Beste allemaal,
Ik begrijp geen klap van de uitslag die ik gekregen heb via Igenex.
De Elisa was negatief. Ik heb bloed opgestuurd naar Amerika en hiervan dus de uitslag ontvangen.
Volgens richtlijnen op Amerikaanse fora en het papier van Igenex is van IGM de nummers 23, 39 en 41 en dan 2 of meer positief een besmetting. van IGG zouden van of meer van de nummers 18, 21, 28, 30, 39, 41, 45, 58, 66 en 93) positief zijn. Zoals ik mijn uitslagen bekijk heb ik dan van IGM 2 nummers positief en van IGG 3. OFtewel IGM positief en IGG negatief.
Ik hoopte eigenlijk dat mijn forumgenoten meer weten. Banden die positief waren:
IGM
18 +
31 +++
39 IND (schijnt maybe yes or maybe no te zijn)
41 ++
58 +
83-93 +
IGG
28 +
39 IND
41 +
83-93 +
Kunnen jullie me helpen?
En dan nog kijken of mijn huisarts er iets mee wil/kan..
liefs Dani.
uitslag Igenex
-
Re: uitslag Igenex
Dani schreef:IGM
18 +
31 +++
39 IND (schijnt maybe yes or maybe no te zijn)
41 ++
58 +
83-93 +
IGG
28 +
39 IND
41 +
83-93 +
IgM
Band 18 is geen bewijs voor een Borrelia infectie
Band 31 Door sommige artsen behoord deze band niet bij BB speciaal als hij in de IgM voorkomt
Band 41 behoord door sommige artsen wel bij de BB anderen hebben daar een afwijkende mening over.
Band 58 ?????
Band 93 kan een aanwijzing zijn voor stadium 3 maar is zwak
Alle banden met één + betekenen zwak positief (lees zeer zwak )
Banden met twee ++ positief
Banden met drie +++ positief
Band 39 IND betekend Indeterminate=onbepaald
IgG.
Band 28 Eiwit met onbekende functie
Verdere banden in de IgG hebben de zelfde omschrijving als van de IgM
Dani schreef: Zoals ik mijn uitslagen bekijk heb ik dan van IGM 2 nummers positief en van IGG 3. OFtewel IGM positief en IGG negatief.
Laat er een arts met verstand van lyme na kijken,je huisarts zal er vermoedelijk niets van begrijpen.
succes en gr. Els
-
hoi Dani, hier http://www.borreliose-gesellschaft.de/T ... linien.pdf op pag. 12 of pagina 6 (net hoe je rekent) staat een overzicht met in hoeverre de banden specifiek, hoogspecifiek of niet specifiek zijn voor lyme. Een klein aantal van de bij jou geteste banden staan er niet bij, maar voor zover ik kan overzien zijn de meeste van de bij jou geteste banden hoogspecifiek voor de ziekte van lyme en eentje is niet-specifiek voor lyme: dat is de p41-band.
Volgens mij komt uit deze testuitslag zeker naar voren dat de lyme-infectie bij jou actief is en sommige positieve banden bij jou zijn ook indicatief voor dat je al wat langer besmet bent: dus dat het besmettingsmoment niet heel recent heeft plaatsgevonden.
Zie ook dit citaat:
Volgens mij komt uit deze testuitslag zeker naar voren dat de lyme-infectie bij jou actief is en sommige positieve banden bij jou zijn ook indicatief voor dat je al wat langer besmet bent: dus dat het besmettingsmoment niet heel recent heeft plaatsgevonden.
Zie ook dit citaat:
http://www.lymemed.nl/protocollen/diagnostiek.htm41KD banden verschijnen het eerst en kunnen een kruisreactie geven met andere spirocheten. De 18KD, 23-25KD (Osp C), 31KD (Osp A) , 34KD (Osp B), 37KD, 39KD, 83KD en de 93KD banden zijn de meest specifieke maar verschijnen pas laat of kunnen ook helemaal niet verschijnen. Om de test als positief te scoren moet tenminste 41KD en één van de specifieke banden reactief zijn. 55KD, 60KD, 66KD, en 73KD zijn niet specifiek en daarom niet van diagnostische waarde.”
(NB in plaats van ..KB worden banden ook wel met p.. aangeduid. Dus 41KD is p41)
(NB deze uitspraken zijn gedaan vanuit de Amerikaanse situatie waar voornamelijk Bb s.s. voor komt)
-
Dani, ik sluit me aan bij Bamboe.
Dit is een stukje dat op de site van IgeneX te lezen staat:
IgG:
IgM:
http://www.igenex.com/Website/#
De rood gemarkeerde banden resulteren positief op jouw testuitslag en worden door de CDC als specifieke banden beschouwd (band 31 niet eens meegeteld). Zwak en matig positief zou in elk geval moeten betekenen dat je met de antigenen in aanraking bent geweest en mocht je immuunsysteem door bepaalde factoren niet zo goed reageren dan is het überhaupt al erg moeilijk dat je sterke antilichamen respons hebt.
Goed advies.
Dit is een stukje dat op de site van IgeneX te lezen staat:
IgG:
The CDC/ASTPHLD criteria for positive results are 5 of the following 10 antigenic bands: 18 kDa, 23-25 kDa (Osp C); 28 kDa, 30 kDa, 39 kDa; 41 kDa, 45 kDa, 58 Kda, 66 KDa, and/or 83-93 kDa. IGeneX criteria for positive result is 2 of the following 6 bands: 23-25kDa, 31 kDa (Osp A), the 34 kDa (Osp B), 39 kDa, 41kDa and/or the 83-93 kDa. 31kDa and 34kDa antigens are included to the criteria due to their importance in the recurrent and/or persistent disease period. IGeneX criteria of is 96% specific for exposure to B. burgdorferi.
IgM:
The antibody specificities of importance for the IgM blot are the same as those for the IgG blot. The CDC/ASTPHLD criteria for positive results are 2 of the following 3 antigenic bands: 23-25 kDa (Osp C); 39 kDa; and/or 41 kDa.8,9 IGeneX adds the 31 kDa (Osp A), the 34 kDa (Osp B)
http://www.igenex.com/Website/#
De rood gemarkeerde banden resulteren positief op jouw testuitslag en worden door de CDC als specifieke banden beschouwd (band 31 niet eens meegeteld). Zwak en matig positief zou in elk geval moeten betekenen dat je met de antigenen in aanraking bent geweest en mocht je immuunsysteem door bepaalde factoren niet zo goed reageren dan is het überhaupt al erg moeilijk dat je sterke antilichamen respons hebt.
Laat er een arts met verstand van lyme na kijken,je huisarts zal er vermoedelijk niets van begrijpen.
Goed advies.
-
Op basis van de bevindingen van de recente studie van Fallon, Brenner, et al.: "A comparison of Lyme disease serologic test results from four laboratories in patients with persistent symptoms after antibiotic treatment" (september 2014), is er alle reden om voorzichtiger met de interpretatie van testresultaten om te gaan.
Bij de results in de abstract van die studie staat: "When in-house criteria for positivity were used at the two specialty laboratories, specificity at one lab declined considerably on both the IgM and IgG WB." (dit zou gaan om het lab Igenex).
Oftewel, de specificiteit daalt sterk als je niet de CDC-criteria gebruikt, maar minder strikte criteria hanteert. Dit betekent dus dat het veel meer vals-positieve resultaten geeft.
Sowieso zijn testresultaten bedoeld ter ondersteuning van de diagnose, die samen met alle overige informatie over de patiënt tot een mogelijke diagnose leiden.
Bij de results in de abstract van die studie staat: "When in-house criteria for positivity were used at the two specialty laboratories, specificity at one lab declined considerably on both the IgM and IgG WB." (dit zou gaan om het lab Igenex).
Oftewel, de specificiteit daalt sterk als je niet de CDC-criteria gebruikt, maar minder strikte criteria hanteert. Dit betekent dus dat het veel meer vals-positieve resultaten geeft.
Sowieso zijn testresultaten bedoeld ter ondersteuning van de diagnose, die samen met alle overige informatie over de patiënt tot een mogelijke diagnose leiden.
-
de specificiteit daalt sterk als je niet de CDC-criteria gebruikt
Dan lijkt de testuitslag van Dani conform de CDC criteria toch aardig positief, of vergis ik me?
Over vals positief: het schijnt dat ook de banden van een Western Blot gevoelig zijn voor contaminatie. Het contaminatie probleem was een van de redenen om de PCR DNA test niet meer aan te bevelen voor de diagnose van Lyme ...
-
Tulipano schreef:de specificiteit daalt sterk als je niet de CDC-criteria gebruikt
Dan lijkt de testuitslag van Dani conform de CDC criteria toch aardig positief, of vergis ik me?
Als ik het goed heb, zijn er bij de IgG 3 banden zwak-positief. Dat is dus minder dan de 5 volgens de CDC-criteria.
-
en de IgM dan, als we band 31 meerekenen en onderstaand citaat laten meewegen??
Inderdaad Martijn. Zou trouwens ook moeten opgaan voor de PCR en de LTT.
The antibody specificities of importance for the IgM blot are the same as those for the IgG blot
Sowieso zijn testresultaten bedoeld ter ondersteuning van de diagnose
Inderdaad Martijn. Zou trouwens ook moeten opgaan voor de PCR en de LTT.
-
Tulipano schreef:en de IgM dan, als we band 31 meerekenen en onderstaand citaat laten meewegen??The antibody specificities of importance for the IgM blot are the same as those for the IgG blot
Band 31 telt niet mee bij de CDC-criteria. Je kan hem natuurlijk wel mee gaan wegen, maar dan wijk je dus af van de CDC-criteria. Ik weet niet wat de consequenties zijn voor de specificiteit.
De specifieke banden zijn inderdaad gelijk bij IgM en IgG, maar volgens sommigen zou de IgM wel vaker kruisreacties geven dan de IgG. Dat is dan ook de reden dat men de IgM vaak alleen zwaar wil meewegen als er aanwijzingen zijn voor een recent opgetreden infectie.
-
Bedankt voor je toelichting Martijn.