De dorpsdokter

Voor nieuws en actualiteiten die specifiek betrekking hebben op de ziekte van Lyme. Plaats niet-specifieke gezondheidsgerelateerde onderwerpen bij het speciale forum "Gezondheid Algemeen".
bamboe

De dorpsdokter

Berichtdoor bamboe » Zo 25 Apr 2010 21:06

Afgelopen vrijdag 19 uur de Dorpsdokter op TV

http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... 9002192887

"Bij Roelof komt de heer Brand. Hij weet zeker dat hij door een tekenbeet een gezwollen voet heeft".

Kijken vanaf 3 min 27 sec. Door blijven kijken als het consult afgelopen lijkt te zijn. Even later pakt de uitzending de draad weer op.

Barb70

Re: De dorpsdokter

Berichtdoor Barb70 » Ma 26 Apr 2010 9:18

Tja typisch een huisarts die er niks vanaf weet. Het is dat de patient nog zo op de rode plek hamert en dat hij wil dat de tekenbeet in het onderzoek word meegenomen anders zou de huisarts er volledig aan voorbij lopen. Ik vrees dat het zo bij veel huisartsen gaat.

els

Berichtdoor els » Ma 26 Apr 2010 10:16

bamboe schreef:"Bij Roelof komt de heer Brand. Hij weet zeker dat hij door een tekenbeet een gezwollen voet heeft".

Dit is niet zo,de vrouw van de heer Brand dacht aan een tekenbeet,of de gezwollen voet kwam door de jeukende rode vlek zoals hij omschrijft wist hij niet maar daar dacht hij aan.

Zijn bloeddruk was veel te hoog,is dit een teken van een tekenbeet ?
Dat de arts geen AB voor schreef of zo als hij zelf zei,"een kuurtje" is misschien niet heel verstandig ,maar op grond van dit verhaal,kan ik er wel een beetje inkomen dat de arts geen AB voor schreef,ik ben geen arts en weet ook niet of AB wel zo'n goed idee is bij hoge bloeddruk,zijn dikke voeten kunnen natuurlijk ook hier door veroorzaakt worden.

gr.Els

sab

Berichtdoor sab » Ma 26 Apr 2010 11:24

De heer Brand (willem) uit Nijeveen is toevallig een collega van mij. De opnames moeten ergens in september zijn geweest. De lyme test was positief bij Willem. Hij kreeg een kuur van de dokter en de klachten verdwenen, echter kwamen de klachten later terug. Willem liep zelfs mank door de kantine. Hij heeft toen om een zwaardere en lange kuur gevraagd en gekregen. Gelukkig zijn toen de klachten verdwenen en tot vandaag niet meer teruggekomen.

els

Berichtdoor els » Ma 26 Apr 2010 11:56

ik ben erg blij voor de heer Brand,dat hij geen last meer ondervind en van zijn huisarts een zwaardere en langer AB kuur heeft gekregen.

Felicitatie's voor beiden.

Groet en bedankt voor het plaatsen van een goed bericht.Els

bamboe

Berichtdoor bamboe » Ma 26 Apr 2010 18:34

Hoi Sab, dank voor je berichtje over het verloop van de diagnosestelling en de behandelingen van de heer Brand. Ik wist zelf bij het zien van de uitzending ook niet direct van: of dit nou over lyme kon gaan bij de heer Brand. Ik dacht dat de uitslag van een tekenbeet niet jeukte, maar dat had de heer Brand dus wel. En ook gezwollen voeten kon ik niet direct plaatsen. Je verhaal doet me heel goed in die zin dat het echt uitkijken is met snel over deze ziekte en de veelheid aan a-typische symptomen heenkijken. Ik vond de arts onsympathiek in de zin dat hij niet uit zichzelf ook de lyme wilde testen om het uit te sluiten als hij dan toch een bloedonderzoek deed. De heer Brand moest hem er echt met de oren bijslepen, terwijl het 1 extra kruisje op hetzelfde bloedonderzoekformulier betreft. De heer Brand mag van geluk spreken dat hij positief testte ondanks dat de test niet gevoelig genoeg is om alle geteste lymepatienten eruit te halen.

Nogmaals dank voor je verhaal Sab.
groetjes,
Dorien

judith67

Berichtdoor judith67 » Vr 20 Aug 2010 13:39

Heb even het fragment gezien, niet gewacht op de reactie van de dokter, maar naar wat ik begreep heeft de man toch na lang aandringen bloedonderzoek ook op lyme voor elkaar gekregen. De afloop is uiteindelijk prima geweest.

Toch een opmerking:
Ik zou niet iedereen met een rode plek (van elk mogelijk insect) (hoelang zat die er?) niet 6 weken aan een hoge dosis AB willen zetten als dokter. Rode jeukende plekken heb ik zo vaak, en die hebben niets te maken met Lyme (meestal met steekvliegen),ok ik moet toegeven dat een plek op mijn romp voor een steekvlieg raar kan zijn, maar wieweet loopt die man wel met een blote torso de hele dag rond.

Bloedonderzoek kan zeker geen kwaad. Toch vind ik in dit geval niet dat de dokter zoveel te verwijten valt. De man is niet heel duidelijk in zijn verhaal. Dikke voeten begint hij mee. Daarna komt "tekenbeet"uit de hoge hoed, als mogelijke verklaring, maar dat was wel heel indirect en totaal niet overtuigend.

whoops

Berichtdoor whoops » Vr 20 Aug 2010 14:55

Bij het woord tekenbeet moeten alle alarmbellen gaan rinklelen,zeker bij doktoren,dat laconieke waar komt dat toch vandaan?

judith67

Berichtdoor judith67 » Za 21 Aug 2010 0:36

Ik ben niet laconiek. Deze man was ontiegelijk vaag. Tuurlijk, bloedonderzoek.

Weet je wel wat voor diagnoses ik van andere mensen wel eens gekregen heb? (allemaal ten onrechte) Dus waarom moet een dokter onvoorwaardelijk luisteren naar een of ander iemand die zegt: zeker weten tekenbeet. (o ja, denk ik dan, wat maakt jou expert?).

Je overdrijft nogal. Verklaarbaar, maar laat mij mijn leven. Ik onderschat niets.

whoops

Berichtdoor whoops » Za 21 Aug 2010 1:34

Ik krijg bijna de indruk dat je je erg vermaakt met hier olie op het vuur te gooien?

Terug naar “Nieuws en Actualiteiten”