Lyme op het journaal

Informatie en discussie over Lyme-activisme in het groot en in het klein. Dus voor alles wat aandacht geeft aan de ziekte van Lyme en de problematiek rond de diagnose en behandeling.
Martijn

Re: Lyme wederom bij SBS6 hart van actie

Berichtdoor Martijn » Di 9 Mei 2006 11:52

Danger schreef:Jammer vond ik dat er (weer) iemand op was die in een rolstoel zit. Ik heb dan het idee dat anderen denken: kijk je moet in een rolstoel zitten, anders is het niet zo erg gesteld met jou.
Terwijl anderen ook last van hartklachten hebben bv. die minstens zo erg kunnen zijn.

Ik sluit me hierbij aan.

Hoeveel Lymepatiënten zitten in een rolstoel? Immers maar een kleine minderheid. Het nodig hebben van een rolstoel is totaal niet representatief voor de gemiddelde Lymepatiënt, en het doet niet recht aan de chronische onzichtbare klachten, waarvan bij Lymepatiënten meestal juist sprake is.

Maar bij een interview met een Lymepatiënt in een rolstoel komen de klachten vaak nauwelijks aan de orde, de rolstoel lijkt verdere uitleg overbodig te maken. De rolstoel krijgt veel aandacht, en er worden uiteraard de nodige shots genomen van de patiënt die met de rolstoel manoeuvreert.

De rolstoel wordt waarschijnlijk ook gebruikt voor het "oh, wat erg"-effect, maar ik vind het bespottelijk worden. Is de situatie van bijv. Brendan dan minder erg?

Sandrissimo

Berichtdoor Sandrissimo » Di 9 Mei 2006 12:34

In België is het vorige week op Terzake geweest, een nieuwsprogramma dat je een beetje kan vergelijken met Nova.

Gelukkig werd er daar ook al gezegd dat niet iedereen een rode uitslag krijgt rond de beet en dat je zeker langs de dokter moet als je griepverschijnselen krijgt na een beet. Er werd ook vermeld dat de bloedtesten niet altijd uitsluitsel geven.

Maar er werd niet echt ingegaan op de symptomen van de 2de en 3de fase van Lyme. Er werd niks gezegd over de gevaren van Lyme bij zwangerschap. Er werd niet vermeld dat een teek in het nymfe-stadium niet zo groot en dik wordt en dus makkelijk onopgemerkt blijft...

Verre van volledig dus!

San

Danger

Berichtdoor Danger » Di 9 Mei 2006 17:58

Ik denk dat Brendan als voorbeeld op tv een goed idee zou kunnen zijn, omdat net als een rolstoel een kind toch een ooh en aah opwekt.
Ikzelf vind het voor de kinderen ook het ergst, wat er niks bij afdoet dat het voor volwassenen niet erg is.
Of de volwassene waar de kinderen hinder ondervinden van de klachten van pa of ma. Nouja, enz, enz.

Daarbij heeft Brendan al meerdere keren AB gehad, wat velen van ons niet kunnen zeggen.
Ook heeft hij hier echt baadt bij gehad en valt telkens terug na het stoppen.
Door aan te geven dat men baadt heeft bij ABgebruik, kan dat stimuleren om anderen ook AB voor te schrijven.
Daarbij is Brendan toch groot genoeg als kind om zijn woordje te doen (als hij dat tenminste niet spannend vindt).

Ik weet eigenlijk niet of hij positieve testen heeft? Zal het zo eens opzoeken. Maar die dingen ook in beeld :wink: , vooral uit Keulen!
Afbeelding
The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in

---

Berichtdoor --- » Wo 10 Mei 2006 10:34

Het is helaas nog zo dat de media blijkbaar nog niet toe is aan diepgaande documentaires aan Lyme te wijden. Door toch steeds aan de bel te trekken, kunnen we ze wel wakker schudden.
Het is teleurstellend inderdaad, dat ze steeds mensen willen die in een rolstoel zitten of bedlegerig zijn. Dat is een specifieke vraag van hen, omdat je in de vaak zeer beperkte tijd, een visueel beeld moet tonen van het onderwerp. Als je iemand neerzet zonder uiterlijke kenmerken is er veel meer zendtijd nodig om het uit te leggen.
Het is tot nog toe nog niet gelukt dat voorelkaar te boxen, al zouden we dat natuurlijk heel graag willen.
Volgende punt is dat je mensen moet vinden die op tv willen en ik ben het met jullie eens dat een kind ook heel veel impact zou hebben maar dan moeten ook de ouders het ermee eens zijn.

Misschien is een medisch programma daar beter geschikt voor of inderdaad NOVA, maar dan moeten we eerst doordringen. Vergeet niet dat het voor óns heel logisch is dat er van alles mis is maar voor de gewone Nederlander, helemáál niet. Het is een dikke muur waar we doorheen moeten.

Hanita

Terug naar “Activisme”