Noorse biologen gebruiken klassieke microscopie bij Borrelia

Voor nieuws en actualiteiten die specifiek betrekking hebben op de ziekte van Lyme. Plaats niet-specifieke gezondheidsgerelateerde onderwerpen bij het speciale forum "Gezondheid Algemeen".
Tulipano

Noorse biologen gebruiken klassieke microscopie bij Borrelia

Berichtdoor Tulipano » Do 17 Okt 2013 22:36

http://phys.org/news/2013-06-classic-mi ... teria.html

Met dank aan Alan MacDonald - Lymenet Europe

eus

Re: Noorse biologen gebruiken klassieke microscopie bij Borr

Berichtdoor eus » Do 17 Okt 2013 22:46

Die advertentie er tussen, daar word ik niet vrolijk van; "Er is maar één echte oplossing voor Lyme. (Uniek voor Nederland)...."
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Do 17 Okt 2013 22:57

Ik denk dat jij iets ziet wat ik niet zie Eus.
Maar als ik de link aanklik, krijg ik wel andere reclames en advertenties te zien die niets met Lyme te maken hebben. Het is behoorlijk storend en ik krijg ze niet allemaal weg.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Vr 18 Okt 2013 13:55

Ik vindt de term 'klassieke microscopie' eigenlijk misleidend.

Waar ik serieuze 'donkerveld microscopie' als een onderdeel zie van de klassieke microscopie, blijkt uit dit verhaal dat het om de mythe van de 'Levend bloedanalyse' gaat.

Conclusies uit zo'n analyse, en de daaropvolgende behandeling, zie ik, als het werkt, meer als een vorm van cognitieve gedragstherapie.

Mogelijk kan RoelA, die nu een hoop onderzoek doet naar donkerveld microscopie hier nog wat aan toevoegen.

Groetjes, WouterB

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Vr 18 Okt 2013 18:03

Conclusies uit zo'n analyse, en de daaropvolgende behandeling, zie ik, als het werkt, meer als een vorm van cognitieve gedragstherapie.

Ik denk dat er weinig chronische Lymepatiënten zijn die spontaan zouden kiezen voor CGT.
Wie dat wel overweegt doet er misschien goed aan om de ervaring te lezen die Trry gisteren plaatste in onderstaand topic:

viewtopic.php?f=4&t=7976

CGT schijnt ongeveer hetzelfde te zijn als het revalidatieprogramma waarbij mensen worden aangespoord om hun grenzen steeds iets te verleggen.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Vr 18 Okt 2013 18:18

Cognitieve gedragstherapie is een cursus pijn verdringen: de geest is erg sterk: die kan ook lichamelijke pijn verdringen: uiteraard moet je dat dan ook maar net willen.
Is die wil om pijn te verdringen er niet, dan kan cognitieve gedragstherapie niet helpen.
Cognitieve gedragstherapie is een vorm van symptoomonderdrukking: dat kan uiteraard ook met medicijnen en dat gebeurt dan ook veelvuldig.
De oorzaak haal je er echter niet mee weg.
Symptoomonderdrukking is en blijft uitstel van executie.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Vr 18 Okt 2013 19:32

Beste Bamboe,

De 'levend bloed analyse' en aanhangende 'therapieën', dan wel het promoten daarvan is eigenlijk een cursus realiteit verdringen, daar zag ik de overeenkomst in.

Vaak zijn het van die 'urban legends' (weet je wat ook helpt, heb ik op internet gelezen...), die zo opgesteld zijn dat mensen die regulier niet aan de bak kunnen komen, dit als de alles reddende strohalm willen gaan zien...

Interessante draad hierover op deze site is deze: viewtopic.php?f=4&t=5379&hilit=levend+bloed+analyse

Het is gewoon van belang als Lyme patiënt om jezelf heel goed in te lezen, en daarbij heel goed onderscheid te blijven maken tussen een gedegen en onderbouwd onderzoek, in plaats van mee te gaan in allerlei 'Hoop gevende behandelingspushers' op basis van gebakken lucht.

Meestal zijn het overnames van andere sites als dieet of vitamineverkopers, kenmerkend is vaak dat ook maar enige wetenschappelijke insteek of onderbouwing in het geheel ontbreekt.

Door die onzin 'koffietijd' story's zit een broodnodige algemeen erkenning, en daardoor adequate behandeling van Lyme Borreliose meer dan in de weg. En dat mag van mij stoppen, de meeste patiënten zijn toch van een reguliere behandeling afhankelijk.

Sorry, maar het is echt niet anders!

Groetjes, Wouter

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Vr 18 Okt 2013 19:50

Hoi Wouter,

Je zegt:
Het is gewoon van belang als Lyme patiënt om jezelf heel goed in te lezen, en daarbij heel goed onderscheid te blijven maken tussen een gedegen en onderbouwd onderzoek, in plaats van mee te gaan in allerlei 'Hoop gevende behandelingspushers' op basis van gebakken lucht.

Dit vind ik nu ook en kan er me helemaal in vinden, lees vooral ook eens dit stukje:
De medische wereld is gebouwd op leugens
http://www.welingelichtekringen.nl/wete ... ugens.html

En als je dan eventueel nog meer info wilt, zoek dan in wetenschappelijke tijdschriften online, er zijn er een aantal vooraanstaande tijdschriften waarin John P.A. Ioannidis, MD, DSc het e.e.a. hieromtrent heeft gepubliceerd.

Verder wil ik nog graag reageren op:
de meeste patiënten zijn toch van een reguliere behandeling afhankelijk.

Ik vraag me af, hoezo afhankelijk?

Groetjes
Foetsie

bamboe

Berichtdoor bamboe » Vr 18 Okt 2013 22:24

Hoi Wouter, ik snap je punt dat je cognitieve gedragstherapie net zo vaag vindt als dat je levend bloed-analyse dat vindt.
Mijn reactie was eigenlijk meer aanvullend op wat Tulipano zei, maar goed, dat had ik kennelijk beter kunnen expliciteren.
Wel een rare vergelijking op zich: cognitieve gedragstherapie met levend bloedanalyse want de 1 is een vorm van diagnostiek (lba) en de ander is een behandeling (cgt).

Even op andere woorden uit je laatste bericht ingaand (zie citaat):

[...] de meeste patiënten zijn toch van een reguliere behandeling afhankelijk.

Mijn reactie (als het gaat over behandeling van de ziekte van lyme): zolang mensen zich afhankelijk voelen van reguliere behandeling, zijn ze er inderdaad ook afhankelijk van.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Vr 18 Okt 2013 22:32

In aansluiting op wat Bamboe schrijft, nog het volgende:

Waar ik serieuze 'donkerveld microscopie' als een onderdeel zie van de klassieke microscopie, blijkt uit dit verhaal dat het om de mythe van de 'Levend bloedanalyse' gaat.

De levende bloedanalyse wordt doorgaans uitgevoerd m.b.v. een donkerveld microscoop.
Dus als de donkerveld microscopie een serieus onderdeel is van klassieke microscopie, waarom is de levende bloedanalyse dat dan niet?
Laatst gewijzigd door Tulipano op Za 19 Okt 2013 0:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Nieuws en Actualiteiten”