zuurverlagend dieet

Vragen, informatie en discussie over onconventionele diagnose- en behandelmethoden, en onconventionele opvattingen.
paperwhite

zuurverlagend dieet

Berichtdoor paperwhite » Za 29 Okt 2011 21:56

Wie heeft er al een zuurverlagend dieet gevolgd ? Klopt het dat een zuursmakende vrucht als citroen zuurverlagend werkt ? Borrelia zou zich goed handhaven in een zuur milieu.

Paperwhite

joos06

Re: zuurverlagend dieet

Berichtdoor joos06 » Do 9 Okt 2014 11:16

Dit is al een oud onderwerp zie ik, maar helaas geen reacties op geweest. Ik moet dit dieet ook gaan volgen tegen de spier en gewrichtspijn, en vraag me af of er inmiddels wel meer mensen zijn die ervaring hebben met dit dieet. Tips, lekkere recepten enz. Zijn van harte welkom. Op Internet zelf zie je zoveel verschillende info hierover, info die elkaar ook tegenspreekt helaas.

lanalana

Berichtdoor lanalana » Do 9 Okt 2014 12:10

Hoi joos,
Zoek eens op de zoekfunctie maar zuurvormend / base ...er is een topic over geweest,
Ik doe dit nl ook al langer nu, in het begin idd even wennen aan wat nou wel en niet oké is maar de truc is vooral, vers, zelf made, voedsel wat onbehandeld is, en geen dingen eten waarvan je al weet dat ze niet goed voor je zijn, gebakken, gefrituurd, gerookt, gezoet, gezuurd, lang houdbaar etc...ik heb toen middels google een plausibel tabelletjes geplukt met daarin wat juist wel en net zuurvormend was, vanuit daaruit begonnen..
Dus even zoekbalkn er is ea over geschreven. :zwaaien: lana

NMDA

Berichtdoor NMDA » Do 9 Okt 2014 12:50

Met een bepaald dieet heb ik erg veel baat gehad. Maar even terugkomend op een zuurverlagend dieet ivm Lyme zijn de volgernde wetenschappelijke publicaties misschien relevant:

Interdependence of environmental factors influencing reciprocal patterns of gene expression in virulent Borrelia burgdorferi.

we found that a decrease in pH, in conjunction with increases in temperature (e.g. 34 degrees C or 37 degrees C) and cell density, acted interdependently for the reciprocal expression of ospC and ospA. The lower pH (6.8), which induced the reciprocal expression of ospC and ospA in BSK-H medium, correlated with a drop in pH from 7.4 to 6.8 of tick midgut contents during tick feeding. In addition to ospC and ospA, other genes were found to be regulated in reciprocal fashion. Such genes were either ospC-like (e.g. ospF, mlp-8 and rpoS) (group I) or ospA-like (lp6.6 and p22) (group II); changes in expression occurred at the mRNA level. That the expression of rpoS, encoding a putative stress-related alternative sigma factor (sigma(s)), was ospC-like suggested that the expression of some of the group I genes may be controlled through sigma(s). The combined results prompt a model that allows for predicting the regulation of other B. burgdorferi genes that may be involved in spirochaete transmission, virulence or mammalian host immune responses.

Proteome Analysis of Borrelia burgdorferi Response to Environmental Change

We examined global changes in protein expression in the B31 strain of Borrelia burgdorferi, in response to two environmental cues (pH and temperature) chosen for their reported similarity to those encountered at different stages of the organism's life cycle.

Observed changes in protein abundance of B. burgdorferi grown in batch cultures representing established minimal models of bacterial growth in the unfed tick vector (23°C, pH 7.6) and the fed tick vector (34°C, pH 6.6) provide insights into global adaptation of the microbe resulting from changes in two important environmental conditions

Note the marked reduction in the number of proteins identified in the RpH culture relative to all other environmental conditions. This observation was striking as the comparative analysis approach utilized identical initial peptide amounts for each LC-MS/MS analysis (see Figure S1 for representative chromatograms). Thus we are observing a reduction in protein diversity, not simply a reduction in protein abundance.

Dus in de RpH (Reduced PH oftewel verminderde PH dus zuurder) is de proteïne waarneming bij Borrelia burgdorferi verminderd wat zou kunnen duiden op een groeireductie. En de ideale PH voor borrelia lijkt dus rond de 7.4-7.6 te liggen wat correspondeert met menselijk bloed wat een PH van rond de 7.4 heeft volgens Wikipedia.

Note the minimal overlap of protein identifications for the RpH culture with RT and Log cultures (48 and 62 unique proteins, respectively), a clear indication that the combined effect of increased temperature and lower pH reduce the total proteome diversity.

These changes directly reflect the slowed growth rate for the bacterium cultured at lowered pH, and we believe that these culture conditions result in B. burgdorferi taking on a quiescent phenotype similar to one resulting in persistent human infection.

Dus een temperatuur verhoging en lager PH waarde geven een remmende werking op de groei van Lyme.

Dus als ik een voorlopige conclusie kan trekken dan kan een zuurverlagend dieet misschien zelfs wel kwalijke gevolgen hebben en mogelijk de groei van Lyme bevorderen.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Za 18 Okt 2014 19:53

NMDA schreef:Dus een temperatuur verhoging en lager PH waarde geven een remmende werking op de groei van Lyme.

Temperatuur verhoging is idd "killing" voor de borrelia.
Een lage ph waarde in vivo is nog een andere vraag

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC116493/

"How the in vitro ph regulation we observed applies to the regulation of these membrane proteins in vivo is not clear"

Een algemene informatie over zuur-basen evenwicht:
Zuur - basen evenwicht in voeding en lichaam

http://www.scienceforlife.eu/tekst%20zuren-basen.htm

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Za 18 Okt 2014 23:29

Vroeger werd er steeds aangeraden om een zuurverlagend dieet te volgen, dus streven naar hoge ph.
Hoge lichaamstemperatuur zou inderdaad borrelia-onvriendelijk zijn. Vroeger gebruikte men tegen syfilis soms malariaparasieten. De syfilislijders kregen dan koorts maar helaas ook malaria: helaas geen aan te bevelen therapie.
Even in de diepvries zitten misschien :? dan zegt onze lichaamsthermostaat: het is koud : ik moet wat meer stoken...

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Zo 19 Okt 2014 17:48

Hoi Paperwhite,

Eerlijk gezegd streef ik ook steeds zo veel als mogelijk naar een algehele minder zuur lichaam, in z'n totaliteit.
Vooral ook omdat ik belast ben met co infecties.

Wat het allemaal precies teweeg brengt in het lichaam, ik bedoel dan alles tesamen wordt vaak over het hoofd gezien.
En wat dacht je van al die toxines in het lichaam die ook extreem verzuren, kan nooit goed zijn

Maar belangrijk is vast wel dat het goed in elkaars evenwicht blijft, want je wilt toch zo gezond mogelijk blijven?

Eigenlijk is dit wel een duidelijke uitleg van hoe het zit in het algeheel, en niet alleen kijkend naar die paar borrelia strengen in een petrischaaltje

http://www.me-cvsvereniging.nl/sites/de ... zuring.pdf

Ik gebruik nu bijna 2 jaar geen brood meer, eet alleen zaadjes (ha, ha, ja, zaadjes) door de yoghurt
In de middag roggebrood en geraspte appel
in de avond heel veel groentes

Melk en kaas gebruik ik vrijwel nooit meer, en ik voel me er duidelijk beter bij.

De sauna trek in niet.

Koorts opwekken heb ik ooit willen proberen, maar dat durf ik niet aan.
Stel dat je koorts te hoog gaat worden, zou niet goed zijn.

Ach, zo'n onderzoekje zegt helemaal niks over de complexiteit van het geheel.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Ma 20 Okt 2014 23:04

Hallo Foetsie,

2 jaar geen brood: dat zou ik niet volhouden. :shock: Ik heb wel jaren melkproducten geschrapt, maar bij gebrek aan succes ben ik nu weer bezig. Alcohol drink ik niet meer, tenzij met sylvester. Suiker schrap ik zoveel mogelijk. Maar voor de rest volg ik het dieet van dr. Matig: gezond en gevarieerd. 's Avonds moet ik wel vechten tegen de eetlust. Daar is nu ook een uitleg voor :wink: http://www.joop.nl/opinies/detail/artik ... at_je_eet/ :

In de sauna heb ik mij nooit goed gevoeld, ook niet voor lyme. Sauna is erg uitputtend voor iemands lichaam al zuivert het natuurlijk.

Hoe kan je zelf koorts opwekken ? Het lijkt mij wel geen goed idee want we zijn al zo verzwakt door de lyme en de ab. :zwaaien:

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Di 21 Okt 2014 16:53

Dat geen brood eten, was in het begin wel heel vreemd, omdat je dat zo gewend bent.
Ik had ook nog vóór de lyme een darmontsteking gehad, en kon daardoor eigenlijk al geen gist meer verdragen.
Ben vervolgens door de lyme helemaal van het brood afgestapt, en ik denk dat ik het altijd zo zal blijven doen.
Geen moeite meer mee

Maar de suiker is weer iets anders, daar moet ik mezelf af en toe echt tegen verzetten, nu nog steeds.
De behoefte daaraan komt ineens als in een opwelling :)
Maar is in de laatste 2 jaar wel minder frequent
Kan mezelf maar moeilijk beheersen op die momenten, vooral de chocola wil heel graag. Heb er nu sinds kort een potje pure chocola bij om af en toe de behoefte te stillen, daar zit geen suiker in maar het lijkt te helpen, hoewel niet altijd.

Dr. matig is een goeie, eigenlijk geldt dat wel voor alles

De link die je plaatse maakt me somber ik dacht altijd dat ik mijn bacterien de baas kon zijn :lol:

Zelf koorts opwekken was ik een dag of 6 mee begonnen met kinabast ( quina)
Maar ik durfde niet verder te gaan; de verhoging begon aardig op te lopen, en begon het toch een beetje eng te vinden, stel je voor dat je na 10 dagen zulke hoge koorts krijgt dat je het loodje legt (excusé le mot)

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Do 23 Okt 2014 23:17

Hallo Foetsie,

Kina is juist een koortsverlagend middel. Het werd gebruikt tegen koorts van malaria-aanvallen. Ben je er wel zeker van dat het kina was ? Ik ga kinabast volgende week proberen. Ik ben er eindelijk aangeraakt. :zwaaien:

Terug naar “Onconventioneel”