Dr. Buteyko: ademhaling bij gezondheid en ziekte

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
bamboe

Re: Dr. Buteyko: ademhaling bij gezondheid en ziekte

Berichtdoor bamboe » Zo 10 Aug 2014 14:49

De ademhaling volgens buteyko is gericht op het ophogen van het kooldioxidegehalte in de longen/het lichaam. Idealiter is dat gehalte in onze longen ongeveer 6 procent.
In de lucht is het kooldioxidegehalte echter standaard ongeveer 0,03 procent.

Waarom is ophoging van het kooldioxidegehalte in de longen tot 6 procent voor ons lichaam wenselijk?
Omdat met dit optimale koolstofdioxidepercentage van 6 procent in onze longen onze weefsels meer zuurstof kunnen ontvangen, dan als het kooldioxidegehalte lager ligt zoals bij de meeste chronisch zieken het geval is
Het zogeheten Bohreffect speelt hier een belangrijke rol:
Het Bohr-effect houdt in dat hemoglobine minder affiniteit heeft voor zuurstof, door het aan het omliggende weefsels af te geven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bohr-effect

Oftewel: een verhoogd kooldioxidegehalte in onze longen weekt sneller zuurstof los van de hemoglobine ten gunste van de zuurstofvoorziening in de lichaamscellen.

Martha Roe vertelt in dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=5xyDn-duPW4 bij 1 uur en 10 minuten dat het ophogen van dit kooldioxidegehalte gaat met horten en stoten. Ook hier krijgt men te maken met herxheimerreacties. Hoe meer achterstallig onderhoud men heeft, dus hoe langer men al chronische klachten heeft, hoe meer herxheimerreacties er te verwachten zijn.

Als de binding tussen antilichamen en antigenen verbetert met de volgens de buteykomethode beoogde verhoging van het kooldioxidegehalte in het lichaam, gaat het lichaam ineens infecties en toxinen (ook de endotoxinen van allergieen bijv.) weer aanpakken. Het lichaam begint met de lenteschoonmaak, zoals Buteykotrainster Martha Roe dat noemt in het filmpje, maar deze zorgt gelijk ook voor de ontgiftigingsterugslag.

Het is bekend dat chronische lymepatienten vaak al geeneens meer antilichamen aanmaken, waardoor ze niet eens door de testen heenkomen viewtopic.php?f=4&t=6623 : dit noemt Dietrich Klinghardt de zogeheten lyme-paradox: hij gaat eerst de immuunsystemen van zijn meest zieke lyme-patienten trainen om ze uberhaupt klaar te stomen om door de tests herkend te worden.
Buteyko-ademhaling zou daarbij ook kunnen helpen! (maar bij nog veel meer).

Terugkomend op een lichaam dat na achterstallig onderhoud begint te vechten tegen toxinen: mijn eigen prille ervaring is: na aanvankelijk opknappen na experimenteren met verminderd ademhalen (een ervaring op zich) ook de enorme terugslag die ik nog ken van de eerste keer dat ik bioresonantie ergens ging doen: ik kon toen een week niet van de bank meer afkomen van de extreme vermoeidheid. Zo vermoeid was ik nu niet en het hield dan ook niet langer aan dan een dag, maar ik werd er wel bang van weer. Mijn enthousiasme om flink door te hakken was weer even getemperd...

mayke

Berichtdoor mayke » Di 12 Aug 2014 17:50

Hallo allemaal,

Ik ben degene waar Bamboe het over heeft met lyme die opknapt van de Buteyko ademhalings therapie.

Ik ben nu 3 maanden bezig. Mijn verbeteringen zijn: kan tegen zonlicht in mijn ogen, voor de therapie werd ik helemaal gek van zon of licht in mijn ogen, mijn hersenen konden dat niet verwerken. Kan beter tegen harde geluiden, meer energie, geen brainfog meer, geen dode zombie ogen meer, geen hoofdpijnen met overgeven en diaree meer, kan weer praten met normaal volume en word er niet meer zo moe van. Ik hoef niet meer te huilen van het zieke gevoel wat ik niet meer aankon en daarvan dood wilde!!!

Ik lig al 23 jaar vanwege ernstige bekkeninstabiliteit door de lyme veroorzaakt en had ondraaglijke pijnen in mijn bekkenbodem en schaambeen. Ik ben in mijn vakantie 3 keer uit eten geweest en gezeten op een opgeblazen band, ik heb de eerste 2 keer geen pijn gekregen na 2 uur zitten en de derde keer 3 en half uur gezeten en geen pijn gekregen. Minder last van pijn in gewrichten. Voel me over het algemeen gewoon veel beter. Mijn coach had al het vermoeden dat het met mijn bekken ook beter zou gaan en idd. Ik ben ontzettend blij met deze verbeteringen. Ik heb reiniging reacties gehad, maar die vielen best te handelen. Ook geestelijke reinigingen. Ook reinigingen uit darmen in de vorm van slijm en plak, heel bijzonder. Dat is toch wel fantastisch. Ik draag mijn enthousiasme aan iedereen uit, omdat ik deze positieve ervaring heb met Buteyko en mijn coach ook na dertig jaar ziek zijn en helemaal niets kunnen nu weer kan werken en als coach kan werken.

Ik raad iedereen aan om buteyko te doen, ook als je nog niet ziek bent, want de meeste mensen hebben een te laag co2 gehale en staan aan het voorportaal om ziek te worden.

mayke

Berichtdoor mayke » Di 12 Aug 2014 18:43

Wat betreft reinigings reacties:

Ik kan vanwege de reacties geen een middel nemen, de reacties zijn dan te erg, met buteyko echter niet, ik ging toen ik nog heftige reacties had in het begin ( erge hoofdpijn uit mijn nek) gewoon een uur verminderd ademen voor de tv, en ipv te moeten overgeven met diaree, ging mijn hoofdpijn dan weg, nu na 3 maanden heb ik niet eens meer hoofdpijn en ook praktisch geen erge reacties meer.

Buteyko is voor mij mijn redding, na heel veel therapien te hebben gedaan die niets uithaalden, heel veel geld aan uit gegeven voor niets. En de buteyko werkt fantastisch!

mayke

Berichtdoor mayke » Di 12 Aug 2014 18:46

Als je co2 gehalte verhoogt door het verminderd ademen gaat je lichaam en geest namelijk automatisch ontspannen, vandaar dat het zo goed werkt tegen hoofdpijn en andere pijnen.

jayz

Berichtdoor jayz » Wo 20 Aug 2014 10:42

Ik ga denk ik ook eens de buteyko methode uitproberen. Ben de laatste tijd ook weer erg benauwd, maar mijn saturatie is gewoon prima. Ook ben ik super snel buiten adem. Wilde al eerder ooit hiermee beginnen maar toen was ik door de vergoeding van mijn zorgverzekeraar heen, nu heb ik gelukkig betere dekking voor alternatieve therapie.

mayke

Berichtdoor mayke » Do 21 Aug 2014 9:35

Gefeliciteerd Jayz,

Ik wil graag van je weten hoe het je vergaat door de buteyko therapie :D

veel succes!

jayz

Berichtdoor jayz » Do 21 Aug 2014 9:45

Ik houd jullie op de hoogte! 8 september mag ik beginnen.

mayke

Berichtdoor mayke » Vr 22 Aug 2014 20:40

Ik ga je volgen :D

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 24 Aug 2014 12:01

sleeping-postures-cp.png

http://www.normalbreathing.com/l-6-best ... itions.php
Best Sleeping Position and Prone Sleeping

https://m.youtube.com/watch?v=-WmH7MY2qTg
Prone Sleeping?
Paul Chek
Uploaded on Nov 16, 2010

http://www.chekinstitute.com or visit http://www.chekconnect.com for more: This video addresses the common question, "What is the best sleeping position?" Paul shares some important insights so you can make more informed decisions as to how to sleep best and avoid pain during sleeping. He also addresses sleeping and it's relationship to infant development.

Buteyko en diabetes:

diabetes-MV.png

Lees meer in buteyko's boek:
The theory of the pathogenesis of diabetes mellitus.
Basic principles of hormone therapy
.
K. P. BUTEYKO Ph.D. Science consultant The Institute of Clinical Experimental Medicine
Siberian branch of the Academy of Medical Science, USSR
http://www.buteyko.ie/images/pdf/Dr_Buteykos_Book.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 5 Okt 2014 6:56

Onderstaand plaatje laat zien dat hoe langer je de adem van nature kan inhouden, hoe beter de gezondheid is.

De aandrang tot ademhaling wordt aangestuurd door het ademhalingscentrum dat in je achterhoofd zit.
Het mooie is dat je dit centrum met veel oefening kunt trainen om de gewenste liters ingeademde lucht per zoveel tijd te beperken hetgeen de gezondheid verbetert.

CP = controlepause = het tijdsinterval binnen welke mensen comfortabel de adem kunnen inhouden. Het einde van de controlepause dient zich als je in ontspannen toestand bent aan met een soort lichte samentrekking van het middenrif dat dient als aanzet voor een nieuwe ademhalingsteug.
MP = de maximale pause = het maximale tijdsinterval dat iemand de adem in kan houden.
Ademhaling-criteria.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”