Hulp bij vinden behandelaar

Medische onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, maar die niet passen bij "Wetenschap", met vragen, informatie en discussie over bijv. preventie, symptomen, diagnose en behandeling.
onzekerearie

Hulp bij vinden behandelaar

Berichtdoor onzekerearie » Ma 27 Okt 2014 20:10

Ik zit met een probleem.

De neuroloog is van mening dat ik geen ziekte van Lyme heb.
Ondanks dat de serologische test positief was; zowel Elisa en Westernblot.
Ik heb eigenlijk een lijst aan atypische klachten;
Duizeligheid
Spiertrillingen/bevingen
algeheel gevoel van zwakte
Moeite met woorden spellen (uit het niets dyslectische trekjes)
Altijd vermoeid
Pijn in spieren
Restless legs
Paniekaanvallen
Etc etc etc

Alles aan mij is in orde;
Vitamines zijn goed, schildklier is goed ga zo maar door.
Ik zit nu thuis ik ben 20 jaar en kan niet goed meer sporten of naar school.

Alles klopt behalve dat ik positief ben getest op de antilichamen van de Borellia bacterie.

In mij optiek heb ik dan ook de ziekte van lyme. Alleen volgens de CBO richtlijnen dus niet, aangezien ik geen specifieke klachten heb.

Wat moet ik nu doen?
Kan ik de neuroloog overtuigen of moet ik een andere arts zoeken? Zo ja hoe?

Ik zou graag een antibiotica behandeling willen. Ik ben van mening dat dat mij ten positieve zou beïnvloeden.

Foetsie

Re: Hulp bij vinden behandelaar

Berichtdoor Foetsie » Ma 27 Okt 2014 21:30

Hoi Arie,

Eerst zal ik proberen om hier op te antwoorden:

onzekerearie schreef:Ik zit met een probleem.

De neuroloog is van mening dat ik geen ziekte van Lyme heb.
Ondanks dat de serologische test positief was; zowel Elisa en Westernblot.

http://www.nvmm.nl/content/de-ziekte-va ... e-van-lyme

Het doen van serologisch onderzoek bij een infectie met Borrelia burgdorferi bestaat uit meerdere onderdelen.
De eerste stap is het doen van een ELISA (Enzyme Linked ImmunoSorbent Assay). Bij deze techniek worden hele bacteriën, of onderdelen van bacteriën (eiwitten), gemengd met bloed van de patiënt. Antistoffen in het bloed die gericht zijn tegen eiwitten van de bacterie kunnen dan gemeten worden. Het voordeel van de ELISA is dat de test heel gevoelig is. Een gevoelige test is een goede test om mensen die misschien Lyme hebben te scheiden van de mensen die zeker geen Lyme hebben. Hierbij moet natuurlijk wel rekening worden gehouden met de duur van de klachten; bij langer bestaande klachten sluit een negatieve ELISA de ziekte van Lyme uit. Nadeel van de test is dat de ELISA niet zo betrouwbaar is. Dat betekent dat de ELISA positief kan zijn bij mensen die geen Lyme hebben (foutpositief resultaat). Met de ELISA kunnen twee soorten antistoffen worden gemeten: IgG en IgM. IgM is vaak meetbaar kort na de infectie, maar het is algemeen bekend dat de testen op IgM positief kunnen worden als iemand eigenlijk een andere ziekte heeft. Dit heet dan aspecifieke reactiviteit. Voor IgG kan dat ook het geval zijn. Een positieve ELISA geeft dus geen zekerheid dat iemand ook Lyme heeft.

De tweede stap van serologie is het doen van de Western blot, ook wel bekend als immunoblot. In deze test worden antistoffen tegen de verschillende eiwitten van de Borrelia-bacterie los van elkaar getest. Voordeel van de immunoblot is dat deze over het algemeen veel specifieker is dan de ELISA. Er is duidelijker onderscheid tussen de patiënten met Lyme hebben en mensen die aspecifieke reactiviteit vertonen met een ELISA. De immunoblot wordt gebruikt om te bevestigen dat de in de ELISA gevonden reactie ook daadwerkelijk positief is en niet berust op een aspecifieke reactie.

Dat betekent dus dat het bij jou niet meer a-specifiek kan zijn omdat de positieve Elisa is bevestigd geworden dmv een positieve Western Blot.
Bovendien moeten de klachten die je hebt worden meegewogen
De klachten zijn in dit geval niet meer a-specifiek

onzekerearie schreef:Ik zou graag een antibiotica behandeling willen. Ik ben van mening dat dat mij ten positieve zou beïnvloeden

Voor lymeartsen staat hier op lymenet een lijstje van artsen die ook antibioticum voor kunnen schrijven.
Je zou ze kunnen bellen hoe of wat, en uitleggen dat je pos. getest bent (op hoogstwaarschijnlijk borrelia burgdorferi?)
Misschien zou je er nog andere testen bij kunnen gaan doen, zoals bv die van borrelia garinii en borrelia afzelii, omdat deze alle 3 weer verschillende antibioticums nodig hebben. Maar ook de co-infecties eventueel. Belangrijk is te vragen naar de kosten van deze testen om goed uit te zoeken waar je qua testen het goedkoopst uit bent.

Sterkte ermee, en succes.

Terug naar “Medisch”