Dagblad van het Noorden: Onderzoek naar tekenbeten

Voor nieuws en actualiteiten die specifiek betrekking hebben op de ziekte van Lyme. Plaats niet-specifieke gezondheidsgerelateerde onderwerpen bij het speciale forum "Gezondheid Algemeen".
MaPo

Dagblad van het Noorden: Onderzoek naar tekenbeten

Berichtdoor MaPo » Vr 11 Mei 2007 8:50

Bron: Dagblad van het Noorden
Datum: 11 mei 2007

Onderzoek naar tekenbeten

De GGD's in de drie noordelijke provincies doen de komende maanden onderzoek
naar tekenbeten en de ziekte van Lyme. Via zestig huisartsen worden 420
patienten met een tekenbeet benaderd.
Het onderzoek in Groningen, Friesland en Drenthe is onderdeel van een landelijke
studie naar tekenbeten van het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid
en Milieu. Van mensen die een tekenbeet hebben opgelopen, wordt
twee keer bloed afgenomen. Op het moment dat ze bij de dokter komen en
tien weken later opnieuw. Patienten krijgen tevens een vragenlijst voorgeschoteld
over de tekenbeet en de risico's daarvan.
De teek zelf wordt ook onderzocht om te kijken of die de bacterie draagt die de
ziekte van Lyme veroorzaakt. Als mensen de teek zelf hebben verwijderd, moeten
ze die meenemen naar de huisarts.
Het Noorden is niet voor niets uitgekozen voor het onderzoek van de GGD.
Drenthe scoort het hoogst met het aantal huisartsbezoeken voor tekenbeten.
"Daarom zijn hier de meeste huisartsen benaderd", zegt Jaap Tiessen, hoofd
onderzoek van de GGD in Assen. De studie moet meer inzicht geven over de
risico's in gebieden waar tekenbeten worden opgelopen. Het onderzoek wordt
eind september afgerond.

minx

Berichtdoor minx » Vr 11 Mei 2007 8:58

:lol: En wat voor een bloedtest gaan ze doen, Elisa?

Ik hoop dat ze de bloedtest (en teektest) zo uitgebreid doen als mogelijk is anders wordt de interpretatie wel erg moeilijk

Niek

Berichtdoor Niek » Vr 11 Mei 2007 11:01

onzinnig onderzoek naar mijn mening, dit gaat geen enkel nieuw inzicht opleveren en dient alleen om de suggestie te wekken dat ze 'wat doen'. En het zou me inderdaad niet verbazen als ze vrolijk een Elisa gebruiken, dat scheelt alweer de helft in de geregistreerde besmettingen dus is mooi meegenomen. En waarom kontrole na 10 weken? Als ze enigszins nadenken zouden ze na bijv. 1 of 2 jaar moeten kontroleren; maar nee, het RIVM slaapt rustig verder.

verder ben ik benieuwd of ze bijv. mensen met een EM of ernstige Lyme- klachten maar zonder geregistreerde tekenbeet ook meenemen (zal wel niet); tenslotte heeft een groot deel van de besmette patienten nooit een teek gezien. Dat Drenthe hoog scoort met bezoeken verbaast me ook wel een beetje, omdat delen van o.a. Zeeland (zoals Walcheren en Schouwen) al jaren veel hogere besmettings percentages hebben. Misschien luisteren de huisartsen in Drente wat beter naar de patient dan die in Zeeland?

minx

Berichtdoor minx » Vr 11 Mei 2007 19:47

Mij lijkt dat ze alleen willen onderzoeken welk percentage van de gebeten mensen ook daadwerkelijk geinfecteerd wordt, niet wie er ziek wordt. Ik vraag me dan alleen af of ze een voldoende groot aantal nemen in 420. De theorie is dat van de 420 er 1/4 door een besmette teek wordt gebeten en dat een groot percentage (weet niet hoeveel) nooit geinfecteerd raakt en dus ook geen antistoffen aan zal maken en tel daar nog eens bij op dat er ongeveer 40% vals-negatieven in een Elisa-test zitten dan houd je weinig over.

Niek

Berichtdoor Niek » Vr 11 Mei 2007 21:52

minx schreef:Mij lijkt dat ze alleen willen onderzoeken welk percentage van de gebeten mensen ook daadwerkelijk geinfecteerd wordt, niet wie er ziek wordt.

ik hoop het niet, want dat kun je op deze manier met geen mogelijkheid nagaan; een groot deel (zeker meer dan 50%) van de tekenbeten die een besmetting veroorzaken worden niet opgemerkt; ook een EM is een onbetrouwbare indicator van een beet. Tel daarbij op de zeer onzekere vraag welk deel van de gebeten patienten naar de huisarts gaat plus inderdaad nog de zeer gebrekkige tests en je hebt een zinloos onderzoek.

Het kan ook nog een flink vertekend beeld geven (in de zin van onderschatting van risico's) omdat een beet met een volwassen teek vlug opvalt, terwijl het besmettingsrisico bij de nimfen die nauwelijks opvallen doorgaans hoger is - maar die mensen zullen zich doorgaans hooguit melden als ze een opvallende EM of ernstige klachten krijgen.

Jans

Berichtdoor Jans » Vr 11 Mei 2007 23:06

Kortgeleden hoorde ik dat het RIVM onderzoek gaat doen naar o.a. co-infecties. Het bericht in kranten doet anders vermoeden maar uit dit bericht van het RIVM blijkt dat dit onderzoek zich niet alleen richt op borrelia maar ook op co-infecties. En dat is natuurlijk wel interessant.

http://www.rivm.nl/cib/actueel/nieuws/L ... aktijk.jsp
Landelijk tekenbetenonderzoek vanuit de huisartsenpraktijk - 9 mei 2007 Artikelgereedschap print dit artikel
stuur dit artikel door
De afgelopen tien jaar is het aantal mensen met een tekenbeet en erythema migrans in Nederland verdrievoudigd. Teken kunnen de ziekte van Lyme overdragen op mensen, maar het is onbekend hoe groot de kans is op besmetting na een tekenbeet. Van andere micro-organismen die in teken worden gevonden, zoals Ehrlichia/Anaplasma, Rickettsia en Babesia, is het risico op de overdracht naar mensen in Nederland nog niet vastgesteld. Daarom doet het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb) van het RIVM vanaf mei tot en met september 2007 onderzoek in heel Nederland naar tekenbeten en de ziekte van Lyme vanuit de huisartsenpraktijk. Voor de noordelijke provincies werkt het CIb samen met de GGD’en van Groningen, Friesland en Drenthe.

Vanaf mei t/m september 2007 wordt het bloed van 1200 deelnemers met een tekenbeet of erythema migrans tweemaal serologisch getest op antistoffen tegen Borrelia, met een tussenperiode van 12 weken. Daarnaast wordt volbloed door middel van polymerase chain reaction (PCR) onderzocht op aanwezigheid van andere tekenoverdraagbare micro-organismen. Indien de teek nog aanwezig is, wordt deze door middel van PCR onderzocht op aanwezigheid van Borrelia en andere mogelijke tekenoverdraagbare pathogenen. Verder wordt een vragenlijst afgenomen over de opgelopen tekenbeet, risicogedrag en mogelijke klachten naar aanleiding van de tekenbeet. Een soortgelijke vragenlijst wordt ook aan een controlegroep voorgelegd.

Ongeveer 150 huisartsen in Nederland uit regio's met verhoogde kans op tekenbeten, werken mee aan het Landelijk Tekenbetenonderzoek.
Globaal houdt deze medewerking in dat de huisarts aan één deelnemer per week een onderzoekspakket overhandigt en een verwijzing uitschrijft voor een bloedafname. Het Landelijk Tekenbetenonderzoek vraagt van de huisarts geen medische handeling die afwijkt van de CBO-richtlijn ‘Lyme-borreliose’. Voor dit onderzoek is toestemming gegeven door de Medisch Ethische Commissie van het UMC Utrecht.

RobertF

Berichtdoor RobertF » Za 12 Mei 2007 0:04

Eindelijk een onderzoek naar co-infecties. Ik heb het RIVM gemaild wie bij dit onderzoek de leiding heeft. Ik wil vragen of men ook bartonella wil meenemen in het onderzoek. Ik ken inmiddels heel wat patienten met een bartonella infectie, inclusief ikzelf met een uitslag van Keulen van verleden week positief 1:1000 na meerdere maanden zithromax en rifampicine. Het heeft dus niets geholpen.
groet RobertF

Jans

Berichtdoor Jans » Za 12 Mei 2007 0:27

Ik ben het met je eens, Robert, het is vreemd dat bartonella niet genoemd wordt. Ben benieuwd wat ze voor antwoord geven.
Ook bij mij is de verdenking dat het sprake is van een bartonella besmetting en verwacht binnenkort helderheid. Begrijp ik het goed uit jouw verhaal dat deze slecht te behandelen is?

Groet,
Jans

Danger

Berichtdoor Danger » Za 12 Mei 2007 12:44

RobertF schreef:Eindelijk een onderzoek naar co-infecties. Ik heb het RIVM gemaild wie bij dit onderzoek de leiding heeft. Ik wil vragen of men ook bartonella wil meenemen in het onderzoek. Ik ken inmiddels heel wat patienten met een bartonella infectie, inclusief ikzelf met een uitslag van Keulen van verleden week positief 1:1000 na meerdere maanden zithromax en rifampicine. Het heeft dus niets geholpen.
groet RobertF

Wat vervelend Robert dat de AB nog niet geholpen heeft :( .
Ik had zo gehoopt dat het eindelijk eens aan zou slaan bij je en dat je je ook beterder zou gaan voelen.
Heb jij dat trouwens positief in de IgM of in de IgG?
Bij mij doet de AB namelijk nog niets en ikzelf denk dat dit met de bartonella te maken heeft, maar de infectioloog zegt doordat IgG positief is, ik het gehad heb en niet meer heb, dus ik krijg geen AB die op bartonella gericht is.
Ga je nog verder nu met ab Robert?
Ik hoop zo dat je er ooit vanaf komt.
Goed dat je het RIVM gemaild hebt. Laat je ons weten wat ze antwoorden?
Toch positief dat ze nu ook met coïnfecties aan de gang gaan, wie had dat gedacht?
Weer héél veel sterkte en een knuffie van de krullenbol hier in huis :wink: .
Afbeelding
The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in

Niek

Berichtdoor Niek » Za 12 Mei 2007 12:55

Danger schreef:Toch positief dat ze nu ook met coïnfecties aan de gang gaan, wie had dat gedacht?

daar waren ze 15 jaar geleden ook al mee aan de gang als je de publikaties doorleest, en toch gebeurt er naar buiten toe niks ...

Terug naar “Nieuws en Actualiteiten”