Onderzoek Universiteit van Wageningen wordt vanmiddag bekend

Voor nieuws en actualiteiten die specifiek betrekking hebben op de ziekte van Lyme. Plaats niet-specifieke gezondheidsgerelateerde onderwerpen bij het speciale forum "Gezondheid Algemeen".
marietje

Berichtdoor marietje » Zo 22 Apr 2007 11:16

Niek schreef:
Lezen ze in Wageningen de relevante literatuur niet, of kwamen de conclusies van die andere onderzoeken niet goed uit?

Ik heb wel vaker het gevoel dat men in Nederland het wiel voor de zoveelste keer uit wil vinden:Co-infectie komen hier niet voor,want wíj weten daar niets van. De verspreiding van de ZvL kan alleen via teken,want wíj hebben andere mogelijkheden nog niet ontdekt...

En zo blijven we voortdurend en in lengte van jaren achter de feiten aanhollen :cry:

Martijn

Berichtdoor Martijn » Zo 22 Apr 2007 12:00

Niek schreef:even rekenen: als gemiddeld 12% besmet is (het maximum wat genoemd wordt uit eerder onderzoek) en we hadden 75.000 tekenbeten, dan zouden er maximaal zo'n 9000 gevallen van besmetting mogen zijn (volgens de deskundigen is een teek die binnen 24 uur verwijderd wordt gegarandeerd ongevaarlijk en lang niet iedere beet zal een besmetting opleveren, ook niet als de teek langer blijft zitten). We weten ook dat hooguit de helft van de (aangetoonde) besmettingen een EM oplevert, dus je zou verwachten dat er maximaal 4500 EM's waren - en dan alleen nog in het onwaarschijnlijke geval dat IEDERE beet van een besmette teek een besmetting veroorzaakt. Maar het aantal EM gevallen is minstens vier keer hoger (en ik denk eigenlijk minstens tien keer hoger) dan je op basis van simpel rekenen zou mogen aannemen.

In 2005 werden dus 75.000 tekenbeten behandeld bij de huisarts. Natuurlijk zijn er per jaar in totaal véél meer tekenbeten, want velen gaan niet naar de huisarts met een tekenbeet. Vandaar dat je op veel minder dan 17.000 EMs per jaar komt als je het getal 75.000 als uitgangspunt neemt.

In een enquête zouden mensen moeten worden gevraagd of ze een tekenbeet hebben gehad, en zo ja, of ze dan ook naar de huisarts gingen. Ik schat dat maar een klein percentage dat doet.

Niek

Berichtdoor Niek » Zo 22 Apr 2007 12:16

RobertF schreef:Hier staat dat men geschrokken is van de stijging. Men vindt 23,6% van de teken besmet en dat was 7,5%
Raar eigenlijk dat Wageningen zo verbaasd is want het is bekend dat in Belgie het 23% is en in Zwitserland tussen de 22-47%. website
Misschien dat men nu eindelijk juist analyseert of de echte getallen naar buiten geeft.
http://www.wageningenuniversiteit.nl/NL ... enomen.htm

inderdaad, ook uit Amerikaans onderzoek van tien jaar geleden lees ik al referenties over 25% besmetting. zie o.a.

In highly endemic areas for LD, such as certain counties in Connecticut, New York, and New Jersey, territories known as "hot pockets" have been identified, where the incidence of tick infection with Bb exceeds 25% of the population studied.
CDC. Lyme Disease - United States, 1999, MMWR. 16 March 2001;50(10): 181-185.

Twee jaar geleden heb ik van iemand gehoord dat uit een beperkt onderzoek bij mij in de buurt (duinen Walcheren) zou blijven dat het besmettings percentage bijna 75% was; helaas heb ik daar geen officiele referenties van. Dit gebied is door Takken c.s. helaas niet onderzocht.

minx

Berichtdoor minx » Zo 22 Apr 2007 12:18

marietje schreef:
Niek schreef:
Lezen ze in Wageningen de relevante literatuur niet, of kwamen de conclusies van die andere onderzoeken niet goed uit?

Ik heb wel vaker het gevoel dat men in Nederland het wiel voor de zoveelste keer uit wil vinden:Co-infectie komen hier niet voor,want wíj weten daar niets van. De verspreiding van de ZvL kan alleen via teken,want wíj hebben andere mogelijkheden nog niet ontdekt...

En zo blijven we voortdurend en in lengte van jaren achter de feiten aanhollen :cry:

Met die co-infecties is iets vreemds aan de hand, ik weet vrijwel zeker dat er in de tussentijdse rapportage wel sprake was van het onderzoeken van de co-infecties en dat er verassend hoge percentages werden genoemd.

Het kan natuurlijk zijn dat ze er halverwege achter zijn gekomen dat ze de co-infecties niet goed konden meten. :?:

Niek

Berichtdoor Niek » Zo 22 Apr 2007 12:23

Martijn schreef:In een enquête zouden mensen moeten worden gevraagd of ze een tekenbeet hebben gehad, en zo ja, of ze dan ook naar de huisarts gingen. Ik schat dat maar een klein percentage dat doet.

en zo gaat dat met heel veel, ook officiele, cijfers. In onze krant stond weer het verhaal dat er in 2005 in totaal ruim 50 Zeeuwen met Lyme besmet waren (bron GGD); ik heb via-via vermoedelijk al van meer dan 50 besmettingen alleen al in 2005 gehoord. En ik ken ook diverse mensen die in 2005 ziek zijn geworden en volgens de officiele instanties in Zeeland NIET besmet waren en dus niet meegeteld worden.

marietje

Berichtdoor marietje » Zo 22 Apr 2007 12:25

Misschien wordt daar iets meer van bekend in de uiteindelijke conclusie bij het afronden van dit onderzoek..

Het is te hopen,want het probleem van co-infecties kun je niet blíjven negeren.

Waar zou ik die percentages terug kunnen vinden,Minx?

Niek

Berichtdoor Niek » Zo 22 Apr 2007 12:26

min' schreef:Het kan natuurlijk zijn dat ze er halverwege achter zijn gekomen dat ze de co-infecties niet goed konden meten. :?:

ik denk dat als ze nog wat beter gaan meten zal blijken dat de meerderheid van de teken besmet is met borrelia en/of een gevaarlijke coinfectie. Dit mede op basis van Amerikaans onderzoek dat uitwijst dat het percentage coinfecties bij met borrelia besmette teken veel hoger is dan je op basis van voorkomen van de individuele parasieten in teken zou mogen aannemen.

minx

Berichtdoor minx » Zo 22 Apr 2007 13:39

marietje schreef:Misschien wordt daar iets meer van bekend in de uiteindelijke conclusie bij het afronden van dit onderzoek..

Het is te hopen,want het probleem van co-infecties kun je niet blíjven negeren.

Waar zou ik die percentages terug kunnen vinden,Minx?

Dat weet ik niet, ik heb ze ook niet terug kunnen vinden, weet ook niet meer waar ik het gelezen heb. (lekker betrouwbare bron he 8) )
Ik ga nog eens zoeken.

marietje

Berichtdoor marietje » Zo 22 Apr 2007 17:23

minx schreef:
marietje schreef:Waar zou ik die percentages terug kunnen vinden,Minx?

Dat weet ik niet, ik heb ze ook niet terug kunnen vinden, weet ook niet meer waar ik het gelezen heb. (lekker betrouwbare bron he 8) )
Ik ga nog eens zoeken.

Als je ze nog terug vindt, zij het je vergeven :wink:

minx

Berichtdoor minx » Zo 22 Apr 2007 21:35

marietje schreef:Als je ze nog terug vindt, zij het je vergeven :wink:

:? Ik kan niet meer terug vinden wat ik eigenlijk zoek.

Dit is alles wat ik kan vinden.

http://www.onderzoekinformatie.nl/nl/oi ... ND1275820/
http://www.kennisonline.wur.nl/NR/rdonl ... etting.pdf
http://www.onderzoekinformatie.nl/nl/oi ... ND1284915/
http://www.rivm.nl/infectieziektenbulle ... /hst3.html

Sorry marietje :(

Terug naar “Nieuws en Actualiteiten”