Lyme seksueel overdraagbaar?

Medische onderwerpen die betrekking hebben op de ziekte van Lyme, maar die niet passen bij "Wetenschap", met vragen, informatie en discussie over bijv. preventie, symptomen, diagnose en behandeling.
suppakilla

Lyme seksueel overdraagbaar?

Berichtdoor suppakilla » Vr 20 Mei 2011 19:34

Ik heb een vraagje. Mijn dokter vertelde mij dat Lyme seksueel overdraagbaar zou zijn, omdat het van de familie van syfilis is. Ik heb op het forum al wat dingen gevonden over voor en tegenstanders en mensen die zeggen dat het wel mogelijk is. Maar ik heb nog geen wetenschappelijke onderzoeken gevonden die het staven.

Weet iemand van jullie hier nog meer van? Of hebben jullie er ervaring mee. Ik heb sinds kort een vriendin en ik zou het vreselijk vinden mocht ik haar lyme geven :( .

Mijn dokter zei dat het zeker mogelijk is, en zelfs wetenschappelijk bewezen...

Mvg,
Maarten

Annie de Muis

Re: Lyme seksueel overdraagbaar?

Berichtdoor Annie de Muis » Vr 20 Mei 2011 20:13

Willy Burgdorfer wees konijne-urine in zijn oog aan als overdrachtsmoment van borrelia. Er werd echter binnen de controverse door zijn omgeving nogal onwetenschappelijk omgegaan met de verslaglegging. Lees hiervoor "Cure unknown" van Pamela Weintraub.

Bas0028

Berichtdoor Bas0028 » Wo 25 Mei 2011 22:00

Ik heb nog geen exact bewijs of studie kunnen vinden. Vind het wel bijzonder dat koppels het samen blijken te hebben (kan toeval zijn). Waarschijnlijk heeft mijn vrouw het ook. ZIJ kan zich niet direct een teek herinneren. IK wel.. aan de andere kant ben ik weer niet ziek, maar ook weer nooit getest...

Maar een domme vraag: Waarom zou je het risico lopen ?

suppakilla

Berichtdoor suppakilla » Ma 30 Mei 2011 20:13

Ik heb het rondgevraagd, en zo goed als alle dokters zeggen dat het niet seksueel overdraagbaar is. En vermits er bijna geen onderzoek over is neem ik aan dat dat ook waar is.

Barb70

Berichtdoor Barb70 » Ma 30 Mei 2011 20:53

ik ken ook artsen en therapeuten die wel zeggen dat het seksueel overdraagbaar is. Ik zou het risico niet nemen.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Ma 30 Mei 2011 23:49

suppakilla schreef:Ik heb een vraagje. Mijn dokter vertelde mij dat Lyme seksueel overdraagbaar zou zijn, omdat het van de familie van syfilis is.

Dat sommige soorten bacteriën seksueel overdraagbaar zijn, betekent niet per se dat verwante bacteriën dan ook seksueel overdraagbaar kunnen zijn.

Ook het feit dat Borrelia burgdorferi zich via teken verspreidt, betekent niet per se dat andere soorten spirocheten zich ook via teken kunnen verspreiden.

suppakilla schreef:Mijn dokter zei dat het zeker mogelijk is, en zelfs wetenschappelijk bewezen...

Het is niet wetenschappelijk vastgesteld dat Lyme seksueel overdraagbaar is bij mensen.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Di 31 Mei 2011 8:01

Glas halfvol of halfleeg:

wat ziet er dreigender uit:

het is wetenschappelijk niet bewezen dat lyme seksueel overdraagbaar is.

of

de wetenschap kan niet uitsluiten dat lyme niet seksueel overdraagbaar is.

beide is namelijk waar.

uit principe van voorzorg zou ik ervan uitgaan dat het tot de mogelijkheden behoort dat deze ziekte seksueel overdraagbaar is, zolang afdoende onderzoek ontbreekt.

artsen met lymebewustzijn hebben vind ik de plicht om mensen hierover goed te informeren: dus te zeggen dat zolang het niet uitgesloten is dat deze ziekte seksueel overdraagbaar is dat mensen beter voorzichtigheid betrachten en / of zich goed informeren over de mogelijke risico´s.

fr1968

Berichtdoor fr1968 » Ma 11 Feb 2013 21:17

Dit is al een wat ouder topic, maar wil het even omhoog halen.

Ik ben er zelf sinds een half jaar achter dat ik chronische lyme heb. en op advies van mijn arts heeft ook mijn man zich laten testen: ook lyme....

en ik hoor het meer: ik vrees dus dat het wel overdraagbaar is.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Ma 11 Feb 2013 23:35

Hoi fr1968,

Had je man klachten die kenmerkend zijn voor Lyme? Zo ja, welke?
Met welke test werd vastgesteld dat hij Lyme heeft?

fr1968

Berichtdoor fr1968 » Di 12 Feb 2013 9:20

Klachten: in de loop der jaren steeds minder fit, sterker vermoeid, darmklachten, migraineaanvallen, in ernst en aantal toenemend, dubbelzien, depressieve klachten, en sinds kort de diagnose pdd-nos( autisme spectrum stoornis). Dat zijn de belangrijkste.

Hij is positief getest via LTT test in Augsburg. De waardes liegen er niet om
Borrelia burgd. Vollantigen + 11 SI <2
Borrelien-OSPA/OSPC/DbpA na + 28 SI <2
Borrelien spezifisch LFA-1 + 6 SI <2

Tevens CD57 op de grens.

Terug naar “Medisch”