Ik zit met een aantal vragen m.b.t. het artikel.
De huisarts-onderzoeker die 6 maanden na de tekenbeet de uitslagvan de teek aan de patienten doorgaf ,vroeg aan alle patienten die gebeten waren door een positieve teek en een deel van de patienten dat was gebeten door een negatieve teek of ze bereid waren bloed af te staan voor een antistoftest
Ik vraag me af waarom maar een deel van de patienten met een negatieve teek gevraagd is om bloed af te staan. Men weet immers niet zeker of de teek die ontdekt is de enige is die gebeten heeft.
De Labs waar teken getest worden schrijven dat ook :
viewtopic.php?p=27011#p27011De analyse toont aan dat de teek GEEN Borrelia draagt.
De teek die u ons heeft toegestuurd voor analyse draagt geen Borrelia en u kunt daar niet mee besmet zijn.
Maar...
Houd er rekening mee dat u nog teken op uw lichaam kunt hebben, die u nog niet ontdekt heeft en die besmet kunnen zijn
viewtopic.php?p=27008#p27008Untersucht werden ja nur die Zecken, die bemerkt werden. Es ist aber bekannt, dass ca. 40% aller Borreliose-Patienten sich gar nicht an einen Zeckenstich erinnern können, also gibt es zahlreiche unbemerkte Zeckenstiche (was gerade bei Nymphen auf Grund der Kleinheit (ca. 1mm groß !) nicht selten möglich ist. Bekomme ich nun trotz negativem Ergebnis eine Borreliose steht die Frage : War das Untersuchungsergebnis der Zecke falsch oder war es gar nicht die untersuchte Zecke ? Die kann keiner beantworten !
http://www.jenagen.de/index.php?page=borrelioseBei einem negativen PCR-Ergebnis konnte keine Erreger-DNA in der Zecke gefunden werden. Eine Infektion ist praktisch ausgeschlossen. Obwohl der Borrelien-Nachweis in Zecken mittels PCR vergleichsweise sicher ist, kann eine Infektion allerdings nicht mit 100%-iger Sicherheit ausgeschlossen werden. Es sollte weiterhin auf eventuell auftretende Symptome einer Borreliose geachtet werdenBei einem negativen PCR-Ergebnis konnte keine Erreger-DNA in der Zecke gefunden werden. Eine Infektion ist praktisch ausgeschlossen. Obwohl der Borrelien-Nachweis in Zecken mittels PCR vergleichsweise sicher ist, kann eine Infektion allerdings nicht mit 100%-iger Sicherheit ausgeschlossen werden. Es sollte weiterhin auf eventuell auftretende Symptome einer Borreliose geachtet werden
http://www.pathogene-diagnostics.com/en ... hoGene.pdfLike with all other diagnostic methods, the consequences from the test-results of pathogens
from a tick are the focus of a controversial debate. The bottom line is: even with a negative test
result, it is still possible to become infected. It is just by far more likely to become infected
from a tick containing a high load of pathogens
Dan het volgende:
Van de 167 personen werd er maar bij bij 36 serologisch getest. (follow up voor 146 personen)
(29 personen door een positieve teek en 7 personen gebeten door een negatieve teek )
Hierbij zaten ook de 3 vande 4 personen die met roodheid naar de HA waren gegaan en AB voorgeschreven hadden gekregen.
Dus er is een grote mogelijkheid dat bij deze 3 daardoor geen antistofrespons is opgetreden.
Wanneer men mee wilde werken, werd het bloed getest op antistoffen tegen B. burgdorferi in een laboratorium in de buurt van de woonplaats van de patient volgens de daar geldende criteria.
Hierbij werd in alle gevallen een ELISA (IgM en IgG of Ig-totaal) uitgevoerd als screening
Wat ik mij hierbij afvraag of bij die in ELISA's in al die verschillende Labs wel de passende genen in het antigenen testmengsel zaten. Als die testen niet de antigenen bevatten voor verschillende subspecies is er ook een grotere kans op een negatieve testuitslag.
Ik vraag me dit af omdat bij het DNA van de teken het volgende werd gevonden:
Van de positieve teken werd het genotype bepaald aan de
hand van het DNA. Bij 6 teken werd een B. garinii gevonden,bij 12 een B. afzelii en bij 11 een B. ruski, een nauw aan B. afzelii gerelateerd, recent beschreven genotype.
B.burgdorferi in strikte zin werd niet gevonden
Bij 10 teken kon geen
genotype bepaald worden omdat onvoldoende Borrelia-DNA
uit het materiaal geïsoleerd kon worden voor typering. Bij
5 teken werd de Borrelia-infectie van de teek wel bevestigd,
maar kon geen genotype worden vastgesteld omdat de DNA-
sequentie niet overeenkwam met die van een van de beken-
de Borrelia-genospecies.
Dan nog dit :
Een mogelijk minpunt van de studie is dat de patiënten
pas na 6 of meer maanden werden geïnterviewd. Wij kozen
hier in eerste instantie voor om ook symptomen van een
Borrelia-infectie die na wat langere tijd optreedt te kunnen
onderzoeken. De mogelijkheid bestaat echter dat men zich
lichte verschijnselen na een langere tijd niet meer optimaal
kan herinneren
Ik denk inderdaad dat je lichte verschijnselen snel vergeet.
Waarom is de patienten niet gevraagd bij te houden welke en wanneer er klachten optraden.
Stel dat sommige patienten wel van die lichte verschijnselen hebben gehad die van voorbijgaande aard waren.Dan kan het toch zijn dat de bacterie toch nog latent aanwezig is ,en dat de infectie pas na die 6 maanden weer tot uiting komt ?
Ik vraag me af hoeveel waarde dit onderzoek nu eigenlijk heeft.
Ik denk mede met de reacties van Gerard, Theo en van anderen
viewtopic.php?p=38003#p38003niet zo veel !