Lekkere recepten delen

Voor onderwerpen die niet met Lyme te maken hebben. Hier kan vanalles worden geplaatst. Luchtige onderwerpen zijn ook welkom.
bamboe

Re: Lekkere recepten delen

Berichtdoor bamboe » Zo 26 Mei 2013 18:13

Hoi Hayley, ik werd er ook moe van van de gedachte alleen al: van zo moeten leven.
Maar je leert ook de makkelijke recepten op een gegeven moment onder de knie krijgen.
Plus koken / gezond eten is mijn hobby.
Mijn moeilijke momenten zijn als ik heel moe ben en die zijn er jammer genoeg nog erg veel.
Dan ga ik niet uitgebreid staan kokkerellen en voor die momenten heb ik ook iets voorradig nodig.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Zo 26 Mei 2013 18:34

Bedankt voor je recept Bamboe.
Een alternatief voor amandelmeel is kikkererwtenmeel.
Daar kun je ook prima pizzabodems van maken, trouwens, ook pannenkoeken schijnt het.

http://www.focusonfoodies.nl/gezonde-pa ... rwtenmeel/

:zwaaien:

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 26 Mei 2013 18:45

He Tulipano, als je geen insulineresistentie hebt of prediabeet bent zoals ik: dan kun je makkelijk kikkererwtenmeel gebruiken idd als pizzabodem denk ik.
Maar in een koolhydratenbeperkt dieet tikt kikkererwtenmeel iets te hard aan als pizzabodem.
Als glutenvermijdingstactiek volstaat kikkererwtenmeel natuurlijk perfect.

Hayley

Berichtdoor Hayley » Zo 26 Mei 2013 20:26

Ja, je praat over moeheid Bamboe, dat je daar nog erg veel last van heb.
Ik had dat voor de griep een tijd heel erg, moe moe moe.
Toen ging het veel beter met moeheid en had weer meer energie.
Nu de laatste tijden, potdorie, ben ik weer vaak erg moe, dus kokkerellen doe ik ook niet elke dag nee.
Waar komt die moeheid nu weer ineens vandaan?? Ik ben wat kelptabletten gaan innemen ervoor, en iets extra vitamines.

Haaibrid

Berichtdoor Haaibrid » Zo 26 Mei 2013 20:55

Waarom zou je kh's willen beperken? Houdt dat verband met lyme?

Hayley

Berichtdoor Hayley » Zo 26 Mei 2013 21:37

Koolhydraten zijn toch langzame suikers?

Wanneer je last hebt van insulineresistentie en wat Bamboe zegt, als prediabeet zijnde, kan een koolhydraatarmdieet nog wel eens helpen.

De insulineresistentie is vaak een gevolg van Lyme.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 26 Mei 2013 21:41

Hallo Hayley, koolhydraten zijn zowel langzaam als snelle suikers.

@ Haaibrid: als je last hebt van dat je snel aankomt, of je nou lyme hebt of niet, dan ben je meestal (pre-)diabeet.
Lyme (en de toxinen die deze infectie en andere infecties veroorzaken) gooit op veel manieren je hormonen door de war.
Overigens doet straling dat ook.
Hier http://www.youtube.com/watch?v=b_wxM6IAF1I vertelt Dietrich Klinghardt (lymearts) dat iemand een smart meter in huis liet installeren (dat is een kastje dat signalen stuurt over je energieverbruik naar de energiemaatschappij: dat hebben wij hier nog niet): daarvoor kon die persoon alles eten en daarna zeker niet meer.
Laatst gewijzigd door bamboe op Zo 26 Mei 2013 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Hayley

Berichtdoor Hayley » Zo 26 Mei 2013 21:46

Ok, ik heb ooit zoiets gehoord, lees nu ook idd dat het langzame én snelle suikers zijn, zal wel verschil in zitten wat je eet dan?

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 26 Mei 2013 21:54

Hoi Hayley, ik las vandaag ergens dat er nog steeds geen bewijs is voor het persaldo-verschil voor je insulinehuishouding van complexe versus snelle koolhydraten, terwijl men daar wel vaak aan refereert.
Wel heb ik bij allergietesten laten vaststellen dat ik zeker niet kan tegen witmeel: ik heb die vliesjes van de granen nodig als ik ze dan toch eet.
Maar ik eet ze nu niet meer: wat mij betreft niet zonder goede reden (vanuit gezondheidsperspectief): zie dit artikel bijv.: viewtopic.php?f=4&t=7459&start=20#p73272
Vezels kunnen wel helpen bij een vol gevoel geven.
Bijv. het koolhydraatarme dieet van Yvonne Lemmers geeft recepten voor crackers met vezels erin.
Dat zijn zemelen: dus niet het meel van de granen, maar de vliesjes alleen.
Die zijn onverteerbaar maar geven toch een vol gevoel.

Over wat ik eet:
Ik heb hier bij off-topic net een nieuwe rubriek aangemaakt met handreikingen van iemand die zichzelf weggekregen heeft bij (pre-)diabetes: viewtopic.php?f=3&t=7658
Kookboeken van Yvonne Lemmers zijn een aanrader: echt goede en lekkere recepten zonder dat je honger hoeft te houden en toch val je af: http://www.gripopkoolhydraten.nl/
Hier nog meer info over koolhydraatarme voeding: viewtopic.php?f=28&t=6065&start=20#p74844

Bijv. een makkelijk recept: vlees van 1 avocado prakken bij 50 gram roomkaas en naar smaak een klein beetje citroensap, peper, zout evt bieslook erbij. Dit eten met bleekselderijstengels als je wilt.
Zo ontbeet ik deze ochtend.

Hayley

Berichtdoor Hayley » Ma 27 Mei 2013 8:29

Moeilijk hoor, je kunnen houden aan koolhydraatarme diëten enz.
Ook de omschakeling van je normale eetgewoonten, zoals wat je zegt, elke ochtend zo'n advocado met roomkaas etc, ik zou er bijna misselijk van worden als ik het me voorstel, het is nu ochtend nl. brrr..
Maar het zou natuurlijk allemaal best eens mee kunnen vallen.
Toch heb je wel eens te maken met bijnieruitputting bv door Lyme, waardoor je juist wel koolhydraten moet nemen, noemde je eens.
Dan is het allemaal zo'n gepuzzel lijkt me, en ik ben echt terughoudend met allerlei voor mij onbekende voedingsmiddelen in huis te halen.

Mijn vriend was altijd bezig met die koolhydraatarme gerechten en at heel veel eiwitten, ik was altijd pissig op hem als ik pasteitjes had gemaakt, zoveel werk, en dat hij vervolgens de vulling eruit at en het deeg weggooide. :?
Of hij at ook advocado's en dat soort dingen, door salades ook en dat was wel echt lekker, zou t zelf alleen niet zo snel kopen. Hij at ook veel noten en vlees/kip. Het leek me al met al best een gezond dieet. Hij deed het om in shape te blijven. Toch, eerlijk gezegd, werd ik er al moe van als ik eraan dacht het ook te doen.

Terug naar “Off-Topic Café”