PLEASE Studie Radboud

Wetenschappelijke onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, zoals wetenschappelijke medische publicaties en artikelen die worden ondersteund door dergelijke publicaties.
Jerry

Re: PLEASE Studie Radboud

Berichtdoor Jerry » Wo 14 Dec 2011 19:45

Hallo allemaal,

Positief nieuws van mijn kant. Ik ben nu ongeveer een maand bezig met plaquenil en claritromycine en voel mij een stuk beter. Ben er nog niet, maar het is in ieder geval fijn om te zien dat de AB wederom effect heeft. Hopen dat ik nu voorgoed met de ziekte afreken.

Marianne en Silderpil wat goed om te lezen dat het bij jullie ook de goede kant op gaat. De bacterie is ms nog niet helemaal weg na de PLEASE-kuur, maar bij zulke goede resultaten zal Dr. V je niet snel zonder vervolgkuur wegsturen. En daarnaast iedere dag dat je je beter voelt is er 1, toch?

Jennifer, wat is nu verder het plan t.a.v. de behandeling? Het kan toch niet zo zijn dat je door een te sterke herx-reactie geen behandeling meer krijgt? Henriëtte weet jij al meer over een evt vervolgbehandeling? Lynn, wellicht heb ik je verhaal niet goed gelezen, maar een eindevaluatie van PLEASE houdt toch niet per definitie het einde van de behandeling in? Hoe staat het er nu voor?

Emyl, Coortje en wie ik verder vergeten ben, hou vol!

Jerry

Meander

Berichtdoor Meander » Vr 30 Dec 2011 21:01

Hallo allemaal!

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste bericht, 9 november was dat. Dat was het bericht waarmee ik moeite had en waaróm ik er moeite mee had, heb ik in datzelfde bericht geprobeerd uit te leggen. Omdat het me maar niet loslaat, kom ik er toch nog even over "praten".

Het ging om de harde realiteit van datgene waarmee wij bezig zijn, de Please studie dus. Dat wilde ik met jullie delen. Omdat er niet of nauwelijks op werd gereageerd, heb ik het nog eens goed nagelezen, want ik wilde nagaan of ik misschien onbegrijpelijke dingen had geschreven.
Mijn hemel, het is toch geen hogere wiskunde?
Het is de realiteit van het verloop van een studie die nergens op slaat als men toch "gewoon" een aantal maanden AB voorschrijft buiten die studie -of tijdens -or erna, kies maar!
Het bericht is blijkbaar óf niet goed gevallen, óf jullie, mijn lotgenoten, gebruiken de
struisvogel methode en stoppen allemaal de hoofden in het zand. En zelfs dat begrijp ik maar al te goed, geloof me!
Maar omdat ik de indruk had dat wij allemaal met zo'n beetje dezelfde vragen zitten, en ik die vragen ook meende te lezen tussen de regels door, dacht ik er goed aan te doen met jullie te delen wat ik inmiddels wist. Omdat ik nu eenmaal die verd...nr. 001 was en dus ook de eerste die "klaar" was. Ik vroeg of jullie bereid en in staat waren jullie mening erover te geven en na een wat langere stilte dan normaal, leken de gesprekken weer zo'n beetje op gang te komen. Wat luid en duidelijk niet werd en wordt genoemd, is wat ik hierboven beschrijf.

Els, jij reageerde, dank je wel. Ondanks het feit dat je sommige dingen niet helemaal oppakte, reageerde je. Dat je een vragend gestelde opmerking van mij als 'Welke eindevaluatie?', beantwoordde met 'het zal de eind evaluatie zijn', komt door mijn schrijfstijl. Natuurlijk wist ik waarover ik het had en het was dan ook geen letterlijke vraag. Ik bedoelde: waaróm krijg ik een eindevaluatie? Ik ben toch uit de studie? Dat schreef ik er trouwens nog bij. En dat het in deze studie niet gaat om nieuwe medicijnen of het uittesten daarvan, dat weten we ook allemaal. Voor dat soort wetenschappelijke onderzoeken gelden heel andere criteria. Het gaat hier om de duur van een behandeling, met bestaande middelen.

Henriette, jij reageerde ook en schreef dat de realiteit mocht en moet worden gehoord. Precies, daarom plaatste ik mijn bevindingen. Aan ieder die denkt dat ik de hoop zou willen wegnemen, zou ik willen zeggen: 'Hoe krijg je het in je hoofd?'. Dat zou onmenselijk zijn, zeker omdat ik diezelfde hoop ook heb gehad. Ik had gehoopt dat jullie me beter zouden inschatten.
Ik zou er heel wat voor over hebben gehad als ik hoop had kunnen uitdelen aan en delen met jullie. Toch vond -en vind ik nog steeds- dat de realiteit, of de feiten, ook gedeeld zouden moeten worden.
Bedenk allemaal nu eens wat er gebeurt met mensen die nu beginnen, of net begonnen zijn, aan de Please studie en aan de rest die nog volgt totdat eindelijk die 300 plaatsen zijn gevuld. Die krijgen hun eindevaluatie dan na een jaar, dus begin 2013. Die zullen niet, zoals in mijn begeleidende brief stond (als de administratie tenminste oog houdt op de data en die vervolgens aanpast), de mededeling lezen dat de resultaten van het onderzoek in 2013 worden verwacht.
Of moet ik dat misschien ook toelichten? Nogmaals: het is geen hogere wiskunde!

Wat ik aan jou, Jennifer, nog wil zeggen is dat ik er niets van begrijp. Jijzelf blijkbaar ook niet want je schrijft zelf: waar is het blinde onderzoek als je weet dat je in de placebo groep "bent geplaatst"? Sterker: de studie is dubbelblind, dus kan en mag de arts helemaal niet weten wat hij/zij je voorschrijft om te slikken. Dan hadden ze je net zo goed een berg pepermuntjes of doosjes tictacs kunnen voorschrijven.
En wat ik ook al niet begrijp is dat jij, toch een slimme meid, die dingen dan ook nog slikt terwijl je weet dat het placebo's zijn. Sorry, dat snap ik gewoon niet. Je gaat toch niet bewust 3 maanden pepermuntjes slikken?

Ik sluit me, overigens, aan bij Henriette en wil je een grote pluim geven voor het slagen voor je tentamens! Klasse! Goed gevoel moet dat zijn. Proficiat!

Aan Els nog even. Je schreef:
Men wil gewoon kijken of er mensen zijn die van de placebo opknappen. Hoe dit precies werkt weet ik niet maar er zijn gewoon mensen die zich beter voelen, hadden deze dan geen besmetting,ik heb er geen antwoord op.
Ik zou zeggen, Google maar eens gewoon op placebo effect of autosuggestie.
Auto=zelf (Grieks), dus niet het vervoermiddel. Flauw, sorry.

Aan Jerry: Ach, lieve Jerry, je bent jurist. Dan moet je toch kunnen lézen, denk ik zo. De eind evaluatie van Please is precies wat het zegt, namelijk het einde van de Please studie = na een jaar. Please is een studie, geen behandeling, dus is er ook geen sprake van einde behandeling.
Zoals je hier kunt lezen en ook zelf hebt meegemaakt: als het allemaal niet lekker loopt, krijg je een AB behandeling, gevraagd of ongevraagd. Jij ook. Wég studiemateriaal, weer eentje minder. En ook jij zult een eindevaluatie krijgen. Zo heeft Nijmegen besloten.
Het grote voordeel is dat jij (net als ik toen) weet dat je "het echte werk" slikt. En als er iemand blij voor je is dat je ervan opknapt, ben ik dat wel. Wees daarvan overtuigd.

Voor mij is er niet zoveel hoop meer, maar dat betekent niet dat ik het jou -en alle anderen!- niet zou gunnen. Dan zou ik onmenselijk zijn...en dat ben ik niet. Tenminste, niet voor zover ik weet.

Ik ben van plan eens te gaan praten met Nijmegen...sprak de vrouw die haar huis niet meer kan uitkomen. Maar dat laatste is vooral een praktisch probleem, waarvoor oplossingen zouden moeten bestaan. Voor een overleg in Nijmegen sleep ik mezelf nog wel een keer, met hulp van Rein, naar de ziekentaxi. Ik zou gewoon uit de mond van de wetenschapper willen horen dat de studie niet loopt zoals gehoopt. En dan zeg ik het vriendelijk.
Wij hebben al genoeg gedraai moeten aanhoren in ons Lyme-leven. Nou ja, ik zie wel.

Misschien is het beter als ik maar gewoon afscheid neem van dit Forum.
Laat het me maar weten.
Dan neem ik, voor nu, afscheid met de tekst van de cover van de VPRO gids, week 47.
Tekst is van Esther Gerritsen. Ook dit hangt al die tijd al in mijn hoofd en ik zet het hier nu maar neer. Dit gaat, overigens, niet over Lyme, maar het zou zomaar kunnen.

Mijn arts zei dat hij niets meer voor mij kon doen. Hij zei ook: 'U moet het wel accepteren.' Ik vroeg hem of er iemand anders was die wel iets voor mij kon doen.
Weer zei hij: 'U moet het accepteren.'
Alsof hij mij een cadeau overhandigde en ik niet ondankbaar mocht zijn.
Ik voelde me onbeleefd toen ik mijn vraag herhaalde. Of er niet iets nieuws was, iets in het buitenland? Iets alternatiefs?
Hij schudde zijn hoofd.
'Sorry,' wilde ik bijna zeggen, 'sorry, dat ik maar door blijf gaan over mezelf.'
Hij bleef me verwachtingsvol aankijken. Blijkbaar was het gesprek nog niet afgelopen.
Ook al kon hij niets meer voor mij doen, ik kon nog wel iets voor hem doen.
Ik moest zijn cadeau nog aannemen.

Sterkte en als vanouds: aan en voor ons allemaal!
Liefs, Lynn

Jennifer_90

Berichtdoor Jennifer_90 » Za 31 Dec 2011 15:33

Hee Lynn,

Ik begrijp je frustratie. Ik heb je eerdere bericht gelezen en ik moet zeggen dat ik het met je eens ben.
De reden waarom ik niet gereageerd heb is dat ik me een beetje afsloot van alles. Ik kwam niet veel meer op het forum en ik had geen zin meer in die hele please studie. Waarom? Omdat mijn vertrouwen weg is. Net als wat jij zegt, wilde ik de hoop bij anderen niet weghalen, maar er gebeuren zulke rare dingen in het onderzoek dat mijn vertrouwen nihil zijn.

Om antwoord te geven op je vraag aan mij. Ik heb natuurlijk nooit meer die capsules geslikt, ik heb ook geen capsules meer meegekregen. Het zou toch raar zijn als ik die capsules naar binnen werk terwijl er niks in zit. Nee, ik dacht tot kort geleden dat ik niet meer meedeed aan de please studie. Totdat ik weer naar dr. V moest en hij mij vertelde dat ik gewoon voor psychologisch onderzoek etc. moest, omdat ze mij nu zogezegd kunnen indelen in de placebogroep, omdat ik niks slik. Op deze manier zouden ze dezelfde resultaten krijgen. Ik hoop dat ik het een beetje begrijpbaar uitleg? Dr. V vertelde mij dat ik nog wel degelijk meedeed aan het onderzoek.
Dit vond ik inderdaad heel vreemd. Het onderzoek is op deze manier helemaal niet blind meer. Ik weet ervan, ik slik niks, maar hij weet het zelf ook. Maargoed....
Ik weet niet wat ik moet vinden... Ik heb pas terug braaf weer de actometer gedragen, maar allemaal met een dubbel gevoel, omdat ik niet geloof dat dit mij gaat helpen.

Ik ben laatst bij dr. V geweest en hij heeft mij gezegd dat er de kans is dat ik nooit meer beter word en ik moet proberen om het leven zo 'leefbaar' mogelijk te maken. Hij had de theorie dat de Lyme bacterie in het beginstadium leeft (ik heb toen geen ab gehad) en zo je hele imuunsysteem kan aantasten. Nu zou de bacterie dood kunnen zijn (waardoor ab niet meer helpt), maar inmiddels na 6 jaar wel mijn hele imuunsysteem geruineerd kan hebben. Dit zou betekenen dat het een auto-imuunziekte is geworden. Zucht.... dit zou een verklaring kunnen zijn dat sommige mensen niet beter worden van ab.. maar niks is zeker totdat het onderzoek is afgerond..

Ik weet allemaal niet meer wat ik moet denken.. Het gaat op dit moment helemaal niet goed met mij en er zijn dagen dat ik niet op kan staan.. Ik vraag me af hoe het verder moet, ik had altijd de hoop en de overtuiging dat ik wel beter word, maar die word op deze manier ook steeds minder. Ik probeer me te richten op school en zoveel mogelijk thuis te doen, zodat ik toch mijn droom kan verwezenlijken en mijn diploma kan halen.

Lynn, ik wens jou ook heel veel sterkte en je mag gerust zeggen wat je denkt en wil delen. Ik ben niet zovaak meer op het forum, maar af en toe kijk ik wel of er nieuwe berichten zijn (net als nu), omdat ik het toch niet los kan laten. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

Liefs, Jennifer

Henriette

Berichtdoor Henriette » Za 31 Dec 2011 16:13

Hallo allemaal,

Jennifer_90 schreef:We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

Een waarheid zo groot als een koe!

Zo vlak voor de jaarwisseling nog maar even iets van me laten horen.
Gisteren heb ik telefonisch contact gehad met dokter V. en er is besloten tot een aanvullende a.b. kuur van 6 weken claritrom. en plaq.

Jennifer het verhaal over een geruïneerd immuunsysteem heb ik 2 weken geleden ook te horen gekregen.
In mijn geval is hiermee ook zo'n beetje alle hoop op genezing de bodem ingeslagen.

Aanvankelijk dacht ik tijdens de capsulestijd met a.b. te maken te hebben.
Achteraf weet ik het niet meer omdat het niets heeft "gedaan" en daarom heb ik gepleit voor een aanvullende a.b. kuur.

Omdat ik recent weer zo'n dagenlang durende duizeligheidsaanvallen had is er met spoed een hersenscan aangevraagd en de afgelopen week kreeg ik de uitslag daarvan; goed nieuws, u hebt geen hersentumor.

Wij zitten hier op het forum met maar een heel klein groepje van alle Please kandidaten tot nu toe maar ik denk dat voor iedereen geldt dat we aan de studie meedoen of deden vanuit de hoop op verbetering.
Dat dit voor velen van ons niet werkt is een koude douche en ik denk ook dat we allemaal op de vraag blijven zitten; Wat nu? Hoe moeten we verder?
Moeten we ons er maar bij neerleggen zoals het nu is en blijkbaar ook blijft?

Ik weet het eerlijk gezegd ook allemaal even niet meer.
De nieuwe a.b. kuur waar ik aanstaande maandag mee start is een lichtpuntje en de bijwerkingen...och ja die neem ik maar weer op de koop toe.

Toch en ondanks alle ellende wens ik jullie allemaal een fijne jaarwisseling en hoop dat we in het nieuwe jaar hier weer bijeen kunnen komen om met elkaar van mening te wisselen en te horen hoe het gaat.

Liefs Henriëtte :zwaaien:

Jerry

Berichtdoor Jerry » Za 31 Dec 2011 17:36

Beste Lynn,

Mijn vraag was retorisch. In je bericht van 9 november gaf je aan dat je een soort schok ervaarde toen je de eindevaluatie ontving. Ik kon deze opmerking (evenals je boosheid nu) niet goed plaatsen, want - zoals je zelf ook al aangeeft - einde studie betekent niet per definitie einde behandeling en waarom zou je je druk maken over de evaluatie van een onderzoek waar je uit bent gestapt.

Voor wat betreft je kritiek op de studie denk ik niet dat je uit het uitblijven van een reactie kunt afleiden dat het bericht niet goed is gevallen of dat je lotgenoten de kop in het zand steken. Soms zijn er zoveel (omvangrijke) berichten geplaatst dat je onmogelijk op ieder punt kunt reageren (en soms lees je ook weleens ergens overheen; Jennifer alsnog gefeliciteerd!! Erg knap!). Ook heeft een bericht soms tijd nodig om te 'landen'. De reden waarom ik niet eerder op je kritiek gereageerd heb, is omdat ik je conclusie te voorbarig vind. Vraagtekens zetten kan altijd, maar de conclusie of de studie 'ergens op slaat' kun je volgens mij alleen trekken aan de hand van de criteria die daarvoor zijn opgesteld en de mate waarin deze in acht zijn genomen. En daarnaast, wat is het nut om op het onderzoek te 'schieten'? We hebben ons steentje bijgedragen en kunnen onze energie beter benutten, toch?

Ik zou het erg jammer vinden als je afscheid neemt van het forum. Ik lees je berichten altijd met veel plezier en interesse. Je bent niet bang om ook de nare kanten van het verhaal te belichten en dat is niet altijd even makkelijk.

Jerry

Jerry

Berichtdoor Jerry » Vr 9 Mar 2012 12:24

Afgelopen week voor de laatste keer in de Maartenskliniek geweest. Het is nu 2 maanden sinds mijn 2e kuur AB (claritromycine + plaquenil) en het gaat nog steeds goed. Energielevel is nog niet wat het ooit was, maar neemt gestaag toe. 1 1/2 jaar op bed liggen doet de conditie geen goed...
Volgens Dr V doen er op dit moment 200 mensen mee aan het onderzoek. Hij verwacht dat ze van de zomer voldoende deelnemers hebben, zodat ze over +/- 1 1/2 jaar bekend kunnen maken wie welke medicijnen heeft gekregen.

Ben erg benieuwd hoe het met jullie gaat (het is hier wel heel erg stil geworden...).

Jerry
Laatst gewijzigd door Jerry op Vr 9 Mar 2012 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Henriette

Berichtdoor Henriette » Vr 9 Mar 2012 17:33

Hallo allemaal,

Ja het is hier inderdaad erg stil en wat fijn dat jij iets laat horen en dat het steeds beter met je gaat Jerry.

Tot 30 maart ben ik bezig met een vervolg a.b. kuur; Claritrom. & Plaq.
30 Maart is tevens mijn laatste afspraak voor de Please Studie, consult + testen.
Daarna krijg ik nog 2 weken de actometer mee naar huis.

Van de aanvullende 3 maanden a.b. merk ik helaas weinig verbetering terwijl ik hier wel veel hoop in had.
Binnenkort begin ik met een behandelplan in het kader van symptoom- en pijnbestrijding.
Omdat er voor Lyme nog geen vervolgbehandelplan is zal de therapeutische begeleiding dezelfde zijn als voor fibromyalgie patiënten.

Het is goed om te horen dat er inmiddels zoveel mensen aan de Please studie meedoen en hopelijk liggen de resultaten zo snel mogelijk op tafel.
Ik heb er nog steeds een goed gevoel over om aan deze studie een steentje bij te dragen en hoop dat het gewenste aantal deelnemers snel bereikt zal zijn.

Ik zou het heel fijn vinden om nog iets van onze andere lotgenoten te horen.
Intussen wens ik jullie een fijn weekend.
Groetjes Henriëtte :zwaaien:

Jennifer_90

Berichtdoor Jennifer_90 » Za 10 Mar 2012 11:52

Hallo allemaal,

Het is de laatste tijd inderdaad erg stil op het forum. Af en toe kijk ik nog wel eens of er bericht is. Ik ben blij om wat van jullie te horen. Wat goed dat het wat beter met je gaat Jerry! En Henriette, wat frustrerend dat je nog geen verbetering merkt.

Met mij gaat het de laatste weken helaas helemaal niet goed. Ik moest vorige week naar dr. V, maar ik kan de reis niet meer aan. Ik kan sowieso bijna niet lopen, ik heb ondragelijke pijn in mijn armen en vooral in mijn benen. Ik heb het vaak erg benauwd, het voelt alsof ik te moe ben om te ademen. Ik vind het heel zwaar allemaal. Daarnaast probeer ik thuis nog zoveel mogelijk aan school te doen, maar dat is lastig. 15 minuten achter de computer en het is echt klaar en dan ben ik kapot. Na het douchen krijg ik geen lucht meer en moet ik naar adem happen, zoveel energie kost het me. Toch heb ik wel mijn tentamens gemaakt voor school en heb ik ook de tweede periode alles voldoende afgerond. Nog 10 weken en dan zou ik mijn diploma hebben, maar ik voel dat ik steeds verder achteruit ga.
Ook ben ik inmiddels afgekeurd en val ik onder de Wajong regeling..

Dr. V heeft mij in december ook voorgesteld om een behandelplan te volgen in het kader van pijn en symptoombestrijding wat eigenlijk bedoeld is voor fibromyalgiepatiënten. Ik wilde dit gaan volgen, maar nu wachten we ermee omdat het zo slecht gaat. Ik heb dr. V telefonisch gesproken en hij gaat proberen om bij mij in de buurt een arts te benaderen om mij na te kijken, omdat hij geschrokken is van mijn verhaal en hij wil dat iemand mij ziet.

Dat was mijn verhaal weer. Ik hoop ook nog iets van anderen te horen.

Liefs, Jennifer

Henriette

Berichtdoor Henriette » Za 10 Mar 2012 17:27

Hallo allemaal,

Jennifer wat fijn dat je toch iets van je laat horen ondanks dat je er zo beroerd aan toe bent.
Wat erg dat het zo helemaal niet vooruit gaat.
Het is ook heel frustrerend om van maand tot maand de a.b. in te nemen zonder dat je merkt dat het echt iets voor je doet.
Die ondragelijke pijn in armen en benen herken ik heel goed.
Nadat ik zo anderhalf jaar lang aangemodderd had en uiteindelijk verlammingen kreeg kwam ik bij de juiste arts terecht die mijn rug nakeek.
Er volgde een zware rugoperatie want de ontstane schade was alleen op deze manier nog enigzins te herstellen.
Is het voor jou een optie om tijdens het douchen een douchekruk neer te zetten? Dan hoef je tenminste niet de hele tijd te staan.
Dat naar adem happen ken ik ook, ik heb daarvoor 7 maanden logopedie gehad om op een andere manier te leren ademhalen.
Het leek toen ook alsof ik langzaamaan stikte, een gesprek vermoeide mij al omdat ik haast geen lucht meer kreeg.

Ik hoop heel erg voor je dat er snel een arts bij jouw in de buurt te vinden is waar je terecht kunt en hij/zij jou verder kan helpen.
Het ziet ernaar uit dat in de Maartenskliniek geen hulp meer voor ons is.
Ik wil wel graag aan die therapeutische begeleiding in een revalidatiekliniek meewerken.
Ben tegelijker tijd bang dat het mij zeer zal uitputten omdat ik nu merk dat meerdere afspraken die elkaar snel opvolgen mij opbreken zodat ik daarna dagenlang uitgeschakeld ben.
Het is toch om moedeloos van te worden?

Ik houd ons topic ook telkens in de gaten maar heb me een tijdje niet gemeld omdat ik met de a.b. kuur bezig was/ben en ik alleen iets negatiefs te melden had.
Had zo gehoopt dat ik een verbetering kon vertellen.

Jerry ik ben zo blij voor jou dat het wel beter met je gaat.
Ik hoop weer van jullie te horen hoe het verder gaat en dat de anderen zich ook nog een keertje melden.
Voor jullie allemaal, ondanks onze ellende, een fijn weekend.
Groetjes Henriëtte :zwaaien:

hans123

Berichtdoor hans123 » Do 15 Mar 2012 12:32

Hallo allemaal,

Ik heb sinds verleden jaar de ziekte van Lyme en doe mee aan het PLEASE onderzoek bij dr. V.

Ik ben in juli 2011 gestoken en heb kort daarna een ab kuur gehad (doxycycline 200 mg) van 10 dagen. Klachten bleven en kort daarna nog 1 van 21 dagen. Ik hield lichte klachten over en kon meedoen met het PLEASE onderzoek. Ik heb inmiddels het infuus gehad en slik momenteel de capsules.
Op zich vallen bij mij de klachten mee: lichte tintelingen/ prikjes in mijn vingers en verder eigenlijk niets. Godzijdank tot nu toe want ik weet niet wat er boven mijn hoofd hangt. Blijft het hierbij? Is er lichte schade aangbracht of leeft de bacterie nog. Als ik het dr. V. vraag weet hij het ook niet. Hij heeft vermoedens en verwacht dat het uitdooft, maar... etc.

Griepje met verkoudheid duurt al 4 weken en gaat maar niet over. Slechte weerstand door de ab? Ik slik nu selenium wat volgens mij wel helpt.

Ik was er voor mijn gevoel snel bij en zit er bovenop en toch is het niet weg. Nogmaals dank huisarts!! NOT.

Ik heb dan ook angst of het hierbij blijft of het terug komt en zo ja in welke mate. Als ik jullie verhalen lees mag ik nergens over zeuren, dat besef ik. Herkennen jullie mijn verhaal? Hebben jullie eenzelfde weg achter de rug en hoe gaat het nu?

Hans

Terug naar “Wetenschap”