De volgende brief heb ik geschreven aan het RIVM aan de projectleiders van het epidemiologisch onderzoek.
Aan Mw. A Hofhuis
Aan Mw. J van der Giessen
Geachte mevrouw,
Via de website van het RIVM heb ik vernomen dat u van plan bent een onderzoek te doen naar coïnfecties bij tekenbeten. Over dit initiatief ben ik zeer verheugd. In het bericht staat dat u van plan bent andere micro-organismen te onderzoeken die door een teek overgebracht kunnen worden zoals Ehrlichia/Anaplasma, Rickettsia en Babesia. In dit lijstje mis ik echter Bartonella henselae.
In ben zelf Lymepatiënt en heb mij 2 jaar geleden, na uitgebreid literatuuronderzoek, laten testen op Bartonella henselae en quintana met als resultaat van een hoge titer voor B. henselae. De test heb ik 3 weken geleden laten herhalen met hetzelfde resultaat.
Sinds het hoofdstuk coïnfecties op mijn website
http://www.borreliose.nl is verschenen, ken ik veel patiënten die zich hebben laten testen op B. henselae met eveneens een positief resultaat. Uit onderzoek van het RIVM blijkt quote; " Katten zijn drager van de Bartonella henselae-bacterie en kunnen hoge aantallen levende bacteriën in het bloed hebben zonder zichtbare ziekteverschijnselen. Uit onderzoek is gebleken dat 22% van de Nederlandse katten de bacterie in het bloed heeft en dat ongeveer de helft van de onderzochte katten antistoffen heeft tegen B. henselae. Dit betekent dat ze de bacterie een keer in hun leven in het bloed gehad hebben. Besmette katten kunnen de bacterie twee tot twaalf maanden nadat ze zelf besmet zijn, nog steeds verspreiden. Katten kunnen elkaar onderling via vlooien besmetten". Katten zijn echter ook slachtoffers van teken.
Uit het onderzoek van Schouls et al. blijkt vervolgens dat in meer dan 70% van de teken Bartonella DNA aanwezig is.
Gezien bovenstaande feiten en die uit andere publicaties (zie referentielijst op mijn website) kan er m.i. van worden uitgegaan, dat er een aannemelijke kans is op een Bartonella besmetting via een tekenbeet zelfs zonder overdracht van Borrelia bacteriën.
Ik zou u dan ook willen verzoeken deze bacterie mee te nemen in uw onderzoek. Veel succes en groet
Robert
http://www.rivm.nl/cib/actueel/nieuws/L ... aktijk.jsp