Na de tekenbeet : man valt zijn vrouw aan

Voor nieuws en actualiteiten die specifiek betrekking hebben op de ziekte van Lyme. Plaats niet-specifieke gezondheidsgerelateerde onderwerpen bij het speciale forum "Gezondheid Algemeen".
vonneke

Na de tekenbeet : man valt zijn vrouw aan

Berichtdoor vonneke » Vr 12 Feb 2010 16:58

Hij heeft zijn gezondheid verloren, zijn vrouw en zijn goede reputatie. De reden: na een tekenbeet veranderde de persoonlijkheid van een Freiburger volledig. Van een rustige man werd hij een agressief type.

Zijn agressie bracht de 51-jarige in de rechtbank.

De Strafrechter : "Uw gedrag kan te wijten zijn aan een ziekte. De ziekte kan ook een excuus zijn om uw wil op te leggen."

http://www.augsburger-allgemeine.de/Hom ... ,4293.html

Ein Zeckenbiss hat das Leben eines heute 51-jährigen Freiburgers völlig auf den Kopf gestellt. Zwölf Jahre ist es her, da wurden bei dem Gärtner eine FSME-Virusinfektion und eine Borelliose diagnostiziert. Die von einer Zecke übertragenen Krankheiten hatten schwere Folgen: Das Gehirn des Mannes wurde in Mitleidenschaft gezogen, seine Persönlichkeit veränderte sich stark.

Seine Aggressionen brachten den 51-Jährigen jetzt vor Gericht. Er habe seine Frau nach verbalen Auseinandersetzungen mehrmals geschlagen und gewürgt, so die Vorwürfe der Staatsanwaltschaft. Der 51-Jährige, der ohne Verteidiger vor Gericht stand, gab diese Taten unumwunden zu, war jedoch der Auffassung, dass seine Frau Schuld an seinen Ausbrüchen habe: Sie habe nicht das Weite gesucht, obwohl er bereits sehr erregt gewesen sei; sie habe ihn sogar am Arm festgehalten, was ihn – bedingt durch seine Krankheit – noch mehr in Rage gebracht habe.

Strafrichterin Karen Heise ließ diese Schuldzuweisung nicht stehen: "Ihr Verhalten kann auf einer Krankheit beruhen. Die Krankheit kann aber auch eine Ausrede sein, um seinen Willen durchzusetzen."

Der Angeklagte mochte dieser Argumentation nicht folgen. Seit 20 Jahren, so berichtete er, sei er mit seiner Frau verheiratet und bis zum Zeckenbiss sei die Ehe gut gewesen. Aufgrund der Infektionen habe er keine Kraft mehr zum Arbeiten gehabt, sei frühberentet worden. Eine weitere Folge des Zeckenbisses sei, dass er an Schlafapnoe leide. Das bedeute, dass er jede Nacht an eine Beatmungsmaschine angeschlossen werden müsse.

Gefragt, wie er zu den Körperverletzungen stehe, antwortete der 51-Jährige: "Damals war es mir egal, was mit meiner Frau passierte. Wenn sie mich nicht gereizt hätte, wäre das nicht passiert. Heute bin ich mit Medikamenten eingestellt, da geht es mir besser. Da bleibe ich ruhiger. Heute weiß ich, dass meine Frau ein Trauma hat und dass es besser ist, wenn ich mich trenne." Eine Entschuldigung konnte er sich aber nicht abringen.

Seine Frau bestätigt, dass die Ehe eine gute gewesen sei. Erst in den Jahren nach dem Zeckenbiss sei es problematisch geworden. 2005 habe sie mit dem Arbeiten aufgehört, weil er wegen der Schlafapnoe nicht mehr unbeaufsichtigt zu Hause bleiben konnte. Seit 2007 sei er immer aggressiver geworden. Sie habe kaum noch etwas gesagt, um ihn nicht zu reizen: "Ihn hat alles genervt." Nach der Todesangst, die sie durchlebt habe, könne sie ihrem Mann nicht mehr vertrauen. Sie werde deshalb die Scheidung einreichen. Seit Oktober 2009 lebten sie bereits in getrennten Wohnungen.

Die Persönlichkeitsveränderung des Angeklagten nach dem Zeckenbiss wurden von einem Gutachter festgestellt. Im Spätsommer, nach den Körperverletzungen, war der 51-Jährige stationär in die Psychiatrie eingewiesen worden. Dort gelang es mit Hilfe von Psychopharmaka, seine Aggressionen einzudämmen.

Angesichts dieser Tatsachen und der Vermutung, dass der bislang unbescholtene Angeklagte bei beiden Taten vermindert schuldfähig gewesen sein dürfte, schlug Strafrichterin Karen Heise eine Einstellung des Verfahrens vor. Die Bedingung: Der Angeklagte zahlt innerhalb von sechs Monaten 800 Euro Schmerzensgeld auf das Konto seiner Frau. Der 51-Jährige war damit einverstanden, ebenso Amtsanwalt Norbert Schindler als Vertreter der Staatsanwaltschaft. Auch die Ehefrau und ihre Anwältin Katja Ravat stimmten zu. Peter Sliwka

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

vonneke

Re: Na de tekenbeet : man valt zijn vrouw aan

Berichtdoor vonneke » Vr 12 Feb 2010 17:01

Eine weitere Folge des Zeckenbisses sei, dass er an Schlafapnoe leide.

Kan apneu werkelijk een gevolg zijn van Lyme ?

Afbeelding

Yesh

Berichtdoor Yesh » Za 13 Feb 2010 13:22

het lijkt mij mogelijk.....of dat je weerstand dermate wegvalt dat je veel sneeler en intenser geirriteerd raakt?!

TheoA

Berichtdoor TheoA » Za 13 Feb 2010 14:32

Lange tijd stond ik sceptisch tegenover dit soort berichten. Maar ik ben daar toch wat anders over gaan denken. Als de bacterie de bloed-hersen-barrière passeert, kan die zich in het hersenweefsel vestigen.
De bacterie zelf hoeft daar volgens mij niet altijd zoveel kwaad te doen, maar de door de bacteriën afgescheiden toxines kunnen de boel in de bovenkamer behoorlijk in de war sturen.
Met als gevolg cognitieve of psychische klachtsymptomen.

vonneke

Berichtdoor vonneke » Zo 14 Feb 2010 13:50

Yesh schreef:het lijkt mij mogelijk.....of dat je weerstand dermate wegvalt dat je veel sneeler en intenser geirriteerd raakt?!

Hoi Yesh

Dat dat mogelijk is weet ik wel , dat wordt in verschillende artikelen beschreven :

viewtopic.php?p=17121#p17121

Maar dat was mijn vraag ook niet. Die ging over apneu ( ademstilstanden tijdens de slaap)

Maar geef niet hoor, heb zelf al gezocht en gevonden.

Groetjes, Yvonne

Afbeelding

vonneke

Berichtdoor vonneke » Zo 14 Feb 2010 13:54

TheoA schreef:Lange tijd stond ik sceptisch tegenover dit soort berichten. Maar ik ben daar toch wat anders over gaan denken. Als de bacterie de bloed-hersen-barrière passeert, kan die zich in het hersenweefsel vestigen.
De bacterie zelf hoeft daar volgens mij niet altijd zoveel kwaad te doen, maar de door de bacteriën afgescheiden toxines kunnen de boel in de bovenkamer behoorlijk in de war sturen.

In verband hiermee lees ik o.a. over neurotoxinen van de Borrelia, ontsteking in de hersenen, oxidatieve stress, mitochondriale dysfunctie en ook over serotonine synthese in het CZS .

En wat de agressie betreft lees ik b.v over serotonine bij Wikipedia het volgende :

Serotonine wordt afgegeven door serotonerge neuronen in de hersenen die naar verschillende onderdelen lopen, waaronder de prefrontale cortex (PFC). Dit gebied speelt een belangrijke rol bij o.a. agressie.

Afbeelding

Jans

Berichtdoor Jans » Zo 14 Feb 2010 20:47

Maart 2009 vond er in amerika een proces plaats tegen een man die een pastor doodschoot en de vraag tijdens het proces was of dat een gevolg was van een psychische stoornis die te te wijten was aan de ziekte van Lyme.
http://commonlaw.findlaw.com/2009/03/te ... have-.html

In 2007 stichtte een vrouw brand in een woning en bij deze brand kwam haar man om het leven die leed aan de ziekte van Lyme.
http://lymeblog.com/modules.php?name=Ne ... t&sid=1090

Je kan je dus ook de vraag stellen of alle problemen die op je pad komen, mocht jezelf te kampen hebben met de ziekte van Lyme of iemand in je directe omgeving, zouden kunnen leiden tot gewelddadig gedrag.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Do 18 Feb 2010 20:34

Er is wetenschappelijk onderzoek dat er op wijst dat Lyme neuropsychiatrische en cognitieve stoornissen kan veroorzaken, en veranderingen in persoonlijkheid en gedrag zijn mogelijk. Maar natuurlijk hoeft niet iedere verandering die een Lymepatiënt meemaakt in persoonlijkheid en gedrag, alsmede alle lichamelijke klachten, veroorzaakt te zijn door de ziekte van Lyme. Er hoeft geen verband te zijn, maar dat wordt soms wel snel gelegd.

TheoA schreef:Lange tijd stond ik sceptisch tegenover dit soort berichten. Maar ik ben daar toch wat anders over gaan denken. Als de bacterie de bloed-hersen-barrière passeert, kan die zich in het hersenweefsel vestigen.

Het probleem in deze redenering is dat het nooit is aangetoond dat Borrelia toxinen produceert.

TheoA

Berichtdoor TheoA » Vr 19 Feb 2010 12:24

Martijn schreef:Het probleem in deze redenering is dat het nooit is aangetoond dat Borrelia toxinen produceert.

Pardon ???

Er zijn diverse studies (ook op internet te vinden) waarin beschreven wordt dat de Borreliabacterie (eco)toxines afscheidt en hoe die inwerken op de lichaamseigen cellen. Tevens is vastgesteld dat de toxines van de Borreliabacterie grote overeenkomsten vertonen met die van de bacterie die botulisme veroorzaakt.

http://sci.tech-archive.net/Archive/sci ... 00136.html
Laatst gewijzigd door TheoA op Vr 19 Feb 2010 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

hantinto

Berichtdoor hantinto » Vr 19 Feb 2010 13:04

Witte stof op een mriscan geeft JUIST aan dat dit het gif is van de lymebacterie.Intracellulair gebonden.
Als neurologen dit nu eens eindelijk in gaan zien....
Je hersenen gaan dan wel gekke dingen vertonen. Zacht gezegd spoor je dan niet helemaal meer nee.Gif in je hersenen maakt mensen letterlijk gek. Vandaar opname in een psychiatrische kliniek.
Of verwijzing naar een psychiater of psycholoog.

Terug naar “Nieuws en Actualiteiten”