N.B. Veel van deze symptomen komen ook bij andere aandoeningen voor en niet iedereen krijgt dezelfde symptomen.
Iedereen is vrij om hier zijn of haar symptomen op te geven.
Lyme symptomen checklist:
1. Uitslag of andere huidafwijkingen ter plaatse van de tekenbeet (zoals een EM)
2. Huiduitslag op andere plaatsen
3. Haaruitval
4. Onverklaarbare temperatuur-verhoging, koorts
5. Onverklaarbare koude rillingen
6. Onverklaarbare transpiratie, nachtelijke zweetaanvallen
7. Ernstige vermoeidheid (vgl CVS)
8. Frequente infecties (o.a. sinusitis, luchtweginfecties)
9. Klierzwelling (hals, oksels, liezen)
10. Pijnlijke keel
11. Kortademigheid, hoesten
12. Toegenomen intolerantie voor alcohol, kater
13. Maagklachten, buikpijn
14. Verlies van eetlust
15. Veranderde stoelgang (obstipatie, diarree)
16. Onverklaarbare gewichtsverandering > 3 kg
17. Hartkloppingen , overslaan van het hart
18. Pijn in de borstkas, ribben
19. Pijn en/ of zwelling in gewrichten
20. Pijn in (aanhechting van) spieren en pezen (vgl fibromyalgie)
21. Stijfheid in de nek, kraken van de nek
22. Stijfheid van gewrichten en/of rug
23. Hoofdpijn
24. Tintelingen, dove plekken, plaatselijk branderige of stekende pijn
25. Spiertrekkingen in het gezicht of elders
26. Spierkrampen, restless legs
27. Onverklaarbaar trillen of schokken
28. Halfzijdige gezichtsverlamming (Bell’se parese)
29. Zwelling rond de ogen
30. Dubbelzien, tunnelzien, moeite met scherp zien
31. Overgevoeligheid voor licht
32. Pijn of jeuk in oren
33. Oorsuizen, zoemen of fluiten
34. Overgevoeligheid voor geluiden
35. Duizeligheid, evenwichtstoornis, toegenomen reisziekte
36. Licht in het hoofd, problemen met staan/ lopen
37. Stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, woede-uitbarstingen
38. Somberheid en/of angstigheid, piekeren
39. Problemen met slapen (te weinig, te veel), vermoeid wakker
40. Verwardheid, moeite een gedachtespoor vast te houden
41. Moeite met concentratie, nieuwe informatie begrijpen, begrijpend lezen
42. Vergeetachtigheid, slecht korte-termijn geheugen
43. Oriëntatie problemen (verdwalen, dingen kwijt raken)
44. Problemen met spreken (woorden vinden, verkeerde woorden zeggen, stotteren, slecht articuleren)
45. Geïrriteerde blaas, niet kunnen ophouden van urine of juist moeilijk kunnen plassen.
46. Seksuele functiestoornis, verminderde zin in seks
47. Pijn in de onderbuik
48. Alleen mannen: Pijn in de zaadballen
49. Alleen vrouwen: Melkuitvloed uit de borst (galactorrhea)
50. Alleen vrouwen: Onverklaarde onregelmatige menstruatie
Lyme symptomen checklist
-
- Beheerder
-
-
Poll
Zoiets had ik ook in gedachte, Emyl, bedankt.
Het is mij opgevallen dat personen die rond 1999 geinfecteerd zijn bijna identieke sym. als mij vertonen.
Maar er zijn sym. beschreven die ik totaal niet ken.
Kan er dan misschien sprake zijn van een andere bacterie-stam of iets?
Sommige sym. op mij toepasbaar ken ik wel maar deze hebben slechts kort (2 dgn tot 1 week) geduurd.
Het is mij opgevallen dat personen die rond 1999 geinfecteerd zijn bijna identieke sym. als mij vertonen.
Maar er zijn sym. beschreven die ik totaal niet ken.
Kan er dan misschien sprake zijn van een andere bacterie-stam of iets?
Sommige sym. op mij toepasbaar ken ik wel maar deze hebben slechts kort (2 dgn tot 1 week) geduurd.
Laatst gewijzigd door Peter W op Wo 9 Feb 2005 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
We staan er zelf voor,
Blijf positief denken!!!
Blijf positief denken!!!
-
gewichtsafname
in de lijst staat gewichtsafname als een van de symptomen, maar bij mij werkt het precies andersom.
ik merk dat als het met mij de verkeerde kant op gaat en de klachten toenemen dat ik een enorme eetlust krijg, en de hele dag wel kan eten,
ik verklaar dit als volgt, mijn lichaam kan niet genoeg energie leveren om op de been te blijven, en als het dus minder word (veel pijn) dan haalt mijn lichaam energie uit eten.
kent iemand dit verschijnsel en deze beredenering.
groet ronald
ik merk dat als het met mij de verkeerde kant op gaat en de klachten toenemen dat ik een enorme eetlust krijg, en de hele dag wel kan eten,
ik verklaar dit als volgt, mijn lichaam kan niet genoeg energie leveren om op de been te blijven, en als het dus minder word (veel pijn) dan haalt mijn lichaam energie uit eten.
groet ronald
-
Re: gewichtsafname
r.vorenhout schreef:in de lijst staat gewichtsafname als een van de symptomen, maar bij mij werkt het precies andersom.
Er staat "Onverklaarbare gewichtsverandering > 3 kg", dus dat kan zowel afname als toename zijn.
groet ronald
Ik heb niet wat jij beschrijft. Wel heb ik opvallende gewichtveranderingen gehad. Nu 73 kg, in 2003 68 kg, in 1998 65 kg, in 1994 72 kg.
-
r.vorenhout schreef:in de lijst staat gewichtsafname als een van de symptomen, maar bij mij werkt het precies andersom.
groet ronald
Hi Ronald, kan hierover geen advies geven maar wel heel herkenbaar. Ik heb dus ook dat ik ga eten als mijn klachten toenemen. Maar merk wel dat de stoelgang hierdoor moeilijker gaat, herken jij dit ook?
Ik lees de symptomen lijst maar ik mis wat, of misschien hoort het dan wel niet bij lyme.
Ik heb de laatste tijd nogal vaak last van uitvalverschijnselen dit zit vooral in mijn li-been.
Had het op een ochtend zo erg mijn voeten deden erg pijn en kon ook niet op mijn benen staan. Wel had ik gevoel in de benen, maar kon ze niet bewegen. De arts kwam met zijn wel al bekende hamertje en mijn reactie`s waren vrijwel normaal. Alleen gingen mijn tenen omhoog ipv naar beneden. Na enkele uren werd het minder en begonnen de benen te trillen ( dit laatste zie ik dan wel in de lijst )
Herkent iemand dit? Dus niet op de benen staan, niet kunnen bewegen, maar de reactie`s zijn er wel.
Birgitta
-
symptomen
Ik ken de symptomen, Brigitta. Ik heb ook een hekel aan het hamertje.
Ik heb jou verhaal gelezen en de besmetting komt uit ong. dezelfde periode.
Zo'n aanval gaat bij mij ook met een uurtje weg door rustig te gaan zitten of liggen.
Ik heb echter nooit de verlammingsverschijnselen erbij.
Bij een reactie-test gingen mijn tenen ook omhoog ipv omlaag.
Alleen bij mij is het mijn re. been.
De pijn bevind zich dan vooral in mijn knieholte naar beneden via mijn kuit, achillespees naar mijn voetzool.
het enige wat ik medici hierover heb horen zeggen is dat ze het vreemd vinden.
Ik word uiteraard getest met als uitgangspunt MS.
Ik vind de sym. als gewichtverandering en pijn in ledematen en gewrichten bij een lintworminfectie (volgens encyclopedie).
Ik heb jou verhaal gelezen en de besmetting komt uit ong. dezelfde periode.
Zo'n aanval gaat bij mij ook met een uurtje weg door rustig te gaan zitten of liggen.
Ik heb echter nooit de verlammingsverschijnselen erbij.
Bij een reactie-test gingen mijn tenen ook omhoog ipv omlaag.
Alleen bij mij is het mijn re. been.
De pijn bevind zich dan vooral in mijn knieholte naar beneden via mijn kuit, achillespees naar mijn voetzool.
het enige wat ik medici hierover heb horen zeggen is dat ze het vreemd vinden.
Ik word uiteraard getest met als uitgangspunt MS.
Ik vind de sym. als gewichtverandering en pijn in ledematen en gewrichten bij een lintworminfectie (volgens encyclopedie).
-
Hallo iedereen,
Er is geen verband tussen bepaalde klachtencombinaties en tijd van besmetting of bacteriestam. Alle klachten kunnen kort of lang voorkomen in het verloop van de ziekte vooral bij chronische Borreliose.
Deze lijst is een checklist als je al aan Lyme-ziekte denkt of de diagnose al gesteld is. Deze klachten zijn aspecifiek en bewijzen dus niet dat je Lyme hebt maar het is wel zo dat hoe meer je er van herkent hoe waarschijnlijker het wordt zeker in combinatie met een specifieke voorgeschiedenis en/of specifieke kenmerken en/of een positieve test.
De combinatie van klachten van verschillende orgaansystemen zoals gewrichten en spieren in combinatie met neurogische uitvals- of prikkelingsverschijnselen is vooral verdacht.
De lijst kan ook gebruikt worden om het verloop van de ziekte te volgen bijvoorbeeld bij behandeling.
Er staat trouwens gewichtsverandering dat is zowel vermagering als aankomen. Gewichtsvermeerdering komt voorzover ik kan nagaan zelfs vaker voor.
Alexander
Er is geen verband tussen bepaalde klachtencombinaties en tijd van besmetting of bacteriestam. Alle klachten kunnen kort of lang voorkomen in het verloop van de ziekte vooral bij chronische Borreliose.
Deze lijst is een checklist als je al aan Lyme-ziekte denkt of de diagnose al gesteld is. Deze klachten zijn aspecifiek en bewijzen dus niet dat je Lyme hebt maar het is wel zo dat hoe meer je er van herkent hoe waarschijnlijker het wordt zeker in combinatie met een specifieke voorgeschiedenis en/of specifieke kenmerken en/of een positieve test.
De combinatie van klachten van verschillende orgaansystemen zoals gewrichten en spieren in combinatie met neurogische uitvals- of prikkelingsverschijnselen is vooral verdacht.
De lijst kan ook gebruikt worden om het verloop van de ziekte te volgen bijvoorbeeld bij behandeling.
Er staat trouwens gewichtsverandering dat is zowel vermagering als aankomen. Gewichtsvermeerdering komt voorzover ik kan nagaan zelfs vaker voor.
Alexander
-
Bij mij is ME en Fibromyalgie plus nu vermoedelijk atrose gesteld. Plus erythema annulare centrifugum (wat een rotwoord zeg). Ik vermoed zelf toch lyme maar zie het maar te bewijzen. Uit deze lijst heb ik 41 symptomen. Schrik me toch altijd rot als ik de lange lijst zie. Normaal negeer ik zoveel mogelijk alles maar (in gedachten dan).
Groetjes,
Cin
Groetjes,
Cin
Birgitta schreef:r.vorenhout schreef:in de lijst staat gewichtsafname als een van de symptomen, maar bij mij werkt het precies andersom.
groet ronald
Hi Ronald, kan hierover geen advies geven maar wel heel herkenbaar. Ik heb dus ook dat ik ga eten als mijn klachten toenemen. Maar merk wel dat de stoelgang hierdoor moeilijker gaat, herken jij dit ook?
Ik lees de symptomen lijst maar ik mis wat, of misschien hoort het dan wel niet bij lyme.
Ik heb de laatste tijd nogal vaak last van uitvalverschijnselen dit zit vooral in mijn li-been.
Had het op een ochtend zo erg mijn voeten deden erg pijn en kon ook niet op mijn benen staan. Wel had ik gevoel in de benen, maar kon ze niet bewegen. De arts kwam met zijn wel al bekende hamertje en mijn reactie`s waren vrijwel normaal. Alleen gingen mijn tenen omhoog ipv naar beneden. Na enkele uren werd het minder en begonnen de benen te trillen ( dit laatste zie ik dan wel in de lijst )
Herkent iemand dit? Dus niet op de benen staan, niet kunnen bewegen, maar de reactie`s zijn er wel.
Birgitta
hoi birgitta,
die uitvalsverschijnselen komen bekend voor, komt bij mij voor wanneer ik uitstraling heb in de rug(lendenen) dit trekt naar mijn linkerbeen maar zet net niet door, het effect lijkt op een klapvoet waardoor je heel raar gaat lopen.
sinds vandaag heb ik een heel raar gevoel van oorzuisen, het is net of je naast een asfaltweg staat en er rijdt een traktor langs met hele grote brede wielen, dat gonst zo, gek word je ervan en het is vreselijk irritant
groet ronald