Hoi Helpme,
het maakt veel uit volgens welke richtlijnen een test geinterpreteerd wordt.
jouw positief opgelichte zeer specifieke lymeband bij de western blottest kan zeker een rol van betekenis spelen in het grotere geheel van je verhaal en klachtenpatroon in combinatie met andere uitslagen
als je een lyme-arts treft die behandelt volgens de richtlijnen van de internationale lymevereniging (
http://www.ilads.org )
of volgens de richtlijnen van de deutsche borreliosegesellschaft.
je kunt ook alleen 2 doen als je de tijd hebt en alleen 3 doen als je haast hebt (want bij 3 krijg je de uitslag vrij snel en bij 2 duurt de uitslag echt een stuk langer - exacte tijd: ik dacht 2 maanden, maar bel met
http://www.prohealth.nl hierover. Ik ken iemand die de uitslag pas kreeg na 10 weken of zo).
Ik zou ze nu niet gelijk allebei doen: 2 en 3.
Als 1 van beide positief is, weet je genoeg in combinatie met je verhaal en de eerdere uitslag.
Er is wat voor te zeggen om 3 in Keulen te laten doen als je daarvoor kiest, omdat die duidelijkere waarden geeft dan pro health als ik het goed begrepen heb van Paperwhite
viewtopic.php?f=4&t=6583#p63742.
Als je dan een grensgeval bent, en je zit net onder de grens, dan zegt het toch nog wat dan simpel de uitslag "positief" of "negatief".
Via de huisarts kun je ook opnieuw 1 laten doen (als je doorstoot naar alle rondes), dan wordt het vergoed en maar moet je soms/ vaak meer moeite doen om de exacte gegevens boven tafel te krijgen
viewtopic.php?f=17&t=6023 .
Althans: eerst krijg je dan de elisa-test bij de huisarts of de c6-band en als je daar niet positief uitkomt dan kom je vaak niet verder tot en met de westernblottest (die is onderdeel van de recombinant line blottest).
Dus dat is weer het nadeel van via de huisarts testen.
Pro health doet net als Keulen niet moeilijk zoals zoveel labs dat wel doen en geeft gelijk zeer transparant alle banden die oplichten bij het western blottdeel van de recombinant lineblot weer op schrift.
als je jezelf in keulen zou laten testen met de LTT-test, kun je ook de cd57-test overwegen te laten doen.
overigens wordt testen in Berlijn ook genoemd tegenwoordig (goed aangeschreven lab)
Ik heb mijn bloed (hetzelfde) naar Weert en Berlijn gestuurd, waarbij ik in beide laboratoria alle testen he laten doen. Weert, 520 euro alles negatief en in Berlijn, 184 euro, alles zwaar positief (LTT-test) met de opmerking door alle drie van de in Nederland voorkomende borrelia stammen besmet te zijn. (Bb, Ba, Bg)..
viewtopic.php?f=13&t=5556#p54592voor info over je bloed via Berlijn laten testen kun je het beste naar de lymevereniging bellen (tenzij iemand die leest er verstand van heeft).
dan moet je je serum op laten sturen naar Berlijn.
hoe dat precies gaat, weet ik niet.
ik heb wel eens bloed naar berlijn gestuurd over de post, maar dat was voor een soort erfelijkheidstest ivm lyme en ik weet niet of in het ene geval meer haast geboden is met die testen versturen dan de andere keer.
Richard schreef over een test die de kwaliteit tot vorming van antistoffen in zijn geheel bij een persoon kan testen.
Maar hoe de test heet weet ik ook niet en ik zie ook niet direct een aanwijzing op de pagina waarnaar hij verwijst, sorry Helpme!
Dit is wel zaak om via Richard te weten te komen natuurlijk, ik ben daar zelf ook benieuwd naar!
Ik dacht misschien bedoelt hij de cd57-test die een bepaald soort lymfocyten test.
Die heeft bij mij ook nog wel een rol gespeeld in het grotere geheel van de andere testuitslagen, mijn klachten e.d.
Volg je het nog?!