Plaats hier je resultaten van de testen in Keulen

Hier kan met andere forumleden worden gesproken over vanalles wat met Lyme of Lymepatiënten te maken heeft en niet bij andere forums past. Spreek je uit, geef tips, vraag om advies of hulp, etc.
ellen

testuitslag Keulen

Berichtdoor ellen » Do 9 Dec 2004 14:50

Hierbij mijn testuitslag uit Keulen na 4 en een half jaar klachten en in maart dit jaar 3 weken i.v. behandeling.
elisa IgG <100
elisa IgM negativ

westernblot IgG p41
westernblot IgM p30

Der schwach positive Nachweis Borrelien-spez. IgM-antikoerper nur im Westernblot kann auf einen kuerzlich erfolgte Infektion hinweisen. In Anbetracht der geringen Befundauspraegung sollte jedoch die klinische Beurteilung massgebend sein.

Volgens mijn huisarts heb ik dus geen Lyme, omdat ik de tekenbeet al veel langer geleden opgelopen heb.
De neuroloog vindt dat ik mij, als ik mij in Duitsland wil laten testen, mij daar ooki maar moet laten behandelen.
Ik weet nu nog steeds niet of ik wel of geen Lyme heb.
Lumbaalpunctie begin dit jaar was zwak positief, wat volgens de neuroloog negatief betekent. Weet iemand hoe ik de testuitslag moet inerpreteren????

Martijn

Re: testuitslag Keulen

Berichtdoor Martijn » Do 9 Dec 2004 23:47

ellen schreef:Volgens mijn huisarts heb ik dus geen Lyme, omdat ik de tekenbeet al veel langer geleden opgelopen heb.

Die conclusie kan hier helemaal niet uit getrokken worden. Ik weet van je eerdere berichten dat je ziek werd na een tekenbeet. Eerder dit jaar heb je antibiotica gehad, wat een tijdelijke verbetering gaf, blijkbaar help antibiotica wel. De WB test was zwak positief voor IgM. Het lijkt me dat dit geen Lyme uitsluit, eerder aanwijzingen geeft voor Lyme.

De neuroloog vindt dat ik mij, als ik mij in Duitsland wil laten testen, mij daar ooki maar moet laten behandelen.

Wat een botte opmerking! :?

Ik weet nu nog steeds niet of ik wel of geen Lyme heb.

Nee, maar het lijk er wel op.
Je zou wat langer antibiotica kunnen proberen en zien of je je duidelijk beter gaat voelen. Maar dan is de medewerking van een arts wel handig.

Sterkte, Martijn

Matth

uitslag keulen

Berichtdoor Matth » Vr 10 Dec 2004 18:26

Na nuttige reacties van enkelen onder het topic 'Heeft mijn broertje chronische Lyme o.i.d.?' is het bloed naar Keulen gestuurd en hier is de uitslag:

"Borrelia-burgdorferi-AK:
Borrelia-burgd. IgG-Ak (ELISA) Ergebnis: 180
Enheit: E <100=negativ ; 100-195=grenzwertig ; >200=positiv

Borrelia-burgd. IgM-Ak (ELISA) negativ
Borr.-Westernblot IgG p41
Borr.-Westernblot IgM p41

Der alleinige Nachweis von p41 kann das erste serologische Zeichen einer frischen Borrelien-Infektion sein. Haeufiger handelt es sich jedoch um eine unspezifische Kreuzreaktion. Aus diesem Grund wird nur bei eindeutiger klinischer Symptomatik eine spez. Therapie empfohlen."

Ik kan er wel een beetje uit halen, maar niet veel. Zou iemand die hier meer verstand van heeft mij hier iets over kunnen zeggen?

Bij voorbaat dank,

Matthijs

Alexander

Berichtdoor Alexander » Zo 12 Dec 2004 12:39

Beste Matthijs
De ELISA is volgens de criteria net negatief en de WB laat alleen een p41 band zien die zonder andere positieve banden aspecifiek is.
Dus deze uitslag toont contact met Borrelia niet aan. Een dergelijke negatieve uitslag sluit contact en een actieve infectie echter ook niet geheel uit. In de literatuur word met PCR aangetoonde seronegatieve Lyme-borreliose beschreven (zie ook elders op deze site). De diagnose Lymeziekte is een klinische diagnose. De testen zijn bedoeld om bevestiging te krijgen.
Als het klinische beeld serieus aanleiding geeft tot verdenkening op chronische Lymeziekte kan overwogen worden nog verder te zoeken. bijvoorbeeld nog eens in een ander lab (Zwitserland) laten testen op 3 stammen. Ander oorzaken van de klachten moeten natuurlijk ook (eerst) worden onderzocht.
Alexander

Huub S

uitslag bloedtest Keulen

Berichtdoor Huub S » Zo 12 Dec 2004 23:35

hallo,

Onderstaand mijn uitslag van Keulen (25 november 2004 zelf naar Keulen geweest om bloed te laten prikken).

(ELISA)
Borrelia-burgd. IgG-Ak 660 (>200 = positiv)
Borrelia-burgd. IgM-Ak negativ

(Westernblot)
Borr.-Westernblot IgG p41
Borr.-Westernblot IgM p41 , p18

Der hohe IgG-Antikoerpertiter gegen Borrelien in EIA spiegelt zich bislang noch nicht im Westernblot wider.
Da er dennoch mit einer aktiven Borreliose vereinbar sein kan, wird bei klinischer indikation eine spezifische therapie und controle drei monate spaeter empfohlen.

Graag reaktie(s) op bovenstaande uitslag.

m.vr.gr.

Huub

Alexander

Berichtdoor Alexander » Ma 13 Dec 2004 19:12

Beste Huub,
Geen enkele bevinding of testuitslag is absoluut bewijzend voor Lyme-ziekte behalve een typisch EM na tekenbeet.
De diagnose wordt bijna altijd gesteld op basis van een combinatie van verschillende feiten, symptomen en onderzoeksresultaten na uitsluiting van andere ziekten die de klachten kunnen verklaren.
Deze uitslag is m.i. zeer verdacht voor contact met Borrelia en versterkt de verdenking op Lyme-ziekte indien klinische verschijnselen aanwezig zijn en er geen andere verklaring is gevonden voor de klachten. Volgende ILADS richtlijnen zou in dat geval (bij aanwezigheid van duidelijke klinische symptomen etc.) denk ik voldoende aanleiding zijn te gaan behandelen.
Alexander
Laatst gewijzigd door Alexander op Wo 15 Dec 2004 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Huub S

Berichtdoor Huub S » Ma 13 Dec 2004 19:19

Alexander,

Bedankt voor je reactie.
Blijft echter wel de vraag open staan; welke behandeling?

Ik heb hier zoveel verschillende meningen over gelezen en gehoord dat ik zo langzamerhand niet meer weet wat een adequate behandeling is. En de artsen dus ook niet .

Kun jij mij hier tips / aanwijzingen over geven ?

bij voorbaat dank

Huub S

Alexander

Berichtdoor Alexander » Ma 13 Dec 2004 20:14

beste Huub,
Een goed advies zonder alle gegevens is eigenlijk niet mogelijk en ik acht mijzelf daarvoor ook niet de aangewezen persoon. Ik ben niet een behandelend arts en wil mij ook niet als internetdokter profileren. Ik heb mijn kennis vooral uit de tweede hand en uit de literatuur.

Dit gezegd hebbende wil ik nog wel het volgende vertellen.
Voor de behandeling verwijs ik in eerste instantie naar de ILADS guidelines en de guidelines van Burrascano uit 2002 (te vinden op de ILADS website) die wat gedetailleerder op de mogelijke behandelingen in gaat. Waar de behandelend arts voor kiest heeft ook te maken met het klinische beeld, beloop, eerdere behandelingen en resultaat en eventuele co-infecties. daarnaast speelt eigen ervaring een rol.
Er zijn vele schema's mogelijk. De meeste worden door Burrascano beschreven. Beleid hangt ook af van reactie op de behandeling. Vaak is het na verloop van tijd nodig verschillende middelen af te wisselen bijvoorbeeld om cystenvormen te behandelen of bepaalde plaatsen te bereiken. het is vaak maatwerk waarbij men proefondervindelijk te werk gaat.
Veel artsen, die de ILADS-richlijnen volgen, beginnen vaak met doxycycline langzaam opbouwen van 200 mg per dag tot een onderhoudsdosering van minimaal 400 mg per dag en zetten dit minimaal 6 weken voort maar meestal langer. Eventueel onderbroken met medicatievrije pauzes van enkele weken om de darmflora weer op te bouwen. Dit beleid werkt voor mijzelf tot nu toe goed.
Alexander

Huub S

Berichtdoor Huub S » Ma 13 Dec 2004 20:37

Alexander,

Bedankt voor je reaktie.

Huub S

Birgitta

Berichtdoor Birgitta » Wo 15 Dec 2004 11:08

Hoi allemaal hier dan de uitslagen van Huub en mij.

Deze uitslag is van mij:

< 100 = negativ
100-195 = grenzwertig
> 200 = positiv

Borrelia-burgd. IgG-ak (Elisa): <100
Borrelia-burgd. IgM-ak (Elisa): Negativ

Borr.-Westernblot IgG: p41, p39
Borr.-Westernblot IgM: p41

Anzahl und der nachgewiesenen spezifischen banden koennen hinweis auf eine borrelieninfektion sein. wobei der infektionszeitpunkt nicht bestimbar ist. Geringgradig ausgepraegte befunde wie im vorliegenden fall finden sich haeufig als resttiter nach frueherer infektion.

Volgende uitslag deze is van Huub:

< 100 = negativ
100-195 = grenzwertig
> 200 = positiv

Borrelia-burgd. IgG-ak (Elisa): <100
Borrelia-burgd. IgM-ak (Elisa): schwach positiv negativ

Borr.- westernblot IgG: p41
Borr.- westernblot IgM: p41, p20

Der nachweis borrelien-spez. IGM- antikoeper kann auf eini erst kuerzlich erfolgte infektion hinweisen. In anbetracht der geringen befundauspraegung sollte die klinisch indikation massgebend sein.

Groeten Birgitta en Huub

Alexander schrijft: P41 is aspecifiek maar telt wel mee als er nog meer specifieke banden zijn. Dus als je P39 hebt deze is specifiek moet je dan 2 banden rekenen, ik snap dit niet? Waarom telt P41 wel mee dan?

Terug naar “Lyme Café”