marietje schreef:
Ontwikkeling betere test UMC St Radboud
Onderzoekers van het Lyme expertisecentrum van het UMC St Radboud, opgericht door prof. dr. BJ Kullberg, hebben inspanningen verricht om de situatie rondom de testen te verbeteren. Zij hebben een nieuwe test ontwikkeld, SpiroFind, zodat bij veel meer patiënten een betrouwbare diagnose mogelijk wordt. De test is gebaseerd op de baanbrekende uitvindingen van prof. dr. L.A.B. Joosten en prof. dr. M.G. Netea die specifieke immuunsignalen ontdekten, die reageren op blootstelling aan de Borrelia-bacterie. De immunologische test, die gericht is op de basale immunologie van de Borrelia, moet twee dingen gaan doen: lymeziekte oppikken bij seronegatieve patiënten en actieve infectie detecteren ten opzichte van doorgemaakte infectie.
Principe van de test
De nieuwe Lyme-test die zij ontwikkeld hebben, zoekt in het bloed niet naar de hele bacterie en ook niet naar antistoffen die het afweersysteem tegen de bacterie maakt. In plaats daarvan meet hij de reactie van bepaalde immuuncellen in het bloed op de Borrelia-bacterie. Het gaat daarbij om zogeheten T-geheugencellen: witte bloedcellen die het lichaam aanmaakt na besmetting met een bepaalde ziekteverwekker.
Deze T-geheugencellen blijven lange tijd, soms vele tientallen jaren, in het bloed en zorgen ervoor dat het immuunsysteem sneller kan reageren wanneer het voor de tweede keer met eenzelfde ziekteverwekker in aanraking komt. Ze scheiden dan bepaalde signaalstoffen uit, waaronder zogeheten cytokines, die andere cellen van het immuunsysteem ertoe aanzetten om de ziekteverwekker onschadelijk te maken.
De nieuwe test meet de concentraties van die signaalstoffen. Als iemand besmet is met de bacterie, vertonen twee van die markers een sterk verhoogde concentratie. Naarmate de besmetting langer geleden heeft plaats gevonden, daalt de ene marker weer.
De verhouding tussen die twee markers vertelt hoe lang geleden de besmetting heeft plaatsgevonden.
De effectiviteit van de SpiroFind test werd bevestigd in een klinische studie door het Lyme-expertisecentrum UMC St Radboud, die voor peer-reviewed publicatie en voor presentatie voorgelegd is aan de ECCMID conferentie in Berlijn, Duitsland in april 2013.
Bron:
http://www.lymevereniging.nl Meer informatie laboratoria
Bedankt voor deze toelichting Marietje,
Nu probeer ik mij door alle medische studies en stukken heen te worstelen, maar is het niet zo dat deze test dan enkel intressant is voor iemand met een enigzins 'normaal' werkend immuunrespons?
Bij zo iemand zou er dus afweer tegen de bacterie aangemaakt worden.
Wat nu als er daar een defect optreed?
Dan zou in theorie er dus geen of te weinig detectbare sespons zijn, en wel een zieke patient.
Moet ik dat zo zien?
Ik had bovenstaand stuk al wel gelezen, maar vind het een wel erg beknopte korte versie.
In eerste instantie eerder dit jaar was ik blij dat er een nieuwe verbeterde test op de markt zou komen, fijn, daar kon ik dan nog wel op wachten na al die jaren ziek zijn.
Nu moet ik er niet eens aan denken hiermee getest te worden.
Hebben ze daarvoor al die mensen de PLEASE studie laten doorlopen, om vervolgens met zoiets op de proppen te komen?
Ik kreeg reeds een vreemde bijsmaak bij het lezen van het daarbij behorende topic, omdat er bv. ook daar niet naar de co-ingecties gekeken werd.
Dat heeft niets meer met een studie of mensen helpen te maken...geeft meer het proefkonijntjes idee.
Groetjes Moon.