Van alles m.b.t. Vitamine D

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
Jans

Re: Van alles m.b.t. Vitamine D

Berichtdoor Jans » Zo 29 Aug 2010 20:15

Martijn schreef:Tegenstrijdig met alle positieve berichten over vitamine D en gematigde bezonning, is dat tegenwoordig half Nederland zich insmeert met factor 50 o.i.d. (wat ook de vitamine D productie belemmert), omdat zonlicht zo gevaarlijk zou zijn.

Niet alleen zijn we banggepraat voor onbeschermd zonnen en blokkeert zonnebrand 95% van de aanmaak van vitamine d door de huid, ook neemt het vermogen vitamine d door de huid aan te maken met het stijgen van de leeftijd gestaag af.

Martijn schreef:Waarschijnlijk door natuurlijke selectie hebben mensen in gebieden met veel zonlicht van een hoge kracht een donkere huid, en in gebieden met minder zonlicht/zonkracht juist een lichtere huid.

Zonlicht bevordert de aanmaak van pigment, dus meer blootstelling aan zonlicht geeft meer pigment en een donkere huid is daardoor beter beschermd tegen de zon en heeft minder dan een blanke huid het vermogen vitamine d aan te maken. Iemand met een hele lichte huid (weinig pigment) heeft veel minder zonlicht nodig om vitamine d aan te maken en woont vaak in een land met een minder zonnig klimaat.
Dus mensen met een donkere huid hebben hier vaak een fors en structureel vitamine d tekort.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Zo 29 Aug 2010 20:40

Jans schreef:Dus mensen met een donkere huid hebben hier vaak een fors en structureel vitamine d tekort.

Precies, en daarbij heb je ook nog mensen die het hele jaar door kleding dragen die (bijna) helemaal het lichaam bedekt. Dat is vragen om problemen, zou je denken, tenzij men bijv. zeer veel vette vis zou eten.

Jans

Berichtdoor Jans » Zo 29 Aug 2010 21:28

Martijn schreef:Precies, en daarbij heb je ook nog mensen die het hele jaar door kleding dragen die (bijna) helemaal het lichaam bedekt. Dat is vragen om problemen, zou je denken, tenzij men bijv. zeer veel vette vis zou eten.

Klopt, bovendien krijgen de kinderen vanaf het prille begin een lastige start omdat zij geboren worden met een groot vitamine d tekort.

Maar ook onze groep is heel kwetsbaar door ab-gebruik en dan met name doxycycline in combinatie met het vermijden van direct zonlicht. Bovendien zou je uit dit onderzoek kunnen concluderen dat wij mogelijk al op voorhand verzwakt zijn door vitamine d tekort en wordt dat vervolgens versterkt door de behandeling en het aangepaste zon-gedrag.

vonneke

Berichtdoor vonneke » Di 31 Aug 2010 15:23

Afgelopen week stond er ook nog een stuk in de krant van de kankerbestrijding over zonlicht en Vitamine D:

http://www.kwfkankerbestrijding.nl/inde ... emid=24137

Ik ben zelf heel graag buiten en geniet van het zonnetje. Insmeren heb ik alleen maar gedaan tijdens de Doxykuur, zo normaal doe ik dat eindelijk niet.
Ik kan geen vis verdragen, een lekker zonnetje wel :)

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

marietje

Berichtdoor marietje » Zo 12 Sep 2010 14:32

Luctor et Emergo

tavy

Berichtdoor tavy » Vr 14 Jan 2011 19:29

kaniemand mij mischien ( in nederlandstalige artikels) uit leggen wat de relatie is tussen lyme en vit d?
vreet die borelia 'd' op , is door lage d het milieu gunstig voor borrelia.

mijn vit d is ver onder de ondergrens.....

tavy

anya

Berichtdoor anya » Vr 15 Jul 2011 11:32

Ik meld me even in dit topic.
Ik heb een vitamine D uitslag van 27. Dat schijn behoorlijk onder de ondergrens van tenminste 50 te zitten. De rest van mijn bloedwaarden is prima. Ik kom in de zon, ik eet gezond. De meeste van mijn Lyme klachten zijn nu na bijna een jaar antibiotica en plaquenil verdwenen. Ik hou nog spierklachten over die erg hardnekkig zijn. Vandaar dat de arts eens ging kijken bij gebrek aan vitamine D.

Ik lees hier meer mensen met een te laag vitamine D-gehalte en lyme. Typisch.

marietje

Berichtdoor marietje » Vr 15 Jul 2011 12:08

Klopt, ik ook, zat nu op 45 komt elke dag voldoende buiten en slik permanent vit D bij, zelfs in de zomer..
Luctor et Emergo

Martijn

Berichtdoor Martijn » Vr 15 Jul 2011 12:29

anya schreef:Ik meld me even in dit topic.
Ik heb een vitamine D uitslag van 27. Dat schijn behoorlijk onder de ondergrens van tenminste 50 te zitten. De rest van mijn bloedwaarden is prima. Ik kom in de zon, ik eet gezond.

Wanneer is je bloed voor die test afgenomen? Dat maakt nogal veel uit, want de meeste vitamine D krijg je via zonlicht op de huid, en tijdens de wintermaanden is de zonkracht daarvoor te laag. Zodoende heeft men gemiddeld aan het eind van het zomer-halfjaar (augustus/september) de meeste vitamine D en aan het eind van het winter-halfjaar de minste vitamine D (maart).

anya schreef:Ik lees hier meer mensen met een te laag vitamine D-gehalte en lyme. Typisch.

Uit onderzoeken (zie dit topic) blijkt dat een groot deel van de bevolking een (te) laag vitamine D-gehalte heeft. Het hoeft dus niks met Lyme te maken te hebben. Misschien is er wel een indirect verband, dat Lymepatiënten gemiddeld meer binnen zitten.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Vr 15 Jul 2011 13:21

Jans schreef:
Martijn schreef:Precies, en daarbij heb je ook nog mensen die het hele jaar door kleding dragen die (bijna) helemaal het lichaam bedekt. Dat is vragen om problemen, zou je denken, tenzij men bijv. zeer veel vette vis zou eten.

Klopt, bovendien krijgen de kinderen vanaf het prille begin een lastige start omdat zij geboren worden met een groot vitamine d tekort.

Ik kwam net onderstaande studie tegen:

Volledige tekst: http://www.ntvg.nl/publicatie/ernstige- ... r/volledig

Samenvatting:

Ned Tijdschr Geneeskd. 2006;150:495-9

Ernstige vitamine D-deficiëntie bij ruim de helft van de niet-westerse allochtone zwangeren en hun pasgeborenen

J.P.M. Wielders, P.D. van Dormaël, P.F. Eskes en M.J. Duk

DOEL

Bepalen van de prevalentie van vitamine D-deficiëntie bij zwangere vrouwen en hun pasgeborenen.

OPZET

Beschrijvend.

METHODE

In de loop van een jaar (april 2004-april 2005) werd in de regio Amersfoort bij 545 zwangere vrouwen van Nederlandse/Europese (autochtone) afkomst en bij 131 van niet-Europese (niet-westerse allochtone; vooral Turkse of Marokkaanse) afkomst in de 10e en/of de 30e zwangerschapsweek calcidiol (25-hydroxyvitamine D3) en calcium in serum bepaald. Tevens werd bij 442 en 81 pasgeborenen van respectievelijk autochtone en niet-westerse allochtone afkomst de concentratie vitamine D en calcium in navelstrengbloed bepaald.

RESULTATEN

Bij 55 van de niet-westerse allochtone zwangeren werd een ernstige deficiëntie (< 20 nmol/l voor volwassenen) gevonden, ten opzichte van 5 van de autochtone zwangeren. Bij de niet-westerse allochtone pasgeborenen had 54 een ernstig vitamine D-gebrek (< 13 nmol/l voor pasgeborenen) en bij de autochtone groep pasgeborenen 6. Vitamine D-concentraties bij de moeder rond de bevalling en bij haar pasgeborene waren sterk gecorreleerd (R = 0,84). De calciumconcentraties waren bij de zwangere vrouwen evenals bij de pasgeborenen niet significant verschillend tussen beide bevolkingsgroepen.

CONCLUSIE

Ruim de helft van de zwangere vrouwen en hun pasgeborenen van niet-westerse allochtone afkomst had een ernstige vitamine D-deficiëntie. Screening op vitamine D-deficiëntie en adequate suppletie van deze risicogroep lijkt noodzakelijk. Oorzaken en gevolgen van vitamine D-deficiëntie in de zwangerschap worden besproken.

Zie ook het hieraan gerelateerde artikel, hoewel het niet zozeer over vitamine D gaat: Ontwikkelingsachterstand bij borstgevoede kinderen door ontoereikend dieet van de moeder

Engelstalige PubMed abstract (geen samenvatting in het Nederlands):
Ned Tijdschr Geneeskd. 2006 Mar 4;150(9):465-9.

[Developmental delay in breastfed children due to inadequate diet of the mother].

Baatenburg de Jong A, Bekhof J, Zwart P, Langenhorst VJ, Roorda RJ.
Isala Klinieken, Amalia Kinderafdeling, Postbus 10.500, 8000 GM Zwolle.

Abstract

Two infant boys of 7 and 12 months respectively who presented with symptoms of failure to thrive and developmental delay were diagnosed with vitamin B12 deficiency.

This deficiency is a rare condition in infants living in developed countries. It does occur, however, in infants who are breastfed by mothers with an inadequate diet. Both of the children studied were breastfed by vegetarian mothers.

Following vitamin suppletion, both children showed signs of recovery. The importance of considering vitamin deficiencies in similar infants presenting with failure to thrive is emphasized. Moreover, maternal dietary habits in breastfed children should be checked. To prevent irreversible neurological damage, early recognition of any nutritional deficiencies is important.

PMID: 16553042 [PubMed - indexed for MEDLINE]

In het Nederlandstalige artikel staat:

Casus 1 (patiënt is de baby):
De moeder gebruikte een veganistisch en macrobiotisch dieet. Haar vitamine B12-spiegel was 96 pmol/l (> 150). Patiënt had bovendien door vitamine D-deficiëntie veroorzaakte rachitis (figuur 2). Hij had tot dan toe geen vitamine D-suppletie gekregen.

Casus 2 (patiënt is de baby):
De moeder van patiënt gebruikte een vegetarisch dieet. Haar vitamine B12-spiegel was 191 pmol/l (> 150). Bij MRI had patiënt een niet-afwijkende myelinisatie van de hersenen en ook het EEG vertoonde geen afwijkingen. Behandeling werd ingesteld met vitamine B12, 1000 ?g/week intramusculair, 5 maal, en tevens werd het dieet aangepast, waarbij het kind ook dierlijke producten aangeboden kreeg. Op de leeftijd van 28 maanden ligt het ontwikkelingsniveau inmiddels op dat van 12-15 maanden.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”