Hallo,
Ik word er nu toch een beetje onzeker van, door wat ik allemaal lees betreffende de hoeveelheden.
Dr. Terstegge heeft mij geadviseerd om voorlopig te gaan beginnen alleen met Resveratrol, aangezien ik ook nog homeopathie erbij gebruik.
Ik moest dan beginnen met 4 x daags 1 capsule, en dan wekelijks verhogen tot ik aan 4 x daags 4 capsules zit. aangezien ik de capsules nogal duur vind, ben ik van plan (heb net pas mn creditcard ontvangen) om de poeder te kopen.
En aangezien Niek zich nogal verdiept heeft in deze materie, dacht ik, ok, een theelepeltje is ongeveer gelijk aan een capsule.
Ik vraag me af of ik het nu goed begrepen heb?
Ingrid
kruidenprotocol Stephen Buhner
-
-
Re: kruidenprotocol Stephen Buhner
Hoi Ing,
sorry dat ik je onzeker maak. Maar ik vond de hoeveelheden waar ik zelf al rekenend op uitkwam, ook zo veel, en daarom ben ik vragen gaan stellen. Ik heb vanmorgen naar Chineseherbs een mailtje gestuurd met de vraag wat het gehalte werkzame stof in de Andropraphis poeder, Cat's Claw en Polygonum is. Even afwachten en ik hoop dat ik antwoord terug krijg.
Als ik het allemaal goed lees in het boek van Buhner, zijn dat de drie middelen die gestandariseerd zijn in de tabletten, en kan het 'whole herb' poeder dus afwijken en minder werkzame stof bevatten (lijkt mij). De andere, Smilax en Stephania, lijken wel gelijk te zijn aan de tabletten. Andere poeders heb ik me nog niet in verdiept.
Poeder-verpakkingen scheelt wel héél veel geld, zeker op lange termijn, maar dan wil ik het inderdaad wel goed en veilig doen...
Tja, hier heb ik natuurlijk niet veel aan toe te voegen! Als je dosering van Buhner aanhoudt die hij in de kadertjes naast de tekst zet, dan krijg je in ieder geval niet te veel binnen.
Erica
sorry dat ik je onzeker maak. Maar ik vond de hoeveelheden waar ik zelf al rekenend op uitkwam, ook zo veel, en daarom ben ik vragen gaan stellen. Ik heb vanmorgen naar Chineseherbs een mailtje gestuurd met de vraag wat het gehalte werkzame stof in de Andropraphis poeder, Cat's Claw en Polygonum is. Even afwachten en ik hoop dat ik antwoord terug krijg.
Als ik het allemaal goed lees in het boek van Buhner, zijn dat de drie middelen die gestandariseerd zijn in de tabletten, en kan het 'whole herb' poeder dus afwijken en minder werkzame stof bevatten (lijkt mij). De andere, Smilax en Stephania, lijken wel gelijk te zijn aan de tabletten. Andere poeders heb ik me nog niet in verdiept.
Poeder-verpakkingen scheelt wel héél veel geld, zeker op lange termijn, maar dan wil ik het inderdaad wel goed en veilig doen...
volgens mij moet je gewoon de standaard geadviseerde dosis aanhouden, dat hoor ik van andere gebruikers ook (yahoo groep etc.). Het varieert per batch, maar de gevoeligheid van mensen (en van hun borrelia's?) varieert ook. Dus het blijft een kwestie van 'luisteren naar je lichaam'; er zijn mensen die niet verder komen dan 4x 1 andrographis cap per dag! Als je van 4x4 helemaal geen last hebt en denkt dat je nog wel een extra boost kunt gebruiken dan zou je wellicht tijdelijk wat hoger kunnen gaan, maar ik zou dat zelf niet doen.
Tja, hier heb ik natuurlijk niet veel aan toe te voegen! Als je dosering van Buhner aanhoudt die hij in de kadertjes naast de tekst zet, dan krijg je in ieder geval niet te veel binnen.
Erica
-
Ing schreef:Ik vraag me af of ik het nu goed begrepen heb?
volgens mij heb je het prima begrepen, het lijkt me een goed advies. N.B.: afgestreken theelepeltje = ongeveer 500 mgram poeder. Ik weet niet hoe groot die lepeltjes van jou zijn (als je een grote hebt is het eerder twee capsules; en als je hem maximaal volstapelt met poeder misschien wel vier ...). In geval van twijfel een keer nameten!
-
erica schreef:Als ik het allemaal goed lees in het boek van Buhner, zijn dat de drie middelen die gestandariseerd zijn in de tabletten, en kan het 'whole herb' poeder dus afwijken en minder werkzame stof bevatten (lijkt mij). De andere, Smilax en Stephania, lijken wel gelijk te zijn aan de tabletten. Andere poeders heb ik me nog niet in verdiept.
Het zou ook kunnen dat de andrographis poeder die je krijgt toevallig meer andrographolide bevat (niet aannemelijk, maar je weet nooit: planten kunnen hun biochemische oorlogvoering enorm opkrikken als daar een reden voor is). Een probleem bij teveel puzzelen op de dosering is dat weliswaar van alles over bijv. de werking van andrographolides wetenschappelijk onderzocht is, alleen niemand weet zeker of dat de stoffen zijn die helpen bij Lyme klachten (resp. tegen Borrelia, wat niet per definitie hetzelfde is). We weten ook niet zeker of al die Lyme patienten hetzelfde probleem hebben en misschien hebben ze wel heel verschillende doses nodig om te genezen (net als bij AB soms ...).
Er is geen vast recept, helaas en daarom is het beste advies: voorzichtig beginnen (vooral niet te snel dosis ophogen) en systematisch toewerken naar de aanbevolen dosering. Als ze mij bij de Metronidazol zoiets geadviseerd hadden dan had dat vast ook de schade beperkt

erica schreef:Poeder-verpakkingen scheelt wel héél veel geld, zeker op lange termijn, maar dan wil ik het inderdaad wel goed en veilig doen...
het verschil is inderdaad heel groot. Zelf doen kost hooguit 25 euro per maand (incl. de verzendkosten), alles kant-en-klaar kopen veel meer dus voor wie het zelf moet betalen valt er veel te besparen. Wie moeite heeft met de dosering zou ik adviseren te overleggen met een arts (dr. Terstegge heeft het boek ook gelezen, er zijn wellicht meer artsen uit de Lyme werkgroep die het kennen) of een deskundige kennis die geen last van Lyme fog heeft. Hetzelfde geldt voor capsules vullen als je ver heen bent: vraag een kennis om even te kontroleren wat je aan het doen bent en schrijf op wat je gedaan hebt, en hoeveel van die capsules je per dag moet innemen.
-
Ik ben gisteravond weer aan het passen en meten geweest.
- ik heb een pil resverator van Source Naturals verpulverd en dat past precies afgestreken in een theelepeltje. Ik zou het zelf eerder een koffielepeltje noemen, van het type dat je bij souvenierwinkeltjes koopt. Daarin past 1 ml. en dat heb ik precies nakunnen meten met een spuit van de verpleegsters van het kruiswerk die hier rondlopen. Een 'officiele' theelepel is echt wel groter. Ook heb ik een capsule Androghraphis van Nature's Way leeggeschut in het koffielepeltje en ook dat past precies. Idem met een capsule probiotica van Orthica. In de capsules past eveneens 1 ml water. Dus dat één pil of één capsule van 0.5 gram met 1 koffielepeltje overeen komt, dat klopt wel. Dit is een manier waarmee je zelf kunt checken hoeveel je op 'jouw' koffielepeltje kunt doen! Ik weet nu in ieder geval welk koffie/theelepeltje ik moet nemen en hoevol ik die moet doen.
- MAAR, andersom, als ik vervolgens diezelfde capsules vul met poeder, flink tik, aanschud en aanduw en nog eens en nog eens aanvul, en die vervolgens leegkieper op het koffielepeltje, dan is dat lepeltje NIET vol. Daar moet ik echt twee capsules voor vullen. Met andere woorden, een capsule gevuld door een fabrikant, bevat meer dan ikzelf in zo'n capsule krijg. Dat zal te maken hebben met 't aanstampen en met 't feit dat ik maar één helft gevuld krijg. Als ik zelf ga vullen, heb ik dus 't dubbele aantal capsules nodig.
- Ik ben nog steeds niet echt te overtuigen dat de whole herb poeders ongeveer evenveel werkzame stof hebben als de gestandardiseerde producten. Ten eerste door de percentages die Buhner zelf noemt (zie eerder bericht). Ten tweede is de kleur van het Andrographis poeder veel lichter dan het donkergroenige poeder dat uit de capsules komt en de Resveratol pil is ook veel donkerder dan het polygonum poeder. Dat kan te maken hebben met het feit dat ze voor de pillen en capsules bepaalde delen van de plant relatief meer gebruiken (b.v. de bladeren) en/of stoffen toevoegen. Ik heb van Chineseherbs 'n mailbericht teruggkregen, maar ze geven bij zowel Andrographis, Polygonum en Cat's Claw aan dat ze niet weten hoeveel werkzame stof in de poeders zit, zelfs geen range of variatie geven ze door. Ik vermoed dat zij alleen verkopen, en dat ik bij de fabrikant moet zijn om meer te weten te komen... dat is dan wel in China vermoed ik...
Ing, laat je niet ontmoedigen dat ik in termen van eetlepels praat, daar zit je zó aan. Als voorbeeld: als één pil resveratol een koffielepeltje van 1 ml vult, dan is de maximale dosering van Buhner van 4x4 pillen per dag al zo 16 koffielepeltjes, en dat komt ongeveer overeen met 1 eetlepel van 15 ml. Hetzelfde voor andrographis en stephania. Dan nog een eetlepel van een andere poeder en je zit met een maximum dosering zo op 4 eetlepels per dag.
Niek, ik heb bij de DA drogist een potje van Orthica gevonden met 15 mg zink (aminouur gebonden)/1000 mcg koper(-gluconaat). Dat gebruik ik de ene dag, afgewisselt met de andere dag een combinatie van selenium 200 mcg/zink 30 mg, van het huismerk van DA.
Al met al ben ik wel een stapje verder...
- ik heb een pil resverator van Source Naturals verpulverd en dat past precies afgestreken in een theelepeltje. Ik zou het zelf eerder een koffielepeltje noemen, van het type dat je bij souvenierwinkeltjes koopt. Daarin past 1 ml. en dat heb ik precies nakunnen meten met een spuit van de verpleegsters van het kruiswerk die hier rondlopen. Een 'officiele' theelepel is echt wel groter. Ook heb ik een capsule Androghraphis van Nature's Way leeggeschut in het koffielepeltje en ook dat past precies. Idem met een capsule probiotica van Orthica. In de capsules past eveneens 1 ml water. Dus dat één pil of één capsule van 0.5 gram met 1 koffielepeltje overeen komt, dat klopt wel. Dit is een manier waarmee je zelf kunt checken hoeveel je op 'jouw' koffielepeltje kunt doen! Ik weet nu in ieder geval welk koffie/theelepeltje ik moet nemen en hoevol ik die moet doen.
- MAAR, andersom, als ik vervolgens diezelfde capsules vul met poeder, flink tik, aanschud en aanduw en nog eens en nog eens aanvul, en die vervolgens leegkieper op het koffielepeltje, dan is dat lepeltje NIET vol. Daar moet ik echt twee capsules voor vullen. Met andere woorden, een capsule gevuld door een fabrikant, bevat meer dan ikzelf in zo'n capsule krijg. Dat zal te maken hebben met 't aanstampen en met 't feit dat ik maar één helft gevuld krijg. Als ik zelf ga vullen, heb ik dus 't dubbele aantal capsules nodig.
- Ik ben nog steeds niet echt te overtuigen dat de whole herb poeders ongeveer evenveel werkzame stof hebben als de gestandardiseerde producten. Ten eerste door de percentages die Buhner zelf noemt (zie eerder bericht). Ten tweede is de kleur van het Andrographis poeder veel lichter dan het donkergroenige poeder dat uit de capsules komt en de Resveratol pil is ook veel donkerder dan het polygonum poeder. Dat kan te maken hebben met het feit dat ze voor de pillen en capsules bepaalde delen van de plant relatief meer gebruiken (b.v. de bladeren) en/of stoffen toevoegen. Ik heb van Chineseherbs 'n mailbericht teruggkregen, maar ze geven bij zowel Andrographis, Polygonum en Cat's Claw aan dat ze niet weten hoeveel werkzame stof in de poeders zit, zelfs geen range of variatie geven ze door. Ik vermoed dat zij alleen verkopen, en dat ik bij de fabrikant moet zijn om meer te weten te komen... dat is dan wel in China vermoed ik...
Ing, laat je niet ontmoedigen dat ik in termen van eetlepels praat, daar zit je zó aan. Als voorbeeld: als één pil resveratol een koffielepeltje van 1 ml vult, dan is de maximale dosering van Buhner van 4x4 pillen per dag al zo 16 koffielepeltjes, en dat komt ongeveer overeen met 1 eetlepel van 15 ml. Hetzelfde voor andrographis en stephania. Dan nog een eetlepel van een andere poeder en je zit met een maximum dosering zo op 4 eetlepels per dag.
Niek, ik heb bij de DA drogist een potje van Orthica gevonden met 15 mg zink (aminouur gebonden)/1000 mcg koper(-gluconaat). Dat gebruik ik de ene dag, afgewisselt met de andere dag een combinatie van selenium 200 mcg/zink 30 mg, van het huismerk van DA.
Al met al ben ik wel een stapje verder...
-
erica schreef:Ten tweede is de kleur van het Andrographis poeder veel lichter dan het donkergroenige poeder dat uit de capsules komt en de Resveratol pil is ook veel donkerder dan het polygonum poeder. Dat kan te maken hebben met het feit dat ze voor de pillen en capsules bepaalde delen van de plant relatief meer gebruiken (b.v. de bladeren) en/of stoffen toevoegen.
Bij de knotweed (resveratrol) pil ligt het absoluut aan de toegevoegde stoffen (ik denk arabisch gom ofzo om de boel aan elkaar te plakken, het ruikt een beetje naar drop en sommigen schijnen darmklachten te krijgen hiervan). Resveratrol bulk poeder is een soort kerriekleur, de pillen waar ik ooit mee startte waren donkergroen/bruin (op het potje stond ook dat geur en uiterlijk gewijzigd waren). Kleur zegt trouwens niet zoveel, want dit soort stof kan er door zeer fijn malen anders (lichter) uit gaan zien, kijk maar eens wat er gebeurt als je een donker plankje afschuurt. Achteraf valt me op dat de resveratrol pil vooral naar drop smaakte, zonder de tamelijk straffe smaak van het bulk poeder; misschien maskeert de gom de echte smaak, maar je zou ook kunnen denken dat er minder van iets anders in zit, of wellicht komt het door het fijner malen bij bulk poeder.
erica schreef:Ik vermoed dat zij alleen verkopen, en dat ik bij de fabrikant moet zijn om meer te weten te komen... dat is dan wel in China vermoed ik...
misschien weet de fabrikant het ook niet, want binnen Chinese traditional medicine interesseert het niemand wat er volgens één of anders westers lab aan werkzame stoffen in die planten zit. Zij bekijken dat kompleet anders en ik denk in dit geval terecht. Het gaat NIET alleen om resveratrol, je gebruikt de komplete plant omdat de ervaring vooral daarop gebaseerd is. Dat wetenschappelijk onderzoek heeft vastgesteld dat resveratrol een erg nuttig stofje is is mooi meegenomen maar niet de hoofdzaak. Idem voor de andere stoffen.
erica schreef:Dan nog een eetlepel van een andere poeder en je zit met een maximum dosering zo op 4 eetlepels per dag.
ik blijft wel met nadruk adviseren om het voor ieder soort poeder een keer af te wegen om problemen te voorkomen. Een normale (niet-afgestreken) eetlepel bevat +/- 5 gram poeder, een grote bijna het dubbele (net nagemeten). Als je er daarvan vier per dag neemt heb je een flinke overdosis.
Wat het 'aanstampen' betreft: ik kom bij zelf vullen zonder 'aanstampen' op zo'n 400 mg per 00 capsule, en mét aanstampen op 500-800 mg.
erica schreef:Niek, ik heb bij de DA drogist een potje van Orthica gevonden met 15 mg zink (aminouur gebonden)/1000 mcg koper(-gluconaat). Dat gebruik ik de ene dag, afgewisselt met de andere dag een combinatie van selenium 200 mcg/zink 30 mg, van het huismerk van DA.
Ik kwam bij de NL leveranciers er niet goed achter in wat voor vorm ze dat zink er in stoppen (eigenlijk zijn de omschrijvingen bij bijv. de Roode Roos vaak opmerkelijk vaag, soms staat niet eens de dosering erbij) en omdat het invloed schijnt te hebben (o.a. voor bindweefselsynthese) toch maar het Zn-picolaat besteld. Afwisselen per dag ben ik ook van plan, want anders moet ik veel te veel verschillende pillen achter elkaar slikken.
-
hehe, eindelijk is de Resveratrol binnengekomen vandaag.
Vanaf morgen ga ik ermee starten. ik heb 1 potje met capsules (SN1011) besteld, daar begin ik dan mee met het opbouwen van het schema. Heb er even aan geroken en ze ruiken naar drop.
Verder heb ik ook de poeder (25779P) die door Niek geadviseerd was, en daar ga ik mee verder als de capsules op zijn. Op de pakbon die op het doosje geplakt zat, staat Hu Zhang Tea. klopt het dat je er ook thee van kan zetten? Ik ben van plan om het met vla in te gaan nemen of zo, maar misschien is de thee ook wel lekker? Iemand die daar ervaring mee heeft?
Groet
Ingrid
Vanaf morgen ga ik ermee starten. ik heb 1 potje met capsules (SN1011) besteld, daar begin ik dan mee met het opbouwen van het schema. Heb er even aan geroken en ze ruiken naar drop.
Verder heb ik ook de poeder (25779P) die door Niek geadviseerd was, en daar ga ik mee verder als de capsules op zijn. Op de pakbon die op het doosje geplakt zat, staat Hu Zhang Tea. klopt het dat je er ook thee van kan zetten? Ik ben van plan om het met vla in te gaan nemen of zo, maar misschien is de thee ook wel lekker? Iemand die daar ervaring mee heeft?
Groet
Ingrid
-
Hoi Ing,
Ik heb de bon niet meer, kan het niet nakijken of er 'tea' op staat. Ik heb het nog niet geprobeerd als thee, maar vermoed dat het niet zo lekker is...
Erica
Ik heb de bon niet meer, kan het niet nakijken of er 'tea' op staat. Ik heb het nog niet geprobeerd als thee, maar vermoed dat het niet zo lekker is...
Erica
-
Nog een vertraagde reactie:
Dat is zeker bere-interessante materie. Zou het kunnen dat dan je witte bloedlichaampjes er bij kunnen, als de borrelia 'rustig' zijn? Ik sprak laatst Hoffman en die vertelde dat hij een film gezien heeft met een opname van een spirocheet, die zich zelf oprolt als er een witte bloedcel aankomt en daarmee niet meer herkenbaar is voor de witte bloedcel. Mogelijk dat de spirocheet dat oprollen achterwege laat als ie verdooft is door androghraphis. Of hoe zou anders andrographis op de lange termijn kunnen werken?
erica schreef:
Verder gebruik ik het protocol voor bindweefsel vrij nauwkeurig, bijna elke dag de hele mikmak aan vit C, vit E, silicium, glucosamine, zink/koper, alpha liponzuur, selenium en vit B complex. Alleen de DHEA en de pregnenolone ben ik nog niet aan toe gekomen/kunnen vinden.
Goh, ik merkte wel resultaat. Maar ik ben dan ook begonnen met 4 á 5 diverse soorten pillen tegelijkertijd, en nu dus zo'n 9 diverse soorten. Wat ik merkte is een heel zacht soort gevoel, alsof ik er van binnen een heel zacht zomerwindje woei. Dat verdween na een paar dagen, nu neem ik de pillen - ook niet elke dag hoor - bij de lunch omdat ik 's middags echt zo'n middagdip heb en bedacht dat mijn systeem dan wel een opkikker kan gebruiken. Ik ben inderdaad de hele lunch bezig na iedere hap een pil weg te werken, maar dat went. De eerste weken dat ik dat deed, kreeg ik 's middags heel warm en een rode kleur in mijn gezicht. 't Doet dus wel wat. Dat is nu ook weer afgezakt. Ik denk dat ik wel een tekort had aan van alles en nog wat, en nu de reserves kennelijk weer wat aangevuld zijn de reacties wat afzwakken.
Op de site van Buhner staat dat je éérst moet zorgen voor een goede bindweefsel ondersteuning, dan voor een goede immuunondersteuning en dan met de anti-spirocheetmiddelen moet beginnen! Dat zal wel proefondervindelijk vastgesteld zijn, in het boek ben ik het nl. nergens tegengekomen.
Overigens slik ik de selenium/koper en selenium/zink afwisselend omdat bij Buhner staat op p. 155 'through an number of mechanisms selenium may deplete the body's levels of zinc and copper. It should be taken with a zinc/copper supplement.' Door het afwisselend te nemen lijkt het mij dat je je lichaam de kans geeft het op te nemen. En elke dag of om de dag maakt denk ik ook niet zoveel uit met supplementen.
Groet, Erica
het lijkt erop dat andrographis iets doet met het tubuline wat o.a. in de Bb zweepstaarten zit (en in nog allerlei andere wormachtige/zweperige parasieten) dus misschien worden ze er wel erg rustig van (maar doodgaan zie ik niet vlug gebeuren). Hoog tijd dat onderzoekers dit eens gaan uitzoeken, allemaal zeer interessante materie
Dat is zeker bere-interessante materie. Zou het kunnen dat dan je witte bloedlichaampjes er bij kunnen, als de borrelia 'rustig' zijn? Ik sprak laatst Hoffman en die vertelde dat hij een film gezien heeft met een opname van een spirocheet, die zich zelf oprolt als er een witte bloedcel aankomt en daarmee niet meer herkenbaar is voor de witte bloedcel. Mogelijk dat de spirocheet dat oprollen achterwege laat als ie verdooft is door androghraphis. Of hoe zou anders andrographis op de lange termijn kunnen werken?
erica schreef:
Verder gebruik ik het protocol voor bindweefsel vrij nauwkeurig, bijna elke dag de hele mikmak aan vit C, vit E, silicium, glucosamine, zink/koper, alpha liponzuur, selenium en vit B complex. Alleen de DHEA en de pregnenolone ben ik nog niet aan toe gekomen/kunnen vinden.
ik heb al diverse zaken geprobeerd maar nog zonder effect; ik ga nu (na wat overleg met Terstegge en nogmaals Buhner napluizen) opnieuw in de aanval met hulp van MSM/glucosamine, zinkpicolinaat, selenium en B12 sublingual. Als dat niet helpt doe ik de pregnenolon erbij maar die bewaar ik tot het laatst.
Afwisselen per dag ben ik ook van plan, want anders moet ik veel te veel verschillende pillen achter elkaar slikken.
Goh, ik merkte wel resultaat. Maar ik ben dan ook begonnen met 4 á 5 diverse soorten pillen tegelijkertijd, en nu dus zo'n 9 diverse soorten. Wat ik merkte is een heel zacht soort gevoel, alsof ik er van binnen een heel zacht zomerwindje woei. Dat verdween na een paar dagen, nu neem ik de pillen - ook niet elke dag hoor - bij de lunch omdat ik 's middags echt zo'n middagdip heb en bedacht dat mijn systeem dan wel een opkikker kan gebruiken. Ik ben inderdaad de hele lunch bezig na iedere hap een pil weg te werken, maar dat went. De eerste weken dat ik dat deed, kreeg ik 's middags heel warm en een rode kleur in mijn gezicht. 't Doet dus wel wat. Dat is nu ook weer afgezakt. Ik denk dat ik wel een tekort had aan van alles en nog wat, en nu de reserves kennelijk weer wat aangevuld zijn de reacties wat afzwakken.
Op de site van Buhner staat dat je éérst moet zorgen voor een goede bindweefsel ondersteuning, dan voor een goede immuunondersteuning en dan met de anti-spirocheetmiddelen moet beginnen! Dat zal wel proefondervindelijk vastgesteld zijn, in het boek ben ik het nl. nergens tegengekomen.
Overigens slik ik de selenium/koper en selenium/zink afwisselend omdat bij Buhner staat op p. 155 'through an number of mechanisms selenium may deplete the body's levels of zinc and copper. It should be taken with a zinc/copper supplement.' Door het afwisselend te nemen lijkt het mij dat je je lichaam de kans geeft het op te nemen. En elke dag of om de dag maakt denk ik ook niet zoveel uit met supplementen.
Groet, Erica
-
Erica schreef:Verder gebruik ik het protocol voor bindweefsel vrij nauwkeurig, bijna elke dag de hele mikmak aan vit C, vit E, silicium, glucosamine, zink/koper, alpha liponzuur, selenium en vit B complex. Alleen de DHEA en de pregnenolone ben ik nog niet aan toe gekomen/kunnen vinden.
Het is inderdaad een hele mikmak en het klinkt alsof je er een dagtaak aan hebt.
DHEA is overigens alleen op recept verkrijgbaar.