@Martijn.. Bloedtest is recent, en het was zonnig in de dagen van de bloedtest. Ik kom, omdat ik paarden heb, nog wel relatief vaak buiten. Ik maak stapritjes door het open boerenland.
Ik heb wel een lichte huid, dus ik smeer me redelijk netjes in. Maar ik draag geen boerka of andere zwaar bedekkende kledij. Er zijn verder geen andere vitamine afwijkingen gevonden.
Van alles m.b.t. Vitamine D
-
Re: Van alles m.b.t. Vitamine D
mijn vit was 22 , ik moest maar meer in de zon zei de internist, dat gedaan ,toen was mijn waarde 15.
ze kon het niet verklaren. Ik kreeg d op voorschrift (calcichew).
Ik ben laatst bij demeirleri in brussel geweest (hij kijkt niet in de eerste plaats naar lyme ,maar darmen en infecties/immuunsysteem. Hij zei dat ik moets stoppen met vit d ,dat het niet goed was ivm met iets van het imuunsysteem , ik heb het gedaan omdat ik bij hem in behandeling ga, maar maak me toch wel zorgen om mijn botten. Ik moest eigelijk ook zlefs de zon eenbeetje mijden.
Ik zit graag in het zonnetje ,maar als het erg warm is ,de zon fel ,dan moet ik oppassen ,mijn hoofd er nietin en ook niet in bikini ,dan wordt ik ziek.
Ik hoop dat ik niet zomaar gestopt ben en dat deze arts me toch een stukje op weg gaat helpen
tavy
ze kon het niet verklaren. Ik kreeg d op voorschrift (calcichew).
Ik ben laatst bij demeirleri in brussel geweest (hij kijkt niet in de eerste plaats naar lyme ,maar darmen en infecties/immuunsysteem. Hij zei dat ik moets stoppen met vit d ,dat het niet goed was ivm met iets van het imuunsysteem , ik heb het gedaan omdat ik bij hem in behandeling ga, maar maak me toch wel zorgen om mijn botten. Ik moest eigelijk ook zlefs de zon eenbeetje mijden.
Ik zit graag in het zonnetje ,maar als het erg warm is ,de zon fel ,dan moet ik oppassen ,mijn hoofd er nietin en ook niet in bikini ,dan wordt ik ziek.
Ik hoop dat ik niet zomaar gestopt ben en dat deze arts me toch een stukje op weg gaat helpen
tavy
-
Tavy, dalijk is er niet zoveel zon meer.
Je hebt gewoon vitamine D nodig.
Heeft demeirleir je uitgelegd waarom je nu volgens hem geen vitamine D mag hebben?
Je hebt gewoon vitamine D nodig.
Heeft demeirleir je uitgelegd waarom je nu volgens hem geen vitamine D mag hebben?
-
hij heeft er iets over gezegd maar ik weet niet meer wat en ik beggreep het ook nie thelemaal. Ik ga het hem zeker nog vragen en dan neem ik pen en papier mee.
-
Hallo,
Jammer dat er zulke lappen engelstalig zijn, voor mensen ment probleemogen, en cognitieve problemen practisch onleesbaar.
Weet iemand het antwoord op de reeds eerder gestelde vraag, in hoeverre een lage vit.D(25-OH) en een B12 gebrek te maken kunnen hebben met Lyme (en/of andere infectieuze ziekten) ....hoe werkt dat?
Kan er verder weinig over vinden.
Verder heb ik begrepen dat bij een lage 25-OH en een hoge 1,25 er een connectie is met bepaalde infectieuze ziekten waaronder lyme...het calcitriol zou gaan stapelen.
Ik zou graag weten hoe dit precies in elkaar zit.
Ik heb zelf een D3 gebrek, en een B12 gebrek, echter mijn 1.25 is dan wel weer hoog met 93(ten opzichte van mijn 25-OH).
Jammer dat er zulke lappen engelstalig zijn, voor mensen ment probleemogen, en cognitieve problemen practisch onleesbaar.
Weet iemand het antwoord op de reeds eerder gestelde vraag, in hoeverre een lage vit.D(25-OH) en een B12 gebrek te maken kunnen hebben met Lyme (en/of andere infectieuze ziekten) ....hoe werkt dat?
Kan er verder weinig over vinden.
Verder heb ik begrepen dat bij een lage 25-OH en een hoge 1,25 er een connectie is met bepaalde infectieuze ziekten waaronder lyme...het calcitriol zou gaan stapelen.
Ik zou graag weten hoe dit precies in elkaar zit.
Ik heb zelf een D3 gebrek, en een B12 gebrek, echter mijn 1.25 is dan wel weer hoog met 93(ten opzichte van mijn 25-OH).
-
moon2 schreef:echter mijn 1.25 is dan wel weer hoog met 93(ten opzichte van mijn 25-OH).
huh.. zou je me dit kunnen uitleggen? is 1,25 een onderdeel van de d3 ofzo?
tavy
-
Hallo Tavy,
Normaal gesproken als je laat prikken op vitamine D, krijg je alleen de waarde van de 25-OH (calcidiol).
Laat je daarnaast gelijk ook prikken op de 1,25(calcitriol), weet je eigenlijk pas het totale gehalte D3.
1.25 is actief D3, wanneer de calcidiol dus omgezet word in calcitriol
Hetzelfde met prikken B12 (nouja, niet helemaal
).
Een tekort kan klachten opleveren welke overeen komen met Lyme, en ms achtige symptomen.
Wanneer je hier op laat prikken word meestal het gehalte in het bloed gemeten, hetgeen dus eigenlijk niet altijd wat zegt.
Sommige ziekenhuizen gebruiken de holo tc test, deze meet het actieve (gebonden) B12, wat meer duidelijkheid geeft over wel of geen gebrek, maar dus ook weer niet altijd.
Via een mma (methylmalonzuur) bepaling kan je laten checken of je idd. een B12 gebrek hebt, zodra deze verhoogd is heb je zeker een tekort.
Ook de homocysteinebepaling kan hierop wijzen, maar deze kan ook verhoogd worden door andere vit.B tekorten bv.
Beide tekorten kunnen dus samen voorkomen bij bv. Lyme, vandaar dat ik daar dus info over zoek.
Beide tekorten kunnen dus ook veel(forse!) klachten geven, daarom belangrijk deze eerst te checken bij klachten.
Verder nooit laten wijsmaken dat je waarden goed zijn, de referentiewaarden liggen hier in Nederland veel te laag
Groetjes Moon.
Normaal gesproken als je laat prikken op vitamine D, krijg je alleen de waarde van de 25-OH (calcidiol).
Laat je daarnaast gelijk ook prikken op de 1,25(calcitriol), weet je eigenlijk pas het totale gehalte D3.
1.25 is actief D3, wanneer de calcidiol dus omgezet word in calcitriol

Hetzelfde met prikken B12 (nouja, niet helemaal

Een tekort kan klachten opleveren welke overeen komen met Lyme, en ms achtige symptomen.
Wanneer je hier op laat prikken word meestal het gehalte in het bloed gemeten, hetgeen dus eigenlijk niet altijd wat zegt.
Sommige ziekenhuizen gebruiken de holo tc test, deze meet het actieve (gebonden) B12, wat meer duidelijkheid geeft over wel of geen gebrek, maar dus ook weer niet altijd.
Via een mma (methylmalonzuur) bepaling kan je laten checken of je idd. een B12 gebrek hebt, zodra deze verhoogd is heb je zeker een tekort.
Ook de homocysteinebepaling kan hierop wijzen, maar deze kan ook verhoogd worden door andere vit.B tekorten bv.
Beide tekorten kunnen dus samen voorkomen bij bv. Lyme, vandaar dat ik daar dus info over zoek.
Beide tekorten kunnen dus ook veel(forse!) klachten geven, daarom belangrijk deze eerst te checken bij klachten.
Verder nooit laten wijsmaken dat je waarden goed zijn, de referentiewaarden liggen hier in Nederland veel te laag

Groetjes Moon.
-
Er is veel goede informatie over Calcitriol (1,25 OH) en ontregeld vitamine D gebeuren te vinden op de B12 Babbelbox.
Je moet je echter wel eerst registreren om de meeste info te kunnen lezen, maar het is de moeite waard.
http://b12tekortbabbelbox.messageboard. ... /index.php
http://mpkb.org/_media/home/patients/tr ... nschap.pdf
http://autoimmunityresearch.org/preprin ... eprint.pdf
http://b12tekortbabbelbox.messageboard. ... f=3&t=1788
Over Lyme en ontregeld vitamine D metabolisme.
Pas na registreren te lezen.
Je moet je echter wel eerst registreren om de meeste info te kunnen lezen, maar het is de moeite waard.
http://b12tekortbabbelbox.messageboard. ... /index.php
http://mpkb.org/_media/home/patients/tr ... nschap.pdf
http://autoimmunityresearch.org/preprin ... eprint.pdf
http://b12tekortbabbelbox.messageboard. ... f=3&t=1788
Over Lyme en ontregeld vitamine D metabolisme.
Pas na registreren te lezen.
-
-
http://www.ntvg.nl/publicatie/Vitamine-D
Citeer dit artikel als:Ned Tijdschr Geneeskd. 2010
Citeer dit artikel als:Ned Tijdschr Geneeskd. 2010
Af en toe gebeurt het. Een ziekte of een (patho)fysiologisch mechanisme waarvan wij dachten dat wij het goed begrepen, blijkt ineens een tot dan toe onbekende eigenschap te hebben die weer een heel ander licht werpt op de betekenis van die ziekte of dat mechanisme. In dat kader is het interessant om te vernemen wat Wielders en collega’s ons in dit nummer te melden hebben over vitamine D (A1810, bl. 2271). Vanouds bekend als een stof waarvan een tekort leidt tot rachitis en osteomalacie, heeft dit prohormoon kennelijk ook allerhande andere eigenschappen die voor een gezond leven noodzakelijk zijn. Daarbij zou vooral modulatie van het immuunsysteem van belang zijn. De auteurs suggereren zelfs dat onder bepaalde condities een stootkuur vitamine D wenselijk is om een tekort op te heffen.
Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”