Geelwortel helpt tegen C.difficile

Wetenschappelijke onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, zoals wetenschappelijke medische publicaties en artikelen die worden ondersteund door dergelijke publicaties.
Tulipano

Re: Geelwortel helpt tegen C.difficile

Berichtdoor Tulipano » Ma 30 Sep 2013 18:51

Dank je Savan, voor het interessante artikel. Waar Geelwortel wel niet goed voor is.

Elly, ik weet niet wat beter is, capsules of poedervorm. Denk niet dat het veel uitmaakt.
Ongetwijfeld is de poedervorm een stuk goedkoper maar het voordeel van capsules is dat je er minder bij knoeit. Heb er een gele vlek van op m'n kleding gekregen die er niet meer af wil.

savan

Berichtdoor savan » Di 1 Okt 2013 7:03

de goedkoopste capsules gevonden bij kruidvat een pot 5 euro ...

Elly W

Berichtdoor Elly W » Di 1 Okt 2013 10:51

Dank je Tulip, dan ga ik gewoon door met de capsules!
Ik ben nogal een knoeier... Heb ook geen zin in die vlekken! :mrgreen:

@Savan, dan ga ik ook maar eens bij het Kruidvat kijken. De capsules die ik nu heb kosten bij De Tuinen vier keer zoveel!!

Gr. Elly.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Di 1 Okt 2013 22:48

Hoi Elly en Savan,

heb vanmiddag op de markt bij zo'n Marokkaans kraampje een zak geelwortelpoeder gekocht. Kostte maar 2 euro en er zit 200 gram in. Er zijn ook lege capsules in de handel (het Kruidvat adverteert er ook mee). Misschien kan ik ze zelf gaan maken. Ben wel bang dat het een gigantische knoeiboel wordt.

Nog een link met weetjes over de heilzame werking van geelwortel:

http://wapensindestrijdtegenkanker.blog ... ement.html

eus

Berichtdoor eus » Di 1 Okt 2013 23:12

Er zijn speciale apparaatjes om zelf te capsuleren. Ik kocht er een via een Nederlandse webshop en de capsules via Iherb. Wel de goede maat bestellen!
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

bamboe

Berichtdoor bamboe » Di 1 Okt 2013 23:17

hallo Eus, goed punt: zo doe ik het nu ook: wat vind jij een goede maat?
Ik heb nu zo'n machientje van "00"-capsulegrootte, maar er is nog een maatje groter die ik net gekocht heb: de "000"-grootte.
Heb jij de 000-capsules?
Ik hoop dat ik die nog doorgeslikt krijg, maar het zal wel net iets minder werk zijn.
Ik vind het leuk om te doen trouwens.
Deze heb ik: http://www.ebay.co.uk/itm/CAP-M-QUIK-Ca ... 2ec9c10d2a

eus

Berichtdoor eus » Di 1 Okt 2013 23:26

Ik heb maat 00 maar nog nooit gebruikt om Curcuma-capsules te vullen, die heb ik tot nu toe gekocht.
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

RoelA

Berichtdoor RoelA » Wo 9 Okt 2013 15:09

Het grootste probleem van curcuma is de beperkte opname in het lichaam. Je zult er dus veel van moeten binnenkrijgen om er effect van te zien.

Er zijn alternatieven zoals Meriva en Longvida die een betere absorptie hebben. Longvida claimt zelfs 65x betere opname dan standaard curcuma. Of dit helemaal klopt weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt me een stuk efficienter. Met een beetje zoekwerk kom je uit op ongeveer 1€/gram longvida. In theorie komt dat dan overeen met 1€/65gram pure curcumin.

Vergeet ook niet dat geelwortel slechts beperkt curcumin bevat, ca 0.3 - 5.4% (aldus wikipedia). Zelfs in het meest gunstige geval komt 1gram longvida dus overeen met ~1.2 kilo geelwortel. Als het je tenminste om de curcumin te doen is.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Wo 9 Okt 2013 15:51

Het grootste probleem van curcuma is de beperkte opname in het lichaam. Je zult er dus veel van moeten binnenkrijgen om er effect van te zien.

Een vleugje cayennepeper bij die curcuma maakt de curcuma ineens stukken biobeschikbaarder -zoals dat heet in het engels- las ik ergens.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Wo 9 Okt 2013 17:35

Dit vond ik op internet:

LET OP: Curcumin waaraan geen Bioperine is toegevoegd wordt zeer beperkt door het lichaam opgenomen!

Door de grote moleculaire structuur wordt curcumin zonder hulpstoffen zeer beperkt opgenomen door het lichaam. Daarom is aan deze formule Bioperine toegevoegd, een extract van Mexicaanse zwarte peper. Daardoor verbetert de opname van curcumin met 2000%.

Op de site zijn potten te koop met 120 capsules voor de prijs van bijna 30 euro/pot. Er worden 4 capsules per dag geadviseerd.

Wat ik me afvraag is of de verse geelwortel ook zo traag wordt opgenomen. Ik heb het gevonden bij een Hindoestaans kraampje. Doe nu 3 x daags een worteltje (zo groot als een kindervinger) in de vijzel, meng het met kokosolie en zwarte peper (dan is het vlgs. Klinghardt beter absorbeerbaar) en werk het dan naar binnen. Het smaakt niet vies, beetje spicy. Maar het nadeel is dat alles geel wordt, inclusief de tandenborstel. Dus misschien beter om het met een glas water naar binnen te gieten en er voor te zorgen dat de zwarte peper Mexicaanse zwarte peper is.

Terug naar “Wetenschap”