Tot in hoeverre is privacy op Lymenet gewaarborgd?

Voor alle problemen, vragen, opmerkingen en tips aangaande (de werking van) de website en het forum van LymeNet.
Tulipano

Tot in hoeverre is privacy op Lymenet gewaarborgd?

Berichtdoor Tulipano » Zo 14 Apr 2013 1:39

Op de site van mijn bank verscheen de mededeling dat klanten i.v.m. het gevaar voor phishing, hun computer extra kunnen beveiligen d.m.v. een nieuw, gratis software programma. Na dit programma te hebben geïnstalleerd verschijnt nu de volgende waarschuwing op mijn PC als ik wil inloggen op Lymenet:

Informatie die u op deze website invoert, inclusief gebruikersnamen en wachtwoorden, worden over een ongecodeerde verbinding verzonden en kunnen gemakkelijk door een derde partij worden gelezen

Verder is het mij opgevallen dat op dit forum bijna continue de volgende geregistreerde gebruikers staan ingelogd:

Brandwatch, Whitevector (Crawler), Bing (BOT) Yandex, enz..

Als ik ga googelen kom ik bijvoorbeeld het volgende tegen over Brandwatch:

http://www.brandwatch.com/

Research
A revolution in monitoring and analysis
Social media has led to nothing short of a bloodless coup in research. Businesses are now able to tap into public opinion and discover what people really think about them, their ideas and their products. Online conversation yields a level of honesty and transparency that the old regime of surveys and focus groups could never hope to match. With the power of Brandwatch at your fingertips, filtering, segmenting and manipulating entire collective farms of information is easier than the most wide-eyed idealist ever imagined. Brands of the world, untie. You have nothing to lose but your limits. From the era of simply posting sentries on your keywords, march forward with Brandwatch towards the glorious next level of social media research. Imagine being able to segment automatically by mention-type: complaint, review, referral, buying signal or by author-type: customer, competitor, prospect, advocate, detractor, recidivist lickspittle lackey. Ruthless.

Meelezen kan iedere willekeurige bezoeker op dit forum. Maar bovengenoemde 'zoekmachines' staan ingelogd. Door zo'n 'zoekmachine' te gebruiken zou iemand dus anoniem, zonder zelf met een eigen profiel te moeten registreren en inloggen, inzage kunnen krijgen in de profielen van andere forumleden. Of zie ik dit verkeerd?

Zou ik hier uitleg over kunnen krijgen? En mocht bovenstaande theorie kloppen, zouden er misschien maatregelen kunnen worden getroffen om de anonimiteit van forumleden beter te waarborgen?

Troptard

Re: Tot in hoeverre is privacy op Lymenet gewaarborgd?

Berichtdoor Troptard » Zo 14 Apr 2013 16:55

Ik merkte yahoo en google (bot) ook reeds op ...
Elke wijze uil begon ooit als uilskuiken

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 14 Apr 2013 17:14

Nu we toch bezig zijn:

ik ga er voor de zekerheid vanuit dat de beheerder van lymenet over de technische mogelijkheid beschikt om prive-berichten van mensen via deze site mee te lezen.

Een tijd geleden sprak ik iemand die beheerder was van een patientenforum en die bevestigde mij dat hij destijds over deze technische mogelijkheid beschikte als forumbeheerder.

Mijn vraag aan de beheerder: is genoemde veronderstelling van mij correct?

Mocht mijn veronderstelling kloppen, dan kunnen mensen op dit forum beter aan elkaar mailen via deze site dan prive-info via priveberichten op deze site met elkaar uitwisselen.

admin
Beheerder

Berichtdoor admin » Zo 14 Apr 2013 17:52

Tulipano schreef:Op de site van mijn bank verscheen de mededeling dat klanten i.v.m. het gevaar voor phishing, hun computer extra kunnen beveiligen d.m.v. een nieuw, gratis software programma. Na dit programma te hebben geïnstalleerd verschijnt nu de volgende waarschuwing op mijn PC als ik wil inloggen op Lymenet:

Informatie die u op deze website invoert, inclusief gebruikersnamen en wachtwoorden, worden over een ongecodeerde verbinding verzonden en kunnen gemakkelijk door een derde partij worden gelezen

De meeste websites gaan via een ongecodeerde verbinding. Problemen met de veiligheid van de informatie zitten eerder in mogelijke zwakke plekken in de beveiliging van de software. De software van de server van lymenet.nl wordt i.i.g. goed up-to-date gehouden en heeft beveiligingen. Verder worden de wachtwoorden van dit forum gehasht opgeslagen. Zie voor uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wachtwoord#Versleuteling

Tulipano schreef:Meelezen kan iedere willekeurige bezoeker op dit forum. Maar bovengenoemde 'zoekmachines' staan ingelogd. Door zo'n 'zoekmachine' te gebruiken zou iemand dus anoniem, zonder zelf met een eigen profiel te moeten registreren en inloggen, inzage kunnen krijgen in de profielen van andere forumleden. Of zie ik dit verkeerd?

De bots van zoekmachines worden vermeldt, maar kunnen niet inloggen, ze zien niet meer dan gasten.

Als men privacy en anonimiteit wil waarborgen, is het vooral belangrijk dat men geen informatie op het forum geeft dat de privacy en anonimiteit in gevaar brengt. Als men als gebruikersnaam niet de eigen naam gebruikt, en in berichten geen privacygevoelige informatie geeft, dan lijkt me de anonimiteit goed gewaarborgd.

bamboe schreef:ik ga er voor de zekerheid vanuit dat de beheerder van lymenet prive-berichten van forumbezoekers aan elkaar over de technische mogelijkheid beschikt om prive-berichten van mensen via deze site mee te lezen.

Een tijd geleden sprak ik iemand die beheerder was van een patientenforum en die bevestigde mij dat hij destijds over deze technische mogelijkheid beschikte als forumbeheerder.

Mijn vraag aan de beheerder: is genoemde veronderstelling van mij correct?

In principe is het technisch mogelijk. De berichten zijn niet normaal te lezen zoals hier op het forum, maar staan in een database met codetaal en parameters. Overigens kan men PBs melden, net als forumberichten, en die berichten worden wél normaal leesbaar voor admins en moderators. Dus bijv. als iemand ongevraagd via PBs probeert middelen aan te smeren of als iemand via PBs zit te schelden, dan kan men dat zo melden.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 14 Apr 2013 20:38

Dank admin voor de reactie en goed om te weten wat je schrijft.

Staat dit al ergens op deze site beschreven?: dus dat mensen zich beter kunnen realiseren dat de beheerder kan meelezen met priveberichten?

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Za 20 Apr 2013 18:06

Hm, al een week lang geen reactie. (Misschien gestuurd d.m.v. een pb-tje).
Met het oog op de waarborg van onze privacy, wellicht toch geen overbodige luxe om een gecodeerde verbinding aan dit forum te koppelen?

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Wo 24 Apr 2013 9:29

Twee berichten die niet verschenen, hielden kritiek in op een instelling. Toeval ? Als ik lees wat whitevector is, vind ik dat toch maar wat big brotherachtig.

Paperwhite

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Wo 19 Jun 2013 21:18

http://www.bnr.nl/nieuws/tech/1908097/O ... p-internet

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... atschappij

http://www.vrijspreker.nl/wp/2013/06/he ... van-prism/

http://www.joop.nl/politiek/detail/arti ... kanen_mee/

Maar de controle op internet kan zeker nog erger, zegt De Winter.
"Want er wordt momenteel aan wetgeving gewerkt door minister Plasterk die het mogelijk maakt om bij iedere internetprovider continu het internetverkeer te tappen. Dan maakt het niet meer uit waar je dat doet. Echt alles wat je doet wordt dan in de gaten gehouden. Dat is het soort totale controle waar men naar streeft."

Conclusie: De vraag tot in hoeverre privacy op Lymenet is gewaarborgd, is dus totaal overbodig!

Marlene

Berichtdoor Marlene » Wo 19 Jun 2013 22:56

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Do 20 Jun 2013 15:04

Volgens mij is privecie nooit gewaarborgd
Kan me eigenlijk ook niet zoveerl schelen.
Ik weet dat het zo is, er wordt ook te pas en te onpas het tel. verkeer afgeluisterd, maar daar hoor je niemand over.
Prive bestaat al heel lang niet meer, wees daarom vooral niet bang om te schrijven wat je wilt.....

Terug naar “Feedback”