Noorse biologen gebruiken klassieke microscopie bij Borrelia

Voor nieuws en actualiteiten die specifiek betrekking hebben op de ziekte van Lyme. Plaats niet-specifieke gezondheidsgerelateerde onderwerpen bij het speciale forum "Gezondheid Algemeen".
Tulipano

Re: Noorse biologen gebruiken klassieke microscopie bij Borr

Berichtdoor Tulipano » Za 26 Okt 2013 12:04

http://www.biomedicalreports.org/index. ... h%5B%5D=98

A SIMPLE METHOD FOR THE DETECTION OF LIVE BORRELIA SPIROCHAETES IN HUMAN BLOOD USING CLASSICAL MICROSCOPY TECHNIQUES
Ivar Mysterud, Morten Motzfeldt Laane

Abstract

We have developed a simple method for the detection of live spirochaete stages in blood of patients where chronic borreliosis is suspected. Classic techniques involving phase-contrast and fluorescence microscopy are used. The method is also quite sensitive for detecting other bacteria, protists, fungi and other organisms present in blood samples. It is also useful for monitoring the effects of various antibiotics during treatment. We also present a simple hypothesis for explaining the confusion generated through the interpretation of possible stages of Borrelia seen in human blood. We hypothesize that these various stages in the blood stream are derived from secondarily infected tissues and biofilms in the body with low oxygen concentrations. Motile stages transform rapidly into cysts or sometimes penetrate other blood cells including red blood cells (RBCs). The latter are ideal hiding places for less motile stages that take advantage of the host’s RBCs blebbing-system. Less motile, morphologically different stages may be passively ejected in the blood plasma from the blebbing RBCs, more or less coated with the host’s membrane proteins which prevents detection by immunological methods.

ik schreef eerder:
Maar krijgen microbiologen deze mogelijkheid ook geboden in hun opleiding als het gaat om detectie van Borrelia?

Voor wat de diagnose van Syfilis betreft, krijgen ze die in elk geval wel.
Laatst gewijzigd door Tulipano op Do 19 Dec 2013 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Do 19 Dec 2013 0:25

Although T pallidum cannot be grown in culture, there are many tests for the direct and indirect diagnosis of syphilis. Still, there is no single optimal test. Direct diagnostic methods include the detection of T pallidum by microscopic examination of fluid or smears from lesions, histological examination of tissues or nucleic acid amplification methods such as polymerase chain reaction (PCR).

Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... po=2.77778

IDENTIFICATION OF TREPONEMA PALLIDUM IN AMNIOTIC FLUID AND FETAL BLOOD FROM PREGNANCIES

Abstract

Two pregnant women with secondary syphilis underwent amniocentesis and evaluation for fetal syphilis. In both cases, motile spirochetes, typical of Treponema pallidum, were observed during dark-field microscopic examination of the amniotic fluid.

Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1923218

DARKFIELD MICROSCOPY FOR POINT-OF-CARE SYPHILIS DIAGNOSIS

Bron: http://www.mlo-online.com/articles/2011 ... gnosis.php

Ik blijf me afvragen waarom wel donkerveld microscopie (en PCR) voor diagnose van Syfilis en niet voor Lyme.
Vreemd toch, Willem?

WouterB

Berichtdoor WouterB » Do 19 Dec 2013 1:54

Beste Tulipano,

Er is helemaal niets vreemds aan, die andere spirocheten zoals bij Syfilis blijken zich toch voorspelbaarder te gedragen dan de Bb en consorten.

Zoals ik al op de eerste pagina trachtte duidelijk te maken, dit onderzoek is oude wijn in nieuwe zakken.

Dat is niet alleen puur een 'beleving' van mij, maar de effectiviteit van de donkerveld microscopie is evenals bij andere testen bij de Bb een problematisch gegeven. En lijdt derhalve niet tot een absolute 'gouden standaard' die in het geval van de ziekte van Lyme zo gewenst is.

Heel erg lief dat je probeert om doorgeschoten of omhoog gevallen verpleegkundigen, en andere charlatans die opereren op een logeerkamertje of op zolder, de hand boven het hoofd wil houden, maar het heeft werkelijk niets met integer medisch handelen in diagnostisering van doen.

Niet alleen mede-patiënt RoelA heeft zich er serieus en praktisch in verdiept ( viewtopic.php?f=2&t=8101 ), daarna kwam Radar ook nog eens met de behoorlijk inzichtelijke bevestiging dat de donkerveld microscooptechniek als dankbaar instrument voor diagnostisering in kwakzalverij gebruikt wordt ( viewtopic.php?f=5&t=8223 ).

Accepteer nu eens dat het echt zo is, blijf niet die schijn op te willen houden. Lymepatiënten zijn vooral in begrip voor hun ziekte hier helemaal niet mee gebaat.

En van de andere kant motiveert het de reguliere geneeskunde niet, die blijven roepen dat 'Lyme-verdachten' het tussen de oren hebben, die geloven werkelijk alles...

Wat mij betreft houdt die ongein zo snel mogelijk op, heeft me al genoeg energie in vallen en opstaan in deze materie gekost.

Energie die ik in aanvang niet eens had, je beseft werkelijk niet hoeveel mensen je met jouw verhalen in gijzeling houdt.

Ik hoop oprecht dat je dat is gaat beseffen!

Groetjes, Wouter

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 19 Dec 2013 5:35

hoi Tulipano: hierover:
Ik blijf me afvragen waarom wel donkerveld microscopie (en PCR) voor diagnose van Syfilis en niet voor Lyme.

Goede vraag en goed dat je hem nog eens opwerpt.
Mijn voorlopige werkhypothese: de lyme-epidemie moet koste wat kost een doofpotverhaal blijven.
Dat is het uitgangspunt en dat bepaalt de manier waarop men stelselmatig de feiten geweld aandoet.
Anders had men de andere lyme-testen ook wel betrouwbaarder kunnen maken:
de kennis daarvoor is voorhanden, maar men doet ook daar niets aan de lymepatient tegemoet komen.
Er zit veel te veel energie in de ontkenning van de lyme-epidemie om nog te kunnen spreken van passieve nalatigheid.
Zie de moeite die men heeft gedaan om de lymepatient buiten spel te zetten bij het vormen van de richtlijnen, zie wat men heeft gedaan met de petitie voor betere lymediagnostiek en behandeling en zie hoe men ook stelselmatig artsen desinformeert op de artsenopleiding of bij bijscholingen.
Zie hoe men de zorg die nog wel voor de ziekte van lyme voorhanden is, belachelijk en onbetaalbaar probeert te maken.
De meest vreemde bochten waarin volgzame artsen zich wringen om chronische lyme-infecties niet te hoeven herkennen, laat staan te behandelen.
Dit is niet simpelweg nalatigheid, dit is zeer veel energie stoppen in de ontkenning van zeer evidente tekenen van een steeds maar meer verder aanzwellende lyme-epidemie.

Damrak

Berichtdoor Damrak » Do 19 Dec 2013 11:56

WouterB, begrijp je niet dat de reguliere behandeling zo erg faalt dat lymies genoodzaakt zijn om te experimenteren op hunzelf?

Reguliere diagnose is minder accuraat dan een muntje opgooien,

Reguliere behandeling is dusdanig kort en ineffectief dat het aantal lymies met post-lyme (lees, een onderbehandelde infectie die chronisch is geworden; Embers monkey study) steeds groter wordt.

Reguliere artsen die ons keihard naar huis sturen. Daar zijn wij afhankelijk van?!

Zolang regulier niet geneest moet je ophouden met je flauwekul over "wetenschap" en "kwakzalverij". Wij hebben niet de luxe om te wachten op studies die er niet gaan komen. Wij gaan zonder behandeling in wat voor vorm dan ook, iedere dag achteruit.

Zolang de ELISA/WB in het spel blijft heeft niemand recht om te schieten op andere diagnostiek. Los eerst je "reguliere" kwakzalverij op.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Do 19 Dec 2013 11:58

Niet alleen Noorse biologen gebruiken (klassieke) microscopie bij Borrelia;

Hovius JW, et al. A case of meningoencephalitis by the relapsing fever spirochaete Borrelia miyamotoi in Europe. Lancet. 2013 Aug 17;382(9892):658.

Abstract:
Supported by the recent evidence of the presence of B. miyamotoi in Ixodes ricinus ticks across Europe, the relation in time of the patient’s symptoms with the tick bites, and his immune-compromised status, we retrospectively considered B. miyamotoi as the causative agent. We identified motile spirochaetes in stored pre-treatment cerebrospinal fluid by dark-field microscopy. Additionally, a 16S rDNA pan-relapsing fever Borrelia quantitative (q)PCR and a qPCR targeting the B. miyamotoi flagellin gene was positive in two separate pre-treatment cerebrospinal fluid samples and one pre-treatment blood sample.

Bron: http://www.thelancet.com/journals/lance ... 40-6736(13)61644-X/fulltext
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23953389/

Wouter, niet alleen je handen wassen, ook je mond spoelen.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Vr 20 Dec 2013 18:25

Beste Tulipano,
Tulipano schreef:Niet alleen Noorse biologen gebruiken (klassieke) microscopie bij Borrelia;

Hovius JW, et al. A case of meningoencephalitis by the relapsing fever spirochaete Borrelia miyamotoi in Europe. Lancet. 2013 Aug 17;382(9892):658.

Abstract:
Supported by the recent evidence of the presence of B. miyamotoi in Ixodes ricinus ticks across Europe, the relation in time of the patient’s symptoms with the tick bites, and his immune-compromised status, we retrospectively considered B. miyamotoi as the causative agent. We identified motile spirochaetes in stored pre-treatment cerebrospinal fluid by dark-field microscopy. Additionally, a 16S rDNA pan-relapsing fever Borrelia quantitative (q)PCR and a qPCR targeting the B. miyamotoi flagellin gene was positive in two separate pre-treatment cerebrospinal fluid samples and one pre-treatment blood sample.

Bron: http://www.thelancet.com/journals/lance ... 40-6736(13)61644-X/fulltext
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23953389/

Dat is nu frappant dat juist jij met dit onderzoek van deze meneer Hovius als 'onomstotelijk wetenschappelijk bewijs' komt aansjouwen! :D

Ik loop echt al wat langer mee dan jij denkt, en heb me best aardig ingelezen.

Om dat voor anderen wat toegankelijker tedoen zijn, hier wat citaten over hoe er hier zijn algemeen over Joppe Hovius (niet te verwarren met zijn vader, de dierenarts) t.a.v. zijn Lymekennis gedacht wordt. En die zijn niet gedaan door geheel en al onbekende deelnemers. Voor het gemak heb ik ook even de linken neergezet waar de citaten ontleend zijn, zodat de context ook helder blijft:

Tulipano schreef:Hovius versus Luft? Wie krijgt de primeur?

(viewtopic.php?f=5&t=7920&p=77102&hilit=Hovius#p77102)

Tulipano schreef:Misschien had Hovius er verstandiger aan gedaan om de pers te vertellen dat de patiënt door de behandeling voorlopig symptoomvrij is.

(viewtopic.php?f=5&t=7895&p=77094&hilit=Hovius#p77094)

bamboe schreef:Hoi Tulipano, dit is een gevalletje slager die zijn eigen vlees keurt inderdaad (aangaande beoordeling resultaat zelf ingezette behandeling patient met nieuwe lymesoortinfectie).
Ik blief dat vlees in elk geval niet.

(viewtopic.php?f=5&t=7895&p=77094&hilit=Hovius#p77100)

Foetsie schreef:Het lijkt er sterk op dat iedereen via het NOS Journaal én het AMC vrezelijk voor de gek is gehouden.

(viewtopic.php?f=5&t=7900&p=77059&hilit=Hovius#p77059)

bamboe schreef:Even wachten Tulipano:

Is dit dezelfde Hovius die op 22 januari 2013 dit nog in het Reformatorisch Dagblad zegt?:

[...]bij iemand die al twee jaar klachten heeft, is de kans dat dit berust op de ziekte van Lyme zeer klein als je geen antistoffen vindt tegen de borreliabacterie [...]

http://www.refdag.nl/achtergrond/gezond ... d_1_708709

23 dagen later ineens dus een heel andere boodschap?

Wat is dit: voortschrijdend inzicht of een kameleontische houding?

(viewtopic.php?f=8&t=7379&hilit=Hovius#p72117)

Tulipano schreef:@ Bamboe ,

Ik vrees dat we het hier hebben over dezelfde persoon.

(viewtopic.php?f=8&t=7379&hilit=Hovius#p72120)

En deze dan tot slot van de bloemlezing, deze reactie op het artikel in het Ref. Dagblad:
Tulipano schreef:Ach lotgenoten, in feite niets nieuws onder de zon toch? Laten we er geen woorden meer aan vuil maken.

Katten in het nauw maken nu eenmaal rare sprongen.

:wink:

(viewtopic.php?f=5&t=7289&p=72154&hilit=hovius#p71181)

Wel verhelderend om te zien dat een ander gezegde met een viervoetig huisdier ook nog opgeld doet:
Een hond keert terug naar zijn eigen braaksel

Tulipano schreef:Wouter, niet alleen je handen wassen, ook je mond spoelen.

Zonder eten naar bed jij! :lol:

WouterB

Berichtdoor WouterB » Vr 20 Dec 2013 18:59

Beste Damrak,
Damrak schreef:WouterB, begrijp je niet dat de reguliere behandeling zo erg faalt dat lymies genoodzaakt zijn om te experimenteren op hunzelf?

Ik heb meer dan genoeg ervaring om vast te stellen dat de huidige reguliere zorg niet afgestemd is op een adequate en vooral toegankelijke behandeling.

Het heeft ook mij meer energie gekost om uiteindelijk op de goede plek te komen, maar door goed zoeken kom je ergens. Maar je moet ook heel goed beseffen dat niet een ieder over die vaardigheden en inzichten beschikt.

En dat is dus ook geen vrijbrief om zonder serieuze begeleiding maar wat te gaan experimenteren.

Of nog erger, je hoop te gaan vestigen op iets wat helemaal niet aan enige vorm van controle of nascholing onderhevig is.

Damrak schreef:Reguliere diagnose is minder accuraat dan een muntje opgooien,

Helaas zijn er hoegenaamd geen reproduceerbare bewijzen, die bevestigen dat 'alternatief' het per saldo beter doet.

Damrak schreef:Reguliere behandeling is dusdanig kort en ineffectief dat het aantal lymies met post-lyme (lees, een onderbehandelde infectie die chronisch is geworden; Embers monkey study) steeds groter wordt.

Waarheid als een koe, en ik hou mijn hart vast voor hoeveel ME patiënten dit ook geldt.

Damrak schreef:Reguliere artsen die ons keihard naar huis sturen. Daar zijn wij afhankelijk van?!

Ik heb me niet weg laten sturen, ben zelf gegaan. Daarna zelf op zoek gegaan, eerst naar kennis hoe of bepaalde systemen werken. Daar adequate info over vergaard, en daarmee naar een volgende arts gegaan. Zo ben ik verder gekomen.

Damrak schreef:Zolang regulier niet geneest moet je ophouden met je flauwekul over "wetenschap" en "kwakzalverij".

Onzin blijft onzin, daar wordt ook een Lymepatiënt niet beter van. En onzin blijft een rem in de ontwikkeling en acceptatie van de bij Lyme zo broodnoodige complementaire kennis.

Damrak schreef:Wij hebben niet de luxe om te wachten op studies die er niet gaan komen. Wij gaan zonder behandeling in wat voor vorm dan ook, iedere dag achteruit.

En dan maar achter elke scheet aan die door de meest waanzinnige sites gelaten worden, tot UFO-promotors aan toe?

Damrak schreef:Zolang de ELISA/WB in het spel blijft heeft niemand recht om te schieten op andere diagnostiek. Los eerst je "reguliere" kwakzalverij op.

Die is niet van mij, maar van ons allemaal.

Vandaar dat het beter is om alle bestaande kennis op een serieuze manier te bundelen, zodat de complementaire geneeskunst gemeengoed kan worden, dat is waar je als Lymie het meest aan hebt!

Groetjes, Wouter

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Zo 22 Dec 2013 23:19

Zo, nu weer even inhoudelijk:

Niet alleen Noorse biologen en de Nederlandse Hovius gebruikten klassieke microscopie:

Onderstaande studies betreffen menselijk serum of weefsel; dus geen teken!

Dark-field microscopy must be used to view spirochetes. Dark field microscopy utilizes a special condenser which directs light toward an object at a angle, rather than from the bottom. As a result, particles or cells are seen as light objects against a dark background.

http://textbookofbacteriology.net/Lyme.html

At present, borreliosis is diagnosed mainly on the basis of
clinical symptoms and serological tests. These tests, based on
demonstration in human serum of anti-B. burgdorferi s.l.
IgG and IgM antibodies, are usually carried out by enzymelinked
immunosorbent assay (ELISA) andWestern blot tests
(Aguero-Rosenfeld et al., 2005). Unfortunately, serological
tests have a poor reliability for the identification of different
Borrelia genospecies, such as B. afzelii, B. garinii andA
B. burgdorferi s.s. Misdiagnosis (both false-positive and
false-negative) is frequent due to technical reasons
(Niscigorska et al., 2003).
The PCR technique has been applied for the diagnosis of
B. burgdorferi s.l. in human serum samples (Schmidt, 1997).
Although the recovery of B. burgdorferi s.l. DNA in clinical
samples represents an appealing alternative tool, the low
number of spirochetes in blood, plasma and serum could
represent a serious problem for PCR reliability (Aguero-
Rosenfeld et al., 2005).
In order to develop a reliable PCR-based method,
widely applicable to the identification of various Borrelia

All strains were cultured
in BSKII medium (Sigma Chemical Co., St. Louis, MO) at
34 1C. Growth was checked by dark-field microscopy.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 1134.x/pdf

Samples were inspected by dark field microscopy for potential growth of B. burgdorferi s.l.

http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0063968

Organisms were identified as B. burgdorferi
sensu lato by dark-field microscopy.

http://cid.oxfordjournals.org/content/23/1/61.full.pdf

WouterB

Berichtdoor WouterB » Zo 22 Dec 2013 23:32

Tulipano schreef:Zo, nu weer even inhoudelijk:

En waarom deed je dat niet eerder? Je bent wel heel erg wisselvallig, is het bruikbaar in je beleving, dan pak je het op, maar evengoed doe je het omgekeerde net zo makkelijk.

Tulipano schreef:Niet alleen Noorse biologen en de Nederlandse Hovius gebruikten klassieke microscopie:

Onderstaande studies betreffen menselijk serum of weefsel; dus geen teken!

Ik hoor het wel van Roel in hoeverre dit iets zegt.

Het staat nog steeds als een paal boven water dat het team van Hovius een spirocheet gezien heeft met DVM, maar deze waarneming was geen determinering naar de Borrelia, dat vergeet je weer te onderbouwen (of toe te geven).

Groetjes, Wouter

Terug naar “Nieuws en Actualiteiten”