Ik ben voor preventief handelen bij EM of bij tekenbeet (als het mij zou betreffen (helaas denken mijn naasten er anders over

). Maar om nu iedereen die een rode vlek op zijn lichaam heeft 6 weken aan de DOXY te zetten. Natuurlijk, EM zijn als ze er al zijn, vaak atypisch. Maar goed, als iedereen met een rode vlek preventief aan de doxy gaat, hoeveel zal mijn toch al dure ziektekostenverzekering worden? Je hebt altijd mensen die dan met een horzelsteek komen die een dag te lang blijft zitten, om maar een voorbeeld te noemen.
Dat preventieve gedrag heeft mi ook risico's: wat voor effect heeft zoveel voorschrijven op het ontstaan van resistentie? Dan is iedereen nog verder van huis. Dat wil je ook niet. Een gulden middenweg. (hopelijk kan een goede dokter onderscheiden welke personen wel met een horzelsteek komen en welke niet...). Ook patienten met een vlek moet proberen nuchter te bedenken wat het kan zijn. Niet direct gillend naar de dokter om Doxy. Daarom stel ik in zeer onduidelijke gevallen voor eerst bloedonderzoek (goed lab) te doen. Bij onduidelijke gevallen (twijfel) over de EM gewoon behandelen. (neem mijzelf: ik vond het geen EM, maar het was best groot, rood en zat op de plek van een tekenbeet). Dokter (taalbarriere) leek het niet te zien als EM maar gaf wel profylaxe, (of hij herkende het wel als EM, maar dacht dat ik nog niet chronisch ziek was en ook nog geen encephalitis had.) Ik heb niet doorgevraagd, moet ik eerlijk bekennen. Mijn hoofd werkte niet zo mee.
Ik geef toe, alleen heel goede dokters zouden zich aan de richtlijn van mij kunnen houden

.
Over het percentage: in de streek waar ik ze heb opgelopen (of daar dichtbij) was een besmettingsgraad van 60% (niet Nederland).
(mijn overdrijven gaat over "elke rode vlek waar iemand mee bij de dokter komt moet je zien als een EM....") Een mierenbeet kan ook grote plekken geven en weet ik al wat meer. Zoals ik al eerder gezegd heb: ik heb zo vaak rode plekken van insectenbeten. Ik weet heel goed dat die niet van een teek komen, maar van vliegend gespuis waar ik nogal allergisch op reageer.