lyme overdraagbaar door seks?

Wetenschappelijke onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, zoals wetenschappelijke medische publicaties en artikelen die worden ondersteund door dergelijke publicaties.
Martijn

Berichtdoor Martijn » Za 28 Apr 2007 11:49

RobertF schreef:Martijn schreef,
Wat werkt wetenschap soms toch vreemd ...

Dat is geen quote van mij, maar van Niek.

Niek schreef:terugkomend op het voorbeeld van RobertF: ik denk inderdaad dat het wijs is om rekening te houden met de mogelijkheid van sexuele overdracht van borrelia, net zo goed is als het wijs is om rekening te houden met overdracht van borrelia via muggen, urine en andere wellicht nog onbekende wegen

Zoals via vlooien, vliegen, spinnen, mijten, huisdieren, rauw vlees, rauwe melk, bloed, speeksel, borstvoeding, tranen, handen schudden, deurknoppen, pennen, wc-brillen, etc.

RobertF

Berichtdoor RobertF » Za 28 Apr 2007 13:55

Hi Martijn,
Het topic gaat over sexuele overdracht. En mijn mening is dat overdracht van borrelia door sperma een negatieve invloed kan hebben op de ontwikkeling van de fetus. Verder is in dierproeven aangetoond dat door contact de bacterie kan overgedragen worden.
Gardner heeft in een studie aangetoond dat bij 25% van de vrouwen met lyme dit een negatief effect had op de fetus. Hierbij is niet gekeken of de partner Lyme had, wat goed mogelijk kan zijn. In uitgebreide studies is aangetoond dat borrelia transuteraal overgedragen kunnen worden, hetgeen betekent dat zij hier kunnen overleven (werden aangetoond in de moederkoek), dus door sperma overgedragen borrelia waarschijnlijk dus ook.
Ik dacht niet dat we het over deurknoppen gehad hadden.
Verder zou ik het niet onmogelijk achten dat alle dieren die bloedzuigen potentieel vector zijn.
groet RobertF

Martijn

Berichtdoor Martijn » Za 28 Apr 2007 14:06

Ik sluit niks uit. Ik wil alleen maar duidelijk maken wat de vooralsnog enige voldoende aangetoonde transmissiewegen bij mensen zijn: via teken en van moeder op kind tijdens zwangerschap. Daarmee zeg ik niet dat andere transmissiewegen niet mogelijk zijn.

miek

Berichtdoor miek » Zo 29 Apr 2007 16:45

Maar als overdracht ook mogelijk is door lichaamsvloeistoffen dan zou het dus ook riskant kunnen zijn om te zoenen. En orale seks ook, dunkt me. Niet alleen mbt sperma maar ook mbt vaginaal vocht. En zoenen met voorbehoedsmiddelen of orale seks.... dat lijkt me toch wat ingewikkeld worden. :?

Wat een naar idee... ik zou het nooit op mijn geweten willen hebben dat ik iemand anders besmet heb, maar om nou je hele seksleven in de prullenbak te gooien op basis van dergelijke vermoedens is ook zowat. Nou ja, wie weet lost het probleem zich vanzelf op als de lyme voortschrijdt... dan neemt het libido vaak ook af toch? :wink:

RobertF

Berichtdoor RobertF » Zo 29 Apr 2007 17:10

Via huidcontact zal geen overdracht plaats viden, borrelia gaat niet door een intakte huid. Of dit ook voor schlijmhuid geldt is niet bekend.
RobertF

Niek

Berichtdoor Niek » Zo 29 Apr 2007 18:49

miek schreef:Nou ja, wie weet lost het probleem zich vanzelf op als de lyme voortschrijdt... dan neemt het libido vaak ook af toch? :wink:

misschien moet je blij zijn dat het niet duidelijk andersom werkt; er zijn wel voorbeelden van parasieten die hele rare dingen uithalen met de hersens van hun gastheer, om hun kans op verspreiding te vergroten ...

miek

Berichtdoor miek » Ma 30 Apr 2007 18:03

misschien moet je blij zijn dat het niet duidelijk andersom werkt; er zijn wel voorbeelden van parasieten die hele rare dingen uithalen met de hersens van hun gastheer, om hun kans op verspreiding te vergroten ...[/quote]

:D Ben daar inderdaad blij mee.... alhoewel ik me leukere dingen kan voorstellen om blij mee te zijn. :(

bird1961

Re: lyme overdraagbaar door seks?

Berichtdoor bird1961 » Vr 25 Dec 2009 14:17

Ik ben besmet door mijn partner. Heb nu ook lyme met indentieke klachten, waarschijnlijk ook een co bacterie. Er zijn al veel meer gevallen bekend van partners die lyme ook hebben. Dit hoorde ik in de kliniek van dr. kingma. daar komen vaak ook partners voor behandeling van lyme. Ik vind het heel eng worden wat als we elkaar nu steeds aansteken. Durf niet meer te zoenen of uit het zelfde glas te drinken.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Vr 25 Dec 2009 14:39

bird1961 schreef:Ik ben besmet door mijn partner.

Hoe kan je dat zo zeker weten?

bird1961 schreef:Heb nu ook lyme met indentieke klachten, waarschijnlijk ook een co bacterie. Er zijn al veel meer gevallen bekend van partners die lyme ook hebben. Dit hoorde ik in de kliniek van dr. kingma. daar komen vaak ook partners voor behandeling van lyme. Ik vind het heel eng worden wat als we elkaar nu steeds aansteken. Durf niet meer te zoenen of uit het zelfde glas te drinken.

Kingma en Hoffman beweren dat mensen vaak door hun partner zijn besmet. Dit zijn speculaties, er is geen bewijs voor. Sterker nog, het is maar de vraag of al die personen überhaupt Lyme hebben. Dat zeg ik, omdat het wel duidelijk is geworden dat Kingma en Hoffman vrij makkelijk tot de diagnose Lyme komen. Verder heeft Hoffman zich ook zeer stellig uitgelaten over de successen van zijn behandeling.

Al met al genoeg redenen om extra kritisch en sceptisch te staan tegenover Kingma en Hoffman.

marietje

Berichtdoor marietje » Vr 25 Dec 2009 15:29

Dat zeg ik, omdat het wel duidelijk is geworden dat Kingma en Hoffman vrij makkelijk tot de diagnose Lyme komen. Verder heeft Hoffman zich ook zeer stellig uitgelaten over de successen van zijn behandeling.

Hoe weet je dat zo zeker?
Luctor et Emergo

Terug naar “Wetenschap”