koolzuurhoudende dranken bevatten koolzuur,fosforzuur,
cola heeft een ph waarde van 2,5
http://www.fonteine.com/zuurbalans.html
kijken bij fysiologische eigenschappen van zoogdieren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/koolstofdioxide
elke toename van koolzuur in het bloed verlaagd de ph (dus verhoogd de zuurgraad.)
koolzuur toevoegen aan water daar verlaag je de ph waarde van het water mee,doe maar eens een ph stripje in koolzuurhoudend water en in bronwater.
uitgebreide uitleg (ook welke zuren er in vlees zitten bijv) ook de symptomen van een verkeerde ph waarde staan beschreven,en dat je er bijv diabetes van kan krijgen.
http://informandshape.com/de-ph-balans- ... verzuring/
google ook maar eens op fosforzuur ,is ook niet fijn spul,tast oa de kalkspiegel aan.
Achteloos zelf bi-carbonaat consumeren kan je zowiezo intracellulaire verzuring van krijgen,dat is een secuur werkje.Zelfs als je dat middels injecties/intraveneus toe zou dienen,dan vereist dat veel expertise van een proff. Constant worden de waardes gemeten als artsen hiermee bezig zijn, co2 afblazen etc etc.
iemand bekent met zuur base balans?
-
-
Re: iemand bekent met zuur base balans?
hey sniper
ben er indd wat aktiver mee bezig nu
weet niet of het al wat doet
maar er werd me geadviseerd elke dag lepel apelazijn te nemen schijnt erg te schelen
zal verzuring van je lichaam ook dusdanig effect hebben op je spieren
wat denk jij daarvan
want er is zoveel verschillende dingen over te vinden op het internet
gr
ben er indd wat aktiver mee bezig nu
weet niet of het al wat doet
maar er werd me geadviseerd elke dag lepel apelazijn te nemen schijnt erg te schelen
zal verzuring van je lichaam ook dusdanig effect hebben op je spieren
wat denk jij daarvan
want er is zoveel verschillende dingen over te vinden op het internet
gr
-
@sostie,
spierpijn is een opeenhoping van melkzuur welke niet meer gebufferd kan worden door bi-carbon.
bij infecties en op een verkeerde manier overmatig sporten kan spierpijn optreden.
spierpijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierpijn
melkzuur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Melkzuur
kre alkalyn (ph correct creatine) zou voor jou wel wat kunnen zijn
lees eens de beschrijving van dit product.
http://www.bodyenfitshop.nl/creatine/cr ... -creatine/
niet dat je dit per se moet kopen maar lees de beschrijving van het product eens,
heb je geen geld voor kre alkalyn dan zou ik een creatine ethyl ester proberen. deze vorm trekt beter in de spieren als creatine monohydraat, bij monohydraat blijft er nog veel creatine achter in het lichaam,buiten de spieren.
Wel is het zo dat de meeste onderzoeken gedaan zijn naar de monohydraat vorm.
heb je geen geld hiervoor dan zou ik de creatine ethyl ester vorm nemen:
http://www.bodyenfitshop.nl/creatine/cr ... -100-pure/
ik mixte dit altijd met natuurtroebele appelsap zonder toegevoegde suikers van de lidl(beige literpak)
ik zou doorgaan :
-met zuur base dieet (alle lijsten van internet een kopie maken,de ene is uitgebreider dan de andere.)
-kre alkalyn of ethyl ester halen
-veel drinken ,bar le duc 2 liter pakken halen a 50 cent en proberen of je minimaal 3 a 4 lter hier van op kan per dag.
-blijven ontgiften.bijv infrarood,geen sauna eerst dat ontrekt juist mineralen.
-alka greens,alka barley,of vitamineral green toevoegen.
-wel blijven eten, niet eten verzuurd ook.
-hooggedosseerd mineralen gebruiken.
ik zou in geen geval bi- carbonaat tabletten nemen of zout gaan drinken,daar geraak je verder van in de problemen,
hopelijk heb je er wat aan.
door dit leefpatroon heb ik nooit meer spierpijn ,pijn in bindweefsel etc,en mijn darmen zijn prima in orde.
ik heb een enorme weerstand,iedereen om me heen had griep twee maanden terug,ik heb nergens last van gehad.
wel moet je er rekening mee houden dat als je aan de medicijnen bent dat verzuring aanpakken langer duurt,medicijnen bijv antibiotica en pijnstillers werken verzurend.
spierpijn is een opeenhoping van melkzuur welke niet meer gebufferd kan worden door bi-carbon.
bij infecties en op een verkeerde manier overmatig sporten kan spierpijn optreden.
spierpijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierpijn
melkzuur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Melkzuur
kre alkalyn (ph correct creatine) zou voor jou wel wat kunnen zijn
lees eens de beschrijving van dit product.
http://www.bodyenfitshop.nl/creatine/cr ... -creatine/
niet dat je dit per se moet kopen maar lees de beschrijving van het product eens,
heb je geen geld voor kre alkalyn dan zou ik een creatine ethyl ester proberen. deze vorm trekt beter in de spieren als creatine monohydraat, bij monohydraat blijft er nog veel creatine achter in het lichaam,buiten de spieren.
Wel is het zo dat de meeste onderzoeken gedaan zijn naar de monohydraat vorm.
heb je geen geld hiervoor dan zou ik de creatine ethyl ester vorm nemen:
http://www.bodyenfitshop.nl/creatine/cr ... -100-pure/
ik mixte dit altijd met natuurtroebele appelsap zonder toegevoegde suikers van de lidl(beige literpak)
ik zou doorgaan :
-met zuur base dieet (alle lijsten van internet een kopie maken,de ene is uitgebreider dan de andere.)
-kre alkalyn of ethyl ester halen
-veel drinken ,bar le duc 2 liter pakken halen a 50 cent en proberen of je minimaal 3 a 4 lter hier van op kan per dag.
-blijven ontgiften.bijv infrarood,geen sauna eerst dat ontrekt juist mineralen.
-alka greens,alka barley,of vitamineral green toevoegen.
-wel blijven eten, niet eten verzuurd ook.
-hooggedosseerd mineralen gebruiken.
ik zou in geen geval bi- carbonaat tabletten nemen of zout gaan drinken,daar geraak je verder van in de problemen,
hopelijk heb je er wat aan.
door dit leefpatroon heb ik nooit meer spierpijn ,pijn in bindweefsel etc,en mijn darmen zijn prima in orde.
ik heb een enorme weerstand,iedereen om me heen had griep twee maanden terug,ik heb nergens last van gehad.
wel moet je er rekening mee houden dat als je aan de medicijnen bent dat verzuring aanpakken langer duurt,medicijnen bijv antibiotica en pijnstillers werken verzurend.
-
hey sniper
die kre alkalyn
die ziet erg intresant uit ook omdat het dus je ph waarde nog wat verlaagd wat bij mij van toepassing is
heb jij deze ook eens gebruikt '?
ben wel benieuwd
enzal t cker gaan proberen
hoop dat t helpt want ene week ga ik vooruit bij de fysio en de andere week achteruit
wat erg frustrerend is
me enigste euvel is eigenlijk me spieren de rest komt en gaat af en toe
ma moet wel zeggen nu ik van de ab af ben skeelt dat al een hoop
nu verder op natuurlijke basis
jou zuurgraad was ook te hoog ?
ik had vandaag een ph in me urine van net 6 dus is al ietsjes beter als voor t weekend
appelazijn doet toch iets majah kan ok een moment opnamen zijn
hartstikke bedankt voor je advies en uitgebreide uitleg doet me goed en fijn dat je helpe wil
gr jos
die kre alkalyn
die ziet erg intresant uit ook omdat het dus je ph waarde nog wat verlaagd wat bij mij van toepassing is
heb jij deze ook eens gebruikt '?
ben wel benieuwd
enzal t cker gaan proberen
hoop dat t helpt want ene week ga ik vooruit bij de fysio en de andere week achteruit
wat erg frustrerend is
me enigste euvel is eigenlijk me spieren de rest komt en gaat af en toe
ma moet wel zeggen nu ik van de ab af ben skeelt dat al een hoop
nu verder op natuurlijke basis
jou zuurgraad was ook te hoog ?
ik had vandaag een ph in me urine van net 6 dus is al ietsjes beter als voor t weekend
appelazijn doet toch iets majah kan ok een moment opnamen zijn
hartstikke bedankt voor je advies en uitgebreide uitleg doet me goed en fijn dat je helpe wil
gr jos
-
@sostie
Ik heb het nog niet gebruikt ik zag het te laat dat deze vorm er ook nog was,toen had ik al ethyl ester gehaald.
Ik gebruik het nog maar weinig, ik heb er niet veel meer van nodig,ik gebruik het voor het sporten.
Als de ethyl ester op is dan probeer ik die kre alkalyn, dat ph gedoe spreekt me aan.240 capsules kan je lang mee toe
Ik heb veel spierpijn gehad in mijn: benen,(ook slappe benen)kaken,nek,en ik had ook veel pijn rond mijn hartstreek.
Daar werd ik wel een beetje bang van zeg maar,het was net of had ik een constante druk op de borst.
Ik heb veel last gehad van verzuring.
creatine,zuur base dieet,ontgiften en veel drinken heeft goed geholpen, spierpijnen zijn weg ,ook de druk op de borst is verdwenen.
veel drinken sostie, dat bar le duc water kost 50 cent voor 2 liter, kost geen drol,is heerlijk zacht water om te drinken,zwak mineraal houdend en natrium arm.
Ik hoop dat je snel opknapt,
groetjes en een fijne avond.
Ik heb het nog niet gebruikt ik zag het te laat dat deze vorm er ook nog was,toen had ik al ethyl ester gehaald.
Ik gebruik het nog maar weinig, ik heb er niet veel meer van nodig,ik gebruik het voor het sporten.
Als de ethyl ester op is dan probeer ik die kre alkalyn, dat ph gedoe spreekt me aan.240 capsules kan je lang mee toe
Ik heb veel spierpijn gehad in mijn: benen,(ook slappe benen)kaken,nek,en ik had ook veel pijn rond mijn hartstreek.
Daar werd ik wel een beetje bang van zeg maar,het was net of had ik een constante druk op de borst.
Ik heb veel last gehad van verzuring.
creatine,zuur base dieet,ontgiften en veel drinken heeft goed geholpen, spierpijnen zijn weg ,ook de druk op de borst is verdwenen.
veel drinken sostie, dat bar le duc water kost 50 cent voor 2 liter, kost geen drol,is heerlijk zacht water om te drinken,zwak mineraal houdend en natrium arm.
Ik hoop dat je snel opknapt,
groetjes en een fijne avond.
-
hoi Sniper, Barleduc doet vermoeden dat het water uit een franse bron komt ergens, maar het komt uit de grond bij Utrecht en onderscheidt zich qua zuurtegraad niet van ons kraanwater: ik heb het bij mij thuis met een zuurgraadmeter uitgemeten.
Spa blauw daarentegen is stukken minder zuur water dan gemiddeld leidingwater/barleduc.
Volgens mij kun je in elk geval net zo goed normaal leidingwater drinken als barleduc.
Of je kunt natuurlijk ook kiezen voor een bijv. osmotische waterfilter thuis: dat scheelt een hoop gesjouw en ook pcb / phtalaten in je water dat de plastic fles afgeeft.
Maar hoe dan ook: water drinken is hoe dan ook denk ik zeer belangrijk om afvalstoffen het lichaam uit te bonjouren.
Spa blauw daarentegen is stukken minder zuur water dan gemiddeld leidingwater/barleduc.
Volgens mij kun je in elk geval net zo goed normaal leidingwater drinken als barleduc.
Of je kunt natuurlijk ook kiezen voor een bijv. osmotische waterfilter thuis: dat scheelt een hoop gesjouw en ook pcb / phtalaten in je water dat de plastic fles afgeeft.
Maar hoe dan ook: water drinken is hoe dan ook denk ik zeer belangrijk om afvalstoffen het lichaam uit te bonjouren.
-
waar haal je de wijsheid vandaan dat bar le duc het doet voorkomen dat het uit een franse bron komt ergens,
het staat nergens op de verpakking,op hun site claimen ze dat ook niet,dus waar haal je het vandaan?
bar le duc heeft een ph waarde van 7,6
kraanwater uit mijn regio heeft een ph waarde van 6,7 er zijn verschillen.
een waterioniseerder kost je 799 euro, bovendien geeft dat maar een ph waarde van 8-9
zoals je weet heeft sostie niet veel geld , waarom zou je uberhaubt zo n ding kopen als dit een ph afgeeft van 8 (wat overigens ook nog afhankelijk is van de ph waarde van je eigen kraanwater) terwijl bar le duc een ph waarde heeft van 7,6.
Ik kan genoeg redenen bedenken om juist geen kraanwater te nemen, heb jij enig idee hoe kraanwater gereinigd wordt en wat er eigenlijk allemaal in zit, nitraat bijv,nooit gehoord van het bleu baby syndroom?
Voor sostie is het geen oplossing om met dure methodes aan te komen,zoals je weet.
bar le duc is een prima betaalbare keus, alka druppels mengen met bar le duc zou beter zijn wat betreft de ph waarde maar kost hem 30 euro,
wat zit er in kraanwater;
https://www.heelnatuurlijk.nl/index.php ... view&id=63
aangezien je veel water moet drinken bij lyme ziekte is het handig dat je wel weet dat je dan ook in grote hoeveelheden deze stoffen via kraanwater binnenkrijgt.En je kan je afvragen ook al heeft gewoon kraanwater een ph waarde in jou regio van bijv 7,5 dan nog moet je je afvragen wat die schadelijke stoffen die er in zitten uiteindelijk in je lichaam met je ph waarde doen.het kan juist door deze stoffen verzurend werken,dat de ph waarde in je lichaam juist hierdoor naar beneden gaat.Als je leest wat nitraat bij babys kan veroorzaken met betrekking tot het blauw aanlopen,(zuurstof tekort)dan lijkt mij dat niet gezond voor je ph waardes.
Het gaat bij de ph waardes vooral erom welke reacties geeft het in je lichaam, citroen bijv is ontzettend zuur maar geeft een basische reactie in het lichaam.
ik zou zeggen bamboe drink lekker door hiermee.
en wat betreft de ph waarde van spa blauw, deze zit op 6 dat betekent dat deze waarde laag is ,
bar le duc heeft een ph waarde van 7,6 om die reden is dit een betere keus.
de ph schalen lopen van 1 tot 14/15
-onder de 7-7,5 =acidose, dus verzuring
Het sjouwen neem ik graag voor lief,het water is lekker zacht van smaak je proeft dat het water niet hard is.
die chloor geur aan kraanwater is hier duidelijk aanwezig, gewoon kraanwater krijg ik bijna niet weg,
De kosten 50 cent voor een 2 liter pak,ten opzichte van een ander pak drinken, zijn een lachertje.
groet.
het staat nergens op de verpakking,op hun site claimen ze dat ook niet,dus waar haal je het vandaan?
bar le duc heeft een ph waarde van 7,6
kraanwater uit mijn regio heeft een ph waarde van 6,7 er zijn verschillen.
een waterioniseerder kost je 799 euro, bovendien geeft dat maar een ph waarde van 8-9
zoals je weet heeft sostie niet veel geld , waarom zou je uberhaubt zo n ding kopen als dit een ph afgeeft van 8 (wat overigens ook nog afhankelijk is van de ph waarde van je eigen kraanwater) terwijl bar le duc een ph waarde heeft van 7,6.
Ik kan genoeg redenen bedenken om juist geen kraanwater te nemen, heb jij enig idee hoe kraanwater gereinigd wordt en wat er eigenlijk allemaal in zit, nitraat bijv,nooit gehoord van het bleu baby syndroom?
Voor sostie is het geen oplossing om met dure methodes aan te komen,zoals je weet.
bar le duc is een prima betaalbare keus, alka druppels mengen met bar le duc zou beter zijn wat betreft de ph waarde maar kost hem 30 euro,
wat zit er in kraanwater;
https://www.heelnatuurlijk.nl/index.php ... view&id=63
aangezien je veel water moet drinken bij lyme ziekte is het handig dat je wel weet dat je dan ook in grote hoeveelheden deze stoffen via kraanwater binnenkrijgt.En je kan je afvragen ook al heeft gewoon kraanwater een ph waarde in jou regio van bijv 7,5 dan nog moet je je afvragen wat die schadelijke stoffen die er in zitten uiteindelijk in je lichaam met je ph waarde doen.het kan juist door deze stoffen verzurend werken,dat de ph waarde in je lichaam juist hierdoor naar beneden gaat.Als je leest wat nitraat bij babys kan veroorzaken met betrekking tot het blauw aanlopen,(zuurstof tekort)dan lijkt mij dat niet gezond voor je ph waardes.
Het gaat bij de ph waardes vooral erom welke reacties geeft het in je lichaam, citroen bijv is ontzettend zuur maar geeft een basische reactie in het lichaam.
ik zou zeggen bamboe drink lekker door hiermee.
en wat betreft de ph waarde van spa blauw, deze zit op 6 dat betekent dat deze waarde laag is ,
bar le duc heeft een ph waarde van 7,6 om die reden is dit een betere keus.
de ph schalen lopen van 1 tot 14/15
-onder de 7-7,5 =acidose, dus verzuring
Het sjouwen neem ik graag voor lief,het water is lekker zacht van smaak je proeft dat het water niet hard is.
die chloor geur aan kraanwater is hier duidelijk aanwezig, gewoon kraanwater krijg ik bijna niet weg,
De kosten 50 cent voor een 2 liter pak,ten opzichte van een ander pak drinken, zijn een lachertje.
groet.
-
hey sniper
ik ben redelijk aan t verdiepen erin en vanmiddag ook fv overlecht met me fysio
maar die kwam op het idee van proteine poeder
zal dat ook werken om de boel weer als de oduer te krijgen???
alvat bedankt gr jos
ik ben redelijk aan t verdiepen erin en vanmiddag ook fv overlecht met me fysio
maar die kwam op het idee van proteine poeder
zal dat ook werken om de boel weer als de oduer te krijgen???
alvat bedankt gr jos
-
@ Sniper:
Die suggestie wordt gewekt doordat een franse naam wordt gebruikt voor water dat in NL uit de grond komt.
Ik ook. Het ging echter om de vergelijking van Barleduc met leidingwater.
Hier heb je zeker een punt.
Ik heb thuis een watermeter die de geleiding of zo je wilt de weerstand van het water meet, dus het is geen ph-meter, excuseer.
Hieronder de tekst over de relatie tussen de mate van ontgiftigende werking van water bij welke weerstand/geleiding:
En:
Het kostenaspect:
Ik heb trouwens zelf ook een tijd met die flessen mezelf een breuk lopen sjouwen, wat ook een belasting is voor een lymepatient. Dan een rekensommetje ivm wanneer je het goedkoopst uit bent: met gekocht water van de supermarkt vergeleken met een bepaald osmose-apparaat:
Hier nog een stuk over Bar-le-Duc van internet ook in relatie tot de waterkwaliteit van leidingwater in Utrecht vergeleken met Bar-le-Duc-water uit de supermarkt en het kostenplaatje:
waar haal je de wijsheid vandaan dat bar le duc het doet voorkomen dat het uit een franse bron komt ergens
Die suggestie wordt gewekt doordat een franse naam wordt gebruikt voor water dat in NL uit de grond komt.
Ik kan genoeg redenen bedenken om juist geen kraanwater te nemen
Ik ook. Het ging echter om de vergelijking van Barleduc met leidingwater.
je kan je afvragen ook al heeft gewoon kraanwater een ph waarde in jou regio van bijv 7,5 dan nog moet je je afvragen wat die schadelijke stoffen die er in zitten uiteindelijk in je lichaam met je ph waarde doen.het kan juist door deze stoffen verzurend werken,dat de ph waarde in je lichaam juist hierdoor naar beneden gaat.
Hier heb je zeker een punt.
Ik heb thuis een watermeter die de geleiding of zo je wilt de weerstand van het water meet, dus het is geen ph-meter, excuseer.
Hieronder de tekst over de relatie tussen de mate van ontgiftigende werking van water bij welke weerstand/geleiding:
http://www.morgenisnu.nl/categories/Zui ... er-testen/Hoogohmig water (water met een hoge weerstand) is nodig om ons organisme te ontgiften. De weerstand van water kan getest worden. De meter geeft de waarde van het water weer in mS (Micro Siemens).
µS geeft geleiding aan en is omgekeerd evenredig aan weerstand
Met de watertester kunt u waar ook ter wereld (bijvoorbeeld op vakantie) de waterkwaliteit van leiding en flessenwater meten.
De volgende weerstandswaarden zijn door ons gemeten:
Spa blauw flessenwater weerstand 20.000 Ohm ( µS 50 )
Water uit Harderwijk weerstand 3.333 Ohm ( µS 300 )
Water uit Enschede weerstand 2.000 Ohm ( µS 500 )
Water uit Rotterdam weerstand 1.666 Ohm ( µS 600 )
Water uit Dortmund weerstand 769 Ohm ( µS 1300 )
Ter verduidelijking:
Water werkt sterk ontgiftend boven de 20.000 Ohm ( µS 50 )
Water werkt ontgiftend boven de 10.000 Ohm ( µS 100 )
Water werkt belastend onder de 3.333 Ohm ( µS 30)
En:
http://www.morgenisnu.nl/product_files/ ... tester.pdfSpa blauw heeft een geleidingswaarde van ongeveer 60 uS en is hiermee, in onze ogen, het beste fleswater.
Het kostenaspect:
Ik heb trouwens zelf ook een tijd met die flessen mezelf een breuk lopen sjouwen, wat ook een belasting is voor een lymepatient. Dan een rekensommetje ivm wanneer je het goedkoopst uit bent: met gekocht water van de supermarkt vergeleken met een bepaald osmose-apparaat:
http://www.morgenisnu.nl/categories/Zui ... er-testen/Wat kan het u besparen op jaarbasis? Voor het dagelijks gebruik van circa vier liter schoon water per persoon (drinkwater en water voor bereiding van voedsel) verbruikt een huishouden met vier personen ongeveer 16 liter.
Een liter water kost in de supermarkt €0,65. Dat zou in dit geval neerkomen op een besparing van €10,40 per dag en
€3.796,- op jaarbasis.
Hier nog een stuk over Bar-le-Duc van internet ook in relatie tot de waterkwaliteit van leidingwater in Utrecht vergeleken met Bar-le-Duc-water uit de supermarkt en het kostenplaatje:
http://www.nickgroen.nl/blognote/pivot/ ... id=43#bodyFrom the Supermarket
Ongeveer 2 jaar geleden zond de RVU een aflevering uit van de Keuringsdienst van Waarde over bronwater. Ze vergeleken Bar-le-Duc dat in de supermarkt 0,32 euro per liter kost en Utrechts leidingwater dat 0,0012 euro per liter kost. Ze kwamen tot de ontdekking dat de bron van het Utrechtse leidingwater en dat van Bar-le-Duc dezelfde was en het onder de grond lag bij de Utrechtse heuvelrug. Bar-le-Duc en het Utrechts leidingwater zijn technisch gezien precies hetzelfde water. Het verschil zit hem dus niet in het water zelf, maar in de beleving van het water. Je koopt met Bar-le-Duc een stukje emotie. Reclamemakers hebben ooit bedacht dat Bar-le-Duc zuiver is of puur en dat het gewonnen wordt uit een bron in een idyllisch Frans dorpje. Ik wou dat ik dat bedacht had. Ik denk niet dat er iets mis is met het verkopen van zo'n beleving. Als je een film koopt, of een boek, koop je ook een beleving. Je weet dat het een fictief verhaal is en je weet dat het je geld kost. Waarom heb ik dan toch het idee dat je met bronwater een beetje belazerd wordt?
-
kijk eerst maar even waar gewoon kraanwater vandaan komt bamboe,
dat is voornamelijk oppervlakte water.
bar le duc wordt onder de kleigrond vandaan gehaald,waardoor er aanzienlijk minder medicijn resten, antibiotica etc inzitten
rapport rivm medicijnresten in water:
http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/703719016.pdf
dit is een rapport uit 2007, resten van ab of medicijnen in oppervlakte water zit in een stijgende lijn, de EU heeft een waarschuwing uitgedeeld.
nieuwe verontreinigingen in de bodem:
http://www.edepot.wur.nl/38095
als jij niet wilt/kan sjouwen dan drink je toch door?
dat is voornamelijk oppervlakte water.
bar le duc wordt onder de kleigrond vandaan gehaald,waardoor er aanzienlijk minder medicijn resten, antibiotica etc inzitten
rapport rivm medicijnresten in water:
http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/703719016.pdf
dit is een rapport uit 2007, resten van ab of medicijnen in oppervlakte water zit in een stijgende lijn, de EU heeft een waarschuwing uitgedeeld.
nieuwe verontreinigingen in de bodem:
http://www.edepot.wur.nl/38095
als jij niet wilt/kan sjouwen dan drink je toch door?
Laatst gewijzigd door ------ op Do 14 Mar 2013 8:48, 1 keer totaal gewijzigd.