Test probiotica (drankjes/poeders/pillen)

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
Jans

Test probiotica (drankjes/poeders/pillen)

Berichtdoor Jans » Do 16 Nov 2006 15:34

De link die ik hierop had gezet is niet meer te lezen omdat de webside beveiligd is met een persoonlijk wachtwoord. En omdat het een pdf-bestand kan ik deze ook niet knippen en plakken.

Deze test is te lezen in de consumentengids van november, dus zeer recent.

En daarom geef ik (in het kort) de belangrijkste bevindingen.
Onderzocht zijn 28 producten waaronder 8 dranken.

Eigenschappen waar bacteriën in probiotica aan moeten voldoen:
1. zuurbestendig om levend de maag te kunnen passeren,
2. minimaal 1 miljard bacteriën per dagdosis,
3. onderbouwing fabrikant gezondheidsclaims en samenstelling.

Conclusies:
ad 1.
* dranken scoren hoog omdat bacteriën niet houden van een droge omgeving,
* poeders en pillen oplossen in water maakt bacteriën beter bestand tegen maagzuur.

ad 2.
* 13 van de 28 onderzochte producten voldoen aan de eis 'minimaal 1 miljard bacteriën per dagdosis',
* alle dranken voldoen aan deze eis en slechts vijf van de capsules en poeders (Pharma Nord Bio-Flora, Vitotaal Lactobacillus, New Care Acidophilus, A.Vogel Aciforce, Solgar ABC Dophilus Powder),
* een aantal producten komt niet aan een tiende van deze eis (< 100 miljoen).

ad 3.
* bij slechts 3 producten zijn gezondheidsclaims wetenschappelijk onderbouwd, allen dranken (Vivit, Activia en Yakult),
* bij 5 producten is de samenstelling dubieus en bij 3 producten zijn, in kleine aantallen, ziekmakende bacteriën aangetroffen (Hema, Etos en Bloem),
* de onderbouwing door fabrikanten is in een aantal gevallen niet relevant of niet gegeven.

Jans

Martijn

Re: Test probiotica (drankjes/poeders/pillen)

Berichtdoor Martijn » Za 16 Okt 2010 15:22

PDF-document van de probiotica-test:

http://www.gutflora.org/docs/consumente ... v_2006.pdf

bamboe

Suikers / zoetstoffen in probiotica en overbevolking e-coli

Berichtdoor bamboe » Za 16 Okt 2010 18:06

Of het zin heeft probiotica te gebruiken?
Als ik stop met de mijne krijg ik gelijk een blaasontsteking.

Verder begrijp ik niet dat probiotica met suikers en zoetstoffen, welke dan ook, worden aangeraden door de consumentenbond.
Immers, suikers, zeker de geraffineerde, voeden de schadelijke schimmelvorming in de darmen.
En zoetstoffen als aspartaam moeten wij als lymepatienten ook niet willen vanwege de neurologische schade die er van aspartaam uitgaat ( http://www.aspartaam.com )

Over FOS (ook een suiker) in probiotica in het artikel gaat het niet: http://en.wikipedia.org/wiki/Fructooligosaccharide.
Ik gebruikte vroeger orthiflor basic (daar zit geen FOS in).
Echter na een tijdje had ik een zwaardere probiotica nodig.
Een behandelaar raadde me toen orthiflor plus aan.

Daar kreeg ik ontzettende last van in mijn buik van.
1 van de belangrijkste verschillen tussen basic en plus is de FOS.
FOS zijn suikers nota bene.
De idee erachter is dat ze de goede probioticabacterien helpen groeien.
Tja denk ik dan, maar ze helpen wel meer groeien!
Waarom zouden ze alleen de probioticabacterien helpen groeien?
Die FOS zegt echt niet tegen de schimmels in de darmen: nee ik ben hier alleen voor de probioticabacterien, blijf van me af.
En of dat dan werkt?
Schimmels groeien ook door suikers!

Er bestaat een synthetische variant van de FOS en ook een natuurlijke variant (veelal van vruchten gemaakt).
Hoe dan ook, ik weet niet of orthiflor de synthetische variant van de FOS heeft, maar ik raad het spul niet aan, ondanks dat bepaalde natuurdietisten zelfs FOS aanraden. http://www.gottswaal.nl/faq.php?inh=133

¨Is het gebruik van FOS (een speciale vezel) als pré-bioticum aan te raden bij darmklachten?
FOS is verkrijgbaar in een synthetische en een niet-synthetische vorm. De laatste is aan te raden. Het kan darmgassen en daardoor krampen geven. Dat kan voor sommige mensen een nadeel zijn. We raden daarom aan de hoeveelheid FOS voorzichtig op te bouwen.

De gunstige bifidobacterie (darmflora) groeit er gunstig op. FOS is dus een goed pré-bioticum. Anders gezegd een goed groeimedium voor de darmflora, ook probioticum genoemd. Blijft u klachten houden bij het gebruik van FOS, stop er dan mee. Ga liever over op het eten van meer groenten en aardperen. Daar zit deze stof in zijn natuurlijke vorm in.

Voor meer informatie kunt u terecht bij het artikel ‘Effect of the prebiotic oligofructose on relapse of Clostridium difficile-associated diarrhea; a randomized, controlled study van Lewis S, Burmeister S en Brazier J in Clin H Gastroenterol Hepatol. 2005 May; 3(5):442-8 op http://www.pubmed.gov
¨

Ik begrijp daar niets van.
Mensen met schimmels in hun darmen moeten uit de buurt van suikers blijven als ze kunnen.
Ik snap best dat dat soms / vaak niet lukt (ook uit eigen ervaring), maar het gaat wel ver dat FOS in probiotica gestopt wordt vind ik! Een product dat nota bene schimmelvorming tegen zou moeten gaan!!!

Mensen met lyme / candida moeten ook bij hoogglycemisch fruit uit de buurt blijven zelfs (zoals bananen: maar ik eet ze wel trouwens, zen ik kan dat ook rustig eten ondanks mijn slechte darmflora, onder problemen, ook goed voor de kalium).

En dan tot slot: misschien hebben wel meer lymies net als ik een overmaat aan e-coligroei in de darmen.
Daarom heb ik daar ook nog een speciaal probioticum voor: symbioflor van energetica natura.
Ik denk dat dit het middel is waar ik op het moment echt niet zonder kan.
Naast dat ik een probiotica gebruik: 8 biljoen acidophilis/en biodophilis, dat je gekoeld moet bewaren (terecht zegt de consumentenbond dat goede probiotica´s ook die zijn die gekoeld moeten worden).
Als ik met beide probiotica´s die ik nu gebruik stop, dan komt zoals gezegd de blaasontsteking weer om de hoek kijken bij me.
De mate van te veel e-coli valt via een ontlastingsonderzoek vast te stellen (en nog wel meer waar ik geen verstand van heb).

Wat mij betreft is het belangrijk dat je als lymepatient met darmproblemen/blaasproblemen/spijsverteringsproblemen je darmflora laat onderzoeken door een kundig arts (bijv http://www.praktijkvanas.nl ). Ik was zelf niet bij genoemde arts maar bij iemand in behandeling die heeft les gehad van van as.

Peter89

Re: Suikers / zoetstoffen in probiotica en overbevolking e-c

Berichtdoor Peter89 » Za 16 Okt 2010 19:02

bamboe schreef:zoetstoffen als aspartaam moeten wij als lymepatienten ook niet willen vanwege de neurologische schade die er van aspartaam uitgaat ( http://www.aspartaam.com )

Volgens het Voedingscentrum is dat niet zo:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... rtaam.aspx

aspartaam.com is geregistreerd op naam van ene mevrouw Saskia van Schagen uit Eindhoven. Welk medisch of wetenschappelijk gezag heeft mevrouw Van Schagen?

Ik denk dat het verstandig is om voorzichtig te zijn met onbewezen verdachtmakingen van aspartaam. Er is op het internet een hoop onzin te vinden, en het is een hele klus om zin van onzin te onderscheiden.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 16 Okt 2010 20:24

Hoi Peter,

dat de overheid niet waakzaam is op het punt van aspartaam, dat hoeft niet noodzakelijk een reden te zijn om dat zelf niet te zijn in het belang van je eigen gezondheid of dat van je naasten.
De overheid heeft ook pas vrij laat -nadat het product al lang in de roulatie was en ook nadat bekend was dat asbest stoflongziekten en longkanker tot gevolg kan hebben- het gebruik van asbest als schadelijke stof ingezien en erkend.

Op aspartaam http://www.aspartaam.nl/ staat nog meer info.
Er zijn meerdere alarmerende -ook wetenschappelijke- bronnen die het gevaar van aspartaam onderstrepen.

groetjes,
Dorien

bamboe

Toxicologische stoffen in probioticadrankjes

Berichtdoor bamboe » Do 21 Okt 2010 7:54

Introductie bij dit bericht: dit bericht is een vervolg op een eerdere discussie in een andere rubriek hier viewtopic.php?f=4&t=5943 met Lidwien Franke (voedingswetenschapper, diëtist en tevens werknemer bij Yakult) over suikers in Yakultdrankjes.

In sommige Yakultdrankjes zit Sucralose (Splenda).

Daarover nu mijn reactie op Lidwiens eerdere bericht dat sucralose een veilige stof is:

Beste Lidwien,

De volgende info vond ik op internet:

Sucralose (dat chloorcarbon bevat: hoort chemisch gezien thuis in de familie van Chlorodaan, Lindaan en DDT) reduceert het aantal goede bacterien in de darmflora met 50%, drijft de ph-waarde in de darmen op, leidt tot gewichtstoename en beinvloedt het P-glycoprotein (P-gp)-gehalte waardoor cruciale gezondheidsmedicijnen door het lichaam niet goed opgenomen kunnen worden volgens dit http://www.informaworld.com/smpp/conten ... 0802328630 artikel, getiteld: ¨Splenda Alters Gut Microflora and Increases Intestinal P-Glycoprotein and Cytochrome P-450 in Male Rats¨ in de ¨Journal of Toxicology and Environmental Health, Part A, Volume 71, Issue 21 January 2008 , pages 1415 - 1429¨.

Ik vond nog meer info, maar ik kom er op terug.
Vragen die blijven hangen/opdoemen:
-Wat doet een suiker in een probiotisch drankje? of maw: waarom niet gewoon een probioitisch drankje zonder suiker?
-Bij sucralose gaat het nog verder wat mij betreft: wat doet een onnatuurlijke/synthetische suiker in een probiotisch drankje?, en nog schrijnender in het geval van sucralose,
-Wat doet chloorcarbon, een stof chemisch verwant aan insecticiden -waar ons metabolisme niet genoeg raad mee weet-, in een ¨probiotisch¨ drankje?

groetjes,
Dorien
Laatst gewijzigd door bamboe op Do 21 Okt 2010 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

YakultNL

Berichtdoor YakultNL » Do 21 Okt 2010 16:13

Uit kwaliteitsoogpunt zijn er verschillende redenen om suiker toe te voegen aan zuiveldranken met probiotica. Bij probiotica gaat het om levende (melkzuur)bacteriën die de suikers gebruiken als voedingsbron. Daarnaast is suiker nodig voor de stabiliteit van een product. Tenslotte zorgt de aanwezigheid van suikers dat probiotica beter bestand zijn tegen het maagzuur. En dat is noodzakelijk voor een optimale werking.
Voor de Light variant is gekozen voor een combinatie van suiker met zoetstof vanwege de smaak en bovenstaande kwaliteitspunten.

Door in te gaan op uw vragen over sucralose gaat we nu wel weer helemaal off topic (Test probiotica). Toch wil ik graag op uw vragen ingaan.

Sucralose is een verbinding die valt onder de chloorcarbonverbindingen. Dit is een hele grote groep verbindingen met zeer diverse eigenschappen. Het vergelijk van sucralose met pesticiden is niet terecht. Sucralose hoopt bijvoorbeeld niet op in vetweefsel.
Sucralose wordt gemaakt uit gewone suiker waarbij drie hydroxylgroepen van het suikermolecuul zijn vervangen door een chloor atoom. Hierdoor wordt het molecuul zowel zoeter, als niet verteerbaar. Oftewel, het lichaam metaboliseert het molecuul inderdaad niet vandaar de verminderde calorische waarde.

Uiteraard ben ik op de hoogte van het onderzoek waarna u verwijst. Dit onderzoek is echter niet uitgevoerd in mensen maar in ratten. Deze resultaten kunnen ook niet zomaar vertaald worden naar mensen.
In de studies uitgevoerd bij mensen zijn geen bijwerkingen bekend.

De instanties die onze voeding controleren en bewaken (bijvoorbeeld de FDA, de European Food and Safety Authority en in Nederland de Voedsel en Waren Autoriteit) stoppen niet met controleren zodra een middel is toegelaten. Onze voeding wordt heel goed gecontroleerd en regelmatig verschijnen er rapporten waarin de veiligheid van bijvoorbeeld zoetstoffen is onderzocht. Als er aanwijzingen zijn van bijwerkingen zal een product niet meer gebruikt mogen worden.

Ik hoop u hierbij voldoende informatie gegeven te hebben. Zoals Peter89 al aangeeft is het Voedingscentrum inderdaad een goede en onafhankelijke bron van informatie over voeding en gezondheid. Zij zijn telefonisch en per mail bereikbaar voor vragen over bijvoorbeeld probiotica en zoetstoffen.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 21 Okt 2010 19:28

Hoi Lidwien,

Ok voor het groeien / overleving van de Yakultbacterien en voor de stabiliteit (houdbaarheid?) van het product bevat Yakult suiker als ik het goed begrijp.

Ik als lymepatient met daarnaast of in verband daarmee een zeer onevenwichtige darmflora, ik verdraag geen suiker vanwege schimmels in de darmen. Ik heb hier een boek van ene dr. Michaela Doll (¨o¨ is met umlaut) en zij schrijft in haar boek: ¨probiotica: het geheim van een gezonde darmflora¨ op p. 93 dat de schimmel candida zich voedt met zoetigheid, of het nu gaat om gezonde zoetigheid of ongezonde zoetigheid. Dit herhaalt ze op pagina 101: mensen met een prikkelbare darmsyndroom hebben vaak problemen met zoetigheid.

Mijn vraag aan jou als voedingswetenschapper: is het voor een bedrijf als Yakult mogelijk een probiotisch drankje te produceren zonder toegevoegde suikers en zoetstoffen?
Zoja heb jij een idee waarom dat dan niet gebeurt of is gebeurd?
Ik voorspel je een groot marktaandeel.
De gangbare yoghurts hebben nog te veel lactose (er zijn aardig veel mensen met lactose-intolerantie) in het product zitten, omdat ze maar 3 a 4 uur gefermenteerd zijn meestal, en bevatten relatief vrij weinig lactobacillen (de lactose zou nagenoeg weg zijn na 24 uur fermentatie en het aantal lactobacillen groter).
Ik las in het voorgaande consumentengidsartikel dat vloeistoffen beter zijn dan pillen, naast dat gekoelde probiotica´s beter zijn dan de ongekoelde, wat ik al wist.
Ik denk nu: als Yakult een probiotica ontwikkelt, koel, vochtig, veel probiotische bacterie maar zonder suiker, dan zou dat een gat in de markt zijn.
Op de pillen heb je dan voor dat je probiotica in een vloeibare variant verkoopt, wat volgens het artikel van de consumentenbond dus alleszins beter is.
Nu hebben de pillen -de woorden van dr. Michaela Doll indachtig- op Yakult voor dat deze zonder suiker worden verkocht als er geen FOS in zit.

Over sucralose: het onverteerbare deel wordt niet in het vetweefsel opgeslagen zeg je.

Ik las in een bericht van Mercola http://articles.mercola.com/sites/artic ... ngers.aspx dat 15% van de sucralose door het lichaam niet wordt uitgescheiden.

Kun jij uit voorzorgsoogpunt voor de langere termijn uitsluiten dat
-delen van de ingenomen sucralose onverteerd in het lichaam blijven hangen en;
-niet-uitgescheiden, onverteerbare delen van sucralose bij regelmatige inname op de langere termijn in ons lichaam een ongezonde uitwerking op lichaam hebben?

Over de onderzoeken naar sucralose bij mensen op basis waarvan overheidsorganen groen licht hebben gegeven voor de lancering van dit product op de markt:
Mercola schrijft in hetzelfde artikel waarnaar ik hierboven verwijs dat de FDA (dat is zoals je weet de amerikaanse equivalent van onze voedsel en warenautoriteit) genoegen nam met een destijds bijster weinig beschikbaar aantal bekende onderzoeksresultaten alvorens sucralose door dit orgaan goedgekeurd werd voor het grote publiek.

Hij schrijft:

¨As of 2006, only six human trials have been published on Splenda (sucralose). Of these six trials, only two of the trials were completed and published before the FDA approved sucralose for human consumption. The two published trials had a grand total of 36 total human subjects.

36 people sure doesn"t sound like many, but wait, it gets worse, only 23 total were actually given sucralose for testing and here is the real killer:

The longest trial at this time had lasted only four days and looked at sucralose in relation to tooth decay, not human tolerance

Kun je dat weerleggen?

groetjes,
Dorien
Laatst gewijzigd door bamboe op Vr 22 Okt 2010 10:36, 6 keer totaal gewijzigd.

Jans

Berichtdoor Jans » Do 21 Okt 2010 22:54

Het artikel uit de consumentengids dateert uit 2006 en is mogelijk voor meerdere middelen gedateerd, het onderzoek richt zich alleen op de volgende punten:
Eigenschappen waar bacteriën in probiotica aan moeten voldoen:
1. zuurbestendig om levend de maag te kunnen passeren,
2. minimaal 1 miljard bacteriën per dagdosis,
3. onderbouwing fabrikant gezondheidsclaims en samenstelling.

Dit onderzoek zegt nadrukkelijk niets over de werkzaamheid van de afzonderlijke producten maar alleen iets over de juistheid van de claims op het etiket en/of bijsluiter.
Probiotica voorgeschreven bij een chronische aandoening in combinatie met antibioticagebruik zal mogelijk aan andere eisen moeten voldoen dan de middelen genoemd in dit onderzoek.
Vaak wordt probiotica voorgeschreven met een mix van bacteriën die aansluiten bij de omstandigheden en de behoefte.

Ook bij pillen/poeders/capsules is het raadzaam deze niet droog te nuttigen.
Het vermengen met een vloeistof, zoals een naturel zuivelproduct of zuivelvervanger, een tijd laten staan en nuttigen op de lege maag en voor de nacht, zal de werkzaamheid aanzienlijk vergroten.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Vr 22 Okt 2010 10:43

Hoi Jans,

¨Probiotica voorgeschreven bij een chronische aandoening in combinatie met antibioticagebruik zal mogelijk aan andere eisen moeten voldoen dan de middelen genoemd in dit onderzoek.¨

Een chronische infectie zonder antibioticagebruik kan ook al reden zijn voor probioticagebruik, helemaal bij een instabiele darmflora. Volgens mij is candida alleen al graag aanwezig in lichamen met chronische bacteriele infecties (met name denk ik als de darmen ook aangedaan zijn): candida lust misschien ook graag bacterien naast zoetigheid.
Uiteraard maakt antibioticagebruik de behoefte aan een goede probiotica nog acuter.

groet,
Dorien

Terug naar “Algemeen”