Dr. Buteyko: ademhaling bij gezondheid en ziekte

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
anoniem1992

Re: Dr. Buteyko: ademhaling bij gezondheid en ziekte

Berichtdoor anoniem1992 » Zo 5 Okt 2014 16:37

Af en toe neem ik hier een kijkje, en dan denk ik: interessant, anderzijds BRRRRR prutsen aan je ademhaling!
Maar ik volg de ervaringen.

Zelf heb ik met de Lyme gek genoeg altijd weinig last gehad van mijn luchtwegen, niks eigenlijk.
Mijn longen blijven goed in conditie al loopt de rest dan wel terug.
Sinds een paar weken ben ik weer bezig, en ik kan nu alweer 40 meter onderwater zwemmen zonder problemen.
Ik zwem als ik zwem sowieso veel onder water, dus kennelijk is dat nog gezond ook?
Ga me toch eens inlezen, wie weet een hele goede motivatie om mijn manier van zwemmen aan te passen..

Excuses als er dingen in staan die niet kloppen vanuit de geplaatste theorie: ik zit er totaaaal nog niet in..

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 5 Okt 2014 20:57

hoi Anoniem: hierover:
Zelf heb ik met de Lyme gek genoeg altijd weinig last gehad van mijn luchtwegen

Ik heb afgezien van de slaapapneu dat gevoel ook niet gehad.
Maar je hoeft niet de duidelijke tekenen van chronische hyperventilatie te hebben om toch te veel liters lucht naar binnen te halen voor wat je aankan.
De meeste westerse mensen hyperventileren zonder het te weten en zieke mensen hyperventileren gemiddeld nog meer.

Sporten en bewegen verhoogt het co2-gehalte in het bloed/de longen/de cellen.

:zwaaien:

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 11 Okt 2014 10:34

hoi Jayz, we zijn weer een tijdje verder.
In reactie op je laatste bericht: viewtopic.php?f=4&t=8833&start=20#p89344 hoe gaat het nu met je?

jayz

Berichtdoor jayz » Za 11 Okt 2014 11:21

Hoi,

Ben er nu een week of 3 mee bezig en qua CP gaat het wel goed. Zit nu om en rondom de 20 maar ik voel me nog absoluut niets beter :-(

Voel me nog steeds gedepersonaliseerd en heb mega veel druk in mijn hoofd. Elke dag hoop ik maar dat t wat beter is maar helaas :-(. Het zijn extreem zware tijden, maar ik ga door met de therapie.

Vind er 1 nadeel aanzitten en dat is dat je soms teveel met je adem bezig bent door de oefeningen. Probeer het wel los te laten maar dat is (nog) moeilijk.

Van de psych nu wel lyrica gekregen tegen de pijn en angst, maar nog niet gebruikt. Ben eerlijk gezegd nogal bangvoor veel bijwerkingen zoals ik dat tegenwoordig zo vaak heb :-(

Ik probeer me toch weer steeds meer over me angsten heen te zetten dat wel. Vorige week zelfs naar een tryout van javier Guzmán geweest. Het was vd ene kant een hel, want was zo vd kaart, duizelig, benauwd, hartkloppingen etc maar heb toch ook af en toe kunnen lachen. Maar ben bovenal zeer trots op mezelf dat ik dat gedaan heb.

Zo ga ik dadelijk ook naar t Radboud naar de publieksdag en zie wel hoe lang ik t trek :-)

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 11 Okt 2014 13:13

Hoi Jayz, dank je wel voor je antwoord.
Verschrikkelijk voor je om zoveel pijnlijke klachten tegelijk te moeten ervaren.
Zo onverstandig vind ik het niet dat je de lyrica laat staan: voor je het weet introduceer je er weer een nieuw probleem bij.
Wel knap dat je in zo'n korte tijd van een cp van 8 naar 20 seconden bent gegaan Jayz.
Over het effect op de gezondheid: dat is pas optimaal als je een half jaar op een ochtend-cp zit van minimaal 45 seconden.
Dus ja: hou vol, het is nu niet anders.
En het bewustzijn van je adem: in principe hoef je jezelf alleen voor te houden dat je je ademhalingsregelcentrum traint, niet je adem als zodanig.

Veel plezier in Nijmegen vandaag.
Ik ben benieuwd hoe jij en anderen het ervaren (hebben).

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 23 Okt 2014 17:27

Rol ademhalingscentrum

De arts Buteyko ontdekte hoe belangrijk het is dat het ademhalingscentrum juist is ingesteld. Het bepaalt het aantal liters per minuut dat iemand ademt. Hij wist hoe het ademhalingscentrum beïnvloed kon worden en bij te stellen is. Centraal in de behandeling van chronische hyperventilatie staat dan ook het terugbrengen van het ademvolume naar ongeveer 5 tot 7 liter per minuut.
Het ademhalingscentrum vind je waar de ruggengraat eindigt en de hersenen beginnen (de ‘medulla oblongata’ en de ‘pons’). Het ademhalingscentrum is een complex besturingssysteem dat reageert op verschillende signalen uit het lichaam.

Het ademhalingscentrum wordt door biochemici ook wel ‘chemostaat’ genoemd; zoals een thermostaat in de huiskamer de temperatuur constant houdt, zo is misschien wel de belangrijkste functie van het ademhalingscentrum om de hoeveelheid koolzuur in het bloed constant te houden. Het ademhalingscentrum maakt daarbij gebruik van informatie van koolzuurgevoelige cellen (chemoreceptoren). Het ademhalingscentrum reageert ook op temperatuur en de hoeveelheid zuurstof in het bloed, maar dat laatste heeft geen grote prioriteit, aangezien het bloed onder de meeste omstandigheden, zelfs bij een geringe ademhaling, voor 98% met zuurstof verzadigd is. Alleen door slaapapneu of ernstige aantasting van de longcapaciteit zoals bij longemfyseem, is er tijdelijk minder zuurstof in het bloed aanwezig.

Terugkoppeling naar het ademhalingscentrum:
•Reactie op emoties en pijnprikkels
•Terugkoppeling van activiteit van spieren en gewrichten
•Terugkoppeling van longactiviteit
•Reactie op koolzuur, zuurstof en waterstof waarden
•Beïnvloeding ademhaling door hogere brein

Het ademhalingscentrum stuurt aan de hand van alle informatie die het krijgt (zie tekening) impulsen terug naar het middenrif dat door samentrekking de inademing veroorzaakt en door ontspanning de uitademing.

Tijdelijk meer ademen tijdens inspanning

Laten we nog even teruggaan naar het ademhalingscentrum. Wat gebeurt er in een gezonde situatie? Door de regulerende werking van het ademhalingscentrum is je ademhaling rustig als je op de bank een boek leest en ga je zwaarder ademen als je rent om de trein te halen. Als je rent wordt er koolzuur door de spieren aangemaakt en dreigt je bloed door het extra koolzuur zuurder te worden. Je ademhalingscentrum zorgt er dan voor dat je meer (koolzuur uit) gaat ademen zodat de hoeveelheid koolzuur in je bloed op hetzelfde peil blijft. Wanneer het stressmoment over is (je zit in de trein) wordt de ademhaling vanzelf weer rustig omdat de koolzuurwaarde in het bloed weer gedaald is. De uitademing vindt natuurlijkerwijs plaats, zonder actief gebruik van spieren maar doordat de borstkas ‘terugveert’ in haar positie in rust.

Aanhoudende stress

Helaas gebruiken we in het ademhalingsproces door aanhoudende stress veel meer spieren dan nodig is. Door een te groot ademvolume kan bovendien het middenrif, dat bestaat uit glad spierweefsel, verkrampen. Andere spieren, zoals die in de borstkas gaan die taak ondersteunen en deels overnemen. De ‘hoge ademhaling’ is dan een feit (dan buikademhaling forceren is het paard achter de wagen spannen!).

Het kan misgaan als stress aanhoudt en er tijdens de stress niet of nauwelijks beweging is. De afwezigheid van beweging tijdens stress betekent dat het lichaam geen extra koolzuur aanmaakt, zoals dat bij beweging gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan het werken achter de computer (mentale stress), stress in een relatie (emotionele stress) of stress door een slechte gezondheid (fysieke stress).

Door de combinatie van stress en weinig beweging komt er geen overschot aan koolzuur in het bloed terecht, terwijl de vecht-vlucht-reactie en de daardoor veroorzaakte zwaardere ademhaling ervoor zorgt dat er wel meer(koolzuur uit-) geademdwordt. Je gaat dus ademen alsof je naar de trein rent terwijl je achter je computer zit. Dit merk je echter niet zomaar op want natuurlijk zit je niet hijgend achter de computer. Maar ongemerkt adem je wel sneller of dieper dan nodig of ga je veelvuldig gapen of zuchten of door de mond ademen, wat een vergelijkbaar resultaat geeft met wanneer je naar de trein rent.

Ademhaling stelt zich in op minder koolzuur

Als een toestand van stress dagen aanhoudt en het lichaam langere tijd in de vecht-vlucht-reactie zit, gebeurt er het volgende: de voortdurend verlaagde koolzuurwaarde in het bloed zorgt ervoor dat het ademhalingscentrum zich aan deze verlaagde koolzuurwaarde gaat aanpassen: het wordt zogezegd de nieuwe norm. Ter vergelijking: zoals je de thermostaat kunt instellen op een bepaalde temperatuur, kan het ademhalingscentrum zich ook instellen op een bepaalde hoeveelheid koolzuur in het bloed. Als het ademhalingscentrum zich eenmaal op deze nieuwe norm heeft ingesteld, betekent het praktisch gezien dat ook als je ‘rustig’ op de bank een boek leest, je een groter ademvolume hebt dan nodig is.

Het is belangrijk te begrijpen dat ademen een proces is, en voor een groot deel dus een onbewust proces. Bij dit onbewuste deel zijn interne en externe factoren van invloed op de aansturing door het ademhalingscentrum, zoals spierspanning, longkwaliteit, water-, zuurstof- en koolzuurhuishouding, gedachten, emoties en pijnprikkels. Wanneer de ademhaling ontregeld is, dus wanneer de ‘koolzuurtolerantie’ van het ademhalingscentrum te laag is, dan zal je iets moeten doen aan datgene wat het ademhalingspatroon beïnvloedt, ofwel: de omstandigheden waaronder de ademhaling plaatsvindt, moeten geoptimaliseerd worden. Dit betekent fysiek gezien: zorgen dat het lichaam alleen de ademhalingsspier, het middenrif, gebruikt om te ademen en niet ook de borst of buikspieren.
http://www.buteyko-ademtherapie.nl/rol- ... gscentrum/

jayz

Berichtdoor jayz » Do 23 Okt 2014 17:41

Ik ben nu ca 1,5 maand bezig en mijn ochtend CP is soms al boven de 30, als ik start met de oefening is deze sinds een aantal dagen boven de 20 en aan het einde vd oefening rond de 25+.

Kan niet zeggen dat ik me heel veel beter voel, maar heb wel iets meer durven ondernemen.

Ik heb wel flink toegenomen druk in mijn hoofd en zie iets meer troebel. Ook heb ik t regelmatig benauwd maar datis denk ik een goed tteken. Mijn lichaam is aan t vechten tegen de nieuwe situatie, hogere koolzuurgaswaarde. Houd jullie wel af en toe op de hoogte!

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 25 Okt 2014 22:01

hoi Jayz, volgens mij ga je goed met je cp!
In principe heeft de grootste gezondheidswinst die je nog kan behalen denk ik tijd nodig.
Dat is dan niet anders.
Fijn als je ons regelmatig op de hoogte houdt: hopelijk hou je het nog een hele tijd vol om minimaal 40 minuten de oefeningen per dag te doen zonder gelijk iets terug te verwachten.
Zo is het met de gezondheidsinvesteringen bij mij veelal gedaan: op hoop van zegen met eventueel de beloning wat verder in de toekomst.
Mijn inspanningen in het verleden hebben me geen windeieren gelegd in elk geval met de stappen die ik ondernam om van mijn lichamelijke klachten af te komen, maar voor mijn moreel hielp het niet echt dat de belofte van de eventuele "beloning" zo lang duurde met al die ontgiftigingsverschijnselen of wat erop lijkt.

Sterkte!

jayz

Berichtdoor jayz » Zo 26 Okt 2014 12:44

In oefen nu 's ochtends ca 30 min en 's avonds ook en met wandelen ook dmv adem inhouden en passen zetten.

Ben me bewust dat het niet snel resultaat op zal leveren, het zit er immers al 16-17 jaar. Me lichaam zal weer moeten wennen aan verandering denk ik.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Ma 27 Okt 2014 21:08

hoi Jayz, 17 jaar is lang geleden.
Ja alle verandering is moeilijk, zelfs al is het ten goede.
Alle op elkaar afgestemde "radartjes" moeten zich telkens maar weer aan elkaar aanpassen...
Plak je snachts ook je mond af ?
Hoe is het met de druk in je hoofd?

Terug naar “Gezondheid Algemeen”