hebben vrouwelijke hormonen invloed op de lyme

Wetenschappelijke onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, zoals wetenschappelijke medische publicaties en artikelen die worden ondersteund door dergelijke publicaties.
manonh

hebben vrouwelijke hormonen invloed op de lyme

Berichtdoor manonh » Di 30 Sep 2014 10:31

Ik vraag me nu al een paar maanden iets af.
Hebben je vrouwelijke hormonen een postieve inlvoed op de lyme? De dagen dat ik ongesteld ben, voel ik me sterker en heb minder steken in voeten, benen en handen.

Misschien helpen een paar hormoontabletten wel om onze klachten te verminderen.

Vlindertje19

Re: hebben vrouwelijke hormonen invloed op de lyme

Berichtdoor Vlindertje19 » Di 30 Sep 2014 11:22

Bij mij is het juist andersom; ik heb de week voor , tijdens en een paar dagen na de menstruatie meer klachten en de klachten zelf zijn ook ernstiger/meer voelbaar.

Opvallend is dat ik om de 6 weken een flinke terugval krijg en dan weer een periode van 6 weken me voor mijn doen redelijk voel.

Heb ergens gelezen dat de Borrelia ook een cyclus heeft van ongeveer 6 tot 8 weken en dat die bij de vrouwelijke patiënten verergering van de klachten kan geven. Zo had ik tijdens mijn 2e zwangerschap op enkele bijzonderheden na , geen ernstige last van alles voor 9 maanden lang.

NMDA

Berichtdoor NMDA » Wo 1 Okt 2014 18:54

Het is me al eerder opgevallen dat vaak de zwaarste chronisch zieke lyme/CVS/Fibromyalgie patiënten vaker vrouw dan man zijn. Ik heb me er persoonlijk nog niet zo in verdiept naar de mogelijk oorzaken/factoren hiervan aangezien ik zelf een man ben echter zijn de volgende feiten in deze hoogst relevant:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2913779/

Results
Patients with chronic Lyme disease were significantly more likely to be female than were patients diagnosed with either Lyme disease (odds ratio [OR] 2.42, 95% confidence interval [CI] 1.98–2.94, p < 0.0001) or with post-Lyme disease syndrome (OR 2.32, 95% CI 1.62–3.34, p < 0.0001).

Conclusions
Patients with chronic Lyme disease differ with regard to gender from those with either B. burgdorferi infection or post-Lyme disease syndrome. This finding suggests that illnesses with a female preponderance, such as fibromyalgia, chronic fatigue syndrome, or depression, may be misdiagnosed as chronic Lyme disease.

Interleukin-6 ook wel IL-6 afgekort is een van de cytokines die bij Lyme maar ook andere aandoeningen in verhoogde waardes worden aangetroffen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9222183

In patients with Lyme neuroborreliosis, inflammation and symptoms of fatigue and malaise occur out of proportion to the relatively low number of spirochetes present. Previous studies have identified interleukin-6 (IL-6) as a candidate molecule for amplification of CNS inflammation in this disease. We pursued this possibility by measuring cytokine gene expression by reverse-transcriptase polymerase chain reaction (RT-PCR) in the brain of rhesus macaques actively infected with Borrelia burgdorferi. Samples of brain tissue were screened for IL-6 and interferon gamma using RT-PCR-ELISA, a technique that uses RT-PCR, subsequent hybridization of the PCR product with a biotinylated probe, and capture and ELISA readout of hybridization product. The number of copies in positive samples was then quantitated using qRT-PCR-ELISA, in which wild-type cytokine cDNA competes with recombinant competitor DNA in the PCR. Elevated levels of IL-6 cDNA and, to a lesser extent, interferon gamma were detected in three of three nonhuman primates with persistent infection with B burgdorferi, whereas the brains of three uninfected animals and undetectable levels of gene expression of these cytokines. These data support the hypothesis that cytokines such as IL-6 are important amplification molecules for CNS inflammation in Lyme neuroborreliosis.

En laat vrouwen nu mede door hun hormonen hier anders op reageren.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12114260

Evidence from experimental animal studies show that sex hormones influence the glucocorticoid response to a variety of inflammatory and noninflammatory stimuli. In this study we assessed gender differences in the response of ACTH and cortisol in normal young male and female humans following intravenous infusion of human IL-6 in various dosages. Males presented a significantly stronger ACTH production in response to IL-6 than females. Peak cortisol response, however, was similar in males and females. Cortisol/ACTH ratios were significantly higher in females than in males, both at baseline and after each of the IL-6 dosages. These results suggest that an effective glucocorticoid response requires similar levels of IL-6 in males and females. However, they also suggest that the adrenals of males and females have different sensitivities to ACTH (higher in females) and possibly also to direct IL-6 stimulation.

http://www.pnas.org/content/97/16/9317.full

Surprisingly, the relative contribution of IL-6 for modulation of the adrenal response to stress is greater in female than in male mice. This gender-specific difference in IL-6 action in mice suggests the utility of further analysis of IL-6 in determining the female predominance seen in many human inflammatory/autoimmune diseases.

Dus de IL-6 interactie bij vrouwen is anders dan bij mannen.

NMDA

Berichtdoor NMDA » Wo 1 Okt 2014 19:24

manonh schreef:Ik vraag me nu al een paar maanden iets af.
Hebben je vrouwelijke hormonen een postieve inlvoed op de lyme? De dagen dat ik ongesteld ben, voel ik me sterker en heb minder steken in voeten, benen en handen.

Misschien helpen een paar hormoontabletten wel om onze klachten te verminderen.

Tijdens ongesteldheid stijgen de oestrogeen waardes:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/42453-menstruatiecyclus.html

Binnen enkele uren na het begin van de menstruatie stijgt de hoeveelheid oestrogeen namelijk, wat de hersenen een stoot van serotonine (het 'gelukshormoon') geeft.

Tijdens de eerste dagen van je menstruatie is je oestrogeen- en testosterongehalte nog vrij laag. Je kan ook een gebrek aan ijzer hebben door het bloedverlies. Hierdoor kan je je de eerste dagen van je ongesteldheid vermoeid voelen. Na enkele dagen maakt deze vermoeidheid echter weer plaats voor een toenemende energie.

En laat oestrogeen nu juist ook een effect hebben op Interleukin-6 productie:

Estrogen Stimulates Female Biliary Epithelial Cell
Interleukin-6 Expression in Mice and Humans

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/hep.23386/pdf

Conclusion: Estrogens stimulate IL-6 production in non-neoplastic
female BECs and in neoplastic BECs expressing ER. An association between these signaling
pathways was demonstrated for female-predominant polycystic livers and might also influence
autoimmune hepatitis, primary biliary cirrhosis, and cholangiocarcinogenesis.

Maar zoals ik net al aangaf kan bij menstruatie ook een ijzer tekort ontstaan. En laat ook ijzer wederom een cofactor zijn bij de aanmaak van Interleukin-6:

Role of interleukin-6 in hypoxic regulation of intestinal iron absorption

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16351643

Hypoxia was associated with increased levels of circulating IL-6, decreased liver hepcidin mRNA and increased iron absorption (especially MT). A significant positive correlation existed between the total iron uptake and IL-6 levels in circulation.

Dus dit zou bij jullie beiden de op het eerste oog tegenstrijdige reacties tijdens menstruatie op jullie Lyme symptomen kunnen verklaren. Dus Vlindertje19 misschien is het verstandig om je ijzer gehalte eens te laten meten. Misschien dat ijzer supplementatie tijdens je ongesteldheid je klachten zouden kunnen doen verminderen.

manonh

Berichtdoor manonh » Do 2 Okt 2014 10:15

Wat een informatie, bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Ik helaas moet aangeven dat het de eerste twee dagen inderdaad verbeterde, maar vandaag lijkt het weer alsof mijn armen onder stroom staan en telkens schokken krijgen. Een ijzertekort heb ik niet, ik verlies dan ook niet erg veel bloed.
Vorige jaar ben ik maanden ziek geweest zonder een behandeling te krijgen en leefde op opiaten tegen de pijn. Toen bleef ik extreem lang en erg ongesteld en kreeg op een gegeven moment pillen om het vloeien te stoppen. Mijn klachten waren toen ook erger.

Nu ik na twee maanden antibiotica-vrij te zijn geweest weer klachten kreeg, zijn we meteen weer met dezelfde coctail als de vorige keer begonnen. Dus ik ben gelukkig niet meer zo ziek geworden als vorig jaar, ik werk een aantal uren per dag, en slaap goed. Op die manier kan ik toch een redelijk normaal leven lijden. De hele dag thuis in bed en op de bank maken je psychisch nog zieker, dan liever doodmoe van een beetje werken en goed slapen, dat vindt ik prettiger.

sportliefhebber

Berichtdoor sportliefhebber » Zo 5 Okt 2014 17:53

Ik heb een heel rare cyclus, dat kun je eigenlijk niet eens een cyclus noemen.
De menstruatie heeft soms een weken lange aanloop, is even normaal tot heftig en daarna soms weer een nasleep van enkele weken.
In deze periodes ook erg veel hersenmist en vaak nog vermoeider dan anders.

joke543

Berichtdoor joke543 » Zo 5 Okt 2014 18:48

Ik ben een week voor en een week met de menstruatie erg beroerd met migraineaanvallen en overgeven daarna moet ik weer een paar dagen bijkomen.Echt waardeloos en ook hopeloos.Ik denk dat de lyme hier zeker mee te maken heeft.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Ma 6 Okt 2014 9:04

Ik denk ook dat de vrouwelijke hormonen invloed hebben op de Lyme (of andersom? :roll: )

Dat komt omdat ik een vreselijke zware overgang heb doorgemaakt, die me totaal van mijn stuk bracht. Niet zozeer op lichamelijk gebied, dat was maar een korte tijd, maar meer dat ik totaal een ander mens werd. Ik kon niets meer verdragen allerlei cognitieve stoornissen traden er op.
Toen ik met die klachten bij mijn huidige therapeut kwam, omdat de reguliere artsen hier niets mee kunnen, behalve hormonen voorschrijven wat ik niet wilde, kwam er tijdens de test Lyme uit. Maar dan al in de chronische vorm. Chronische neuroborreliose. Toen viel het kwartje! :o

De overgang was mijn zwakke periode geweest en toen heeft de bacterie die misschien al latent aanwezig was, toegeslagen! :evil:
Wat vaker gebeurd als je immuunsysteem is verzwakt door wat voor een oorzaak maar ook.

Dus ook hier weer: Ik kan met mijn ervaring van zeker 5 jaar volmondig: JA erop antwoorden! :wink:

Daisy

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Ma 6 Okt 2014 12:53

Hormonen hebben volgens mij zeker een rol te spelen. Ik had het al eerder hier ergens gemeld. Vroeger kregen de eerste jaars studenten geneeskunde een vak "invertebrate zoology". Er was een leerboek met die naam."Invertebrate zoology" Barnes. Borrelia was toen nog niet ontdekt. Andere spirocheten wel. Spirocheten komen in actie bij het verpoppen (moulting is wel een wat ruimer begrip) waarbij bepaalde hormonen actief zijn. Ik pleit er al langer voor dat men deze piste zou bewandelen bij de moeilijk te behandelen chronische lyme.

Vele vrouwen krijgen een verergering van hun symptomen voor de menstruatie.

Burrasacano ILADS schreef als een typisch kenmerk van een "klassieke lyme": een verergering van de lymesymptomen om de vier weken. (Hij bedoelde met klassieke infectie: diegene zonder co-infecties).Misschien is dat alleen maar bij de meest voorkomende stam in de USA (bb. sensu stricto)

Bij borrelia recurrentis die relapsing fever veroorzaakt, is er ook zo een cyclus. Er is dan een cyclus met hoge koorts. Voor het overige lijkt dat nogal fors op lyme.(http://www.cdc.gov/relapsing-fever/clinicians/) Of zo een klein kuurtje helpt, betwijfel ik ten zeerste.

lanalana

Berichtdoor lanalana » Ma 6 Okt 2014 13:21

Yep,

Ook hier van mening menstruatie wel degelijk onder invloed van lyme of andersom.
Sinds begin van klachten/ ziek zijn in de menstruatie week zeer verergerde klachten gehad, geen ontkomen aan. Mijn cyclus ook een rommel, geen pijl op te trekken, niet hoelang die duurt of de duur van menstruatie.
Tijdems menstratie vaak compleet uitgeschakeld door ernst klachten. De Pil geprobeerd om dit te doorbreken, werkt dus ook niet.
:zwaaien: lana

Terug naar “Wetenschap”