Dr. Buteyko: ademhaling bij gezondheid en ziekte

Onderwerpen met wetenschappelijke, medische of algemene gezondheidsgerelateerde informatie en discussie dat niet specifiek betrekking heeft op de ziekte van Lyme.
jayz

Re: Dr. Buteyko: ademhaling bij gezondheid en ziekte

Berichtdoor jayz » Ma 27 Okt 2014 23:08

Ik plak mijn mond niet af want ben schijnbaar allergisch voor verschillende tapes. Heb nu al voor de 3e x een ontstoken bovenlip en dat doet pijn.

De druk in mijn hoofd blijft overigens.

Hopelijk kan ik jullie blijven updaten want het is zo 1 november :-(

bamboe

Berichtdoor bamboe » Ma 27 Okt 2014 23:36

hoi Jayz, nou die plakstrip is inderdaad niet helemaal "kosjer" natuurlijk.
Het zal niet voor niets zijn dat je er niet goed tegen kan.
Had je buteykotrainer niet een alternatief voor de leukopor anders?
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat er een alternatief was.
En wat hiervan http://tinyurl.com/pm7pefe te denken?
Belachelijke prijs natuurlijk, maar misschien kun je het na (laten) maken?
Verschrikkelijk lijkt me dat die druk in je hoofd.
Ik heb trouwens wel veel pijn gehad ook in mijn hoofd.
Het is gelukkig ongemerkt heel langzaam ook weer weggegaan, maar daar heb je nu zo weinig aan misschien als ik dat zeg.
1 november is inderdaad wel snel.
We kunnen wel berichten uitwisselen als je wilt per mail nog over o.a. buteyko, maar dat is toch anders dan zo via een forum met allemaal lotgenoten toch he?
En misschien heb je ook contact met de mensen van je buteykocursus nog om elkaar een beetje op de hoogte te houden?

dag Jayz :zwaaien:

NMDA

Berichtdoor NMDA » Di 28 Okt 2014 16:00

Hoi,

Ik heb de eerste helft van dit jaar ook Buteyko gedaan op eigen initiatief nadat mijn huisarts constateerde dat ik aan het hyperventileren was. In het begin heb ik hier veel baat bij gehad maar op het moment doe ik de oefeningen niet meer. Maar gelukkig adem ik tegenwoordig weer door mijn neus ipv door mijn mond dus dat maakt sowieso een groot verschil. In het begin was mijn CP ook iets van rond de 6-8 en het hoogste op een goede dag was volgens mij net boven de 40 al was dat wel een uitzondering. Vaker was hij ergens in de 20-30 op goede dagen.

Van die anti-snurk dingen/banden heb ik er ook twee geprobeerd die ik op Ebay heb aangeschaft maar ze werkte in mijn geval niet echt. De leukopor tape die mijn Buteyko logopediste aanraadde werkte ook niet. De enige tape die bij mij wel goed bleef zitten is die Paarse tape die je bij de Action kan kopen. Gewoon je lippen licht naar binnen krullen en de tape horizontaal je lippen overlappend aanbrengen. Dat werkte bij mij echt goed. Ik kan niet inschatten of deze bij jou Jayz ook allergische reacties zal veroorzaken maar bij mij deed hij dat gelukkig niet. Hoop dat je hier wat aan hebt.

IK heb nog wel soms extreme luchthonger net alsof je stikt maar dan vooral bij Herxheimer reacties. Maar gelukkig ben ik me er nu van bewust dat ik in erge gevallen ga hyperventileren dus ik kan me nu zelf wat dat betreft onder bedwang houden. Erg onprettige sensatie maar soms moet je het gewoon ff doorstaan. Veel succes verder. :wink:

bamboe

Berichtdoor bamboe » Di 28 Okt 2014 20:33

In 1997 a Study was conducted at the Perth Academy of Natural Therapies in Australia on the effects of the Buteyko Technique on the symptoms of ME/CFS.

This study comprised 15 people, all with diagnosed ME/CFS, who undertook the Buteyko breathing training, and improvements were reported on a selection of symptoms as follows (Table 1):

Table 1. Result of the Perth Study in 1997
Here are the results of this study for people with Chronic Fatigue.
The % indicates the % who experienced improvements.
Fatigue - 87%
Night sweats - 75%
Depression - 70%
Allergies - 66%
Anxiety - 66%
Visual blurring - 66%
Joint pain - 66%
Muscle aches 60%
Difficulty sleeping - 54%
Swollen lymph glands - 50%
Headaches - 50%
Recurrent fevers - 50%
Swelling of fingers - 50%
Difficulty concentrating - 46%
Nausea - 44% Diarrhoea - 44%
Rash - 40%
Dry eyes and mouth - 40%
Sore throat - 38%
Stomach ache - 20%
Pre-menstrual syndrome - 25%
Odd skin sensations - 17%
The study also claimed that those who continued their breathing exercise regimes for the recommended 10 - 12 weeks reported a 100% reduction in fatigue.
http://tinyurl.com/kaopx29

• 1997, Perth Academy of Natural Therapies, Australia (chronic fatigue syndrome)

A study by Shellie Gaskin, as a partial fulfillment for a Diploma of Naturopathy, was conducted on 15 people diagnosed with CFS. There were following improvements: fatigue 87%, night sweats 75%, depression 70%, allergies 66%, anxiety 66%, muscular aches 60%, difficulty sleeping 54%, and headaches 50%. After 10-12 weeks all those who continued their breathing exercise regimes reported a 100% reduction in fatigue.
http://tinyurl.com/olsdu9t

jayz

Berichtdoor jayz » Wo 29 Okt 2014 18:08

NMDA schreef:Hoi,

Ik heb de eerste helft van dit jaar ook Buteyko gedaan op eigen initiatief nadat mijn huisarts constateerde dat ik aan het hyperventileren was. In het begin heb ik hier veel baat bij gehad maar op het moment doe ik de oefeningen niet meer. Maar gelukkig adem ik tegenwoordig weer door mijn neus ipv door mijn mond dus dat maakt sowieso een groot verschil. In het begin was mijn CP ook iets van rond de 6-8 en het hoogste op een goede dag was volgens mij net boven de 40 al was dat wel een uitzondering. Vaker was hij ergens in de 20-30 op goede dagen.

Van die anti-snurk dingen/banden heb ik er ook twee geprobeerd die ik op Ebay heb aangeschaft maar ze werkte in mijn geval niet echt. De leukopor tape die mijn Buteyko logopediste aanraadde werkte ook niet. De enige tape die bij mij wel goed bleef zitten is die Paarse tape die je bij de Action kan kopen. Gewoon je lippen licht naar binnen krullen en de tape horizontaal je lippen overlappend aanbrengen. Dat werkte bij mij echt goed. Ik kan niet inschatten of deze bij jou Jayz ook allergische reacties zal veroorzaken maar bij mij deed hij dat gelukkig niet. Hoop dat je hier wat aan hebt.

IK heb nog wel soms extreme luchthonger net alsof je stikt maar dan vooral bij Herxheimer reacties. Maar gelukkig ben ik me er nu van bewust dat ik in erge gevallen ga hyperventileren dus ik kan me nu zelf wat dat betreft onder bedwang houden. Erg onprettige sensatie maar soms moet je het gewoon ff doorstaan. Veel succes verder. :wink:

Mag ik vragen waarom je ermee gestopt bent en hoe lang je met buteyko bezig bent geweest? Ik denk dat ik wel min een jaar bezig zal zijn voordat het écht veel resultaat oplevert. Maar goed ik mediteer inmiddels ook meer dan 1 jaar 1-2 x per dag dus dit is 'makkelijk' te vervangen door Buteyko 2x per dag. Ik zeg wel makkelijk maar de oefeningen zijn natuurlijk niet altijd even prettig door de luchthonger en soms heb ik er totaal geen zin in. Soms gaat het ook wél weer eenvoudig en ik probeer me altijd te bedenken dat mijn gezondheid er baat bij zal hebben.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”