Lekkere recepten delen

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan vanalles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
vonneke

Re: Lekkere recepten delen

Berichtdoor vonneke » Za 21 Aug 2010 13:33

Lekker eten maken. De lekkerste recepten van over de hele wereld :

http://www.lekkeretenmaken.nl/

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

vonneke

Berichtdoor vonneke » Vr 27 Aug 2010 15:39

Hieronder vind je een culinair veggie abc met tientallen typisch vegetarische ingrediënten en producten: groenten, granen, kruiden, vruchten en nog veel meer lekkers :

http://www.vegetarisme.be/index.php?opt ... Itemid=144

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

MarianneGZ

Berichtdoor MarianneGZ » Vr 8 Apr 2011 0:59

ik kan 't niet laten.

Eeuwen ben ik niet op deze site geweest.....zie ik ineens, dat deze pagina niet gevoed wordt door culinairtjes in de dop!

Oké......
ik geef weer eens iets prijs, wat iedereen zou moeten weten.
Vegetariërs niet, want ik ga vertellen hoe ik m'n varkensmedaillons, gemaakt van varkenshaas, sappig hou.

De v-haas kruiden met zout, peper (wit uit de molen), paprikapoeder en uienpoeder.
Met een saté-stokje prik ik 't staartje van da varkenshaas zo, dat de haas overal even dik is; kort 't stokje zó in,dat de teflonpan er niet door kan worden beschadigd.
Zorg voor een voorverwarmd schaaltje, om tussendoor de v-haas niet af te laten koelen.

Besef, dat op een warmhoudplaat de varkenshaas doorgaart, dus plan de bereiding ervan in de buurt van het opdien moment.

Verhit vet in de braad/koeken/teflonpan met goede olie/boter/braadspul en schroei de v=haas een alle kanten snel dicht.
Een mooi dikke klont boter of margarine erbij...vuur laag...deksel op de pan....kookwekker op 10 minuten.....regelmatig keren.....eventueel nog boter/margarine extra toevoegen....na 10 minuten de v-haas op de voorverwarmde schaal leggen en de braadpan afblussen met boter/room/crème fraîche/afgietwater van de eventueel gekookte aardappelen......eventueel kruiden (Provençaals of simpel peterselie of bieslook) erbij...aan de kook brengen...vuur laag.......v-haas in een aantal plakken (2 cm dik) snijden en vlak voor 't opdienen een halve minuut per kant in het slotmengsel leggen.
gelijk opdienen!
Ik werk dus als volgt: aardappelen en groenten eerst klaar....eventueel nawarmen in de magnetron tijdens het afwerken van de jus.

Smakelijk eten......Marianne

MarianneGZ

Berichtdoor MarianneGZ » Wo 3 Okt 2012 21:01

Wel Lymenet bezoekers.....

Meer dan een jaar geleden heb ik een bijdrage geleverd in dit topic......de vorige bijdrage dus.

Zijn jullie zo met je ziekte bezig, dat eten...en vooral...lekker eten, je niet interesseert!
De meeste van ons moeten toch elke dag aan een maaltje zien te komen.
Die energie moeten de kokers onder ons TOCH opbrengen!
Dit topic zou bol kunnen staan van tips om gezond, lekker, gemakkelijk, snel, leuk om te maken enzo..eten te bereiden.
Wel, ik hoop, dat ik jullie inspireer, mij inspiratie te geven!

MARIANNE

Marlene

Berichtdoor Marlene » Wo 3 Okt 2012 23:07

Deze kost me weinig moeite en de jongens vechten erom:

Ingrediënten
een braadkip
een doosje kleine tomaten of een paar grote tomaten
een worst chorizo
een citroen
thijm
olijfolie
zout

Voorbereiding:
Oven voorverwarmen op 160°C (electrisch)
Chorizo in plakjes snijden
Tomaatjes wassen of 2 grote tomaten in 4 snijden
1 citroen persen
kip wassen en drogen

Bereiding/
Olie in braadslee
Kip vullen met 1/2 citroensap, takjes thijm, paar plakjes chorizo en paar tomaatjes
Kip bestrooien met wat olie en zeezout of himalayazout
Rest van ingredienten chorizo, tomaten, thijm en citroensap verdelen over braadslee

Ongeveer 35 - 40 minuten op 160°C, laatste 10 minute op 180°C voor knapperig korstje.

Eventueel nog wat provencaalse kruiden erbij als je het graag wat meer zuiders wil.
Kan uiteraard ook gemaakt worden met kippebillen of andere stukken kip.

MarianneGZ

Berichtdoor MarianneGZ » Do 4 Okt 2012 0:12

Schitterend Marlene,
Jouw recept doet het water in mijn mond lopen!

Nog wat varianten:
naast olijfolie, citroen, peper en zout, wat chilipoeder, paprikapoeder, uienpoeder of geraspte ui, komijnpoeder en oregano ipv thijm en de kip wordt wat meer mexicaans gekruid.....is ook lekker.

En als je van kip houdt kan je de kip ook nog een Inonesisch tintje geven.
olie (zonnebloem of arachide), zout (iets minder, want in sambal en ev trasi zit al zout), peper, citoen (ook ev rasp), koriander poeder (ketoembar) en de helft van die hoeveelheid komijnpoeder (djinten), sereh poeder (citroengras), knoflookpoeder en ev uienpoeder en wat sambal manis of sambal badjak of sambal brandal, eventueel wat trasipoeder en eventueel wat suiker of goela djawa (palmsuiker).

De rest hetzelfde.....als de kip in de oven staat kan je de rest van de maaltijd voorbereiden bv. rijst of couscous of bulgur ofzo en een tomaten salade met een fijngesneden uitje of iets met sperziebonen of zo.
Lekker simpel en je hoeft niet voor je gevoel alles tegelijk te bereiden, zeker niet als je over een rijstkoker beschikt en om zaken die klaar zijn, warm te houden op een gewone warmhoudplaat beschikt.

Ik denk, dat ik alleen de kip liever wat langer in de oven heb (1uur in totaal), zodat het vlees tot op het bot gaar is en overal makkelijk van het bot loslaat bij het eten.

Marianne

MarianneGZ

Berichtdoor MarianneGZ » Vr 5 Okt 2012 15:18

Wat ik tegenwoordig graag klaarmaak is een soort hors d'oeufre.

Hier verwerk ik groente restjes van de dag er voor in, (met wat yoghurt of mayonaise, of alleen wat peper en zout met een drupje goede olijfolie en eventueel wat citroensap.
Met zo'n mengsel kan je ook een gehalveerde uitgeholde tomaat vullen.
Een beetje genipperde ui erover heen, maakt het geheel nog lekkerder.

In het verleden heb ik zelf aubergine salade gemaakt, maar dat is een hoop werk.
Je kan het als "baba anoesch" in sommige supermarkten kant en klaar vinden.
Je halveert wat snoeptomaatjes, bestrooi met zeezout en witte peper uii de molen en smeer er wat baba anoesch op.
Leg er wat dungesneden reepjes groene paprika op en doet er eventueel wat zwarte olijven bij.
Het geheel kan je ook op een blad sla leggen.

In het verleden heb ik ook humus (hoemoes) gamaakt van gepureerde kikkererwten met knoflook citroensap en sesampasta.....ook dit gerecht is kant en klaar te koop.
Op een gehalveerd gekookt eitje en een toefje peterselie en een zwart olijfje erbij is lekker.

Zo maak ik er soms nog wat selderijknol salade bij, van in reepjes gesneden knol (zonder schil), zeezout erover, citroensap erover, dille fijn kippen of snijden en erbij doen, yoghurt of mayonaise erdoor.

Soms ook fijngesneden ijsbergsla, gesnipperd uitje, zout en peper uit de molen, iets in olijfolie gebruinde pijnboompitten en wat van die olie (na koelen) over de sla......
Wat ook lekker is, uitgebakken ontbijtspek er overheer kruimelen of in wat grotere stukjes als garnering er opleggen.

Soms ook een wortel salade van rauw geraspte wortelen met wat zoetzuur spul uit de augurken pot
of wat plakjes komkommer mer oregano, of wat gare linzen uit blik met een fijngesneden uitje.

Je kan er nog een plakje geitenkaas en/of feta erbij leggen, of een stukje worst ofzo.

Mocht je nog een restje gekookte aardappelen hebben, zou je er een salade met zuur en mayonaise van kunnen maken...of ze opbakken met wat rozemarijn en vlak voor het serveren nog warm op het bord erbij doen.
Je kan ook nog wat fijngesneden kool gebruiken en ga zo maar door.

Op een groot bord geserveerd ziet het er wel erg uitnodigend uit om te gaan eten en door alle smaakvariaties op een bord is het een feest om ervan te eten/snoepen.

Met een wat uitgebreider toetje, hebben niet te grote eters hier ruim genoeg aan.

Het snijwerk kan je zittend doen

Marlene

Berichtdoor Marlene » Ma 8 Okt 2012 22:22

Veel ideeën alweer!

Robyne

Berichtdoor Robyne » Vr 7 Dec 2012 22:37

Eindelijk lekkere bloemkool!

Meng olijfolie of smaakloze kokosolie met mosterd tot een sausje. Maak kleine roosjes bloemkool en meng deze door de saus. Zodat er een lekker laagje overal op de bloemkool zet. Neem wat spekjes of gerookt ontbijtspek in kleine stukken. Doe de roosjes in een overschaal en doe het spek er tussen.

Kwartier tot 20 minuten in de oven op 200 graden.

Lekker, gezond, makkelijk en snel.

Minimaal werk en echt heel lekker!

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 26 Jan 2013 16:40

Pizza zonder meel, makkelijk te maken en lekker:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... fGSbFO7WgY

Terug naar “Off-Topic Café”