Hier mijn uitslagen.
In '97 na acute verlammingsverschijnselen 3x getest (wv 2x lumbaalpunctie) op Lyme tijdens opname Diaconessenhuis Utrecht. Alle 3 neg. Spontaan herstel na 2 maanden. Geen klachten '98 tot '02. "CVS" van aug. '02 tot juni '05. In deze periode ook 3x neg. getest in Ned.
In juni bloedonderzoek Keulen, uitslag:
IgG-Ak (ELISA) - 340 E (> 200 = positiv)
IgM-Ak (ELISA) - negativ
Westernblot IgG - p41, p39, p30, p25, p18
Westernblot IgM - p41, p18
Der Befund spricht fuer eine Borrelien-Infektion, wobei eine sichere
Differenzierung zwischen einer spontan oder nach antibiotischer Therapie
ausgeheilten und einer noch aktiven Infektion serologisch nicht moeglich
ist. Eine Verlaufskontrolle wird empfohlen.
Cees
Plaats hier je resultaten van de testen in Keulen
-
uitlagen 10-06-05
IgG ELISA negatief
IgM ELISA negatief
IgG westernblot p41 ,p39, p34
IgM westernblot p41
aanzahl und staerke der nachgewiesenen spezifische banden koennen hinweis auf eine borrelieninfektion sein, wobei der infektionszeitpunkt nicht bestimmbaar ist.
geringgradige ausgepraegte befunden wie im vorliegenden fall finden sich haeufig als resttitter nach frueherer infektion.
IgG ELISA negatief
IgM ELISA negatief
IgG westernblot p41 ,p39, p34
IgM westernblot p41
aanzahl und staerke der nachgewiesenen spezifische banden koennen hinweis auf eine borrelieninfektion sein, wobei der infektionszeitpunkt nicht bestimmbaar ist.
geringgradige ausgepraegte befunden wie im vorliegenden fall finden sich haeufig als resttitter nach frueherer infektion.
grt wim
-
wim schreef:IgG westernblot p41 ,p39, p34
IgM westernblot p41
Wow, Wim!

De testen uit Zwitserlnad waren negatief, maar nu..
Je WB-IgG heeft 2 specifieke banden (p34, p39) en is volgens de criteria dus positief! Dit betekent dat er antilichamen tegen Bb in je bloed zitten. Dus heb je ooit Bb in je lichaam gehad en misschien dus nog steeds!
Zeker opgelucht?

Hai Wim,
Wat verstandig van je dat je na Zwitserland je bloed alsnog in Keulen hebt laten testen! Zo zie je maar weer.
Als het ene lab een negatief resultaat geeft dan is een ander lab altijd nog het proberen waard. Dit geld uiteraard ook omgekeerd.
Nu nog een behandeling zien te krijgen. Alvast succes daarmee.
Met dit resultaat kan je de arts beter motiveren om jou te helpen.
Toch nog een vraagje: heb je het bloed weer per koerier opgestuurd of ben je naar Keulen gegaan?
Groetjes en succes Lied
Wat verstandig van je dat je na Zwitserland je bloed alsnog in Keulen hebt laten testen! Zo zie je maar weer.
Als het ene lab een negatief resultaat geeft dan is een ander lab altijd nog het proberen waard. Dit geld uiteraard ook omgekeerd.
Nu nog een behandeling zien te krijgen. Alvast succes daarmee.
Met dit resultaat kan je de arts beter motiveren om jou te helpen.
Toch nog een vraagje: heb je het bloed weer per koerier opgestuurd of ben je naar Keulen gegaan?
Groetjes en succes Lied
-
hallo beste mensen.
ja opgelucht ben ik zeker. er is aangetoond wat ik al wist. met het openen van de brief was er wel even een brok in mijn keel maar achteraf ben ik blij dat ik een dagje keulen gedaan heb. de vrouw op de ambulanz was heel aardig en behulpzaam. en zelfs zonder een woord duits te kennen zou je daar nog begrepen worden, in schril contrast met het nederlands wat we allemaal spreken en onbegrepen blijven bij de mensen waar we afhankelijk van zijn vwb onze geneeskundige hulp.
blij ook met jullie reactie, is hart verwarmend.
ja opgelucht ben ik zeker. er is aangetoond wat ik al wist. met het openen van de brief was er wel even een brok in mijn keel maar achteraf ben ik blij dat ik een dagje keulen gedaan heb. de vrouw op de ambulanz was heel aardig en behulpzaam. en zelfs zonder een woord duits te kennen zou je daar nog begrepen worden, in schril contrast met het nederlands wat we allemaal spreken en onbegrepen blijven bij de mensen waar we afhankelijk van zijn vwb onze geneeskundige hulp.
blij ook met jullie reactie, is hart verwarmend.
grt wim
bezoek Keulen
Wim, goed om te zien dat je in Keulen resultaat hebt geboekt, ook ik ben recentelijk naar Keulen afgereisd, mijn resultaten staan ook op de site, mijn Elisa werd zelfs positief bevonden, ik ben om het medische Lyme circus in Nederland te vermijden, direct naar Keulen gegaan. Echter nu kan mijn arts de resultaten niet interpreteren! Gevolg weer bloed moeten afstaan in Nederland en nu gaan ze nogmaals zoeken. Zijn er ook artsen in Nederland die wel iets kunnen met de resultaten uit Duitsland? Dan zou ik mij daar graag bij vervoegen op het spreekuur.
Groeten Ron (mijn vrouw Olga heeft mijn verhaal op de site gezet vandaar de gebruikers naam)
Groeten Ron (mijn vrouw Olga heeft mijn verhaal op de site gezet vandaar de gebruikers naam)
-
Beste Ron en Olga,
Ik zet je verhaal hier even nog een keer neer:
Antwoord:
Opnieuw testen is onzin. Testen kunnen verschillen in uitkomst. Wat de uitkomst van de tweede test ook is dit mag geen consequenties hebben. De uitslag van de eerste Keulse test spreekt al voor zich: nl er is contact geweest met Borrelia en er zijn aanwijzingen voor een actieve infectie.
De kans dat een dergelijke testuitslag valspositief is, is verwaarloosbaar klein. De kans dat en ander lab in dit geval een valsnegatieve (ELISA)uitslag geeft is echter niet gering blijkt uit wetenschappelijk onderzoek en ook uit ervaringen op dit forum.
Zo'n duidelijke positieve test kun je niet zomaar wegpoetsen met een negatieve test en een tweede positieve test geeft geen nieuwe informatie.
Bloed onder de microscoop bekijken is onzinnig omdat de kans dat je daar borrelia ziet heel klein is. Bovendien als je en spirocheet zou zien weet je nog niet of het borrelia is en het onderzoek is erg arbeidsintensief en daarom duur. Microscopisch onderzoek van bloed bij verdenking op Lyme wordt om die reden in Nederland door erkende labs niet uitgevoerd.
Dit lijkt op zoeken naar een excuus om niet te hoeven behandelen.
zie ook http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?t=713 waar verwezen wordt naar deze op poster gepresenteerde studie uit Berlijn:
http://www.everth.de/IPSVIII23.02.05.pdf
geef dat maar aan je arts
groet
Alexander
Ik zet je verhaal hier even nog een keer neer:
Hierbij de uitslagen uit Keulen van mijn man (datum onderzoek 14-06-2005):
Blut
Borrelia-burgd. IgG-AK (Elisa) 270E
Borrelia-burgd. IgM-AK (Elisa) schwach positiv negativ
Borr.-Westernblot IgG p41, p39, p34, p25
Borr.-Westernblot IgM p41, p39
Positiver Westernblot, wobei die positiven IgM-Banden den verdacht auf Aktivitaet erwecken. Bei entsprechenden klin. hinweisen wird einde spez. therapie empfolen.
Mijn man is sinds afgelopen najaar behoorlijk ziek. Het begon met een griepje (dachten we dus), die even een paar weken over was, en daarna alleen maar vage klachten. Algeheel ziek voelen, enorme pijn in bovenbeen, hartkloppingen, koude rillingen, pijn in de leverstreek. Artsen konden niks vinden (zeiden zelfs dat het tussen de oren zat, maar daar is hij absoluut geen type voor!) en hij is dus zelf naar Keulen gereden voor een bloedonderzoek. Vandaag met deze uitslag bij de ned. arts geweest, die toch nog twijfelt. Hij moest weer bloed afstaan, wat ze zelf onder de microscoop willen bekijken. Weer een week verder voor je uitslag hebt. Volgens mijn interpretatie is er wel degelijk sprake van een besmetting. Hoe denken jullie daarover? Vooral hij wordt er echt wanhopig van.
Antwoord:
Opnieuw testen is onzin. Testen kunnen verschillen in uitkomst. Wat de uitkomst van de tweede test ook is dit mag geen consequenties hebben. De uitslag van de eerste Keulse test spreekt al voor zich: nl er is contact geweest met Borrelia en er zijn aanwijzingen voor een actieve infectie.
De kans dat een dergelijke testuitslag valspositief is, is verwaarloosbaar klein. De kans dat en ander lab in dit geval een valsnegatieve (ELISA)uitslag geeft is echter niet gering blijkt uit wetenschappelijk onderzoek en ook uit ervaringen op dit forum.
Zo'n duidelijke positieve test kun je niet zomaar wegpoetsen met een negatieve test en een tweede positieve test geeft geen nieuwe informatie.
Bloed onder de microscoop bekijken is onzinnig omdat de kans dat je daar borrelia ziet heel klein is. Bovendien als je en spirocheet zou zien weet je nog niet of het borrelia is en het onderzoek is erg arbeidsintensief en daarom duur. Microscopisch onderzoek van bloed bij verdenking op Lyme wordt om die reden in Nederland door erkende labs niet uitgevoerd.
Dit lijkt op zoeken naar een excuus om niet te hoeven behandelen.
zie ook http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?t=713 waar verwezen wordt naar deze op poster gepresenteerde studie uit Berlijn:
http://www.everth.de/IPSVIII23.02.05.pdf
geef dat maar aan je arts
groet
Alexander
-
Hoi Allemaal,
Ik ben getest op Lyme bij het laboratorium Medizin in Keulen (in mijn bloed). Iemand raadde me aan op deze site de uitslagen te zetten. Ik snap niet precies wat het betekent, dus misschien kan iemand me dat uitleggen. Wat wordt er trouwens met deze dingen gedaan? Bedankt alvast voor de uitleg!
De uitslagen zijn als volgt (in het Duits omdat ik ze niet (goed) kan vertalen):
Borrelien-AK
Borrelia-burgd. IgG-AK (ELISA)
ergebnis
< 100
einheit
E
< 100 = negativ
100-195 = grenzwertig
> 200 = positiv
Borrelia-burgd. IgM-Ak (ELISA)
ergebnis
negativ
referenzbereich
negativ
Borr.-westernblot IgG
p41, p39, p34
Borr.-westernblot IgM
p41
Anzahl und Staerke der nachgewiesenen spezifischen Banden koennen Hinweis auf eine Borrelieninfektion sein, wobei der Infektionszeitpunkt nicht bestimmbar ist. Geringgradig ausgepraegte Befunde wie im vorliegenden Fall finden sich haeufig als Resttiter nach frueherer Infektion.
Endbefund vom 28. 06. 05
Ik ben getest op Lyme bij het laboratorium Medizin in Keulen (in mijn bloed). Iemand raadde me aan op deze site de uitslagen te zetten. Ik snap niet precies wat het betekent, dus misschien kan iemand me dat uitleggen. Wat wordt er trouwens met deze dingen gedaan? Bedankt alvast voor de uitleg!
De uitslagen zijn als volgt (in het Duits omdat ik ze niet (goed) kan vertalen):
Borrelien-AK
Borrelia-burgd. IgG-AK (ELISA)
ergebnis
< 100
einheit
E
< 100 = negativ
100-195 = grenzwertig
> 200 = positiv
Borrelia-burgd. IgM-Ak (ELISA)
ergebnis
negativ
referenzbereich
negativ
Borr.-westernblot IgG
p41, p39, p34
Borr.-westernblot IgM
p41
Anzahl und Staerke der nachgewiesenen spezifischen Banden koennen Hinweis auf eine Borrelieninfektion sein, wobei der Infektionszeitpunkt nicht bestimmbar ist. Geringgradig ausgepraegte Befunde wie im vorliegenden Fall finden sich haeufig als Resttiter nach frueherer Infektion.
Endbefund vom 28. 06. 05
Alles kan, voor wie gelooft!
-
-
*PEPE* schreef:Borr.-westernblot IgG
p41, p39, p34
Borr.-westernblot IgM
p41
p39 en p34 zijn specifiek voor Bb, dit wijst dus op contact met Bb en maakt de diagnose Lyme dus waarschijnlijker.
P.S. Je kunt je berichten wijzigen, hoor. Als je dus iets vergeet, kun je het later aan hetzelfde bericht toevoegen.