Borreliose Centrum Augsburg & Blankenburg

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
eus

Re: Borreliose Centrum Blankenburg

Berichtdoor eus » Vr 6 Aug 2010 21:00

advies mbt het lyme dieet en voeding

Dag Cureme,

Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Fijn, dat je vooruitgang boekt!
Kun je me vertellen wat het Lyme dieet inhoudt?

Groeten, Eus :zwaaien:
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

anya

Berichtdoor anya » Vr 6 Aug 2010 21:20

Cureme wat fijn dt je het zo uitgebreid opschrijft, met de prjzen erbij.
Dankjewel.
Ik hoop dat het je brengt wat je ervan verwacht!

cureme

Berichtdoor cureme » Vr 6 Aug 2010 23:48

Dag Anya / eus,

Ik heb een verhaal geschreven mbt mijn ziekeverloop tot op de dag van vandaag. Wil het nog op m'n site plaatsen maar wil eerst even met mijn werkgever overleggen. Niet iedereen is open minded in deze wereld en ik wil niet dat het negatieve effecten gaat geven richting mijn werkgever en evt klanten en opdrachten. Triest maar zo zit de wereld wel in elkaar.

Sluit overigens niet uit dat ik t.a.v. de augsburg ervaringen de niet persoonlijke aspecten hier of elders plaats. Zal dat binnenkort melden.

Mbt het dieet; is een dieet gebaseerd op een amerikaan genaamd Singleton. Hij is niet de enige die daar een receptuur voor heeft gemaakt maar in Augsburg volgen ze onder andere de grote lijn van dat verhaal. Het is een spartaans dieet, je mag bijna niets meer eten. Voornamelijk base ingredienten (loog, alkalisch) dus groente en fruit. Dit om je lichaam te reinigen en de verzuring de toen afnemen omdat bacterieen w.o. de ons wel bekende lyme duivel daar niet van houden.

De insteek van B-C-A-Augsburg is om, naast de AB, je immuniteit te verbeteren en versterken. Twee fronten aanval dus en met aerobe beweging erbij een drie fronten attack. Kill the bug!

Er zijn meer basische dieeten, dus Singleton staat niet alleen. Wat hij igv van lyme toevoegd is een 4 fasen model dat me erg doet denken aan het allergie dieet wat mijn oudste zoon vanaf de geboorte tot een jaar of 2 heeft moeten volgen. Opbouw is simpel maar spartaans:
1. Fase I - elimineer alles wat je eet, behalve dat wat door Singleton als okay bevonden wordt mag je eten. Voornamelijk 100% basisch spul, geen lolletje. Hou deze fase een week vol en voel je je goed / beter, dan ga door naar fase 2.
2. Fase II - voeg die zaken die door Singleton worden aangegeven als ok voor deze fase toe. Hou dat 3 weken vol. U voelt zich er goed / beter bij? Naar fase III.
3. Fase III - weer toevoegingen zoals in fase III, hou dit minimaal een aantal maanden vol
4. Fase IV - de onderhoudsfase. Pas daar waar aanleiding het dieet aan, b.v. als je merkt dat je op bepaalde ingredienten niet goed reageert.

Eliminatie dus van zaken, zodat je erachter komt waar je niet goed op reageert of waar je lyme klachten door toenemen.

Goed, gaat niet om die Singleton want ik ben ingestapt ergens tussen fase II en III in. Het principe en het gedachte goed spreken me wel aan. Het moet wel praktisch zijn en ik wil niet omvallen van de trek. Een hele week alleen groente en fruit kan ik niet leven, wordt ik dizzy zo heb ik na 4 dagen Sparta gemerkt. Dus 2 keer wat volkoren pasta en 2 keer wat aardappelen in de week erbij. Daarnaast denk ik wel dat de basis principes in algemene zin hout snijden, m.a.w. of je nu lyme hebt of niet; onze geïndustrialiseerde voedingsketen levert nou niet echt kwaliteit en als ik zie wat je zo weg vreet dat kan niet goed zijn. Voel me er goed bij, ben al 4,5 kilo kwijt in twee weken, eet i.p.v. 3 keer per dag 5 keer wat kleinere hoeveelheden, de stoelgang is weer helemaal op orde (geen constipatie of andere zaken meer).

Ik hou ruwweg het volgende aan:

Water, water, water
 Minimaal 3 liter water per dag (geen bubbels)
Af en toe een glas rode wijn (niet te zoet) is goed voor je ivm OPC en Reservatol.
 Evt groene thee drinken tbv spijsvertering en bloeddrukverlagend.

Vetarm eten – goede vetten
 Eet i.g.v. vet voornamelijk Omega-3 vetten en vermijdt de Omega-6 en Omega-9 vetten
 Vuistregel; altijd mager en zo min mogelijke slechte vetten

Base ingrediënten
 Voedsel dat base is, dus zuur mijdend is goed voor de darmflora. Bacteriën houden daar niet van en preferen suiker, zouten, koolhydraten en vetten. Ideale balans tussen base en zuur voedsel is 80:20 c.q. 4:1. Dit bevordert de zuurte graad in je darmen (Ph waarde) en daarmee ook je immuniteitsysteem.
 Met mate eten: volkoren pasta (max 2 keer p/w), aardappel (max. 2 keer p/w), brood (1 tot 2 snee per dag en bvk glutenvrij / bio brood), ei (eigeel is minder goed).
 Goed kauwen en van speeksel voorzien

Minimale inname van suiker, zout en koolhydraten
 Suiker en zout minimaliseren, vooral suiker en zeker geen chemische suikers (aspartaan, sacharine, etc)
 Koolhydraten worden in je lichaam omgezet in suiker, dus vandaar deze met mate in te nemen en als je het al eet dan in volkoren vorm. Pasta en rijst in volkoren vorm. Zachtjes koken, zuurte graad neemt toe bij verhitting boven de 100 graden.

Groente, fruit, vis, noten en vezels
 Bij voorkeur geen vlees eten maar als je echt niet zonder kunt maximaal 2 keer per week vlees kan geen kwaad. Als het maar geen varkensvlees is. Kip, kalkoen en rundvlees zijn ok. Mager is en bvk biologisch. Worst, gehakt, etc is uit den boze ivm toevoegingen en vetten. Net als vleeswaren, nogo.
 Vooral in de avond eiwitrijk voedsel mijden (kaas, vlees, etc). Bvk vlees door vis vervangen.
 Maximaal 2 stuks fruit per dag ivm de suikers.
 Vis bevat veelal goede vetten, vooral vette vis.
 Vezels zijn essentieel voor de spijsvertering en noten vervangen het vlees.
 Let erop dat de elementen bij voorkeur basisch moeten zijn, dus zuur mijdend. (verse).
 Kruiden zijn ook goed. Zeer gezond: gele gember, knoflook, curry en curcumin
 Bereiden met, koud Olijf olie, koudgeperst extra virgen en bakken in de kokosolie. Alle andere vetten worden na verhitting (te) zuur.

Oorspronkelijke staat
 Het voedsel zo veel als mogelijk in oorspronkelijke staat latend. Bij voorkeur stomen en zeker niet overkoken, stevig bakken of braden. Frituren doen we niet :)
Geen: chips, frituur voedsel, zuivel (met mate), ingeblikt voer, glazen pot voer, kant een klaar voer, zakjes voor sauzen e.d., cake, koek (alle), boter, ijs, gezouten noten, snoep, chocloade.

Vers, dichtbij de natuur en lokaal
 Koop bij voorkeur verse biologische producten en vermijd zo veel mogelijk alle industrieel gemaakte producten uit de supermarkt. Dit ivm de toevoegingen die echt slecht zijn (suikers, conserveringsmiddelen, bindmiddelen, kleurstoffen, etc). Daarnaast zijn de basiselementen in die producten veelal van slechte kwaliteit, veel witmeel (rijst, pasta, etc).
 Lokale producten zijn verser omdat ze vrijwel geen transport(tijd) behoeven. Een goede lokale biologische boer uit de buurt is dus perfect.
 Met mate: magere kwark (zo koud mog.), chocolade met 70% cacao, geiten- en schapenkaas (koud).

Overige opmerkingen
- Rauwkost met gekookte spijzen mijden
- Na 18 uur geen rauwkost meer eten maar bv. stomen, licht koken of wokken.
- Rauwkost met zoetigheid mijden
- Rauwkost: groene sla soorten, wortel, radijs, witte kool, etc.
- Zogenaamde mediterrane voer is goed, b.v. de griekse salade, de salade nicoise (zonder ei), verse vis, etc.

Ik moet wel zeggen; ik lust wel een snickers :) Het is natuurlijk niet niets, al gaat dit me makkelijker af dan niet roken.

Zie voor meer info over Singleton: http://www.lymedoctor.com
Betreffende basische producten; google is je vriend. Er zijn tal van lijsten met de zuurtegraad van producten. Hopelijk heb je er wat aan.

Nu moet jij 2 pagina's tiepen :)

groet,

c.

tavy

Berichtdoor tavy » Za 18 Sep 2010 10:33

Geweldig cureme dat je dit zo uitgebreide neerzet hier!!! Ik zou willen dat ik van overige behandelaars ook zulke info kon vinden!

nog 1 vraagje, hoe lang duurt het totale traject ,ben je er 2 weken geweest aaneengesloten en ga ook evt 2 weken terug?

Vielde Ab niet zwaar? en is ab via infuus milder voor maag en darmen dan oraal
( heb je al een heel verhaal gedaan krijg je nog vragen he)
groetjes tavy

cureme

Berichtdoor cureme » Za 18 Sep 2010 12:55

Bedankt voor de complimenten, denk dat alle Lyme patienten weten hoe het is en dan is het normaal zowel de ellende als positieve zaken te delen.

Het kan per situatie / patient verschillen maar veelal duurt een (AB) kuur 8 weken. Daarbinnen is het afhankelijk van je eigen keuze en natuurlijk budget hoe lang je:

1. Per infuus AB toegedient wilt hebben
2. Je de interne neven therapieen wilt / kunt volgen

Of ik terug ga weet ik nog niet, ik hoop natuurlijk van niet. Voorals nog gaat het goed en ik hoop dat dat zo blijft. Als het echt weer minder gaat, dan ga ik zeker terug voor bespreking van het vervolg. Wat daaruit komt en wat ik dan vind bepaald of ik wel / niet weer intern de therapieen ga volgen.

Betreffende infuus of oraal; de kliniek geeft de voorkeur aan infuus. Zou inderdaad beter zijn voor diverse onderdelen in de buik en men meent dat de AB dan sneller wordt opgenomen c.q. door het lichaam wordt verspreid. Echter, dat laatste is nog niet wetenschappelijk aangetoond. De arts die ik had koos altijd voor het best passende plaatje; ik was het infuus na bijna 2 weken wel zat dus kon ik over op oraal.

Btw; neem maandag mijn laatste AB pil van de kuur in. Nu maar hopen dat mijn situatie consistent stabiel blijft. Ik ben positief.

Hopelijk je vragen beantwoord en groet,

Cureme

Btw; vragen = geen probleem.

nankie

Berichtdoor nankie » Zo 9 Jan 2011 15:32

Hallo Cureme,
bedankt voor je uitgebreide info!
Heb zelf na maanden de diagnose lyme gekregen.

Zie door de bomen het bos niet meer..
Door neurologen en internisten was lyme uyitgesloten.
Door zelf een PCR test te laten uitvoeren. uitslag : borrelia possitief..
Dus nu worstel ik met de vraag .. hoe moet ik verder,,
Huisarts, neurlogen doen zeer verbaasd over deze uitslag,, ben het vertrouwen kwijt..
Dus alle info is welkom...

Heb er alles voor over om weer beter te worden,,
ben een ras optimist dus ik ga ervoor.
anneke

nankie

Berichtdoor nankie » Zo 9 Jan 2011 15:34

nog even ..
Kun je op eigen initiatief naar die kliniek in Duitsland??
Ik verwacht eerlijk gezegd niet veel medewerking hier.
anneke

eus

Berichtdoor eus » Zo 9 Jan 2011 16:01

Je kunt op eigen initiatief maar vanwege eventuele vergoeding bij de zorgverzekeraar, is het hebben van een verwijzing van een arts wel handig!

Je kunt ook contact opnemen met de Lymevereniging, zij weten welke artsen in Nederland "Lyme-vriendelijk" zijn; http://www.lymevereniging.nl/ klikken op enveloppe rechts bovenin.
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

nankie

Berichtdoor nankie » Zo 9 Jan 2011 16:39

bedankt Eus,
ga ik doen!!

cureme

Berichtdoor cureme » Zo 9 Jan 2011 21:51

Die vergoeding van de zorgverzekering...... denk niet dat je een vergoeding gaat krijgen. Als het wel lukt, ben ik geinteresseerd waar je verzekerd bent en hoe ;)

Btw; inderdaad op eigen initiatief; gewoon bellen en dan hoor je wanneer er plek is voor stap 1; het onderzoek. Evt kun je daarvoor al afspraken maken over het bloed op sturen. Heb ik niet gedaan, ik heb alles daar gedaan. Vraag goed naar hoeveel pegels het scheelt als je bepaalde stappen in NL doet. Loopt snel op dus kan interessant zijn dat wat hier kan op kosten van je verzekering te doen. Pak je ze ook een beetje terug op het niet vergoeden van de behandeling ;)

Mocht je arts je willen doorverwijzen, altijd goed... sowieso om je dossier bij te laten houden met dat wat er in Dld evt gaat gebeuren.

Ik ga dinsdag weer bloedprikken en over de grens smokkelen (en dan in Dld posten)..... Ben benieuwd of die pokke bacterie weer aan het terugkomen is. Mijn klachten zijn 80% minder, echter ik hou het elke 3 tot 4 maanden in de gaten.

Succes en groet,

Btw; Er waren twee BCA klinieken, een in Blankenburg en in Augsburg. Ik ben altijd in Augsburg geweest. ik vernam onlangs dat de kliniek in Blankenburg gesloten is, dit ivm problemen met de behuizing e.d.. Augsburg neemt dat over.

Terug naar “Algemeen”