerdere onderzoeken laten doen dus ben nu al ruim tegen de 1500 kwijt). Ik hoop dat iemand me kan adviseren en als het kan in een regulier ziekenhuis welke is dan het beste? Dan zorg ik dat mijn internst daarnaartoe verwijst. Alvast bedankt!

Tulipano

Re: Co infecties laten testen

Berichtdoor Tulipano » Di 21 Okt 2014 22:34

Dag jesuisx

Als het goed is kun je co-infecties zoals erlichia, mycoplasma, toxoplasmose en Bartonella ook via je huisarts laten testen. Het voordeel is dat de testen worden vergoed door je zorgverzekeraar maar het nadeel is wel dat van bijv. Bartonella alleen de Henselae variant wordt getest terwijl er meerdere stammen bestaan.
Mocht je kampen met herhaaldelijk terugkomende infecties van de luchtwegen/slijmvliezen en/of woon je in een gebied waar veel vee voorkomt dan doe je er verstandig aan om chlamydia pneumoniae, Q-koorts en Brucella te laten mee testen. Hopelijk staat je huisarts hiervoor open. Een alternatief is de internist of infectioloog in een ziekenhuis met expertise op het gebied van bacteriële infecties. Ik weet niet waar je woont maar het schijnt dat het Havenziekenhuis in Rotterdam een goede reputatie heeft.

Succes :wink:

jesuisx

Berichtdoor jesuisx » Wo 22 Okt 2014 8:20

Bedankt voor je antwoord! Zijn deze testen net zo goed als in Duitsland? Of zijn ze daar sensitiever?

jesuisx

Berichtdoor jesuisx » Wo 22 Okt 2014 8:40

Nog 1 opmerking; augsburg adviseerde me oa ebv te testen, maar de internist zei pas dat uit bloed kwam een ebv infectie in het verleden, overbodig om nog een keer te doen toch?

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Wo 22 Okt 2014 12:14

Over de kwaliteit van de testen durf ik me niet uit te spreken. Wat ik wel weet, is dat de testuitslagen van de labs onderling nogal kunnen verschillen en dat sommige Duitse labs ook op andere varianten van Bartonella testen. Babesia wordt in Nederland doorgaans niet getest omdat men van mening is (RIVM) dat deze bacterie hier vrijwel niet voorkomt (volgens zeggen van mijn internist). Dus daarop zou je ook in Duitsland kunnen laten testen.

M.b.t. EBV: een groot aantal Lymepatiënten blijkt ook een Epstein Barr infectie te hebben doorgemaakt.
EBV kan persisteren:

viewtopic.php?f=8&t=7489
en
viewtopic.php?f=4&t=6729&start=40

Persoonlijk vermoed ik dat EBV een van de oorzaken is van chronische vermoeidheid bij Lyme, maar wie ben ik.

:zwaaien:

bamboe

Berichtdoor bamboe » Wo 22 Okt 2014 12:56

de internist zei pas dat uit bloed kwam een ebv infectie in het verleden, overbodig om nog een keer te doen toch?

Jesuis: inderdaad overbodig om nog een keer te doen zou ik zeggen.
Je krijgt dan waarschijnlijk gewoon weer dezelfde positieve igg-waarde.
Het virus blijft in je lichaam zitten en of igg betekent dat de infectie over is: dat is volgens mij altijd discutabel.
Want het virus gaat nooit meer weg en zoals ik het begreep belast het blijvend o.a. de lever.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Wo 22 Okt 2014 13:03

Je krijgt dan waarschijnlijk gewoon weer dezelfde positieve igg-waarde.

Dat is inderdaad hoogst waarschijnlijk. Maar mocht extreme vermoeidheid een onderdeel zijn van het klachtenbeeld en met de wetenschap dat Epstein Barr kan persisteren, zou ik me er opnieuw op laten testen. Al was het alleen maar om te zien of er toch een positieve IgM waarde uitkomt (als je tenminste geen passieve T-cellen hebt!). In Augsburg zullen ze het wellicht wel laten meewegen en het behandelprotocol er misschien op afstemmen.

Het virus weet zich goed schuil te houden in ons immuunsysteem. De meeste mensen hebben er helemaal geen last van maar bij een ernstig verminderde weerstand kan het virus weer actief worden. Dit kan in sommige gevallen uiteindelijk leiden tot een vorm van kanker of Multiple Sclerose. Het vermoeden bestaat dat Epstein-Barr virus eiwitten uitscheidt waar de T-cellen van ons afweersysteem passief van worden

jesuisx

Berichtdoor jesuisx » Wo 22 Okt 2014 13:42

Bedankt! Ik zit heel erg in dubio, of ik de co infecties niet gewoon in het ziekenhuis hier laat testen aangezien me dit gewoon geld scheelt en me al kleurenblind aan allerlei testen heb betaald (llm in berlijn, was positief, geen actieve infectie terwijl de nk en cd57 heeel erg laag waren) nu dus in augsburg nog een keer en daar de chronische meepakken.

jesuisx

Berichtdoor jesuisx » Wo 22 Okt 2014 13:44

Misschien een hele domme opmerking maar ik weet allemaal niet zo goed hoe en wat. Is het ook mogelijk dat die ebv deze klachten allemaal veroorzaakt (moe, hartkloppingen, tintelingen enz) en dat daarom die waarden zo laag zijn?

jesuisx

Berichtdoor jesuisx » Wo 22 Okt 2014 13:46

Trouwens ook candida albicans in darmen vastgesteld door ontlastingsonderzoek

Terug naar “Medisch”