Samento en banderol meer effectief dan doxycycline??

Wetenschappelijke onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, zoals wetenschappelijke medische publicaties en artikelen die worden ondersteund door dergelijke publicaties.
Jans

Samento en banderol meer effectief dan doxycycline??

Berichtdoor Jans » Wo 25 Aug 2010 21:32

July 2010
In Vitro Effectiveness of Samento and Banderol Herbal Extracts on the Different Morphological Forms of Borrelia Burgdorferi
by Akshita Datar, Navroop Kaur, Seema Patel, David F. Luecke, and Eva Sapi, PhD Lyme Disease Research Group University of New Haven

Abstract
A tick-borne, multisystemic disease, Lyme borreliosis caused by the spirochete Borrelia burgdorferi has grown into a major public health problem during the last 10 years. The primary treatment for chronic Lyme disease is administration of various antibiotics. However, relapse often occurs when antibiotic treatment is discontinued. One possible explanation for this is that B. burgdorferi become resistant to antibiotic treatment, by converting from their vegetative spirochete form into different round bodies and/or into biofilmlike colonies. There is an urgent need to find novel therapeutic agents that can eliminate all these different morphologies of B. burgdorferi. In this study, two herbal extracts, Samento and Banderol, as well as doxycycline (one of the primary antibiotics for Lyme disease treatment) were tested for their in vitro effectiveness on several of the different morphological forms of B. burgdorferi (spirochetes, round bodies, and biofilmlike colonies) using fluorescent, darkfield microscopic, and BacLight viability staining methods. Our results demonstrated that both herbal agents, but not doxycycline, had very significant effects on all forms of B. burgdorferi, especially when used in combination, suggesting that herbal agents could provide an effective therapeutic approach for Lyme disease patients.

In this study, our working hypothesis was that for an efficient therapy, we have to find antimicrobial agents that can eliminate all the forms of B. burgdorferi. During the course of Borrelia infection, the bacteriumcan shift among the different forms, converting from the spirochete form to the others when presented with an unfavorable environment and reverting to the spirochete when the condition is again favorable for growth.1-4 To successfully eradicate B. burgdorferi, antimicrobial agents should eliminate all those forms, including the spirochetes, round bodies, and biofilmlike colonies.

Here we have provided evidence that two natural antimicrobial agents (Samento and Banderol extracts) had significant effect on all three known forms of B. burgdorferi bacteria in vitro. We have also demonstrated that doxycycline, one of the primary antibiotics used in the clinic to treat Lyme disease, only had significant effect on the spirochetal form of B. burgdorferi.5
Figure 2E
Our later results might provide some explanation for why relapse is so common after discontinuing antibiotic therapy. For example, some of the recent reports on animal experiments demonstrated that although pharmaceutical antibiotics are effective in ameliorating disease, the infection may persist even after seemingly effective therapy, which suggested that Borrelia may remain viable even after antibiotic administration.14-15 If those pharmaceutical antibiotics only eliminate one form of this bacterium, the other forms could be the source of the persistent disease.

The other very important fact needs to be considered for an effective treatment for Borrelia infection: this bacterium typically has a life span ranging from several weeks to six to eight months; therefore, it may take six to eight months for even one generation of Borrelia to become exposed to the antimicrobial for elimination.16 Since the herbal extracts like Samento are reported to be nontoxic, they can be safely taken daily for the long period of time necessary to thoroughly eradicate Borrelia from an infected body.17
In summary, our study has provided in vitro research data on a novel treatment approach using herbal antimicrobial agents to efficiently eradicate B. burgdorferi, the Lyme disease bacterium.

Zie voor het volledige onderzoek
http://www.newhaven.edu/news-events/82773.pdf

Agnes2

Re: Samento en banderol meer effectief dan doxycycline??

Berichtdoor Agnes2 » Zo 5 Sep 2010 13:43

Dank je Jans, voor dit interessante artiekel.
Ben wel benieuwd hoe Robert F. en Alexander Klusman hier tegenaankijken.
Weet jij ook wat de status is van de onderzoekers en het instituut dat het onderzoek deed?
Naar mijn idee is dit het eerste wetenschappelijke onderzoek naar de werking van samento en banderol bij Lyme, of heb ik dat mis? De vergelijking met doxy is ook boeiend.

Ik zit op een vaag punt in mijn behandeling, zo noem ik het zelf maar. Slik nu actieve B12 om te kijken wat dat doet. Samento gebruik ik nu ongeveer een jaar. Ben er net mee gestopt en gebruik nu Banderol. Samen met andere suplementen. Ben aan het overwegen om AB te nemen, maar als ik dit artiekel lees, twijfel ik. Misschien moet ik het maar volhouden met Samento en Banderol.
Kost handen vol geld, dat wel. En dat zal niet voor iedereen zijn weggelegd. Is wrang.

marcv

Berichtdoor marcv » Zo 5 Sep 2010 15:45

Dit onderzoek was al eerder gemeld hier: http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=2517&start=20#p55426. Maakt niet uit verder, interessant genoeg voor meerdere threads.

Als je goed naar de complete onderzoekstekst kijkt rijzen er, bij mij tenminste, wel een paar vragen, en opmerkingen:
Vooral deze gang van zaken vind ik vreemd:
A wide range of concentrations of Samento and Banderol were initially tested to determine the effective concentrations (1:100– 1:1000 dilutions). For doxycycline, a concentration 10× higher than the reported minimum bactericidal concentration (250 μg/ml) was used.

Dus: een erg hoge concentratie van doxycycline wordt vergeleken met een aantal verschillende concentraties van Samento/Banderol. De conclusies worden dan natuurlijk getrokken op basis van de best scorende Samento/Banderol-concentratie. Er had m.i. ook met verschillende doxy-concentraties getest moeten worden, voor een goede vergelijking, te meer omdat bij de kruidenextracten de verschillen in uitkomst per concentratie erg groot zijn.
Neemt niet weg dat er een duidelijk positief resultaat gevonden wordt. Grappig trouwens dat een relatief onbekend preparaat, Banderol, duidelijk beter scoort in hogere concentraties dan Samento. Voor beide geldt dat hoe hoger de concentratie hoe minder normale bacteriën, hoe meer cystes, net als bij doxycycline waarschijnlijk.

Interessant vond ik ook deze opmerking in de conclusie over de levensduur van de Borrelia bacterie: tot 8 maanden!
this bacterium typically has a life span ranging from several weeks to six to eight months; therefore, it may take six to eight months for even one generation of Borrelia to become exposed to the antimicrobial for elimination
.
Kruiden zijn minder schadelijk, dus kan je ze langer nemen.
Since the herbal extracts like Samento are reported to be nontoxic, they can be safely taken daily for the long period of time necessary to thoroughly eradicate Borrelia from an infected body.

Een probleem is natuurlijk wel dat er nog een andere studie is, die juist vind dat Samento de groei van Borrelia stimuleert:http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=2517&start=0
Zal te maken hebben met het probleem van in-vitro studies: je kan het menselijk lichaam niet nabootsen.
Het zou kunnen betekenen dat in sommige plekken in het lichaam Samento groei stimuleert, en in andere plekken de groei remt; andere concentraties, andere omstandigheden.
Eigenlijk pleit die gedachtengang, en ook dit onderzoek, ervoor om meerdere anti-bacteriele middelen(AB en/of kruiden) tegelijk te nemen. Veel ILADS artsen en Amerikaanse herbalisten raden aan om in elk geval te beginnen met AB, dan kruiden toe te voegen, en dan af te bouwen met kruiden.

Over de kosten: Samento e.d. zijn duur. Maar volgens veel artsen en phyto-therapeuten, zoals Buhner, kan je beter de ruwe vorm, Cat's Claw nemen. Dat is in Nederland te koop voor minder dan 30euro per kilogram.
Agnes2:
Weet jij ook wat de status is van de onderzoekers en het instituut dat het onderzoek deed?

Eva Sapi is een gerespecteerd onderzoekster.(Google "eva Sapi") Het tijdschrift van publicatie, Townsendletter, heeft weinig status.

marcv

Berichtdoor marcv » Zo 5 Sep 2010 15:49

Agnes2 schreef:Ik zit op een vaag punt in mijn behandeling, zo noem ik het zelf maar. Slik nu actieve B12 om te kijken wat dat doet. Samento gebruik ik nu ongeveer een jaar. Ben er net mee gestopt en gebruik nu Banderol. Samen met andere suplementen. Ben aan het overwegen om AB te nemen, maar als ik dit artiekel lees, twijfel ik. Misschien moet ik het maar volhouden met Samento en Banderol.
Kost handen vol geld, dat wel. En dat zal niet voor iedereen zijn weggelegd. Is wrang.

Hoi Agnes, ben erg benieuwd te horen of je effect merkt van Samento en Banderol? En of de dosering veel uitmaakt; dat zou je namelijk verwachten gezien dit onderzoek.
Gebruik zelf Buhner-protocol, daar maakt Cat's Claw deel van uit, en precies daarvan merk ik niets, van de rest van die kruiden wél.

Agnes2

Berichtdoor Agnes2 » Ma 6 Sep 2010 18:06

Dag Marc,

Samento heb ik een jaar gebruikt. Moest het heel langzaam opbouwen, omdat ik veel last had van "bijwerkingen". Pas toen ik er sun chlorella bij geing gebruiken lukte het om de maximale dosis van 15 tabletjes per dag te nemen.
Ben nu even gestopt en begonnen met benaderol. En gek genoeg heb ik ook daarvan weer "bijwerkingen", ondanks het blijvend gebruik van sun chlorella. Ga het rustig opbouwen.

Of het helpt weet ik niet. Een jaar geleden ging het nog slecht met mij. Kon ik soms nauwelijks de ene voet voor de andere krijgen van vermoeidheid. Inmiddels werk ik weer 32 uur per week. Dus er is zeker sprake van een verbetering. Mijn probleem met lopen is nog altijd hetzelfde helaas. Ik gebruik een rollator.

Naast de kruiden gerbuik ik nog andere middelen. Ook heb ik een keer anderhalve maand AB gebruikt. Maar dat deed niets. Ikzelf heb het idee dat de ontgifting veel doet. Maar mogelijk ook de samento en nu hopelijk de banderol.

Het onderzoek vind ik erg interessant. Maar hoe de doses zich verhouden tot de in te nemen doses als mens, daarvan heb ik geen idee. Helaas. Misschien volgt er nog een praktische tip om het optimale resultaat te kunnen behalen.

Overigens brengt het onderzoek me wel van het idee af om weer aan de AB te gaan beginnen. Voorlopig denk ik even op de ingeslagen weg verder te gaan.

marcv

Berichtdoor marcv » Ma 6 Sep 2010 19:48

Hoi Agnes,
Goed om te horen dat je vooruit gegaan bent in het laatste jaar. Maar achter een rollator lopen…. 1,5 maand antibiotica is vaak niet genoeg om er veel van te merken, misschien was het ook de verkeerde antibiotica. Je moet zelf weten wat je doet, maar ik wil niemand de indruk geven dat het mij een goed idee lijkt om uitsluitend op kruiden te vertrouwen voor je genezing, daar is de aangetoonde verbetering bij veel mensen door antibiotica veel te duidelijk voor. Er zijn wel aanwijzingen (geen bewijs!) dat de combinatie van antibiotica met kruiden meer vooruitgang, of snellere vooruitgang, geeft dan alleen antibiotica (of kruiden alleen!).
veel succes, en houd ons op de hoogte van hoe je het verder doet,
marc

Agnes2

Berichtdoor Agnes2 » Wo 8 Sep 2010 10:11

Dag Marc,

Ach ja, wat je schrijft klopt natuurlijk enigzins. Ik word af en toe een beetje simpel van alle afwegingen die ik moet maken. Dan zie ik het niet altijd even helder.
En dan heb ik ook nog te maken met de visie van de arts die me behandelt. Mijn arts vond dat ik na 1,5 maand antibiotica vooruitgang had moeten merken. Waarop ze dat baseert weet ik niet. Ik ken de verhalen van mensen die pas na veel langere tijd vooruitgang merkten. Wel zie ik op tegen langere tijd AB in mijn lijf. Daar staat tegenover dat ik nu al lange tijd borreliabacteriën in mijn lijf heb.

Er zijn helaas ook verhalen van mensen die juist meer klachten, of andere klachten krijgen van de AB. En mensen bij wie de klachten gewoon weer terugkomen na behandeling. Het onderzoekje waar dit topic over gaat geeft daarvoor een mogelijke verklaring.

Wat de effecten van AB zijn weten we niet goed genoeg. Er zijn weinig onderzoeken die de conclusie rechtvaardigen dat Lyme-klachten verdwijnen met AB. Wetenschappelijk gezien bevindt de behandeling van Lyme zich in een experimenteel stadium. En er wordt bitter weinig geëxperimenteerd, dan wel onderzoek gedaan.

Rest ons niets dan maar wat uit te proberen. Het onderzoekje is positief over de combinatie van samento en banderol. Dat is tenminste iets.

Jans

Berichtdoor Jans » Do 9 Sep 2010 13:16

Agnes2 schreef:Naar mijn idee is dit het eerste wetenschappelijke onderzoek naar de werking van samento en banderol bij Lyme, of heb ik dat mis? De vergelijking met doxy is ook boeiend.

Juist de vergelijking met doxycycline vind ik opmerkelijk en het bevestigt mijn vermoeden dat docycycline mogelijk alleen effectief is snel na een tekenbeet en bij afwezigheid van klachten.
Bij Lyme met klachten zie je teveel praktijkvoorbeelden die bevestigen dat met alleen doxycycline het resultaat, zeker op termijn, onvoldoende positief werkt.
Toch zou ik niet alleen op middelen zoals samento en banderol durven vertrouwen en het is niet voor niets dat veel chronische lymepatiënten andere soorten ab gebruiken in combinatie met cystemiddelen.

Over Eva Sapi zie ook
http://www.newhaven.edu/unhtoday/archiv ... ofile.html

Dit youtubefilmpje is een samenvatting van een interview met Eva Sapi waarin zij het heeft over de overlevingsstrategieën van de borrelia bacterie, waaronder de biofilm.
http://www.youtube.com/watch?v=AmvgOfIN_8c

Agnes2

Berichtdoor Agnes2 » Do 9 Sep 2010 18:12

Dank je Jans voor de links. Ik kende ze nog niet. Die Eva Sapi en haar team zijn interessant genoeg om te volgen.

marcv

Berichtdoor marcv » Zo 20 Mar 2011 11:34

Nog even overnieuw naar het onderzoeksverslag gekeken:http://www.newhaven.edu/news-events/82773.pdf

In eerste instantie was ik wel blij met dit onderzoek; maar de rare gevolgen die het heeft, nl dat allerlei mensen gaan roepen dat Samento+Banderol beter zijn dan doxycycline hebben die vreugde nogal getemperd. De marketingmachine van Nutrmedix is er effectief mee aan de haal gegaan.

Als je goed leest zit er 1 enorm raar iets in het onderzoek: n.l. de keuze van de gebruikte concentraties.
Voor Samento+Banderol is uitgezocht wat de ideale concentratie is, n.l. verdunningen van 1:300 A 1:500.

Hoeveel is dat eigenlijk, ±1:400? Omgerekend voor een persoon van 100kg is dat rond de 20ml. Geeft een belangrijke aanwijzing voor het gebruik: 1 flesje per dag :mrgreen: dure borrel.

En als je kijkt naar de laagst onderzochte concentraties Samento/Banderol, nl, 1:1000 is er nauwelijks verschil met het effect van de controle, nl alcohol. Overigens moet je daarvoor nog steeds ~8ml voor innemen.
Overigens geeft alleen Samento bij die concentratie nog enige winst (minder round bodies, cystes)

Voor doxycycline is een concentratie genomen die 10x boven de MIC ligt, dwz in het geval van doxy, ±5x boven de streefconcentratie in het lichaam. Dus alsof je niet 400mg doxy per dag zou nemen maar 2000mg!!!!!!! 10 pilletjes p.d…..
Ik geloof best dat zo'n concentratie veel cystes oplevert…..

Dus er wordt dan een vergelijking gemaakt tussen een onhaalbare concentratie Samento/Banderol met een levensgevaarlijk hoge concentratie doxycyline.

En als je kijkt naar de laagst onderzochte concentraties Samento/Banderol, nl, 1:1000 is er nauwelijks verschil met het effect van de controle, nl alcohol.

Kortom, onderzoek slaat eigenlijk nergens op, geen wonder dat het nergens gepubliceerd is, behalve in een als niet al te wetenschappelijk bekend staand tijdschrift.

(ik lijk WillemT wel :shock: )

Banderol is een zeer slecht onderzocht kruid, het is de bast van de Otaba-boom; er is 1 onderzoek naar gedaan.
Samento wordt van Cat's Claw gemaakt. Cat's Claw zijn 124 onderzoeken van te vinden in pubmed. Cat's Claw staat vooral bekend vanwege de gunstige werking op het immuunsysteem. Het ligt ook veel meer voor de hand dat de gunstige werking bij o.a. lyme daaruit verklaard kan worden dan vanuit de anti-microbiële werking.
Werkzame stoffen in Cat's Claw zijn o.a. 2 groepen: TOA's en POA's. Het is Cowden's particuliere theorie dat deze 2 groepen elkaar ongunstig beinvloeden; anderen denken dat gewone Cat's Claw effectiever is dan Samento.

Voor de duidelijkheid: het onderzoek is een in-vitro onderzoek, reageerbuis zeg maar; dat soort onderzoeken blijken erg vaak weinig te betekenen in de in-vivo praktijk (in het menselijk lichaam)

Terug naar “Wetenschap”