lyme overdraagbaar door seks?

Wetenschappelijke onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, zoals wetenschappelijke medische publicaties en artikelen die worden ondersteund door dergelijke publicaties.
miek

lyme overdraagbaar door seks?

Berichtdoor miek » Wo 25 Apr 2007 19:07

Ik las net in een bericht van iemand dat Lyme ook overdraagbaar zou zijn door seks.... is er iemand die daar meer van af weet? Ik heb namelijk niet zo'n zin om anderen te besmetten.

Niek

Re: lyme overdraagbaar door seks?

Berichtdoor Niek » Wo 25 Apr 2007 19:49

miek schreef:Ik las net in een bericht van iemand dat Lyme ook overdraagbaar zou zijn door seks.... is er iemand die daar meer van af weet? Ik heb namelijk niet zo'n zin om anderen te besmetten.

voorzover ik weet is dat nog nooit hard aangetoond, bij mensen tenminste. Het is wel aannemelijk dat je de borrelia bacterie via seks kunt doorgeven (mede gezien de overeenkomsten met de treponema spirocheet die syfilis veroorzaakt), maar de vraag is of je partner daar dan lyme van kan krijgen. Als het al het geval is dan moet de kans niet al te groot zijn, anders was het al lang opgevallen. Er zijn wel aanwijzingen dat partners van lyme patienten vaker lyme hebben dan statistisch te verwachten is, maar het is heel moeilijk na te gaan of dat komt door sexueel kontakt of doordat ze dezelfde plaatsen etc. bezoeken waar teken voorkomen.

miek

Berichtdoor miek » Wo 25 Apr 2007 20:34

Ik geloof dat ik er toch niet geheel gerust op ben. Voorbehoedsmiddelen gebruiken lijkt me wel verstandig.

Tjerk

Berichtdoor Tjerk » Wo 25 Apr 2007 20:45

miek schreef:Ik geloof dat ik er toch niet geheel gerust op ben. Voorbehoedsmiddelen gebruiken lijkt me wel verstandig.

Maar dat is het sowieso toch 8)

Er zijn toch wel onderzoeken bekend dat er Lyme in Sperma gevonden is?

Niek

Berichtdoor Niek » Wo 25 Apr 2007 22:19

Tjerk schreef:Er zijn toch wel onderzoeken bekend dat er Lyme in Sperma gevonden is?

ja, borrelia's dan he (niet lyme); kan ook in andere soorten lichaamsvocht zitten (bijv. tranen). Nogmaals: dat de spirocheet er in zit betekent nog niet perse dat je er lyme van krijgt. Onbeschermde seks lijkt me geen goed idee, maar ik denk dat er dan in het algemeen belangrijker risico's zijn dan de kans dat je lyme overdraagt.

Tjerk

Berichtdoor Tjerk » Do 26 Apr 2007 8:07

ja owke borrelia's :roll: :oops:

dankje!

RobertF

Berichtdoor RobertF » Do 26 Apr 2007 10:29

Omdat er nauwelijks onderzoek gedaan is naar deze manier van besmetting wil niet zeggen dat het niet mogelijk is.
Er is met dierproeven aangetoond dat door lichaamsvocht overdracht kan plaats vinden. Erfelijkheid door overdracht van moeder op kind is beschreven. Er is nergens literatuur die op de mogelijkheid in gaat van overdracht van vader op kind door geinfecteede sperma. Ik ben van mening dat deze manier van overdracht niet uit te sluiten is, n.a.v. eigen ervaring.
Infectieziektes tijdens de zwagerschap kunnen misvorming of vroeggeboorte te weegbrengen. Het is duidelijk dat deze mogelijkheden onderzocht blijven omdat als het zo is het probleem alleen maar groter wordt. De Lymedoofpot is erg groot.
Waarom een partner niet ziek wordt bij evnetuele overdracht is dezelfde vraag waarom niet elke geinfecteerde tekenbeet tot Lyme voert. Het kan zijn dat de hoeveelheid bacterien bij overdracht hier een rol speelt, alsmede de afweer. Borrelia's worden in sperma en lichaamsvocht gevonden alsmede in urine. Bij intermenselijke overdracht ontstaat er geen EM. De bacteriele overeenkomst met treponema de veroorzaker van syfilis is erg groot, ook daar verloopt de ziekte in 3 stadia met neurologische klachten en dat is een SOA.
RobertF

Tjerk

Berichtdoor Tjerk » Do 26 Apr 2007 13:25

Robert, tot lichaamsvocht rekenen we toch ook Zweet. Dus het zou mogelijk zijn via contact(ook arm vast pakken) dat je een besmetting oploopt? owkee de kans zal nog geen 0,1% zijn maar toch :lol:

Martijn

Berichtdoor Martijn » Do 26 Apr 2007 21:05

Tjerk schreef:Robert, tot lichaamsvocht rekenen we toch ook Zweet. Dus het zou mogelijk zijn via contact(ook arm vast pakken) dat je een besmetting oploopt?

Theoretisch zou Borrelia dan overal terecht kunnen komen. Sommigen denken dan ook dat Borrelia zelfs via deurkrukken kan worden overgebracht.
Er zijn veel vermoedens, maar de m.i. enige voldoende aangetoonde transmissiewegen zijn via teken en van moeder op ongeboren kind.

Niek

Berichtdoor Niek » Vr 27 Apr 2007 11:29

RobertF schreef:Er is nergens literatuur die op de mogelijkheid in gaat van overdracht van vader op kind door geinfecteede sperma.
<...>
Waarom een partner niet ziek wordt bij evnetuele overdracht is dezelfde vraag waarom niet elke geinfecteerde tekenbeet tot Lyme voert. Het kan zijn dat de hoeveelheid bacterien bij overdracht hier een rol speelt, alsmede de afweer.

Ik dacht dat bij muizen is aangetoond dat een met borrelia besmette vader kan zorgen voor besmet nageslacht. Het is alleen moeilijk na te gaan hoe dat gebeurt. Aannemelijk is in zo'n geval dat de overdracht verloopt via besmetting van de moeder. Overerving van een (epigenetische?) afwijking in bijv. de afweer van de vader, zonder dat de moeder besmet raakt, is niet helemaal uit de sluiten maar wetenschappelijk nogal controversieel.
Een aannemelijke verklaring voor het feit dat de partner relatief zelden lyme oploopt is denk ik het 'tunen' van de antigenen van de borrelia vlak voor of na de besmetting via de tekenbeet. Vermoedelijk werkt dat mechanisme niet bij een besmetting via lichaamsvocht, waardoor de borrelia dan doorgaans een stuk minder 'virulent' zou zijn.

Terug naar “Wetenschap”