De dorpsdokter

Voor nieuws en actualiteiten die specifiek betrekking hebben op de ziekte van Lyme. Plaats niet-specifieke gezondheidsgerelateerde onderwerpen bij het speciale forum "Gezondheid Algemeen".
Jans

Re: De dorpsdokter

Berichtdoor Jans » Zo 22 Aug 2010 17:34

judith67 schreef:Je overdrijft nogal. Verklaarbaar, maar laat mij mijn leven. Ik onderschat niets.

Teken onderzocht bij Pro Health laten inmiddels 40% besmetting zien, een niet gering percentage. Hoe groot moet het risico worden om preventief of bij twijfel te gaan behandelen, 50 of 80 of 100%?
In Nederland zie je dat bij een aanzienlijk geringer gezondheidsrisico screeningprogramma's voor risicogroepen of een massaal bevolkingsonderzoek of een vaccinatieprogramma wordt gestart.

judith67

Berichtdoor judith67 » Zo 22 Aug 2010 19:22

Ik ben voor preventief handelen bij EM of bij tekenbeet (als het mij zou betreffen (helaas denken mijn naasten er anders over :( ). Maar om nu iedereen die een rode vlek op zijn lichaam heeft 6 weken aan de DOXY te zetten. Natuurlijk, EM zijn als ze er al zijn, vaak atypisch. Maar goed, als iedereen met een rode vlek preventief aan de doxy gaat, hoeveel zal mijn toch al dure ziektekostenverzekering worden? Je hebt altijd mensen die dan met een horzelsteek komen die een dag te lang blijft zitten, om maar een voorbeeld te noemen.

Dat preventieve gedrag heeft mi ook risico's: wat voor effect heeft zoveel voorschrijven op het ontstaan van resistentie? Dan is iedereen nog verder van huis. Dat wil je ook niet. Een gulden middenweg. (hopelijk kan een goede dokter onderscheiden welke personen wel met een horzelsteek komen en welke niet...). Ook patienten met een vlek moet proberen nuchter te bedenken wat het kan zijn. Niet direct gillend naar de dokter om Doxy. Daarom stel ik in zeer onduidelijke gevallen voor eerst bloedonderzoek (goed lab) te doen. Bij onduidelijke gevallen (twijfel) over de EM gewoon behandelen. (neem mijzelf: ik vond het geen EM, maar het was best groot, rood en zat op de plek van een tekenbeet). Dokter (taalbarriere) leek het niet te zien als EM maar gaf wel profylaxe, (of hij herkende het wel als EM, maar dacht dat ik nog niet chronisch ziek was en ook nog geen encephalitis had.) Ik heb niet doorgevraagd, moet ik eerlijk bekennen. Mijn hoofd werkte niet zo mee. :oops:

Ik geef toe, alleen heel goede dokters zouden zich aan de richtlijn van mij kunnen houden :lol: :oops: .

Over het percentage: in de streek waar ik ze heb opgelopen (of daar dichtbij) was een besmettingsgraad van 60% (niet Nederland).

(mijn overdrijven gaat over "elke rode vlek waar iemand mee bij de dokter komt moet je zien als een EM....") Een mierenbeet kan ook grote plekken geven en weet ik al wat meer. Zoals ik al eerder gezegd heb: ik heb zo vaak rode plekken van insectenbeten. Ik weet heel goed dat die niet van een teek komen, maar van vliegend gespuis waar ik nogal allergisch op reageer.

Barb70

Berichtdoor Barb70 » Zo 22 Aug 2010 19:29

Een EM is een besmetting, dus ik begrijp niet zo goed dat je het dan hebt over preventief, de besmetting is bij een EM direct aangetoond, dus dan dien je te behandelen. Preventief zou zijn als je aan een middel begint voordat je een tekenbeet op loopt.

Daarbij denk ik dat er veel mensen (juist hier op het forum) er jaren later achterkomen dat na de EM de behandeling van 14 dagen doxy ontoereikend is. Echter hebben ze dan al jaren doorgelopen en blijken opeens chronische lyme te hebben. Als ik zou moeten kiezen heb ik liever een resistentie tegen 1 soort AB dan chronische lyme.

judith67

Berichtdoor judith67 » Zo 22 Aug 2010 19:55

Ik heb ook iets dat ik toch maar een EM gehad en idd ik ben besmet en ik slik. Zo duidelijker? Daar is geen enkel misverstand over. Alle dingen hierboven zijn hypothetisch (rode vlek, is dat elke rode vlek die maar mogelijk is?).

(en volgens sommigen op dit forum blijf ik mijn hele leven besmet, maar ja, wat dat betekent? Ik hou ook heel mijn leven blauwe ogen :P , nee om dichter bij huis te blijven zonder enig bewijs wordt hier dus geroepen door Robert dat je altijd besmet blijft (kan best), maar hij claimt ook terugkerende klachten, zonder bewijs. Nu durf ik te beweren (ook zonder enig bewijs) dat er mensen zijn die niet ziek worden van een besmette tekenbeet (net zoals er mensen zijn die niet ziek worden van seropositief zijn (schijnt onderzoek naar geweest te zijn) of een ander voorbeeld). Helaas hoor ik niet tot die groep, want ik kreeg wel "verschijnselen".

Gerard

Berichtdoor Gerard » Zo 22 Aug 2010 20:08

Barb70 schreef:Een EM is een besmetting,

Maar dit wil toch niet zeggen dat iedere rode vlek en EM is ? Een mus is een vogel, maar dat betekent niet dat iedere vogel een mus is.

Barb70

Berichtdoor Barb70 » Zo 22 Aug 2010 20:10

Mij hoor je niet beweren dat iedere rode vlek een EM is.

marietje

Berichtdoor marietje » Zo 22 Aug 2010 20:22

nee om dichter bij huis te blijven zonder enig bewijs wordt hier dus geroepen door Robert dat je altijd besmet blijft (kan best), maar hij claimt ook terugkerende klachten, zonder bewijs.

Waaruit trek je de conclusie dat hij roept 'zonder bewijs'? Als je iets (wetenschappelijks) wilt weten over Lyme, moet je juist bij hem zijn...Als er iemand niet over 1 nacht ijs gaat als het over lyme gaat is hij het wel. Ik zie hem zo'n beetje als het geweten van medisch Nederland als het over Lyme gaat..

Beetje voorbarig geconcludeerd wel eigenlijk, maar als nieuwkomer kun je ook niet alles weten...

Ik ben er niet op uit om anderen te verdedigen, maar deze keer maak ik een uitzondering; Robert F verdient beter..
Luctor et Emergo

judith67

Berichtdoor judith67 » Zo 22 Aug 2010 21:10

Ok, ik ben een nieuwkomer, maar ik ben niet achterlijk. Deze vragen hebben niets te maken met nieuwkomer zijn.

Blijkbaar is barb het nu, na de post van Gerard wel met me eens.

Robert doet goed werk, ik heb zijn site gezien, maar ik vind niet dat hij mag profeteren dat iedereen zijn hele leven besmet blijft en daarbij ook nog klachten houdt (bij tijd en wijle). Als hij ELKE patient met een beet en een EM (laten we het maar even gemakkelijk houden) tot de dood heeft gevolgd, mag hij dat claimen, anders niet. Dat is het enige punt dat ik maak.

marietje

Berichtdoor marietje » Zo 22 Aug 2010 21:33

Ok, ik ben een nieuwkomer, maar ik ben niet achterlijk

Dat beweer ik ook helemaal niet.
Je vraagt en zegt dingen, dan krijg je daar een antwoord of reactie op, of dat antwoord of die reactie je nou bevalt of niet..Dat kan onaardig overkomen als je't leest, maar zo is het niet bedoeld..
Luctor et Emergo

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 27 Jul 2014 13:40

Dit bericht uit de oude doos over een uitzending van De Dorpsdokter van 23 april 2010, met huisarts die alleen na aandringen van een patient de ziekte van lyme wil onderzoeken, kreeg voor mij zoeven nieuwswaarde toen ik deze even nazocht op de site van EO.

Eerst even het door mij geciteerde bericht van ¨sab¨ van 26 april 2010 uit deze draad over de goede afloop na de uitzending van een collega van de heer Brand, hier op de site bij deze berichtendraad op pagina 1 gepost:

De heer Brand (willem) uit Nijeveen is toevallig een collega van mij. De opnames moeten ergens in september zijn geweest. De lyme test was positief bij Willem. Hij kreeg een kuur van de dokter en de klachten verdwenen, echter kwamen de klachten later terug. Willem liep zelfs mank door de kantine. Hij heeft toen om een zwaardere en lange kuur gevraagd en gekregen. Gelukkig zijn toen de klachten verdwenen en tot vandaag niet meer teruggekomen.
viewtopic.php?f=5&t=5540#p53667

Lees nu wat de redactie van het programma van De Dorpsdokter zelf meldt op de site bij het programma:
Redactie

27-augustus-2010

De klachten van dhr. Brand zijn verdwenen na gewichtsvermindering en de aanschaf van steunzolen.
http://www.eo.nl/archief/tv/dedorpsdokt ... dokter-80/

Wie heeft de redactie van De Dorpsdokter verteld over de afloop na het programma van de behandelingen van de heer Brand?

27.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
Laatst gewijzigd door bamboe op Zo 27 Jul 2014 14:09, 3 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Nieuws en Actualiteiten”