Betrouwbaarheid

Voor nieuws en actualiteiten die specifiek betrekking hebben op de ziekte van Lyme. Plaats niet-specifieke gezondheidsgerelateerde onderwerpen bij het speciale forum "Gezondheid Algemeen".
H_A_K

Betrouwbaarheid

Berichtdoor H_A_K » Do 10 Mar 2011 12:30

Mensen die zich willen laten testen kunnen ook terecht op
http://www.testjegezondheid.nl/test/ziekte-van-lyme/
Echter lijkt mij deze site onbetrouwbaar, iemand wil aan uw bloedonderzoek geld verdienen.

marietje

Re: Betrouwbaarheid

Berichtdoor marietje » Do 10 Mar 2011 13:33

Deze test kan net zo goed via de huisarts (dan wordt die vergoed) en de betrouwbaarheid is niet beter dan de reguliere testen. Weer een typisch voorbeeld van hoe je een anders nood tot je deugd maakt.. :twisted:
Luctor et Emergo

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 10 Mar 2011 22:28

Hoi Marietje,
Ik ben het met je eens dat dit een noodoplossing is, maar zolang er nood is, zie ik het probleem niet.

renate1971

Berichtdoor renate1971 » Do 17 Mar 2011 16:52

Nou ik heb mij daar dus ook laten testen en resultaat was negatief. Ik had wel echt lymeklachten en was er eigenlijk van overtuigd dat ik wel besmet was. Ik heb toen de Vegatest laten doen en daar kwam dus wel degelijk de Lyme naar voren. Ik wordt er nu dus ook voor behandeld.
Je kunt je het geld van de test via Check u beter besparen.

marietje

Berichtdoor marietje » Do 17 Mar 2011 22:09

De reactie van Renate is een goede illustratie van het probleem wat ik met dergelijke initiatieven heb, Bamboe. Als Renate via de huisarts de test had laten doen, had ze het geld tenminste nog aan iets leuks kunnen besteden..

Renate, goed dat je nu behandeld wordt. Veel sterkte en succes daarbij!
Luctor et Emergo

bamboe

Berichtdoor bamboe » Vr 18 Mar 2011 3:05

Marietje: Het probleem dat Renate volgens mij schetst heeft denk ik meer te maken met de onbetrouwbaarheid van de Elisa en Western Blottest an sich, dan met het feit dat ze zich niet via de huisarts heeft laten testen.

Als het gratis en via de huisarts kan, dan hoef je het niet via deze manier te doen natuurlijk.
Probleem is vaak, om meerdere redenen dat het niet via de huisarts kan, of meestal met een hoop gedoe eromheen.

Bijv: als de Elisa negatief is, willen huisartsen vaak niet meer de Western Blottest uitvoeren zoals je weet.
De test via deze weg uit laten voeren is een extra optie die ter beschikking staat in een suboptimale situatie: als de (huis-)arts niet meewerkt.
Jammer genoeg komt dat nogal eens voor om uiteenlopende redenen.

Dus ja, wat is dan het probleem: het gat, of de mensen die op het gat inspringen?

Nog een denkbare reden: de onbetrouwbaarheid van deze testen is onvoldoende bekend bij de huisartsen, waardoor de optie lyme gelijk van tafel is als die er niet uitkomt.
In dat soort gevallen wil je misschien eerst zelf testen.
Komt de lyme er niet uit, dan hoef je de uitslag niet te laten zien.

eus

Berichtdoor eus » Vr 18 Mar 2011 5:08

En wat, als er dan onverhoopt positief getest wordt? Wordt deze uitslag dan geaccepteerd door de huisarts, over ProHealth wordt al zo moeilijk gedaan.....
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

bamboe

Berichtdoor bamboe » Vr 18 Mar 2011 17:26

Als het goed is kan hetzelfde resultaat ook nog via de huisarts gereproduceerd worden.
Ik had ook zoiets: eerst via een arts (niet huisarts) de test in het lab van mijn woonplaats laten doen: positieve Elisa C6-band.
Vervolgens ging ik aan de cat´s claw op eigen initiatief omdat ik iemand had leren kennen die deze ziekte zei niet meer te hebben.
Toen wilde de huisarts dezelfde test overnieuw doen (3 weken later), wat op zich raar was, want het was al in hetzelfde lab getest als waar zij me opnieuw naar toe stuurde.
En ja hoor, ik kwam er negatief uit ineens!

Pas later begon het me te dagen wat daar gebeurd was.
Toen ik met een lyme-arts in aanraking kwam.
Die zei dat ik van die kruiden afmoest voor de test, wat ik erg moeilijk vond: niet behandelen toen ik zo ziek was.

eus

Berichtdoor eus » Vr 18 Mar 2011 17:42

bamboe schreef:Als het goed is kan hetzelfde resultaat ook nog via de huisarts gereproduceerd worden.

Dat betwijfel ik dus. Ik ben bij drie verschillende laboratoria getest en had drie totaal verschillende uitslagen.
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

marietje

Berichtdoor marietje » Vr 18 Mar 2011 17:47

Als het goed is kan hetzelfde resultaat ook nog via de huisarts gereproduceerd worden

Dat is precies een kernprobleem wat je hier raakt. Dat is nl lang niet altijd het geval. Je kunt via het ene lab positief en via een ander lab negatief testen. Ik weet van iemand van wie het bloed van 1 sample werd opgestuurd naar verschillende labs en overal kwam weer iets anders uit...

Het heeft helemaal geen zin om 'voor te testen', zeker ook omdat de kans dat de uitslag via een zelf geregelde test niet geaccepteerd wordt ruim aanwezig is. Ik zie dit soort aanbiedingen daarom als geldklopperij..Huisartsen zijn verantwoordelijk voor een juiste afwikkeling en daar zullen ze aan gehouden moeten worden en dat doe je niet door hun werk te doen en dat nog zelf te betalen ook..
Luctor et Emergo

Terug naar “Nieuws en Actualiteiten”