Vaccin tegen Lyme...?

Wetenschappelijke onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, zoals wetenschappelijke medische publicaties en artikelen die worden ondersteund door dergelijke publicaties.
Tombalabomba

Vaccin tegen Lyme...?

Berichtdoor Tombalabomba » Ma 13 Mei 2013 21:03

Is iemand in deze rubriek 'Wetenschap" thuis in deze 'wetenschappelijke taal & manier van onderzoeken; het betreft dit artikel in de Lancet die ik toegestuurd kreeg:

http://www.thelancet.com/journals/lanin ... 73-3099(13)70110-5/abstract

Zelf kan ik er geen touw aan vast knopen....

Tulipano

Re: Vaccin tegen Lyme...?

Berichtdoor Tulipano » Di 14 Mei 2013 0:52

Hallo Tomarisal,

Als ik op de link klik krijg ik geen toegang tot het artikel.
Misschien zou je de inhoud kunnen 'kopieren' en 'plakken' in een nieuw bericht.
Ik hoop dat het je lukt want het onderwerp lijkt me erg interessant.

In elk geval bedankt :wink:

moon2

Berichtdoor moon2 » Di 14 Mei 2013 8:27

Lyme disease vaccination: are we ready to try again?
Preview | Full Text |PDF

Borrelia burgdorferi—the spirochete that causes Lyme disease—was first identified in 1981. By 1983, it was known that most patients with Lyme disease have antibodies to a 31 kD protein that would come to be known as outer surface protein A (OspA).1 Antibodies against OspA were shown to protect laboratory animals against experimental infection with B burgdorferi.2 Research in the 1990s3,4 ultimately confirmed the suitability of OspA vaccination for prevention of human Lyme disease. Two commercial OspA vaccines, LYMErix (SmithKline Beecham) and ImuLyme (Connaught) were registered with the US Food and Drug Administration (FDA), and LYMErix was ultimately licensed in December, 1998.

moon2

Berichtdoor moon2 » Di 14 Mei 2013 8:28

ff vertaald met google....

Borrelia burgdorferi -de spirocheet die ervoor zorgt dat de ziekte van Lyme-werd voor het eerst geïdentificeerd in 1981. Door 1983, was het bekend dat de meeste patiënten met de ziekte van Lyme hebben antilichamen tegen een 31 kD eiwit dat zou komen te staan ​​bekend als buitenste oppervlakte-eiwit A (OspA). 1 Antistoffen tegen OspA werden getoond om proefdieren te beschermen tegen experimentele infectie met B burgdorferi . 2 Onderzoek in de jaren 1990 3,4 uiteindelijk bevestigde de geschiktheid van OspA vaccinatie ter preventie van de mens de ziekte van Lyme. Twee commerciële OspA vaccins, LYMErix (SmithKline Beecham) en ImuLyme (Connaught) werden geregistreerd bij de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA), en LYMErix werd uiteindelijk een vergunning in december 1998.

moon2

Berichtdoor moon2 » Di 14 Mei 2013 8:35

Voor zover ik weet kwam er dus niets van dit vaccin terrecht, was met een commerciele insteek.
Het fijne weet ik er zo niet van, maar heb er eerder al eens wat over gelezen.

Zou ook vreemd zijn lijkt mij, want ook als je lyme antistoffen hebt, kan je bij een nieuwe besmette tekebeet een herbesmetting krijgen.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Di 14 Mei 2013 11:25

Ja, precies Moon.
Waarschijnlijk gaat het hier om een oud artikel. Ook het OspA verhaal is inmiddels niet meer actueel. Onderzoek wijst uit dat bepaalde bacteriestammen ook mutaties van het oppervlakte eiwit kunnen veroorzaken. Want ook de OspB en OspC varianten worden gezien. Mogelijk de reden waarom het nieuwe vaccin nog steeds niet klaar is.

moon2

Berichtdoor moon2 » Di 14 Mei 2013 11:33

Voor zover ik weet gaat het nog wel verder hoor met het Osp verhaal, Osp-d/e, en f zowieso.
Ik geloof overigens niet zo in een goed vaccin hoor, het is vaak een combi lyme, met co-infecties dat persisterende klachten geeft.
Daarnaast zijn er zoveel pathogenen, en virussen welke mee overgedragen kunnen zijn, ze zijn qua tests en wetenschap daar al niet voldoende over uit, dus wat willen ze dan bereiken met een vaccin??

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Zo 26 Mei 2013 11:40

Daarnaast zijn er zoveel pathogenen, en virussen welke mee overgedragen kunnen zijn, ze zijn qua tests en wetenschap daar al niet voldoende over uit, dus wat willen ze dan bereiken met een vaccin??

Het doel van het vaccin is preventie. Wat moet een (chronisch) lymepatiënt ermee?
Maar aangezien men van mening is dat de aanhoudende klachten van een lymepatiënt na een antibioticabehandeling restverschijnselen zijn, moet je jezelf ernstig afvragen wat de mogelijke restverschijnselen (bijwerkingen) van een lymevaccin zouden kunnen zijn. Neem de problematiek rondom LYMErix. Dit is wat de 'onpartijdige' recencist van Wikipedia erover schrijft:

A recombinant vaccine against Lyme disease, based on the outer surface protein A (OspA) of B. burgdorferi, was developed by GlaxoSmithKline. In clinical trials involving more than 10,000 people, the vaccine, called LYMErix, was found to confer protective immunity to Borrelia in 76% of adults and 100% of children with only mild or moderate and transient adverse effects.[114] LYMErix was approved on the basis of these trials by the Food and Drug Administration (FDA) on December 21, 1998.

Following approval of the vaccine, its entry in clinical practice was slow for a variety of reasons, including its cost, which was often not reimbursed by insurance companies.[115] Subsequently, hundreds of vaccine recipients reported they had developed autoimmune side effects. Supported by some patient advocacy groups, a number of class-action lawsuits were filed against GlaxoSmithKline, alleging the vaccine had caused these health problems. These claims were investigated by the FDA and the U.S. Centers for Disease Control (CDC), who found no connection between the vaccine and the autoimmune complaints.[116]

Despite the lack of evidence that the complaints were caused by the vaccine, sales plummeted and LYMErix was withdrawn from the U.S. market by GlaxoSmithKline in February 2002,[117] in the setting of negative media coverage and fears of vaccine side effects.[116][118] The fate of LYMErix was described in the medical literature as a "cautionary tale";[118] an editorial in Nature cited the withdrawal of LYMErix as an instance in which "unfounded public fears place pressures on vaccine developers that go beyond reasonable safety considerations."[119] The original developer of the OspA vaccine at the Max Planck Institute told Nature: "This just shows how irrational the world can be... There was no scientific justification for the first OspA vaccine LYMErix being pulled."[116]

New vaccines are being researched using outer surface protein C (OspC) and glycolipoprotein as methods of immunization.[120][121] Vaccines have been formulated and approved for prevention of Lyme disease in dogs. There are currently three Lyme disease vaccines available. The first is LymeVax, formulated by Fort Dodge Laboratories. This vaccine contains intact dead spirochetes which expose the host to the organism. The second vaccine is Galaxy Lyme, or Intervet-Schering-Plough's vaccine. This formula targets proteins OspC and OspA. The OspC antibodies kill any of the bacteria that has not been killed by the OspA antibodies. The third vaccine, Canine Recombinant Lyme, formulated by Merial, generates antibodies against the OspA protein so that a tick feeding on a vaccinated dog draws in blood full of anti-OspA antibodies, which kill the spirochetes in the tick's gut before they are transmitted to the dog.[122]

Lees je de verslagen van Pamela Weintraub over dit vaccin, dan kom je tot een andere conclusie.

http://www.whale.to/m/lymerix8.html

Misschien kunnen de ontwerpers van het nieuwe vaccin, zodra beschikbaar, zichzelf er als eerste mee laten vaccineren. En dan maar afwachten. Time will tell!

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Wo 2 Okt 2013 22:39

In 2020 zou het vaccin op de markt komen

d4acn

Berichtdoor d4acn » Do 3 Okt 2013 0:16

Tullipano, ik denk dat je het met me eens ben als ik stel dat de zogenoemde 'restverschijnselen' gewoon nog een actieve infectie zijn.

Terug naar “Wetenschap”